'gevaarlijk' zweverig weggedrag na bandenwissel/wind

mtec

Hoort erbij
9 feb 2012
33
0
6
Sinds een week of twee/drie heb ik de winterbanden er weer onder liggen. Voorheen heb ik altijd met vier Dunlops Wintersport 3D gereden, beviel goed. Twee banden waren nu toe aan vervanging en ik heb voor de nieuwe banden gekozen voor de Uniroyal MS 77. Deze kwamen goed uit de winterbandentest en iets goedkoper dan de Dunlops.

Maarrr....het weggedrag is echt behoorlijk belabberd de laatste dagen. Zeker met hogere snelheid en een beetje winf (zijwaarts) is de auto gewoonweg gevaarlijk zweverig. Heb een ritje in Duitsland echt aan mijn stuur 'gehangen', dat wil zeggen dat ik constant moest corrigeren, om de auto ook maar een beetje normaal rechtuit te laten rijden. Voelde absoluut niet prettig en heb ik ook niet eerder ervaren.

Enig idee wat de redden hiervan kan zijn? Had ik toch gewoon voor vier dezelfde banden moeten kiezen, voor alle duidelijkheid de Uni's liggen achter en de Dunlops voor. Of is er iets met de uitlijning? Dit is ook alweer een twee jaar niet gebeurd vrees ik...

Of is er sprake van speling ergens? Ik heb dit gevoel met de zomerbanden in ieder geval niet gehad en daar heb ik ook wat vlotte snelweg ritjes meer gereden tot aan de wissel.

Hoor graag jullie reactive/opties.

Bvd!

Pat
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Enig idee wat de redden hiervan kan zijn? Had ik toch gewoon voor vier dezelfde banden moeten kiezen, voor alle duidelijkheid de Uni's liggen achter en de Dunlops voor.
Dat zou (in dit geval) voor de rechtuit stabiliteit niets moeten uitmaken. Bochtenwerk en banden van verschillende fabrikanten/grip kan een ander verhaal zijn.

Is de druk in de banden correct? Je zou nog kunnen proberen de achterwielen naar voren te verplaatsen om e.e.a. uit te sluiten.

Eventueel kun je nog denken aan verbeterde grip/onbezoedeld loopvlak van de nieuwe banden, waardoor geometrie/uitlijningsfouten versterkt worden. Verder geen trillingen in het stuur etc?
 

mtec

Hoort erbij
9 feb 2012
33
0
6
Dank voor je reactie!

De bandenspanning heb ik nadien extra gecontroleerd en aangepast (waren te volgens mij). Ik heb daarbij aangehouden dat de spanning van winterbanden 0,2 bar hoger mag dan de zomerband? Maar ook met deze aanpassing voel ik nog steeds een zweverig contact.

De banden van voor naar achter wisselen heb ik ook aan gedacht. Kan het allicht proberen. Maar dan hebben de slechtere banden te maken met de tractie...

Uitlijnen lijkt me ook nog een "goedkoop' alternatief om eea uit te sluiten, ik heb verder geen last van trillingen oid.
 

j0hann3s

Actief
9 jun 2013
181
6
0
Mijn auto begon na het wisselen van zomerbanden (waarvan de banden aan binnenkant al aardig waren versleten) naar nieuwe winter banden, ook enigzins wat te zwabberen over de weg.

De uitlijner kon mij dit ook al vertellen na het scannen, zonder dat ik hem nog had verteld.
Uitlijnen lijkt me een goede poging.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik heb daarbij aangehouden dat de spanning van winterbanden 0,2 bar hoger mag dan de zomerband?
Ja, dat is correct, uitgaande van koude banden. Het zal volgens mij niet al teveel uitmaken qua het gezwabber wat je hebt beschreven..
 

Mike1975

Hoort erbij
17 aug 2013
96
0
0
Ik merk bij rotondes en bochten ook verschil met mn winterbanden. Soms op het gevaarlijke na, en dat met maar 155 pk op de achterwielen. Zeker omdat ik echt niet altijd volgas de rotonde of bocht neem.
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Hoeveel spanning heb je er in?
Met meer druk voelt het vaster aan, dus dat kan het zijn.

Winterbanden mogen i.h.a. tot 3.0 bar (politie heeft ze nog hoger op druk).
Zelf heb ik standaard de banden op 2.5 rondom, winterbanden 2.8
In de tijd dat mijn auto gemaakt is (1999) was er ander inzicht over banden.
Ik heb medio 2004 "veiligheidscursussen gedaan met de auto, dus gewoon legaal rondscheuren in de baas zijn tijd, en daar werd toen al aangegeven de spanning aanmerkelijk omhoog te brengen.

Kijk hier voor de juiste spanning:

http://www.tirendo.nl/bandenspanningstabel/

of

http://www.conti.nl/wp-content/uploads/2013/06/Luchtdruktabellen-2013-2014.pdf
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Ik zou ook even de schokbrekers controleren. Het klinkt mij alsof deze niet helemaal goed zijn. Je hebt namelijk zweverig gedrag waarbij de auto wat zacht, wobbelig en indirect aanvoelt, maar wat jij beschrijft klinkt het alsof de auto alle kanten opgaat. Het lijkt mij dan het handigst om bij de schokbrekers te beginnen.
 

mtec

Hoort erbij
9 feb 2012
33
0
6
Dank voor jullie reacties!

De banden zijn nu, uit mijn hoofd, opgepompt tot 2,7 rondom. Als ik in de laatste lijst kijk klopt het dan dan ik 2,8 voor en 3,0 achter lees? Bandenmaat is 205/55/16.

Schokbrekers, dan zou je toch meer last moeten hebben met drempels e.d.? Het gedrag wat ik ervaren heb was voornamelijk snelweg gerelateerd. Daar was de wagen echt aan 't zwabberen van links naar rechts. Voelde ook alsof de auto over de wangen vd banden aan het zwabberen was.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Falende schokbrekers voel je wel degelijk op hoge snelheden. De auto zoekt namelijk omdat deze na een hobbeltje niet direct stabiliseert en/of langer door blijft deinen en dat zorgt voor een zoekerig gedrag. De schokbreker hoeft niet helemaal kapot te zijn, maar op het punt van falen te staan. Natuurlijk kan het ook iets anders in de ophanging zijn.


Wellicht is het het beste idee om alles gewoon via uitsluiten te testen. Kortom:
Balancering banden
Uitlijning
Zijn de velgen recht?
Schokbrekers?
Veren?
Andere elementen van de ophanging?
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Ik heb 2 jaar geleden last gehad van een lekkende schokdemper links voor. Vooral op hoge snelheden kon ik het goed merken. De rechter schokdemper moest door de stabilisator stang meer werk verrichten en deinde veel langer na een hobbel of kuil. Met drempels binnen de bebouwde kom had ik er nauwelijks last van. Enig merkbare daar was een fluitende/sissende demper bij de inslag van de demper.
 

mtec

Hoort erbij
9 feb 2012
33
0
6
Banden zitten er volgens mij goed op, let er altijd wel op bij wisselen. Is me al een keer gebeurd dat ze de verkeerde rijrichting gemonteerd waren. Zal morgen nog een extra dubbelcheck uitvoeren.

Is een lekkende schokbreker nog visueel te herkennen? Plasje vloeistof ofzo..? (Be nice, tech noob) :D
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
De mijne zweette wat onder de rubbers vandaan en droop langs de schokbreker naar beneden. Even over een drempel met de ramen open en je zou het wel moeten kunnen horen. Maar blijf wel vreemd als dat precies bij een banden wissel gebeurd zou zijn.

BTW, ik had overigens niet veel problemen om de auto op de weg te houden met de lekke schokdemper. Kwam misschien ook om dat de wielen iets off-camber stonden. Ik kon het voornamelijk merken bij hobbels en kuilen.
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
:roll:

Ik heb dezelfde negatieve ervaringen met een nieuwe set Continental TS-850 winterbanden (205/55/16H, rondom 2.5 bar) onder een IS300 SC, volgens diverse testen de ultieme winterband maar ook een vaag weggedrag bij snelheden >120km/u (met name bij zijwind). Daarnaast is de grip bij nat wegdek en temperaturen boven ca. 5 graden ronduit slecht: met het gaspedaal op de bodem bij 120km/u ontstaat er op nat wegdek wielspin (tractiecontrole spreekt dan aan). Dit laatste heb ik met m'n normale zomerbanden (Bridgestone Potenza RE050A 235/45/17V) nog nooit meegemaakt.

Hoe een Continental TS-850 op sneeuw reageert heb ik deze 'winter' overigens nog niet vast kunnen stellen, maar je kunt je afvragen of een winterband in Nederland wel zin heeft.
 

coolbergen13

Actief
22 jun 2012
177
4
0
hier nogmaals hetzelfde probleem...

eerste ingeving dat de banden te zacht stonden (2.5 bar), ook winterbanden 215/45/R17, naar 2.7 opgepompt maar zonder verbeterd resultaat met snelheden boven 120.
zomerbanden 225/35/R19 ook geen problemen mee gehad.
toch eens proberen om ze op 2.8/3 bar te zetten en dan nog een rondje rijden.
oh ja, door verlagen ook een camber gekregen trouwens
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik heb dit gevoel met de zomerbanden in ieder geval niet gehad en daar heb ik ook wat vlotte snelweg ritjes meer gereden tot aan de wissel.
Even brainwaven: het lijkt dat het gevaarlijk/zoekerig weggedrag pas is opgetreden nadat een (winter)bandenwissel heeft plaatsgevonden.

Uitlijnings- of schokdemper manco's zou je naar alle waarschijnlijkheid ook moeten ervaren met de zomerbanden. Daar leek echter geen sprake van. Kan het niet zijn dat het profiel van de nieuwe banden zich eerst iets moet 'zetten'? In die zin de suggestie de wielen eens te verwisselen naar achter om dit uit te sluiten.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Ik ben het niet helemaal met je eens. Het lijkt mij dat de auto gedrag vertoond welke in overeenstemming is met slechte schokbrekers. Banden doen veel, maar niet zoveel. Tenzij er echt hele goedkope lage kwaliteit jongens onder zitten. De beschrijving van het probleem wordt genoemd op deze site:

http://www.vakgarage.nl/schokdempers

Wat doen versleten schokdempers:
-be?nvloeden de wegligging negatief
-verlengen de remweg aanzienlijk
-vergroten de kans op aquaplaning
-leiden tot een hoger brandstofverbruik
-zorgen voor extra slijtage van de banden
-zorgen voor slijtage aan andere onderdelen zoals de stuurdelen
-maken een autorit extra vermoeiend en minder comfortabel voor de inzittenden

Ik zeg niet dat dit het probleem is, maar ik zou het zeker niet uitsluiten.

Bij profile kan je zo terecht voor controle en die is gratis:
http://www.profiletyrecenter.nl/schokdempers
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik sluit ook niets uit. Ik merk enkel op dat het probleem voor de wissel (met de zomerbanden) er kennelijk niet was. Het lijkt dus of er daarna iets is veranderd en dat roept vragen op.

Een wielwissel kan nuttig zijn om op een eenvoudige wijze (ons onbekende) problematiek met wiel of band(profiel) enigszins uit te sluiten. Als dat het niet is kun je weer verder zoeken.
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
@Alor:

Ik neem het je niet kwalijk en tot op zekere hoogte ben ik het wel met je eens, maar ik verwacht van een winterband wel dat deze (ook bij hogere temperaturen) een acceptabel weggedrag heeft. Vroeger Goodyear Ultragrip 7 gereden op een IS200 SC en een dergelijk gedrag niet meegemaakt !