GS450h (Gen 3)

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0


Na een aantal keren de auto gezien te hebben, heb ik de eer de auto zelf eens te rijden. Een Groene GS450h met een beige lederen interieur. Hoewel dit niet direct de kleurcombinatie is waarin ik deze auto zou kopen, geeft het uiterlijk van de auto mij het zelfde gevoel als ik eerder bij de GS300 had. De auto heeft een erg mooi lijnenspel, de L-finesse designfilosofie van Lexus is overduidelijk aanwezig.

Deze test doe ik vanuit twee standpunten. Ten eerste probeer ik de auto door de bril van de (toekomstige) Lexusrijder te zien en ten tweede om de beoordelen of de auto geschikt is om zelf in te gaan rijden. Inderdaad, het wordt straks tijd om mijn huidige Lexus te gaan vervangen.



Het eerste dat opvalt, is het starten. Iedere keer dat ik in een hybride stap moet ik wennen dat de start knop eigenlijk meer een ?aan? knop is. Je drukt op de rem, daarna op de startknop en er komen wat lampjes aan, het ventilatiesysteem gaat werken en verder blijft het geruisloos. Tijd om de rit te starten, even achteruit rijden en het feest kan beginnen.

De camera voor het achteruitrijden is ??n van de betere opties die Lexus te bieden heeft. Ook in mijn eigen auto kan ik deze niet meer wegdenken. Je gaat deze extra hulp toch gebruiken. Het is niet aan te raden om alleen op de achteruitrijcamera te rijden. Afstanden zijn namelijk wel enigszins vervormd en een aankomende auto kan in werkelijkheid dichterbij zijn dan deze op het scherm lijkt.



Rustig rij ik de auto van het terrein af van de Lexus dealer te Amsterdam. Geruisloos draai ik de S111 op richting de Arena. Dit stuk van de rit is eigenlijk heel goed voor de auto, het gaat niet te snel en de motor heeft de tijd om op temperatuur te komen. Bij 30 km/h springt de motor aan met een zacht gebrom. Laatste stoplicht, de auto is warm, nu de A9 op.

Indien U niet dagelijks in een IS-F of een BMW M3 rijdt, dan zal de acceleratie een glimlach op uw gezicht brengen. Er is geen andere beschrijving, deze auto is snel. In zo?n 5.9 seconden schiet de auto naar de 100 om vervolgens door mij ingehouden te worden als een hengst die sneller wilt gaan. Ik moet de rest van de A9 zeer rustig aan doen, voor mijn gevoel. De auto wilt heel erg graag harder en ik betrap mijzelf er continu op de maximum snelheid te overschrijden en weer in te houden.



Eindelijk, de mogelijkheid voluit te accelereren. De auto gaat en gaat en gaat. De auto blijft gaan. Dit is echt ongelofelijk. De auto trekt zonder problemen door naar de hogere snelheden. De acceleratie na de 140 is fenomenaal. Ik ken weinig auto?s die zo snel doortrekken. Misschien is de vergelijking met een zeer snelle speedboot het beste, een bijna continu toerental op de motor en een redelijk constante acceleratie. Ter vergelijking hieronder een filmpje van de acceleratie van een BMW 335i en een GS450h:


Wat ook iets is om rekening mee te houden is de afwezigheid van het snelheidsgevoel. Je merkt weinig verschil tussen 180km/h en 120km/h. Op zich heerlijk, maar in Nederland bent u met deze snelheid zo uw rijbewijs kwijt. Gebruik maken van cruise control is dan ook geen overbodige luxe.

Genoeg over de snelheid en acceleratie.

Filerijden gaat goed. Het hybridesysteem is echt heerlijk. De auto rijdt over het algemeen voort op zijn elektromotoren en soms slaat de motor aan. Dit brengt veel rust in de auto. Dit in combiniatie met het Mark Levinson audio systeem zorgt ervoor dat de stress die veelal aanwezig is rond de filerijders, u niet zal raken.



Men kan het onderstel van de GS instellen. De mogelijkheid bestaat voor het kiezen van een comfortabele vering, of een hardere sportvering. Het verschil is duidelijk merkbaar. Wanneer u niet hard door de bochten wilt en niet ieder hobbeltje in de weg wilt voelen, is het beter de vering op comfortabel te laten staan. Dat wil echter niet zeggen dat de sportstand oncomfortabel is.

De auto lijkt goed op de weg te liggen. Toch is de auto naar mijn mening minder geschikt voor serieus bochtenwerk. Misschien dat dit aan gewichtsverdeling ligt, immers de batterijen staan op de achteras. Een andere reden, welke meer aannemelijk is, is dat het nat was. Bij het uit accelereren van de laatste bocht in een rotonde springt het TRC tot vervelens toe aan. Dit gevoel wordt versterkt omdat ik de auto niet op zijn staart trap.

Dat brengt ons tot het laatste minpunt, de kofferbak. Dit zal U hoogst waarschijnlijk wel opvallen voor U deze auto koopt, maar de kofferbak is klein. Om plaats te maken voor alle accu?s die nodig zijn voor het hybride systeem, levert u kofferbak ruimte in.



Voor wie is deze auto eigenlijk? De liefhebber van het E-segment. Iedereen die van rustig rijden houdt, maar het toch heerlijk vindt om het ?petje? bij het stoplicht volledig te vernederen. De rijder die vooral op de autobahn vertoeft. Er zijn er veel te bedenken.

Zou ik deze auto kopen? Ik moet eerlijk zeggen dat het een moeilijke beslissing was. Toch heb ik de auto als optie doorgestreept. Mijn inziens was de auto te groot, maar dat wist ik al. Verder wil ik graag een auto die een betere handling heeft. Misschien moet mijn zoektocht toch meer naar een IS-F of IS350 gaan.





Code:
Specificaties: Lexus GS450h Executive 
 
Lengte:                        482 cm
Breedte:                       182 cm
Hoogte:                        143 cm
Wielbasis:                     285 cm
Gewicht:                       1840 kg
Inhoud kofferruimte:      280 liter

Motorinhoud:                 3456 cm3
Brandstof:                     benzine
Vermogen:                    296 pk 
Koppel:                         368 Nm / 4800 toeren (elektromotor: 275 Nm)
Aandrijving:                  achter 
Acceleratie 0-100 km/h: 5.9 sec
Topsnelheid:                  250 km/h 

CO2 uitstoot:                 185 gr/km
Verbruik:                        7.9 l/100 km (C-label)





Met dank aan Lexus Amsterdam voor het beschikbaar stellen van de GS450h.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Mooie writeup Hube!

Maar ik zie 2 dingen:
Wanneer u niet hard door de bochten wilt en ieder hobbeltje in de weg wilt voelen, is het betert de vering op comfortabel te laten staan.

Dta klopt niet helemaal met de comfort stand...

Dus toch goed dat je een mooie rit ermee hebt kunnen maken en toch uit hebt kunnen maken dat het geen auto voor jouw is...
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Tnx, net veranderd. :)

Inderdaad, jammer dat hij het niet is geworden, of tenminste de GS450h. Het is ook jammer dat de IS350 niet verkrijgbaar is in Nederland, deze had voor mij namelijk perfect geweest.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Ik zat daar inderdaad aan te denken. Wat mij altijd tegenhield was de garantie. Echter zie ik nu net autotrust. Misschien ook een optie, samen met een carwrap en een intake, uitlaat.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
ach ja tegen die tijd dat de nieuwe gen IS uitkomt, dan zal de huidige ISF ook al wat goedkoper zijn. :)