Hybride chiptunen

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Goedenavond allemaal,

Wat mijn gedachtengang niet is ontgaan is, wat is het effect van chiptuning op een hybride auto? Ik weet dat het niet al te veel is gedaan of misschien zelfs niet is gedaan. Wat zijn de belemmeringen? Is het ?berhaupt wel mogelijk? Zou het een groot verschil maken?

Ik merk namelijk dat een auto met turbo aardig wat PK en koppel erbij krijgt. Heeft een elektromotor ook meer meerwaarde?

En graag zie ik informatieve/refererende reacties tegemoet. Reacties zoals: 'Hybride is bedoeld voor zuinig... Je moet een CT niet chippen...' heb ik namelijk niet veel aan.

Alvast bedankt!
Maistah
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Een CT chippen heeft geen nut omdat de motor en elektromotor via de CVT de wielen aandrijven, als je meer vermogen uit de atkinson cycle motor gaat halen gaat het thermisch rendement naar beneden en ga je dus eigenlijk een ottomotor bouwen op een hybride en dat zet geen zoden aan de dijk kwa vermogen.
Technisch zou het allemaal wel kunnen maar of het wijs is is nog maar de vraag, en of de investering tot navenante vermogensverhogingen komen is nog maar de vraag. als dit redelijk makkelijk zou kunnen had Lexus het zelf wel verzonnen door de F-sport van andere technische configuraties te voorzien die meer vermogen zouden geven.

De CT is een samenspel tussen de elektromotoren en de verbrandingsmotor, het samenspel is zo ongelooflijk veelzijdig dat je je afvraagt hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. Dus niet aan rommelen (moet je zowieso niet doen bij het hybride trio, je krijgt de gekste storingen!!! in het hybride systeem)
 

Dnns

Hoort erbij
12 dec 2010
95
0
0
Het kan dus wel, chiptunen is niet meer dan het motormanagement aanpassen. Google maar eens op Prius chiptuning, dan kom je een aantal bedrijven tegen die het chippen van deze auto in de prijslijst hebben staan. De kwaliteit van deze 'tuning' en de bedrijfjes zelf is weer een geheel andere discussie...
 

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Ok, dank jullie wel voor uitleg. Ik had inderdaad ook rondgekeken voor Prius chips. Kwam er zeer weinig tegen.

ct200h, thanks voor de details. Ik wilde het al niet gaan doen, nu weet ik het zeker ;-)

En Paulj... keep em coming! :baseball:
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Een Prius komt heel goed van zijn plek naar mijn mening! Je rijd er een hoop auto?s mee kwijt, vooral te danken aan de CVT.
Met chiptunen zal je niet veel meer vermogen krijgen aangezien het een 1.8 N/A motor is, maar hetgeen wat je er voor krijgt zal je goed merken. Het voordeel van de CVT (wat eigenlijk geen CVT is) is dat de motor bij vol gas op een toerental word gehouden waarbij het grootste koppel aanwezig is, dus wat je aan extra vermogen krijg staat altijd op het goeie moment klaar.
Normaal geef je volgas, even wachten... ja bijna 4000 RPM... Ja vol vermogen... O nu niet meer...schakelen...weer even wachten
Bij 'CVT' is het volgas, even wachten tot de motor op toeren is... vol vermogen, nog steeds vol vermogen en nog steeds, en nu nog steeds, en nog langer


Mooier kan je het niet hebben! (mits je van 'CVT' houdt)





gr. koen
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Mooi om met een Prius andere auto's er uit te rijden maar dat is het concept niet van de auto. Ze zijn om een bepaalde reden belastingvrij gemaakt en dat is mede door het lage verbruik. Als ik wil gasgeven ga ik echt niet voor een Prius want je zult dan zien dat je verbruik omhoog schiet. Dat was vroeger met de DAF/Volvo zo en nu ook met een Prius/CT 200. (heb ik even gedaan tijdens proefrit en ja hoor 1 op 5 tijdens deze sprints.) Een Prius hoor je anders te rijden in mijn ogen maar je ziet ze onderweg met 150 km/uur plus voorbij knallen waarbij ik dan weer mijn twijfels heb. Veel leaserijders kiezen dit enkel en alleen voor de bijtelling en hebben schijt aan een fors verbruik. :D
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Coordinator zei:
Mooi om met een Prius andere auto's er uit te rijden maar dat is het concept niet van de auto. Ze zijn om een bepaalde reden belastingvrij gemaakt en dat is mede door het lage verbruik. Als ik wil gasgeven ga ik echt niet voor een Prius want je zult dan zien dat je verbruik omhoog schiet. Dat was vroeger met de DAF/Volvo zo en nu ook met een Prius/CT 200. (heb ik even gedaan tijdens proefrit en ja hoor 1 op 5 tijdens deze sprints.) Een Prius hoor je anders te rijden in mijn ogen maar je ziet ze onderweg met 150 km/uur plus voorbij knallen waarbij ik dan weer mijn twijfels heb. Veel leaserijders kiezen dit enkel en alleen voor de bijtelling en hebben schijt aan een fors verbruik. :D


Je hebt gelijk in een hoop punten, maar 1 op 5 met optrekken is extreem zuinig Heren, als ik normaal vlot optrek met mijn Hi-lux 3.0 d4d TTE chipped (430 Nm en 200 PK) gaat het verbruik koststondig makkelijk naar 1 op 0,5 !!!!!!!!!!!! :rulez:

Trouwens je kunt de verbruiks meter van de CT op km/l zetten ipv l/100km wel handig.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
ik ben zeker met jullie eens dat deze soort auto?s niet voor vermogen gemaakt zijn. Maar het is leuk als het ook nog goed van z?n plek komt als je eens lekker jezelf uit wil leven :D



gr. koen
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Hybride wagens met 14% vind ik goed, maar begrens dan de wagen op 120 km/h. Wil je harder, dan is ie domweg niet zuinig meer, en wat mij betreft vervalt dan de aantrekkelijke regeling. De regeling is voor de zuinigheid (vermeende) niet om 150 te rijden en zeer onschoon te zijn

Dus begrenzer erop. Begrenzer eraf? Ok, BPM en 20% betalen. Chiptunen idem dito.


Je krijgt enorme kortingen voor vermeende zuinigheid, dan wat mij betreft dat ook afdwingen, of anders de reguliere tax betalen ;)
 

Audiophile

Actief
11 okt 2010
132
1
0
blue-eyes zei:
Hybride wagens met 14% vind ik goed, maar begrens dan de wagen op 120 km/h. Wil je harder, dan is ie domweg niet zuinig meer, en wat mij betreft vervalt dan de aantrekkelijke regeling. De regeling is voor de zuinigheid (vermeende) niet om 150 te rijden en zeer onschoon te zijn

Dus begrenzer erop. Begrenzer eraf? Ok, BPM en 20% betalen. Chiptunen idem dito.


Je krijgt enorme kortingen voor vermeende zuinigheid, dan wat mij betreft dat ook afdwingen, of anders de reguliere tax betalen :D ;)

Chiptunen gaat te ver...... maar dit gaat net iets verder dan te ver.

Mogen we eindelijk 130 over de afsluitdijk....
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
ben het wel eens met blue-eyes hoor... als je ziet hoeveel van de hybrides je langs flitsen op de snelweg... pffff en ik rij 140... :roll:
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Ach, De prius van mijn vrouw rijdt in Duitsland ook bijna continu 180.

Laten we eerlijk zijn, de bijtelling is er niet omdat de regering zich zo druk maakt over CO2... Die is er gewoon om een nieuwe technologie de kans te geven die ons verder onafhankelijk gaat maken van o.a. het Midden Oosten.

Dat Al Gore daar nu voor misbruikt wordt.... Wat was het gezegde ook al weer? Het doel heiligt de middelen...

Een hybride is een combinatie van twee, in autoland twee aandrijvingen. De electrische aandrijving moet het in de toekomst gaan overnemen, maar is daar nog niet volwassen genoeg voor.

Wij hebben de eer om in zo'n overgang periode te leven, geniet er van!
 

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Hube zei:
Ach, De prius van mijn vrouw rijdt in Duitsland ook bijna continu 180.

Laten we eerlijk zijn, de bijtelling is er niet omdat de regering zich zo druk maakt over CO2... Die is er gewoon om een nieuwe technologie de kans te geven die ons verder onafhankelijk gaat maken van o.a. het Midden Oosten.

Dat Al Gore daar nu voor misbruikt wordt.... Wat was het gezegde ook al weer? Het doel heiligt de middelen...

Een hybride is een combinatie van twee, in autoland twee aandrijvingen. De electrische aandrijving moet het in de toekomst gaan overnemen, maar is daar nog niet volwassen genoeg voor.

Wij hebben de eer om in zo'n overgang periode te leven, geniet er van!

Ik ben blij dat jij dit even uit hebt gelegd Hube. Als het daadwerkelijk om uitsoot ging, had de regering, hun kennende, dit op alle vlakken gedaan, niet alleen auto's.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Hube zei:
Ach, De prius van mijn vrouw rijdt in Duitsland ook bijna continu 180.

Laten we eerlijk zijn, de bijtelling is er niet omdat de regering zich zo druk maakt over CO2... Die is er gewoon om een nieuwe technologie de kans te geven die ons verder onafhankelijk gaat maken van o.a. het Midden Oosten.

Dat Al Gore daar nu voor misbruikt wordt.... Wat was het gezegde ook al weer? Het doel heiligt de middelen...

Een hybride is een combinatie van twee, in autoland twee aandrijvingen. De electrische aandrijving moet het in de toekomst gaan overnemen, maar is daar nog niet volwassen genoeg voor.

Wij hebben de eer om in zo'n overgang periode te leven, geniet er van!


Ik ben het met je verhaal eens, ik snap dat goed.
Maar gelijke monniken, gelijke kappen. Gelijkheids beginsel :)


Als je veel korting krijgt op vermeende zuinigheid, dien je dat ook af te dwingen dat men daaraan voldoet.

p.s. Als leaserijder zonder emotie voor auto's (of beter gezegt, als het geld belangrijker is) ben je wel gek als je hier geen dankbaar gebruikt van maakt.
Geen misverstand, daar heb ik niets op tegen. Wel op de overheid dit dit mogelijk maakt. En ons fors laat betalen om de hybride gederfde inkomsten te compenseren, terwijl de hybride veel CO2 uitstoten door hoge snelheden :p
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Ik ben het gedeeltelijk met je eens.

Laten we de GS450h eens nemen. Als je aan het cruizen bent op de autobahn, zou de auto het verbruik moeten hebben van een 3.5V6, want deze motor hangt erin. Echter zit er extra weerstand op de auto omdat de batterijen op dit moment worden opgeladen. Zie het als een dynamo op je fiets, wanneer die op het wiel staat, dan moet je gewoon harder trappen. Kortom, het verbruik zal iets hoger liggen dan een gewone 3.5V6.

Bij acceleren heb je het vermogen van de 3.5V6 en de elektromotoren tot je beschikking. Aangezien je niet continu vol aan het acceeleren bent, valt dit verbruik vaak wel mee, tenzij je weer alleen in het stadsverkeer vertoeft met je te zware voet.

Tijdens het file rijden is het hybride concept helemaal in zijn element. Veel gaat op de accu, welke je tijdens de eerdere of latere rit op de snelweg weer goed maakt.

Eigenlijk is een hybride uitermate geschikt voor, stukje stad, stukje snelweg en stukje file, wat nou net het type rijden is dat wij met z'n alle doen in Nederland. Als je deze berekeningen naast een V8 of zelfs een andere V6 als een 335i (ongeveer dezelfde performance als de GS450h) legt, dan zal de GS450h veel betere overall prestaties voor benzine verbruik neerleggen bij eenzelfde rijgedrag. Zelfs als men het laatste stuk na de file naar huis toe racet.

Basis voor het betoog is dan wel dat de constante factor het rijgedrag is.