IS 300 Automaat -> trekhaak

koenjer

Nieuw hier
29 jun 2012
2
0
0
Is het nodig om bij een IS300 automaat een olie koeler te plaatsen als er een trekhaak gemonteerd word?
Bij de IS200 word dat geadviseerd maar dat is een 4traps automaat. de IS300 is volgensmij een andere bak.
 

JDB

Actief
20 jun 2010
286
0
0
Ik heb enkele jaren een originele Lexus trekhaak gehad op mijn IS300, er was geen oliekoeler bij en ik heb er ook geen geplaatst, maar er stond wel in de handleiding dat de plaat achter de grille moet verwijderd worden voor betere luchtdoorstroming.
Ik heb zelfs enkele keren een auto trailer getrokken en nooit problemen gehad.
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
als ik in het bestelsysteem van toyota kijk zie ik inderdaad ook staan dat er een extra oliecooler voor de automaat gemonteerd dient te worden.
er staat ook een melding bij dat dat bij de is300 niet nodig zou zijn.
ben dus van mening dat het niet perse hoeft maar bij zwaar gebruik (flinke caravan oid) kan het natuurlijk geen kwaad!
je kunt dan eventueel uit de voeten met een universele oliecooler.

succes ermee
 

Rob

Hoort erbij
9 jul 2011
51
0
0
Ik heb een IS300 sportcross en er zelf een (originele) trekhaak onder gezet, zat geen oliekoeler bij.
Afgelopen zomer naar Frankrijk geweest met de caravan erachter en geen centje pijn.
Mijn vorige IS200 hed wel een extra oliekoeler, bij de GS300 die ik daarvoor had weet ik het zeker.

Groet Rob
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Ik heb een afneembare trekhaak en volgens de dealer, waar ik um kocht is deze geleverd met oliekoeler. Nooit zelf bekeken, maar daar ga ik dan maar even van uit. Of het nodig is; better safe than sorry?
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Rob zei:
Ik heb een IS300 sportcross en er zelf een (originele) trekhaak onder gezet, zat geen oliekoeler bij.
Afgelopen zomer naar Frankrijk geweest met de caravan erachter en geen centje pijn.
Mijn vorige IS200 hed wel een extra oliekoeler, bij de GS300 die ik daarvoor had weet ik het zeker.

Groet Rob


Je hoeft het ook niet perse te merken aan het gedrag maar zeker in de bergen zal de olie het zwaar te verduren krijgen en kan verbranden wat op den duur ellende kan geven.
 

Erikzalm

Actief
22 apr 2014
354
11
0
Dus dan in mijn geval, die maximaal 2 keer per jaar rit met een caravan, gewoon voor de zekerheid bij thuiskomst de automaatbakolie weer verversen?
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Ik weet het niet. Automaatolie is vrij duur. Met alleen verversen blijft altijd oude olie achter, dan moet je echt spoelen (sowieso goed om alle oli?n te laten vervangen als niet bekend is of dat gedaan is). Zal vast grotendeels rotzooi weghalen, dat wel. Hoeveel jaar wil je met deze auto blijven rijden? Zelfs twee keer per jaar verversen kost je denk in verhouding vrij veel geld tot het (laten) plaatsen van een oliekoeler. Onbekend is of op zo'n rit er toch al klein beetje schade kan optreden. Auto is bijzonder sterk, maar wie weet?
 

Erikzalm

Actief
22 apr 2014
354
11
0
Ik weet niet of de olie van mijn IS 200 uit 1999 al een keer vervangen is. Hij heeft 233.000 km gelopen, en heb hem van de week gekocht van particulier, maar hij rijdt verder nog als een zonnetje, maar is het veel werk om de olie te vervangen?
Ik ben inderdaad wel van plan om er even mee te rijden, want het is zo'n fijne auto :) En dan even aan het kijken of er dan inderdaad zo'n oliekoeler nodig is voor mijn auto...
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Ik heb op je link geklikt en aangezien ik weinig weet van automaten heb ik een vraag (niet GS )
aangezien ik in het onderhouds boekje 40k KM mis ben ik dus alle vloeistoffen preventief aan het vervangen , nu is de bak olie aan de beurt (149000 KM)
mijn SC400 gaat daar binnenkort heen om wat airco slangen te vervangen en vroeg hem ook de bak olie te vervangen , mailde hem dat er ongeveer 2 liter ATF type T-II in gaat bij verversing , maar ik weet niet zeker of daar wel de zelfde olie al in zit en ben bang voor een mix , hij adviseert dan ook om alles te vervangen incl de koppelomvormer als daar een drain plug op zit , betekend dit dat de carterpan van de bak moet ? en dus een nieuwe pakking en dan hoop ik maar dat de LS400 de zelfde heeft want anders wordt het US bestellen ,of denk ik weer te moeilijk en wordt het differentieel bedoeld , die heb ik namelijk al ververst
ik ben geen voorstander van een flush bij oude bakken maar dat bedoeld hij ook niet denk ik
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
nu is de bak olie aan de beurt (149000 KM)
mailde hem dat er ongeveer 2 liter ATF type T-II in gaat bij verversing , maar ik weet niet zeker of daar wel de zelfde olie al in zit en ben bang voor een mix , hij adviseert dan ook om alles te vervangen incl de koppelomvormer als daar een drain plug op zit , betekend dit dat de carterpan van de bak moet ?

Toyota T-IV (of vergelijkbaar) is de aanbevolen opvolger van T-II. Er kunnen bepaalde risico's aan een flush kleven, dus ik zou daar iets terughoudend in zijn. Qua mix van T-II en T-IV zou ik niet al te lang wakker liggen. Carterpan eraf schroeven heeft ook weinig zin (tenzij je het filter wilt vervangen) aangezien de meeste hoeveelheid vloeistof blijft hangen in de koppelomvormer. Dat gaat er alleen uit als je een low pressure flush uitvoert of enigszins creatief bent met retourleidingen.

Met een aantal deelverversing (kort op elkaar) kom je al een behoorlijk end. Uiteraard kost dat wat meer arbeid en is prijziger qua hoeveelheid vloeistof (zie ook percentage in link).
 
  • Leuk
Waarderingen: Erikzalm