IS200 geluid tijdens koppelen

camiel76

Hoort erbij
2 nov 2013
27
0
0
Hallo,

Ik ben sinds kort eigenaar van een mooie IS200 sport uit 1999, net 100.000 km
(goed onderhouden, Lexus dealer, distributieriem etc).

Ik merk tijdens het rijden 1 ding wat ik niet kan thuisbrengen.

Tijdens het koppel en ontkoppelen komt er een soort van licht dof geluid/hele korte brom, dus bij het koppelen en ontkoppelen.
Ik vermoed dat er niets ernstigs aan de hand is, maar kan iemand hier wat over zeggen, hoort dit??

bedankt!
 

camiel76

Hoort erbij
2 nov 2013
27
0
0
Nee,.. schakelen gaat soepel, grijpt ook goed aan.
Het is echt een heel kort moment bij het in de versnelling zetten en bij ontkoppelen.

Verder geen vibraties, ik hoor het ook alleen als er geen radio aan staat. Het lijkt ook het duidelijkst hoorbaar
van versnelling 1 naar 2...
 

camiel76

Hoort erbij
2 nov 2013
27
0
0
Ok..dank je:
Flywheel judder, dat ik daar niet aan gedacht heb :), maar het lijkt idd iets wat 'normaal' is. Ik maak me nog geen zorgen...

Verder erg tevreden met deze auto, voelt nog veel luxer dan ik had gedacht. (Ik kom uit een Corolla T-Sport)
Nog meer tips voor een beginnende gebruiker?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Jazeker, het forum goed doornemen, Tips & Tricks en uiteraard vragen stellen ;)

In ieder geval welkom op het forum en veel plezier met de IS uiteraard! :rulez:

Voorstellen mag ook hier als je er tijd en zin in hebt. Foto auto altijd welkom : viewforum.php?f=14
 

camiel76

Hoort erbij
2 nov 2013
27
0
0
Ok, ik zal z.s.m. wat foto's plaatsen in het voorsteltopic:
terug naar het onderwerp :)
ik denk dat ik in lichte mate te maken heb met
http://www.youtube.com/watch?v=gdVJ5vnO6Jg

Een zgn. thrust bearing/ throwout bearing / release baring vervanging zou de oplossing zijn.
Dit kan ook de judder veroorzaken..

Enige ervaring met dit euvel? vervanging release baring ?!
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Die link ken ik, betreft een druklager v/d koppeling. Meestal ratelt het dan vooral als de koppeling niet wordt ingedrukt. Ik begreep uit je verhaal dat je het juist hebt als je de koppeling indrukt?

Zie ook hier: viewtopic.php?f=38&t=4287&p=68306&hilit=druklager#p68306

Ik heb zelf een automaat, dus kan je niet veel zinnigs meedelen qua ervaring/vervanging. Denk wel dat andere forumleden je op weg kunnen helpen gezien de verschillende posts over dit subject.
 

camiel76

Hoort erbij
2 nov 2013
27
0
0
Nog even wat ritjes gemaakt..

Dit verhaal lijkt sprekend op mijn ervaring:
http://my.is/forums/f88/manual-transmis ... nd-375661/
Je hoort dus eigenlijk het mechanisme van de ontkoppeling en koppeling zijn werk doen, wat resulteert dus in een doffe korte bump... (geen trillingen)

Dat eerder genoemde geluid van de bearing(s) lijkt me toch minder waarschijnlijk.. Bij warme motor nog eens getest, in z'n vrij ..een heeele licht zzzoem die weg gaat vanaf tot ong. halverwege intrappen koppeling
Moelijk te omschrijven dit euvel, iemand met eenzelfde IS200 zou er eens mee moeten rijden.
Vrijwilligers ? :)

Nog wat vragen:
*Zijn ze bij een Lexus dealer zo servicegericht dat ze hier naar willen kijken?. dus afspraak maken voor controlerit en onderzoek koppeling ? tegen een 'geringe' vergoeding .. :)

*Ik heb zelf nog steeds het idee dat het toch vrij onschuldig nog is. Aleen merkbaar van 1-->2-->3 Aangrijpen etc gaat goed, verder geen trillende auto. Een licht trillende versnellingspook is toch ook een normaal verschijnsel bij alle handgeschakelde auto's ??

wordt vervolgd....
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik kom wel vaker tegen dat het schakelmechanisme van de IS soms wat metalig kan klinken bij schakelen. Dat lijkt hier niet het euvel.

Zijn ze bij een Lexus dealer zo servicegericht dat ze hier naar willen kijken?
Dat lijkt me wel. Neem vooraf even contact op om te informeren naar onderzoekskosten.

Btw, als je een dealer contact kun je hier nog wat meningen doornemen van forumleden: viewtopic.php?f=19&t=232&hilit=ervaringen+dealers
 

camiel76

Hoort erbij
2 nov 2013
27
0
0
GPS-10 zei:
Ik kom wel vaker tegen dat het schakelmechanisme van de IS soms wat metalig kan klinken bij schakelen. Dat lijkt hier niet het euvel.

Ok dank je voor de snelle antwoorden...

Ik heb nog nieuwe info.. dit youtubefilmpje...
https://www.youtube.com/watch?v=3Lvf4SZLI1A
Het geluid bij schakelen van 1-->2 en 2-->3 (bij 7 sec. ong.) Hier hoor je precies wat ik bedoel (geluid wel wat harder zetten misschien). Het lijkt wel een soort hartslag !! (ba-bam :roll: )
Er zijn meer filmpjes waar dit hoorbaar is.

Ik begin nu steeds meer te denken dat het iets is wat wellicht bij achterwielaandrijving hoort, dus nieuw is voor mij en een kwestie van wennen...
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Het lijkt op iets van de motor/uitlaat. Beetje vergelijkbaar met wat je soms hoort bij sportieve auto's tussen schakelen in ;) Soms hoor je ook wel eens wat 'poppen' als de motor te rijk staat afgesteld.

Is de auto standaard, geen mods e.d?
 

camiel76

Hoort erbij
2 nov 2013
27
0
0
Nee geen mods, helemaal standaard (voor zover ik weet, maar ziet er allemaal nog piekfijn en standaard uit)
slechts 106.000 km, goed dealer onderhouden.

iemand met ook een handgeschakelde IS200 moet dit even bevestigen..
Jij kent ze vast wel.. :)
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Wie het weet mag 't zeggen ;)

Ik heb er +/-10 jaar geleden voor het laatst in gereden, geen idee meer hoe dat precies klonk.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
dat gezoem ken ik, alleen ik heb geen is200 maar een Altezza.. mijn releasebearing is droog schijnt... Er wordt gezegd dat het weer invetten van de releasebearing wonderen doet... Verder die "bonk" wat je hoort... komt dat van achter in de auto vandaan? of bij de schakelbak?
 

camiel76

Hoort erbij
2 nov 2013
27
0
0
Ok.. bedankt voor de info.
Die zoom is echt heel minimaal (ben erg gevoelig voor kraakjes enzo) dus dat is geen groot issue denk ik.

Dat gebonk (hartslag-achtig) komt van achter vandaan bij het uit de 1 halen en in de 2 zetten vooral, schakelen gaat goed zonder trilling of shudden. Ik heb ook al iets gelezen over 'driveline lash'

"Its called driveline lash. I have heard this noise in some of my previous cars and can even do it in my coupe repeatedly if I accelerate in 1st, lift for a millisec and stab the clutch. The noise is caused by play in the driveline(diff backlash, trans gear backlash, and driveshaft flex/slop, plus any and all bushings that allow rotaional movement). When the drivetrain is loaded up, everything is tight and all bushings and flex points are stretched like rubber bands if you will, quickly apply the clutch and everything unloads and rotates the opposite direction until everything is tight and loads up slightly where it will make the first "dunk" sound. All the parts then bounce, unload, "dunk" and rotate back the other way until everything suddenly gets tight again "dunk". Torsional flex in all drivetrain components will combine and cause this and will be hard to completely get rid of it. I personally wouldnt worry about it. Hope this helps someone sleep at night!"
Maar dit is me allemaal iets te technisch :)

Kun jij omschrijven wat jij hoort bij schakelen van 1 --> 2 of is het bij jou helemaal geluidloos ??
En in welke mate trilt jouw versnellingspook stationair en in versnelling ?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Je moet er vanuit gaan dat het differentieel (dus het verdeelpunt tussen achterwielen, kort door de bocht) is gemonteerd d.m.v. rubbers om o.a. trillingen te dempen. Aan het differentieel verbonden is de aandrijfstang van de motor. Differentieel kantelt iets mee wanneer de aandrijfstang plotseling en met kracht roteert. Zouden de bevestigingspunten van differentieel dit niet voldoende dempen/teveel speling hebben, dan kun je een soort van 'klap' horen als je flink gas geeft. Blijft de aandrijfkracht gelijk of voert zich op (na het schakelen en gas geven), zal het differentieel in positie blijven, maar weer terugkeren in 'oude stand' als je gas loslaat/schakelt.

Denk ter voorbeeld ook aan de ophangingsrubbers van je motor. Als die einde latijn zijn zal je motor ook iets kantelen bij gas geven, vaak met een bonk en trillingen als gevolg. Het 1e, 2e en 3e verzet brengen veel kracht over naar het differentieel, dus als de ophanging diff niet goed meer dempt, zou dat een bonk kunnen geven.

Vandaar mijn eerdere vraag of je ook iets voelt, want in dergelijke gevallen voel je meestal ook een lichte dreun/klap in het achterdeel. Uiteraard geldt dat ook voor de rest van je aandrijflijn.

installed_bush_1190.jpg
These mounts use triple bonding technology to significantly reduce diff movement under extreme load conditions whilst still insulating vibration.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
de pook trilt niet bij mij, en wat gps zegt, bij de "bonk" voel ik wel een lichte "klap". Het gebeurt meestal als ik em in z'n 1 zet..
 

camiel76

Hoort erbij
2 nov 2013
27
0
0
mlcoolj zei:
de pook trilt niet bij mij, en wat gps zegt, bij de "bonk" voel ik wel een lichte "klap". Het gebeurt meestal als ik em in z'n 1 zet..

Ok..en als je je hand tegen de pook houdt? Ik zie ook geen trilling, voel het wel aan de pook...
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
tijdens rijden? nope.. tijdens stilstaan? nope.. Toen ik em net kocht wel, maar bleek dat de banden gewoon veel te hard waren of niet goed, bij nieuwe banden achter was het afgelopen...