IS200 luchtinlaat 4200rpm werveling, vlinderklep verwijdert

sjefkuh101

Nieuw hier
5 mrt 2014
21
1
0
Mede Lexus rijders..

Op meerdere forums gelezen gehad dat je de boost op de 4200 rpm kunt weghalen zodat je de boost gewoon weg altijd hebt.
Dat vond ik wel interessant eigenlijk, dus hier meer over gaan uitzoeken en uitpluizen en wilde het wel eens gaan proberen.
Wetend dat je Nm koppel onderin anders zou worden, maar ik rij toch altijd wel tussen de 2000 en 4000 rpm in, dus ik wilde eigenlijk het koppel
precies op dit moment ook hoog hebben.
Zodoende vandaag aan de slag gegaan en de vlinderklep in de luchtinlaat verwijdert.
Ik ben geen auto monteur maar goed technisch aangelegd en durf een blok wel uit elkaar te halen of iets zelf vervangen, dus dit durfde ik wel aan
om een deel van t blok los te gaan maken en dingen weg te halen.
Ben met alles vastleggen en rustig uit elkaar halen (zonder brug) zo'n 2 uurtjes mee bezig geweest.
In elkaar zetten ging wel een stuk vlotter (A), voor de nieuwe schroefboutjes wel locktite gebruikt dus die wel enkele uren laten drogen.

Ipv de vlinder klep, heb ik wel een klein aluminium plaatje ervoor in de plaats gezet.
Want zonder de klep kon je de as waar de klep op geschroefd zat er gewoon uit halen, zeker door motor trillingen. Zodoende.

Ja de bevindingen zijn dus dat je meteen vanaf stationair tot aan de 6800 rpm je boost al hebt.
Ikzelf vind niet dat je onderin bij (bijv. 1000 a 1500 rpm) een dip krijgt of vermogen verlies krijgt, want daar heeft Toyota/Lexus het natuurlijk wel voor gemaakt.
Miss op de dyno dat er wel een dip te vinden is, maar zoals ik gewoon normaal wegrijd met een laag toerental rustig rijdend dan trekt hij lekker op.

En het toerengebied waar ik juist in rijd (de 2000 a 4000 rpm) daarin heb je nu dus meer vermogen dan origineel dus dat is super xD.
Hoef ik niet met turbo's of andere dingen te gaan investeren.

Voor zover ik het nu nog heb ervaren (een middag rond gereden) raad ik het iedereen aan. maarja een beetje technisch aangelegd zijn is wel
handig en denk ik noodzakelijk!
 

Bijlagen

  • photo1875.jpg
    photo1875.jpg
    484,4 KB · Weergaven: 81
  • photo1876.jpg
    photo1876.jpg
    395,6 KB · Weergaven: 76
  • photo1878.jpg
    photo1878.jpg
    426,2 KB · Weergaven: 96
  • photo1879.jpg
    photo1879.jpg
    425,2 KB · Weergaven: 76
  • photo1880.jpg
    photo1880.jpg
    437,6 KB · Weergaven: 77
Laatst bewerkt:
Misschien een keer leuk om te dyno-en, zo weet je of het effect heeft gehad. Ik ben ook wel benieuwd naar het verbruik;).
 
Het verbruik mag niet veranderen, want je haalt een klep weg diep in de luchtinlaat, die na de luchtmassa meter en na je gasklephuis zit, dus je luchtmengsel verhouding veranderd niks.
Je veranderd de moment van werveling in de slakkenhuis, ipv bij hoge toeren is het nu ook al op lage toeren.
Idd je hebt dan minder lucht die door het slakkenhuis stroomt bij de lage toeren dan bij hoge toeren, maar je verhouding blijft t zelfde voor zover ik weet dan ghehe.

De dyno wil ik wel een keer laten doen meteen met een chipping erbij ( misschien een keertje)
 
het idee is leuk, alleen ben ik bang dat deze modificatie niet in je voordeel gaat werken.
Deze klep is er namelijk niet voor niks.
Dit systeem is ACIS. acoustic controll induction system.
de klep zorgt voor verschillende inlaat lengtes. Bij lage toeren per minuut zit de klep dicht en moet de inlaatlucht een langere weg afleggen. Dit zorgt ervoor dat je met lagere toeren meer koppel hebt. maar boven de 4500 toeren gaat de klep open en gaat de inlaat lucht een kortere weg volgen wat juist weer beter vermogen geeft in de hogere toeren doordat de lucht dan sneller door het inlaat spruitstuk gaat.
Om het kort samen te vatten is het zo dat als de klep permanent dicht zit dat je meer koppel hebt met lagere toeren maar minder in de hoge toeren.
als de klep permanent open staat heb je dus minder koppel in de lage toeren maar meer in de hoge toeren.
Al met al heb je dus het meest koppel in de lage toeren met de klep dicht en in de hoge toeren met de klep open. Dit is hoe het normaal gesproken zit.

hier nog een linkje met verdere uitleg over de ACIS
http://www.mkiiitech.com/forum/showthread.php?t=312
 
Laatst bewerkt:
Ja Phaebo ik weet wat de klep doet, ik weet ook waarvoor die erin zit, ik heb alles onderzocht en alle forums nagelezen over die klep, ook mensen die zelf
de klep ook hebben verwijdert.
Maar geloof me, ik merk echt geen verlies op de lage toeren. Je hebt een veel fijnere gas reactie meteen al vanaf t begin.
Vandaag de snelweg eens lekker bereden en ook inhalen is zoveel fijner nu, je hebt meteen in zijn 6 je volle vermogen vanaf de 120km/h al ipv pas bij de 150km/h omdat
die dan pas bij de 4200rpm zou zijn.
Alleen maar merktbare winst bij 2a3000toeren.


Deze man heeft t ook gedaan, hier zijn respons.

Stuart Aspey

before i got my lexus (i wanted one for a year and a half) i knew it was the type of car to drink a bit of juice and i said i wanted to fit a diesel, even a 1.9 tdi from a vw golf would feel better to drive than the sluggish straight 6 24 valve and with better fuel consumption. even the old petrol redtop engine in the vauxhalls was only 4 cylinder and making the same bhp and used less fuel. why can't we have any of those options in standard form in the lexus is200!

i always felt that i had to struggle to get my car from A-B with the same amount of fuel as what used to be put in a mg-zr 120+ that we used to use, i noticed my foot was quite far to the floor in low rpm's but i wasn't really going anywhere fast but was probably using quite a bit of fuel even at cruising speed or just to even overtake a lorry was hard work and had to build up speed with my foot down quite hard before the car reached it's powerband at 4500rpm then it was safe to overtake. since bypassing the valve on the underside of the inlet manifold i no longer have this problem, i can be driving along in 4th gear at around 50 behind a lorry and then pushing my foot down the car picks up and goes and i'm hitting 80mph pretty sharpish! this is good for me and i feel it was the best FREE mod i've ever done to the lexus because i like power on tap and i feel i have more control over the power it gives rather than letting the car think for a minute and then get up and go. it may be a good idea for you to try this and just see if you save any fuel just driving normally the way that you do now, with maybe even less throttle opening to say 40% instead of 60%, i can't say if it will help you or not but it's up to you try it out, if it don't work just connect the pipes up again and you'll be back to exactly how it was before.
 
Interessante modificatie. Wat ik uit de toelichting van Phaebo begrijp zou er een tegendraads effect moeten optreden t.o.v. wat Sjefkuh beweerd. Wat ik in dit verhaal een beetje mis is de rol van de VVT-i. Als ik de theorie achter de ACIS goed begrijp, is er bij hoge toeren een kortere weg voor de lucht om zich naar de cilinders te bewegen. Gezien de VVT-i er voor zorgt dat de inlaatklep eerder wordt geopend, zou deze het effect van de ACIS versterken cq elkaar helpen.

Ik ben erg benieuwd naar het verbruik en je koppel onderin. Kun je nog steeds op de koppeling wegrollen?
 
Interessant inderdaad. Ben ook wel even benieuwd of het niets met je verbruik doet. Ik mis die trekkracht onderin ook wel een beetje. Toen ik de auto net had, vroeg ik me altijd af waar iedereen het over had als ze het hadden over gebrek aan koppel onderin, maar goed, ik kwam van een VW Polo, dan voelt alles sterker. Helaas went vermogen wel heel snel, dus nu heb ik wel door wat daarmee bedoeld wordt. Op zich nog steeds prima om met het verkeer mee te komen, maar het mag soms wat vlotter.
 
klinkt zeer interessant ja. ik ga hier ook een beetje dieper op in zoeken en misschien dan ook eens een poging geven. mocht het dan alsnog niks zijn, klepje terug schroeven en klaar
 
Hey thinlaneT en de andere, ja k weet het niet op dyno nauwkeurigheid te zeggen, maar k heb meer dan zat koppel met wegrijden, netjes zonder gas weg te kunnen rijden. Een maat van me die er wel eens in rijd en altijd moeite bleef houden met de koppeling/wegrijden, vond het een verbetering voor t wegrijden. Ik heb uit een andere post nog wat tabellen en grafieken voor Nm en koppel. Nu blijft idd de VVTi nog steeds in schakelen op 4200rpm, dus er blijft een klein verhogend motor geluid optreden met een kleine versnelling. Alleen de ACIS staat nu al de hele tijd open. Ipv tegelijk te werken met de VVTi samen. Gisteren 80gereden in zijn 6 en een keer willen doortrekken/inhalen en dat gaat nu gelijk vanaf t moment dat je gas geeft. Dat is zo fijn. Ook op de snelweg als je 120rijd met als k me niet vergis ong 3500toeren, je wilt inhalen dus je geeft gas en je trekt gelijk op. Nu ook proberen zuinig op de aanpassing te rijden, dmv voor de 2500rpm al geschakelt te hebben. Dat lukt gewoon met gemak, daar heeft de motor totaal geen moeite mee. Ik heb er zeker geen spijt van dat ik dit gedaan heb, als je twijfelt en je kunt sleutelen, zou ik aanraden het gewoon te proberen. Bevalt t niet zet je de klep terug met locktite en in 3a5uur ben je helemaal klaar. Ik blijf zeggen, oke ik snap de zin van de ACIS en de reden van lexus om hem te plaatsen op de motor, porsche heeft t ook erop zitten (net iets anders). Dit is voor zover ik terug kan lezen ook een reden voor economies rijden enz.
 
Als het geen schade oplevert vindt ik het wel een goede stap naar een iets betere acceleratie.
 
Zou je niet makkelijker de slang van VSV naar activator los maken, blijft de klep open staan, , dit is veel minder handelingen :rulez:

Maar zoals in vorige post, je verliest koppel, ook al rijd hij schijnbaar fijner, vroega hadden we dat bij de ae86 ook, het Tvis afdoppen, liep hij altijd op 16 kleppen, maar wel minder koppel onderin, maar voor je gevoel liep hij mooier.
 
Laatst bewerkt:
Voor degene die het willen proberen je kan ook heel simpel van onder af de klep vast maken met een tie wrap. Op die manier staat die ook altijd open
 
Kan het zijn dat ik die klep niet heb? Die van mijn is van 2001. Welke slang is dat dan die naar de vsv gaat
 
Zou je niet makkelijker de slang van VSV naar activator los maken, blijft de klep open staan, , dit is veel minder handelingen :rulez:

Maar zoals in vorige post, je verliest koppel, ook al rijd hij schijnbaar fijner, vroega hadden we dat bij de ae86 ook, het Tvis afdoppen, liep hij altijd op 16 kleppen, maar wel minder koppel onderin, maar voor je gevoel liep hij mooier.



Ok. Even voor de duidelijkheid dit is dus nu mijn auto en nou snap ik wat dat plaatje deed in het drankenhoudertje. Quote hierboven, sorry ik houd niet van onzin. Ik ben AE86 rijder en de TVIS heeft niks te maken met 16 kleppen. De tvis is een lucht klep die als je motor geen mega hoge nokassen heeft onderin niets heeft aan heel veel lucht. Daarom zit de TVIS er in die tot 4400 toeren de helft van de lucht kamer blokkeert. Je blok loopt altijd op 16 kleppen alleen met minder lucht.

Ik krijg het idee dat dit klepje hetzelfde doet. Maar over het algemeen zou dat alleen effect hebben als het motorvermogen veel hoger ligt dan standaard. Aangezien er voldoende "standaard" motor lexus zijn lijkt het me handig gewoon een keer een aantal sprints te doen. 80-120 rollend 0-100 stilstaand etc. Dan moet er meegenomen worden dat leeftijd blok hoe het is ingereden en onderhouden veel uitmaakt met het vermogen. Tevens is dit groene monster geen sport variant en ik mis me LSD nu al :-) (Jill knows why)