ISO-fix (evt inbouwen)

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Hi,

Vanwege toekomstige (cq oktober) gezinsuitbreiding vroeg ik mij af of en ISO-fix aansluiting achteraf is in te bouwen.

Ik had al even gegoogled, en mijn IS uit januari 2000 heeft waarschijnlijk geen fabrieks-af ISO-fix aansluiting. Ik kan ook nergens labeltjes terug vinden, noch een aanduiding in de handleiding. Ik ga er dus maar vanuit dat deze er niet inzitten. Tevens las ik dat de IS door z'n gekuipte achterbank, lastig is om niet-ISO-fix maxicosis/kinderstoeltjes te vinden die goed passen. Een achteraf inbouw zou dus goed uitkomen, gezien het aanbod dan vele malen groter is. De vraag is alleen, is dit mogelijk...

Hebben jullie een idee? Tevens vraag ik me af hoe de vaders en moeders op dit forum dit bij hun IS hebben ondervangen...
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Dank Alor,

Als het met gordels prima te doen is, dan vind ik dat wel ok. Lukte de gordel-methodiek ook goed met daaropvolgende kinderstoeltjes?
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Alor zei:
ThinlaneT zei:
Dank Alor,

Als het met gordels prima te doen is, dan vind ik dat wel ok. Lukte de gordel-methodiek ook goed met daaropvolgende kinderstoeltjes?


Ja prima hoor, zelfs een tijd gehad met twee kinderstoelen, en daarna een maxicosi voor de derde en twee van die stoel verhogers.

Kort om :

Alles kan met de IS

Ik hoor wel eens mensen die de IS eruit doen omdat ze een kleine krijgen.. dat vind ik zo stierenpoep.

Tweeling buggie enz enz alles gaat er makkelijk in.


+1
 

Lexus is300

Actief
26 aug 2010
246
0
0
Ben 1.90 en onze maxi cosi past maar juist achter de bestuurderskant, ook omdat de achterzetel kuipvormig is vind ik dat hij niet 100% past, maar t gaat wel.
Kinderstoel vanaf 1 jaar gaat wel perfect ;)
 

Lex839

Hoort erbij
14 mei 2010
48
10
8
Hallo,

In onze IS300SX 2003 zit standaard ISO-fix. We gebruiken een Romer kidfix (groep 3, met ISO-fix) en een MaxiCosi Priori (groep 2, met gordel bevestiging) in de IS, past prima.
Wel hebben wij er een kleed onder beide zitjes, maar dit iss meer om de lerenbekleding te beschermen.

Trouwens een IS SX is een prima familie auto. Met dakdragers en een koffer op het dak ook een prima
vakantie auto.
Mvg, Lex
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Lex839 zei:
Hallo,

In onze IS300SX 2003 zit standaard ISO-fix. We gebruiken een Romer kidfix (groep 3, met ISO-fix) en een MaxiCosi Priori (groep 2, met gordel bevestiging) in de IS, past prima.
Wel hebben wij er een kleed onder beide zitjes, maar dit iss meer om de lerenbekleding te beschermen.

Trouwens een IS SX is een prima familie auto. Met dakdragers en een koffer op het dak ook een prima
vakantie auto.
Mvg, Lex

klopt vanaf 2000 is dit verpligt in de europeese wetgeving.
had hiervoor een avensis van 2000 die had het niet en na de facelift eind 2000 hadden ze het wel.

enne of het een fijne vakantie auto is dat ga ik zondag ontdekken, gaan dan naar france, hopelijk kan het allemaal zonder dakkoffer....
maar in het ergste geval gaat ie op dak en ga ik de dakdragers ook voor het eerst gebruiken.
to be continued....
 
27 jul 2011
207
1
0
Heb ook geen isofix en gebruik de easybase. Top ding. En als je een kleine krijgt is een is200 top. Heb zelf een mannetje van 6 maanden alles past perfect. Kinderwagen past in zijn geheel in de kofferbak zonder veel moeite. Ik rijd nu zelf een audi a4 cabrio en mijn vriendin rijdt nu in de lexus. Ze is er super blij mee en we gebruiken m als "familiewagen"
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
Mijn vriendin is net in verwachting dus ik ben alvast begonnen met rond kijken van stoeltjes.
Nu kwam ik dus ook het isofix systeem tegen en dat lijkt me wel een makelijke en degelijke manier om een stoeltje vast te zetten.
Waar kun je dat systeem kopen om het achteraf in te bouwen in een is200?
Wat kost het ongeveer?
En beschadigt het leer daar niet van?
Alvast bedankt.
Mvg nick
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Hoi Nick.

hoe oud is jouw auto?
vanaf 2001 ouzo was het verplicht in europa en zou het dus aanwezig moeten zijn.
daarvoor weet ik niet of het kan de een is200 heb het nooit geprobeerd.
wat ik wel gedaan heb destijds is in mijn aversies station van die isofix beugels gemaakt.
die waren voor een corona en die heb ik toen zelf gemodifiekt zodat ze paste.
als je achterbank rugleuning los kan kun je eens kijken of je het op een of andere manier voor elkaar zou kunnen krijgen.
je kunt de steunen vastschroeven aan de houder van een gordel en de andere kant bijvoorbeeld met een bout vastzetten mits je dan natuurlijk niet in de tank boort.....
kosten waren voor mij toen enkel onderdelen en dus iets van 40 euro de 2 dacht ik.
het leer beschadigd er niet door omdat je het tussen de leuning en de zitting doorsteekt.

groeten,
Patrick
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
wellicht zitten er kleine openingen in de rugleuning daarachter zouden ze moeten zitten.
bij mijn sportcross zit er ook een plastic plaatje opgestikt waar een afbeelding van een zitje ofzo opstaat.
zitten er geen gaten in de leuning waar de isofix zitting doorheen kan zul je moeten passen en meten en moeten kijken of je de steunen achteraf kunt monteren.
heb het zelf enkel bij een avensis gedaan en dat was redelijk simpel.

btw heb even nagezocht maar verplicht is het pas vanaf 2002 dus modeljaar 2003.
denk niet dat het in jouw is200 zit dan.

origineel voor de is200 bestellen heeft weinig zit als er al boutgaten zitten dan zit je dus nog met de rugleuning waar geen uitsparingen inzitten.
zelf iets bedenken en bevestigen tussen leuning en zitting lijkt me de enige oplossing.
mits hier plaats voor is uiteraard....
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
btw als ik op internet kijk en dan bij de sportcross dan zie ik dat de beugel voor isofix een los onderdeel is.
als je wilt kan ik (als ik eraan denk) het onderdeelnummer wel eens opzoeken voor je.
wellicht dat je die ergens aan vast kunt maken.
met een beetje handigheid moet dat lukken!
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
heb even gezocht en gevonden.
het onderdeelnummer voor links is 73706-53010 en voor rechts is het 73705-53010 zijn voor zowel de sedan als de sportcross hetzelfde en vanaf de 7de maand 2001 standaard aanwezig!
moet dus ook bij een oude is mogelijk zijn deze in te bouwen.
wellicht even zelf vastboren of bevestigen aan een eventuele gordelhouder.

groeten,
Patrick
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
ik heb de steunen gekocht voor het isofix verhaal maar ik kan zo niet 123 zien waar ik ze moe bevestigen aan de wagen. heeft er iemand toevallig een foto waar de steunen inzitten en waar ze bevestigd zijn?
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Heb er zelf geen foto van maar ik neem aan dat de achterbank er uit geweest is.
Kwam je toen geen ongebruikte boutgaten tegen?
Of heb je een foto voor me van de steun wellicht dat je die ergens in vast kunt maken....
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
Ik zag wel ongebruikte gaten maar die klopte niet met de steun die ik heb.
Ik heb ze bij een toyota/lexus garage besteld. Lexus leverde ze niet maar de nummers kwamen ook overeen met toyota.
Ik ga morgen ff wat verder bouwen en dan maak ik wel een foto van het totaal plaatje.
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
ok succes!
heb destijds een avensis gehad van het eerste model de at220 en die had het ook niet.
daar heb ik inderdaad zelf wat gefabriceerd en heb daarvoor corolla steunen gebruikt.
stoel zat zo vast als een huis!