Kleine beurt

cor1975

Hoort erbij
15 nov 2010
44
0
0
Inderdaad.

Kleine beurt is een volledige visuele controle, oliefilter + motorolie ?350,= incl. btw.
Grote beurt houd is alle filters, alle vloeistoffen en bougies.Kosten ongeveer ? 900,00 incl. btw.

Best prijzig.
 

ippo

Hoort erbij
3 aug 2011
52
0
0
Ik heb toevallig ook gebeld voor een grote beurt. Die van mij is dan toe aan de zogeheten 180(000) pakket? Kosten daarvoor is 800,- euro.

Hoewel ik van plan was om een keertje aan de onderhoudsbeurten te gaan houden, vind ik dit ook wel prijzig. Uiteraard had ik geen uitverkoopprijzen bij een merkdealer verwacht maar ik heb altijd aan max 500 euro gedacht voor een grote beurt (totaal niet onderbouwd overigens).

In Amerika weet ik dat ze ook weleens met eigen vloeistoffen aankomen zetten, om zo de prijs beetje te drukken. Is dat in Nederland ook gangbaar? En in hoeverre heeft dat zin?

Als je ervan uitgaat dat een bougie 20 a 25 euro per stuk kost dan ben je sowieso al 200 euro kwijt aan bougies. Ik heb er namelijk 8 nodig voor de LS430. Beetje motorolie (5 liter, je hebt volgens mij wel meer nodig) kost ook 50 a 60 euro. En dan heb je nog koel- en remvloeistof en alle andere vloeistoffen. Ik heb alleen geen idee hoeveel je daar van nodig hebt maar dan zit je volgens mij ook rond de 10 euro per fles/verpakking.

Welke filters worden er nog meer vervangen? Volgens mij zit je aan materiaalkosten al op 300+ euro. Heeft iemand misschien een uitgebreide lijst?

Voor mij is nu de keus: laat ik door Lexus doen maar dan heb ik wel stempeltje (daar doe ik het uiteindelijk voor) of laat ik door lokale garage doen die hoogstwaarschijnlijk de helft vraagt?

Het gaat in mijn geval om een auto van 2001 en ben voor het eerst van plan om deze zo lang mogelijk te houden (minimaal 4 jaar). Dus tegen de tijd dat ik hem wil verkopen is dat ding ook stokoud. In hoeverre "moet" ik nog waarde hechten aan die stempels?
 

ippo

Hoort erbij
3 aug 2011
52
0
0
Bedankt voor jullie reactie.

Ik lette vroeger eigenlijk ook nooit op die stempels. Die van mij heeft echter wel aardig wat opgespaard dus het is een beetje zonde om er nu van af te wijken. Aan de andere kant, ding is de jongste ook niet meer en ik kan toch netjes alle kosten/beurten zelf bijhouden? Zou je als toekomstig koper daar vrede mee hebben?

Die 400,- euro is toch wel goed voor een Lexus kleine beurtje :')
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Je zou hier nog even kunnen kijken naar wat je mogelijk nodig hebt: service interval list (weliswaar een 430 maar ala..)

Persoonlijk zou ik (mede gezien de leeftijd v/d auto) mij ook niet al te druk meer maken inzake stempeltjes. Andere (goedkopere) garages kunnen prima werk leveren en als je e.e.a. aan goed gespecificeerde facturen kunt aantonen in tijd...

Daarbij neem je, als eerder opgemerkt, enige controle (ook financieel) over de materialen en relevante zaken die vervangen/ververst moeten worden. Dealer en sommige garages zien je wellicht niet graag aankomen met eigen onderdelen e.d, maar andere hebben daar volstrekt weer geen bezwaar tegen. Vrij vertaald is dat kassa! en biedt meer ruimte voor andere nuttige zaken (of onderhoud) ;)
 

ippo

Hoort erbij
3 aug 2011
52
0
0
Ja precies.

Helaas heb ik nu andere zaken aan mijn hoofd dus ik heb nog geen beurt kunnen inplannen. Hopelijk hoef ik niet te lang uit te stellen.
 

Yoshi

Hoort erbij
14 okt 2012
41
0
0
Ik was ?1400 kwijt voor een grote beurt en het vervangen van de distributieriem via een monteurvriend. Wat zou dat gekost hebben bij de Lexus dealer dan?
 

ippo

Hoort erbij
3 aug 2011
52
0
0
Nou, 800,- euro dus. Dan krijg je een 180000 pakket waarbij o.a. alle vloeistoffen en filters worden vervangen. A/C filter hoort daar nou net weer niet bij.

600,- euro voor distributieriem lijkt me wel wat aan de prijzige kant... door een monteurvriend...

Wat is er bij jouw grote beurt allemaal gedaan dan?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik was ?1400 kwijt voor een grote beurt en het vervangen van de distributieriem via een monteurvriend.
Dat lijkt niet al te goedkoop in mijn optiek, misschien een andere monteur 'vriend' overwegen?

Destijds was ik kwijt 800 a 900 euro sec voor de distributie, daarbij remrevisie laten doen, olie- , koelvloeistof en differentieel verversen, plus nog wat klein spul, tezamen 1100-1200 nogiets euro. Dat viel me toen reuze mee, zeker in perspectief met het Lexus uurtarief.
 

ippo

Hoort erbij
3 aug 2011
52
0
0
oef 800e voor distributie? wist wel dat het duur was maar niet zooo duur. Maar als je dat bij Lexus laat doen dan valt idd wel mee, denk ik.

(wat betekent sec?)
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
met 'sec' bedoel ik 'enkel' distributie. Het staat er idd een beetje onhandig ;)

Ik weet zeker dat ik ergens in het verleden een Lexus tarievenlijst onderhoud heb gezien, maar misschien is die pas zichtbaar als je op de L-site registreert.

Btw, die 800e valt nog enorm mee in vergelijk met bepaalde andere merken..

Zo zijn er ook dealers die een aantrekkelijke (lok)prijs rekenen, maar dat is dan enkel voor de distri-riem, excl. spanrollers, waterpomp en etc.
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Mijn mooie rode LS 400 is niet meer in mijn bezit maar nu bij een ander Forumlid. De distributie heb ik toen in Breukelen laten doen, alles icl. halen en brengen, riem,multiriem, rollen,waterpomp en koelvloeistof was ik 1030 euro kwijt. Daar zat ook een vervanging bij van een stuurhoes aan de moeilijke kant. (heb je speciale tang voor nodig plus uitlijnen.) Deze distributie heb ik laten doen als oud automonteur, de rest deed ik zelf. Een olieverversing was een filter van 15 euro (origineel van Lexus) afdichtring en 6 liter Castrol Magantec voor 65 euro. En eronder kruipen natuurlijk. Remmen stelt niks voor, blokken zat te koop, 15 mn per kant. Het enigste wat mij 2 dagen sleutelen koste waren de schokdempers. Voor ging nog, achter moet de hele ophanging eronder uit. (mijn LS 400 had schroefvering). De motor heeft amper onderhoud nodig, lopen een ton of 7- 8 en meer zonder veel onderhoud. Bougies elke 100000 km en daar ben je even mee bezig maar is ook zelf te doen. Verder houdt de vloeistoffen bij en kijk naar lekkages. Heb je een LS met luchtvering en dat gaat kapot ben je het bokje. Dat kost echt geld. (lees de vel berichten hier er maar op na.) Ik heb voor heel wienig geld 2.5 jaar in mijn LS gereden en alle zelf gedaan. Die stempels maakt niks uit, kijkt nooit een hond naar als je een oude auto verkoopt. Rekeningen bewaren van reparaties helpt wel. Maar 500- 600 euro voor een olieverversing gaat mij te ver. Zo'n beurt is in een half uur klaar hoor. :hi:
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Voor mijn ex LS400 geldt hetzelfde.
Ik heb ook alles zelf gedaan; bougies, remmen, elektronica (condensatoren vervangen in het dashboard, toerentellernaald gerepareerd, verlichting aangepast).
Zo lang als je een beetje handig bent en vooral het juiste gereedschap gebruikt (als je echt een brug nodig hebt dan kan je die evt. ook wel ergens huren) kan je een hoop geld sparen voor een stempeltje.
 

Yoshi

Hoort erbij
14 okt 2012
41
0
0
GPS-10 zei:
Ik was ?1400 kwijt voor een grote beurt en het vervangen van de distributieriem via een monteurvriend.
Dat lijkt niet al te goedkoop in mijn optiek, misschien een andere monteur 'vriend' overwegen?

Destijds was ik kwijt 800 a 900 euro sec voor de distributie, daarbij remrevisie laten doen, olie- , koelvloeistof en differentieel verversen, plus nog wat klein spul, tezamen 1100-1200 nogiets euro. Dat viel me toen reuze mee, zeker in perspectief met het Lexus uurtarief.

Opgelicht door m'n monteurvriend dan :D

Maar daar zat inderdaad ook remrevisie bij, nieuwe blokken voor dacht ik. Ach, het rijdt nu super dus ben tevreden.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Van je vrienden moet je het hebben ;)

Bij de dealer zal wellicht twee man de boel erin proppen, wat nogal scheelt in werktijd. Je vriend zal het in zijn eentje moeten doen/brug huren/materialen kopen, ik noem maar iets.
 

Yoshi

Hoort erbij
14 okt 2012
41
0
0
Deden het ook met z'n 2en... tja. Hoop ook altijd dat het dan goedkoper is dan bij de dealer maar ja, gun het een vriend natuurlijk ook meer dan de Lexus dealer. Maar kan nog wel iets vergeten zijn. Als ik hier lees dat distr. zo'n 1000 is dan vind ik 1400 wel mee vallen met grote beurt en remmen. Ach, ja, als je een Lexus rijdt moet je niet gaan janken om de centen h? :)
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
lol, nee. Overigens valt Lexus in dat opzicht best goed mee als je het afzet tegen concurrerende gelijkwaardige auto's...