Koppeling + vliegwiel vervangen IS200 + RS200

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Hallo allemaal, het is zover: mijn koppeling begint te slippen en de resonantie in de auto lijkt wat meer te worden. Dat betekent dat de demping van het dual mass vliegwiel begint te gaan en dat ik die ook moet vervangen.
In de UK hebben ze het over prijzen van minimaal ?1150 voor alleen het dual mass vliegwiel!
Ik denk dat ik gelijk voor een iets sportievere set ga van Exedy of TRD (laatste is wel flink duurder), zodat ik voor bijna hetzelfde direct klaar ben.

Onderzoekje heeft uitgewezen dat sommige onderdelen voor de RS200 (SXE10/3SGE) hetzelfde zijn als voor de IS200 (GXE10/1GFE) (bron: diverse sites, waaronder RHD Japan, Exedy, etc), dus dit topic is ook interessant voor de IS200 rijders onder ons. De IS300 (JCE10/2JZGE) deelt deze onderdelen echter niet.

Items aan te schaffen:
- clutch kit/koppelingsset + pressure plate/drukgroep
- release bearing/druklager
- vliegwiel
- vliegwielbouten

- nog meer nodig behalve gebruikelijke vet en centreer-as?

Mijn vragen aan de kenners:
- Fouten/correcties svp aangeven
- Zijn deze artikelnummers herkenbaar in NL of moet ik ze uit Japan laten komen?

Gr, J2

Samengevoegde info
Eventuele fouten en/of toevoegingen kunnen gecorrigeerd/bijgeplaatst worden.

Gedeelde componenten
- Versnellingsbak (J160)
- Clutch/koppeling, pressure plate/drukgroep, release bearing/druklager
- Short shifter

Algemene tips
- Vliegwielbouten altijd vervangen vanwege de hoge krachten op de bouten
- Single mass vliegwiel (aftermarket): motor is sneller op toeren, veel sterker, goedkoper,
meer trillingen (maar dat kan meevallen). Vb: TRD, JUN

Lexus IS200 / Altezza AS200 (type: GXE10, motor: 1G-FE)
Vliegwiel:
- Standaard = Dual Mass (prijsrange: ?1500-3000)
- Twee typen, waarvan bouwjaar > 2003 (?): dikker hart, dus langere bouten (!) ("type-2"). Beide typen zijn uitwisselbaar, zolang je de juiste lengte bouten bij het juiste vliegwiel hebt.
- Aftermarket, single mass: TRD, JUN, ...
- Vliegwielbouten: 6 stuks, GXE10/1G-FE type 1 ####, type 2 ####

Koppeling:
- Bij dealer, klantenprijs plm ?500
Diversen aftermarket opties, waarvan enkelen:
- Exedy vervangings kit plm. ? 260, eBay UK (Green), http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 792wt_1195
- Sachs versterkte koppeling met oem lager (Sharkman)

Altezza RS200 (type: SXE10, motor: 3S-GE)
Mogelijk zijn er op onderdelen overeenkomsten met de 3SGE zoals geleverd in de MR2, maar dat is niet zeker/ niet bekend.

Vliegwiel:
- Standaard = Dual Mass (prijsrange: ?1500-3000)
- Aftermarket, single mass: TRD, JUN, Cusco, OS Giken, OGC (Ogura Racing Clutch)
- Vliegwielbouten: 8 stuks, SXE10 3SGE #90105-12312

Koppeling
- Release bearing/druklager: SXE10 (99.10-02.8) 3S-GE = 31230-53010, SXE10 (02.:cool: 3S-GE = 31230-53011

 

Wesley-S

Hoort erbij
23 mei 2012
91
0
0
ik heb toevallig op het werk nagekenen wat een koppeling voor mijn IS200 kost a klant prijs. en dat was ?499,-

dus als mijne vervangen moet worden zal ik voor een exedy gaan denk ik.

je kunt ook een enkel vliegwiel pakken (aftermarket geen dubbel massa) volgens mij stuk goedkoper wel iets minder comfort.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Zo! Dat is nog meer voor het vliegwiel. Bij Fine Line Imports kost de Exedy Hyper Single Clutch kit 1212 eu...
Alleen moet je dan nog de lagers en bouten kopen. Voor diegenen die wel de volledig vibratie vrije rijervaring willen is er geen optie.

Wesley, kan je prijzen koppelen aan de lagers en bouten? (klantenprijs)
 

Wesley-S

Hoort erbij
23 mei 2012
91
0
0
dat is een koppelings set dus drukgroep druklager en koppelingsplaat. (neem aan dat je het druklager bedoelde)?
en bouten bedoel je de 6(of hoeveel zijn het?) waar de drukgroep mee vast zit of de bouten van het dubbel massa vliegwiel?

edit: kost een exedy echt zo veel voor een lexus?
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Yep, maar bedenkt wel dat dit een complete set is inclusief vliegwiel (!)
De set waar ik het over heb bestaat uit: drukgroep, koppelingsplaat en vliegwiel. Deze zijn aan elkaar gebout.
Check de link voor Fine Line Imports: http://www.fineline-imports.nl/exedy-cl ... 06446.html
Uiteraard zijn er ook sets met enkel de plaat en drukgroep, zo ook bij Fine Line Imports, die ook veel minder kosten.

Voor het bevestigen van het vliegwiel op de krukas moet je nog bouten hebben...of kan je de oude bouten opnieuw gebruiken? (Altezza RS200 heeft er 8 en de IS200 heeft er 6).

Weet niet of het druklager betreft. Meestal worden ze bij een kit geleverd, maar bij TRD kit moet je die apart bestellen.
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
Dus als ik dit dus zo lees ben je voor een koppeling vervangen+vliegwiel zo'n ?1600,- kwijt?
Voor dat geld heb je ook een beams motor met vernellingsbak :)
Wat is dan gunstiger?
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Als de bouten en een lager ?400 kosten, dan wel.

1. Ja, het is veel geld. Maar ik moet nu eenmaal een goede koppeling hebben, want ik wil gewoon mijn auto kunnen rijden. Ook al zou ik een IS200 hebben, zou ik mijn vliegwiel ook moeten vervangen en al helemaal wanneer je niet weet wat erin zit. Levertijd is 1-2 weken en ik heb geen stallingsruimte/box.
Dus: zekere voor het onzekere = vervanging vliegwiel met bijhorende koppelingsplaat, drukgroep, etc
Als de prijs van Lexus (en Toyota) voor het dual mass vliegwiel alleen al tussen de ?1150 en ?3000 zit, dan is de keuze voor een sportiever vliegwiel van ?550 gauw gemaakt.

2. Als ik een Beams blok met versnellingsbak koop voor ?1600 kan het ook zomaar zijn dat ik binnen 2 maanden weer op punt 1 zit. En in dat geval ben in dan ?2800 kwijt (1600+1200)
;)
 

Green

Actief
30 aug 2010
302
0
0
Nou ik heb net vandaag mijn koppelingsset ontvangen van exedy.
Deze set bestaat uit: drukplaat, koppelingsplaat en druklager.
Besteld via E-bay Engeland en binnen een week hier.
Kosten: +/_ 260 euro. (incl verzenden)

Er is wel degelijk verschil in koppeling tussen de 1gfe motor en de 3sge.
Of eigenlijk moet ik het zo zeggen, er is maar een overeenkomst. De plaat zelf, komt overeen met elkaar. Dit komt omdat de Altezza en de Is200 dezelfde bak gebruiken. (pri-as hetzelfde)

En ik heb geen vliegwiel gekocht omdat de auto verder nergens last van heeft alleen te veel slip.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Ok, dat scheelt nogal. Is het een gewone vervangingskoppeling of een sports type?
Heb je daarvan het artikelnummer of een link voor mij?

Je hebt gelijk, bedoelde niet helemaal hetzelfde. Zoals ik heb begrepen zit het verschil in het vliegwiel.
Of zijn er nog meer verschillen?

Heb net online in de UK ook een vliegwiel gevonden die ook past en ? 270 kost. Misschien kom ik toch onder mijn gevreesde bedrag.

Graag zou ik nog antwoord krijgen op de volgende vraag:
Kan ik de vliegwielbouten opnieuw gebruiken of moet ik nieuwe bestellen?
 

PrtPrt

Hoort erbij
20 mei 2012
86
1
0
Hoewel het geen rekbouten zijn, zou ik bouten altijd nieuw monteren. Op de totaalprijs is het slechts een fractie, en je krijgt er zekerheid voor terug.
Technisch zouden ze gewoon nog voldoen mits er niets raars mee gebeurd is.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
@green, das een mooie prijs! post idd de link hier als je wilt... wel opletten met ebay sets, zie steeds vaker mensen die een nep set hebben gekocht...
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
@ Green: Thanks voor het advies, ga ik zeker doen.

@ MLCoolJ: Deze had ik ook al gevonden, thanks. Ga nog wat verder kijken.
 

sharkman

Actief
29 dec 2010
154
2
0
Ik had in de mijne een Sachs versterkte koppeling met oem lager en Jun vliegwiel en was al met al niet eens heel duur uit (montage viel ook mee). Bouten moeten worden vernieuwd en houdt er rekening mee dat er twee typen bouten zijn (de nieuwe zijn volgens mijn langer) voor de oude en nieuwere IS en. (vliegwiel heb je ook twee typen).
Ik zou meteen voor een single mass gaan, motor is sneller op toeren, veel sterker, goedkoper en de trillingen vielen mee (zelfs met trd shortshifter).
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
@ Green handige link. Dit is echter echt een vervangings koppeling voor een origineel vliegwiel.
Ik wil een upgrade setup.
;)
@ Sharkman: Thanks voor het delen v je ervaringen. Heb al een soortgelijke setup besteld. TRD lichtgewicht vliegwiel met Sports Tuff Exedy Clutch + Exedy releasebearing en originele vliegwielbouten, alles voor de 3SGE natuurlijk. Wilde ook gaan voor JUN vliegwiel, maar leeftijd is 3 maanden (RHDJapan.com). Wil eerst ook timingbelt doen, dus shortshifter gaat nog even moeten wachten. Ook gelijk alle vloeistoffen en filters vervangen.
Er staat me een klus te wachten...
:D
 

sharkman

Actief
29 dec 2010
154
2
0
Geen dank,

Als je al een shortshifter wilt dan enkel voor trd gaan de rest is echt rommel en levert bakken problemen (trillingen/herrie) op.

Exedy voor de koppeling is ook niet verkeerd en TRD maakt weinig zelf en volgens mij krijg je alsnog een Jun vliegwiel. Blijft trouwens afwachten welk type je nodig hebt, je hebt twee versies (de nieuwste versie heeft een veel dikker hart) en afhankelijk daarvan zul je de oem bouten moeten bestellen (nooit aftermarket pakken, die bouten worden extreem belast en enkel oem of high grade stalen bouten houden dat uit).
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
sharkman zei:
...Als je al een shortshifter wilt dan enkel voor trd gaan de rest is echt rommel en levert bakken problemen (trillingen/herrie) op...
Ja, dat was ook de bedoeling. Heb inderdaad gelezen over de herrie en sommige short shift kits die na een jaar en zelfs korter gewoon afbreken vanwege metaalmoeheid.
:O
Exedy voor de koppeling is ook niet verkeerd en TRD maakt weinig zelf en volgens mij krijg je alsnog een Jun vliegwiel. Blijft trouwens afwachten welk type je nodig hebt, je hebt twee versies (de nieuwste versie heeft een veel dikker hart) en afhankelijk daarvan zul je de oem bouten moeten bestellen (nooit aftermarket pakken, die bouten worden extreem belast en enkel oem of high grade stalen bouten houden dat uit).
Heb begrepen dat Exedy (Daiken) inderdaad veel maakt voor de grote merken. Ik heb OEM bouten besteld voor de 3SGE, dus dat komt helemaal goed. Ben benieuwd hoe de auto straks rijdt...
:)