kraak geluiden

raymondbontenbal

Nieuw hier
3 feb 2013
5
0
0
nu hoor ik bij het remmen en sturen en ernstig kraak geluid! de schokdemp rubbers en lagers zijn reeds vervangen. Weet iemand wat dit kan zijn?
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Dan moet je die gedegen inspectie dus laten doen als ie warm is... Volg dus GPS goede raad maar op en laat er zsm iemand naar kijken. Met remmen en stuurinrichting moet je echt geen risicos nemen!!
 

raymondbontenbal

Nieuw hier
3 feb 2013
5
0
0
de inspectie is gedaan bij mijn lexus! er zat nergens ruimte op gelukkig. nu denkt de garage dat het in de rubbers gezocht moet worden, omdat het alleen is als hij warm is. als ik zachtjes en stoepje op stuur is het het ergst kan iemand mij vertellen welke rubbers het eerste in aanmerking komen? bvd raymond
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Als hierboven reeds genoemd: stabilisatiestangrubbers, stuurstangrubbers, droplinkrubbers, stuurhuisrubbers, draagarmrubbers, bepaalde remdelen...kortom, alles wat mogelijk meebeweegt als je wiel uitslaat/veert, remt, etc. ;)

In bepaalde gevallen kun je uitsluiten als je de (verdachte) rubbers goed inspuit/vet (uiteraard niet alles tegelijk, want dan weet je nog niets). Als het werkt (inspuiten) dan zal dat meestal tijdelijk zijn.

Warm/koud is verder niet altijd een graadmeter, hooguit dat sommige rubbers hard worden/uitdrogen bij kou (en daardoor kraken) of bij warmte zacht worden en wellicht niet voldoende 'buffer' meer vormen (en kraken/piepen, metaal op metaal).

En om je helemaal blij te maken; in sommige gevallen moet je echt behoorlijke belasting uitvoeren op het bewuste onderdeel, omdat een beetje handmatig trekken en draaien niet altijd de waarheid toont.

Wanneer zijn je onderste fuseekogels vervangen? Kraken kan ook metaalmoeheid zijn...

Kortom, een beetje garage zal dit soort (bekende) punten als eerste controleren....
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Frappant dat na de sneeuw/pekel periode al een paar klachten over piepen en kraken opduiken.
Allereerst GPS-10 advies volgen en serieus naar kijken voor je eigen veiligheid. Maar dit dit soort klachten is vaak te voorkomen door na de pekelperiode een carwash op te zoeken waar het onderstel een goede reinig,spoel en waxbeurt krijgt ivm corrosie/oxidatie, zout of zandresten. Of je moet de auto opbokken en met de k?rcher aan de gang. Vervolgens alle scharnierende delen even nafietsen met kruipolie en teflonolie. Als je een vriendje met een brug hebt is dat natuurlijk nog beter. Ik heb mijn IS net weer volledig schoongemaakt aan de onderkant, waar nodig bijgewerkt met zinkspray, chassislak, aluspray etc en carterpan, bak en diff weer netjes gespoten. 3 uurtjes op de brug en hij glimt aan de onderkant weer net zo mooi als aan de bovenkant. En roestvorming krijgt zo geen kans.
Be good to your car en your car will be good to you.