kraak/knak bij remmen en insturen

robinis200

Nieuw hier
21 mrt 2013
15
1
0
Goedemorgen heren

Zoals de titel al verteld heb ik een hele vervelende kraak/knak in me Lexus IS200 km 147.500 .
Ik ben werkzaam als monteur en had hem pas op de brug gezet , en kwam tot de ontdekking dat me fuseekogels spelling hadden .
Dus heb gister twee nieuwe OEM fuseekogels gemonteerd.
Dit heeft helaas niet mogen baten en heb nog steeds een hele vervelende kraak/knak bij remmen en insturen.
Neem in een bocht zonder te remmen dan is er niets aan de hand.
Mijn remmen ik nog geen half jaar geleden vervangen.

wie o wie heeft voor mij de gouden tip

mvg robin
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Je hebt het dus niet als je een verkeersdrempel neemt of rechtuit rijd en dan remt?

Als het enkel in bochten optreedt tijdens remmen, geldt dat dan zowel bocht links en rechts? Zo ja, dan heb je een gemeenschappelijke deler. Is het enkel tijdens een bocht rechts bijvoorbeeld, dan is die kant meer verdacht. het lijkt dus vooral op te treden als de auto inveert.

Even brainwaven:
- Je hebt nieuwe remmen; klauwen en blokken?
- kun je duidelijk localiseren waar de kraak vandaan komt, achter/voor?
- stabilisatorstang-rubbers (maar dan heb je het meestal ook tijdens verkeersdrempels)
- schokbreker (veren/schotel/rubber bovenkant)
- bovenste fuseekogel, eventueel rubbers/bussen van draagarmen (soms lastig te zien zonder demontage)
 

robinis200

Nieuw hier
21 mrt 2013
15
1
0
Bedankt voor je reactie
Mijn remmen zijn nieuw, klauwen zijn gereviseerd
Stabilisator stangen wil ik nog naar kijken
Bovenste draagarmen zien er goed uit geen spelling oid
Schrokbrekers staan toch vast alles draait op me fusee toch en het is enkel als ik rem in een bocht zowel naar links als naar rechts
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Bovenste draagarmen zien er goed uit geen spelling oid
Schrokbrekers staan toch vast alles draait op me fusee toch en het is enkel als ik rem in een bocht zowel naar links als naar rechts

Draagarmrubbers/bussen kun je je flink in vergissen. Hoeft niet altijd merkbare speling te hebben om toch te kraken. Misschien beetje loshalen en goed inspuiten.
Schotel/rubber schokdemper kan ook kraken, met name door wrijving tussen rubber/chassis. Bij remmen en bocht (inveren) staat daar ook kracht op. Daar was hier ooit een topic over (verkochte auto).

Vooralsnog zou ik eerst je torsiestangen (rubbers) controleren, goed inspuiten of de kraak minder wordt.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Blokken zijn zwevend opgehangen en kunnen knakken bij stevig remmen. Maar dat zou je dan ook moeten hebben als je geen bocht neemt. Meestal gebeurd dat maar 1 keer en daarna is het weg.

Vet om rubbers in te spuiten of remmerij? Keramisch/kopervet voor remmen, voor rubber b.v. siliconenspray, rubbervet, etc. (echter werkt dat vaak maar tijdelijk).

Dit lijkt meer op (rem)belasting ophanging tijdens een bocht links/rechts. Dan eerst uitsluiten gemeenschappelijke deler, zoals torsierubbers, stuurstang, eventueel rubber topbevestiging schokdemper (dat kom ik best wel vaak tegen, ook op de US en UK forums). Je moet alleen die spray/vet onder het rubber krijgen, dus tussen rubber en metaal.

Homokineet zou ook kunnen, maar dan hoor je vaak een pok-pok-pok geluid tijdens insturen/wegrijden, onafhankelijk van remmen.

Dit zijn meestal kl@te klussen, omdat je 1 voor 1 moet uitsluiten. Ik zou niet weten waar eerst te beginnen..behalve dan eerst de 'makkelijke' plekken :(

Ik gok op draagarmbussen (meestal onderste) of schokdemperrubber.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Rechtsvoor dus...afgaande op je vriendin.

Succes en hopelijk kom je er zonder al teveel inspanningen achter... ;)
 

SC430 almelo

Heel actief
13 jun 2011
501
61
28
robinis200 zei:
Goedemorgen heren

Zoals de titel al verteld heb ik een hele vervelende kraak/knak in me Lexus IS200 km 147.500 .
Ik ben werkzaam als monteur en had hem pas op de brug gezet , en kwam tot de ontdekking dat me fuseekogels spelling hadden .
Dus heb gister twee nieuwe OEM fuseekogels gemonteerd.
Dit heeft helaas niet mogen baten en heb nog steeds een hele vervelende kraak/knak bij remmen en insturen.
Neem in een bocht zonder te remmen dan is er niets aan de hand.
Mijn remmen ik nog geen half jaar geleden vervangen.

wie o wie heeft voor mij de gouden tip

mvg robin
Ik heb denk ik de gouden tip voor je,hahaha.
Het probleem zoals jij beschrijft heb ik ook gehad tijdje terug,je hebt waarschijnlijk je geleidepen in je remklauw vastzitten/versmeerd,daardoor kan je remblok gaan kantelen in de houder.Ik weet het bijna wel zeker dat het dit is.Los halen en evt. geleidepen[nen] schoonmaken met staalborstel.Ik heb dit ook gedaan en probleem was opgelost. :rulez:
Succes ermee.
 

SC430 almelo

Heel actief
13 jun 2011
501
61
28
Dat zou je wel zeggen GPS-10,maar ff loshalen en ernaar kijken dan weet je het zeker.
Dat ze gereviseerd zijn zegt niet alles,in een half jaar kan je zeker wel versmering krijgen.Ik zou kijken en het willen uitsluiten.
 

robinis200

Nieuw hier
21 mrt 2013
15
1
0
Mannen echt super dat jullie je zo verdiepen in mijn probleem vandaag heb ik helaas geen tijd gehad voor me auto maar ga morgen direct me remmen nazien
Echt super van jullie
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Je probleembeschrijving klinkt bekend. Zijn volgens mij inderdaad de remmen. Bij nieuw was het er niet en na half jaar en met name bij sturen en remmen dat geluid. Volgens de dealer kunnen het die veertjes zijn. Moet er nog steeds keer naar laten kijken.
 

gko777

Hoort erbij
20 jun 2012
40
0
0
Dag Robin,

Ik had net hetzelfde voor op mijn LS400 vorige maand. Niet bij gewoon remmen te horen, of bij het afdraaien, maar bij een combinatie van beiden. Het was nog veel erger bij het bergaf rijden en draaien (parkeergarage).

Mijn remmen zijn ook volledig vervangen geweest, en daar was de vorige garage (van de vorige eigenaar) in de fout gegaan. Er was vermoedelijk een bout scheef vastgezet en deze was afgebroken (rechts vooraan). Mijn eigen garage heeft met behulp van een donor wagen (het originele was niet meer te krijgen bij Lexus) het stuk vervangen.

Ik ben zelf niet al te technisch, dus kan het niet goed uitleggen, maar dit was de factuur:
Gekraak remmen.jpg

Als je meer uitleg nodig hebt, dan vraag ik het morgen wel even na, moet er nog zijn voor een uitlijning.

Succes!

Geert