'kraken' bij verkeersdrempels opgelost, metaalgerammel ook

gko777

Hoort erbij
20 jun 2012
40
0
0
Hi,

Gewoon even wat info delen... 2 irritante geluiden zijn weg:

1. Telkens ik over een verkeersdrempel of zo'n verhoogd platform ging kraakte mijn onderstel. Ik kan het niet anders verwoorden, 't was geen metaalgeluid, maar een luide 'kraaak'. Klonk niet fris, en ik raakte zeker de weg niet. Bleek uiteindelijk 2 keer niets te zijn om op te lossen: de torsiestaaf die tussen de wielen loopt hangt in het midden vast met een rubber mount aan het chassis. Door de leeftijd was dit allemaal wat droog geworden, en het gekraak kwam dus van die stang in die rubber, wat doorgegeven werd door het chassis. Opgelost met een beetje kopervet!

2. In Antwerpen aan de kaaien liggen er nog echte 'kinderkopkes': kasseien dus. Deze liggen zo slecht dat het bijna schandalig is. Als ik daar over reed, hoorde ik een gerammel van metaal van onder de wagen. Klonk ook weer niet goed (je wil ook niet dat een lexus als een 'rammelkar' bekeken wordt door voorbijgangers), dus ook gevraagd bij de garage. Bleek speling op de remklauwen te zijn. Dit is normaal (omdat ze bij het warm worden ook uitzetten moet er een beetje speling zijn), dus hebben ze het geluid opgelost met een soort sticker op de remblokjes te kleven die het geluid dempen. Is eigenlijk een oplossing voor een gelijkaardig issue op een toyota avensis, maar blijkt ook hier perfect voor te werken.

67 euro moeten betalen om 2 frustraties weg te nemen is mij het geld waard! :rulez:
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Re: 'kraken' bij verkeersdrempels opgelost, metaalgerammel o

Die sticker is echt onzin officieel horen er op iedere klauw een set anti squeeze plaatjes en een set anti squeeze veertjes te zitten. Ook horen er op je guidepins een rubbere o ring te zitten. Je mag die plaatjes en veertjes wel wat kopervet geven maar de o-ringen op je guidepins en je o-ringen die je cilinder beschermen en de druk opbouwen niet, daarvoor heb je speciaal remvet in tube voor.
Koop je alles bij de Healer dan ben je idd gauw 200 eu kwijt voor de voorzijde en 200 voor de achterzijde.
speling in je remmen is niet normaal het is wel normaal dat je remmen loskomen als je geen remdruk cre?ert.
Als je remcilinders niet loskomen dan lopen je remmen aan en verslijt alles sneller maar de hitte vernield uiteindelijk je rubberen ringen.

Koop je ze online op Ebay of Rockauto ( pas op met de verzend kosten) dan kost het 100 eu voor je hele LS.

Ik heb mijn remmen nu zelf in beheer en ze maken geen kick meer nadat ik de ontbrekende:

plaatjes heb geplaatst
o ringen op de guidepins heb geplaatst

Als er vragen zijn shoot me ....

:worship:
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Re: 'kraken' bij verkeersdrempels opgelost, metaalgerammel o

Kopervet op rubber is zeeeer onverstandig! Het rubber zal oplossen met alle gevolgen van dien. Je kan het beste de rubbers weer ontvetten en even een busje rubberspray halen bij een auto materialen zaak.
 

gko777

Hoort erbij
20 jun 2012
40
0
0
Re: 'kraken' bij verkeersdrempels opgelost, metaalgerammel o

Bedankt voor je reactie, effe gecheckt want was een beetje ongerust, maar ze gebruiken blijkbaar het woord 'kopervet' uit gewoonte, het gaat eigenlijk om een soort keramisch vet dat geen rubber aantast...
 

gko777

Hoort erbij
20 jun 2012
40
0
0
Re: 'kraken' bij verkeersdrempels opgelost, metaalgerammel o

Lexter zei:
Die sticker is echt onzin officieel horen er op iedere klauw een set anti squeeze plaatjes en een set anti squeeze veertjes te zitten. Ook horen er op je guidepins een rubbere o ring te zitten. Je mag die plaatjes en veertjes wel wat kopervet geven maar de o-ringen op je guidepins en je o-ringen die je cilinder beschermen en de druk opbouwen niet, daarvoor heb je speciaal remvet in tube voor.
Koop je alles bij de Healer dan ben je idd gauw 200 eu kwijt voor de voorzijde en 200 voor de achterzijde.
speling in je remmen is niet normaal het is wel normaal dat je remmen loskomen als je geen remdruk cre?ert.
Als je remcilinders niet loskomen dan lopen je remmen aan en verslijt alles sneller maar de hitte vernield uiteindelijk je rubberen ringen.

Koop je ze online op Ebay of Rockauto ( pas op met de verzend kosten) dan kost het 100 eu voor je hele LS.

Ik heb mijn remmen nu zelf in beheer en ze maken geen kick meer nadat ik de ontbrekende:

plaatjes heb geplaatst
o ringen op de guidepins heb geplaatst

Als er vragen zijn shoot me ....

:worship:


I won't shoot you :D maar merci voor de technische uitleg. Ik zal me wel niet zo goed uitgedrukt hebben, want alles van de remmen is vorig jaar nog volledig vervangen. Het geluid hoorde ik enkel bij echt extreem slecht wegdek (kasseien). Ik heb de mechanieker laten rijden en hij wist direkt wat het was gezien ze dat blijkbaar op meerdere Toyota modellen hebben. Een andere mechanieker (die ik ken) heeft de blokjes er dan afgehaald en er aan 1 zijde die stickers (2 per blok, enkel vooraan), op geplakt terwijl ik erbij stond. Ik vond de uitleg aannemelijk en het geluid is effectief weg, dus ja...
:roll:
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Re: 'kraken' bij verkeersdrempels opgelost, metaalgerammel o

stickers smelten op remklauwen hittebestendige stickers ?

kun je nog een foto schieten ? moet je ff de klauw verwijderen ....

;)
 

gko777

Hoort erbij
20 jun 2012
40
0
0
Re: 'kraken' bij verkeersdrempels opgelost, metaalgerammel o

Ik moet in't kort in de garage zijn om er 3 kleine blutsen uit te laten halen, ik zal eens een foto nemen van die stickers in hun verpakking dan!
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Re: 'kraken' bij verkeersdrempels opgelost, metaalgerammel o

Lexter zei:
stickers smelten op remklauwen hittebestendige stickers ?

kun je nog een foto schieten ? moet je ff de klauw verwijderen ....

;)

Het zijn inderdaad hittebestendige stickers, ik heb ze oook gebruikt en zijn effectief. Alleen bij iedere grote beurt trek je ze kapot....
 

gko777

Hoort erbij
20 jun 2012
40
0
0
Re: 'kraken' bij verkeersdrempels opgelost, metaalgerammel o

Mja, het gekraak van de torsiestang is ondertussen terug :(
Het vet is dus slechts een heel tijdelijke oplossing...

Met de recente koude is het ook nog veel erger dan vroeger.

Uiteindelijk een service bulletin van Lexus gevonden waar ze aangeven dat ze op de hoogte zijn van dit probleem en Teflon alternatieven voorstellen (zie bijlage). Deze ondertussen besteld, maar heb ze nog niet aangekregen. Zou op een 60? komen voor het paar...

Let's wait and see (hear)!
:hi:
 

Bijlagen

  • Front Teflon bushings.pdf
    24,6 KB · Weergaven: 80

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Re: 'kraken' bij verkeersdrempels opgelost, metaalgerammel o

TX voor de heads-up, ik zal deze verwerken in Tips & Tricks!
 

gko777

Hoort erbij
20 jun 2012
40
0
0
Re: 'kraken' bij verkeersdrempels opgelost, metaalgerammel o

Voila, ze zijn vervangen. Op foto is duidelijk het verschil te zien met de oude, je ziet dat de binnenkant een andere coating heeft.
Rubber stabilisatorstang vervangen.jpg
Kostprijs was 68 euro incl. BTW voor 2 stuks. Was op 20 minuten vervangen en wat een verschil: geen tandenbijten en billen dichtnijpen meer bij elke verkeersdrempel
:D