Lambdasonde

Rudi

Nieuw hier
16 jan 2013
23
0
0
Beste mede Lexus rijders,

Ik heb een probleem met mijn IS300. Het motormanagement lampje brand. En bij het uitlezen gaf de computer aan dat de verwarming van 1 van de lambdasondes niet meer zou werken.

Nu wil ik deze zelf gaan vervangen maar daarbij moet ik weten welke van de 3 nu eigenlijk kapot is. Bij de dealer zeiden ze dat er maar 1 sonde is met verwarming, maar het was mij niet duidelijk welke van de 3 dit moet zijn.

Weet iemand welke sonde ik moet vervangen?

Groeten Ruud
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Aan de DTC kun je aflezen waar de sensor zit, b.v. bank 1, sensor 1, etc. Die code heb je dus wel nodig.

het lijkt erop dat er meer dan 1 verwarmde sensor in zit:
 

Bijlagen

  • 17380616xx2.jpg
    17380616xx2.jpg
    59,8 KB · Weergaven: 68

Rudi

Nieuw hier
16 jan 2013
23
0
0
Bedankt voor het snelle antwoord! Oke dan hebben ze me dus bij de dealer onzin verteld. Maargoed met dit plaatje kom ik denk ik al wel een stukje verder want volgens mij stond op de rekening B01 S01. Iemand enig idee hoe ik daar het makkelijkst bij kom?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Zie plaatje, dan moet je eruit kunnen komen (B1S1).
Feitelijk de eerste sensor die je ziet (bovenaan), vanaf voorkant. Spuit e.e.a. van tevoren goed in, kan nogal vast zitten.
 

Bijlagen

  • DSC00696.jpg
    DSC00696.jpg
    55,1 KB · Weergaven: 63

Rudi

Nieuw hier
16 jan 2013
23
0
0
Nou de lambdasonde is inmiddels vervangen na wat gedoe.
Bij de lexus hadden ze mij doorgegeven dat de B1S1 kapot was. Dit hadden ze op de rekening gezet dus hier ben ik van uitgegaan.
Nadat de sonde was losgehaald en ik de nieuwe sonde er in wou zetten bleek dit niet te passen. Dus ik terug naar de dealer, hadden ze mij de verkeerde informatie gegeven. De B1S2 was kapot, hier had ik wel de juiste sonde voor dus die is nu vervangen.

Maar... dit is nu 1,5 week goed gegaan en nu brand het lampje opnieuw. Zelfde storing nu is het alleen wel de B1S1. Kan het nu toevallig zijn dat deze zo snel na mekaar kapot gaan of ligt dit ergens anders aan?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Heb je ook een storingscode, bijvoorbeeld zoiets:
P0130 HO2S Circuit Malfunction, Bank 1 Sensor 1
P0133 HO2S Circuit Slow Response, Bank 1 Sensor 1
P0135 HO2S Heater Circuit Malfunction, Bank 1 Sensor 1
P1130 Air/Fuel Ratio Sensor Circuit Range/Performance Malfunction (Bank 1 Sensor 1)
P1133 Air/Fuel Ratio Sensor Circuit Response Malfunction (Bank 1 Sensor 1)
P1135 Air/Fuel Ratio Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 1)
P1155 Air/Fuel Ratio Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 1)
etc. via http://www.troublecodes.net/Lexus/

Even brainwaven. Je had eerst een storing op B1-S1. Nieuwe sensor op S1 past niet, want die was voor S2. Dan is er plots sprake van een vergissing, het moet toch S2 zijn!? S2 vervangen, storing op S1. S1 is dus nooit vervangen.

Zou het kunnen dat de initi?le code op B1S1, zoals in eerste instantie opgegeven, toch juist was?

Beschik je over de P-code die nu aanwezig is (via OBD2 scanner)? Zoals je hierboven ziet in de link kan e.e.a. dus meerdere dingen betekenen.. M.a.w, bepaalde problemen kunnen bijvoorbeeld ontstaan bij een lek in het luchthuis, vacuum, etc..

Je hebt echt een specifiek OBD2 nummer nodig om meer gericht te pinpointen.
 

Rudi

Nieuw hier
16 jan 2013
23
0
0
Deze storing geeft hij nu:
P0135 HO2S Heater Circuit Malfunction, Bank 1 Sensor 1

Om het brainwaven even wat duidelijker te maken:
De auto is bij de lexus dealer uitgelezen, op hun uitlees rapport stond dat de B1S2 vervangen moest worden. Ze hebben mij echter verteld (en op de factuur gezet) dat de B1S1 kapot was.
Dus er is ergens een miscommunicatie geweest tussen de receptie en de monteurs.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Een P0135 code hoeft niet perse te betekenen dat de sensor stuk is. De computer ontvangt geen juist signaal van de sensor, wat mogelijk ook naar een 'defect' aan stekker/bedrading kan wijzen. Je hebt hem er destijds wel uitgehaald toch? Misschien dat daar iets niet lekker zit.

Met een multimeter kun je de draadjes van het verwarmingselement (simpel) controleren. Dit zou moeten opleveren een waarde tussen 11-16 Ohm @ 20 graden Celsius (in goede staat).

Ligt dit hierbuiten, dan vervangen. Succes!

Nog wat uitleg en test sensor: