Nakamichi vs aftermarket

kachel

Nieuw hier
10 nov 2010
18
0
0
Mijn sub is kapot van de pioneer installatie en wil toch graag beter geluid (lees: mooier/cleaner/preciezer/gedetailleerder dus niet: 'meer is beter'.) daarom denk ik aan een upgrade voor de hele installatie. Ik dacht eerst aan de nakamichi maar hoeveel werk zal dit zijn en wat voor winst levert het op? Of kan ik beter voor beter voor aftermarket gaan? Wat voor speakers zijn dan geschikt voor mijn wensen?

Thanks :D
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Hier is een draadje wat wellicht wat info geeft: http://us.lexusownersclub.com/forums/lofiversion/index.php/t6764.html

Het lijkt erop dat in ieder geval de 'premium audio' bedrading van LS400 modellen (90-92), volledig compatibel is met de Nak. Ook belangrijk is of je nu een CD mogelijkheid hebt, vanwege een extra draadje. Maar goed, er komt sowieso nogal wat bij kijken m.b.t. NAK componenten en sub (als je die al kunt krijgen).

Daarnaast kun je ook hier nog even een kijkje nemen: http://www.lexls.com/tutorials/audio/ m.b.t. locaties en aftermarket inbouw.

De NAK geeft uiteraard een prima geluid, echter denk ik dat aftermarket meer mogelijkheden kan bieden, tegen een betere prijs. Het ligt er maar aan wat je wilt.
 

kachel

Nieuw hier
10 nov 2010
18
0
0
Hee bedankt!
het ziet er dus naar uit dat de Nakamichi swap wel het makkelijkst te realiseren is, indien de onderdelen te krijgen zijn. Ik heb een CD speler dus zal geen probleem zijn. Wat ik wel wil doen is mijn eigen geluidsingang cre?ren maar dat zal wel lukken. Desnoods gebruik ik de CD ingang.

Zouden die Nak sets nog van de sloop te halen zijn? Ik heb ze wel eens op ebay zien staan maar nooit geheel compleet. Klopt het dat ik dan deze lijst van Nak onderdelen nodig heb?:

- Deur speakers voor+achter
- Tweeters
- Dashboard unit
- Sub amp
- Subwoofer

Of toch ook de CD speler?
Nu nog zo een zo compleet mogelijke set zien te vinden :mrgreen:
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Volgens mij is dit het 'enige' wat je nodig hebt:

- nakamichi radio dashboard unit,
- nak subwoofer,
- nak sub versterker (met cd wisselaar kabel) en cd wisselaar systeem

De speakers in deuren hoeven overigens niet vervangen te worden, tenminste, dat wordt zo aangegeven, enkel de subwoofer.

eBay heeft alle componenten idd wel los, maar bijna nooit een complete set. Die cd wisselaar is overigens aardig prijzig zo te zien, samen met de rest kan e.e.a. nogal oplopen.

Het zou natuurlijk wel te gek zijn als je zo'n volledige set op de kop kunt tikken om de boel origineel te houden, maar aftermarket biedt natuurlijk wel meer extra opties en mogelijkheden.

In ieder geval succes met je project :)
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Op de deurspeaker behuizingen bij ons staat ook Pioneer... maar goed. Ik heb nu een aftermarket systeem, en ben er tevreden over. Het was wel een aardige klus trouwens, maar ik wou het dan ook netjes
 

kachel

Nieuw hier
10 nov 2010
18
0
0
Ik dacht op eBay wel eens nak deurspeakers gezien te hebben die een stuk grotere kast eromheen hadden dan de Pioneer systemen, geloof dat dit de achterdeur speakers waren.

Bedankt!
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Ok, want echt veel meer plek is er niet in het portier, zeker achter kom je snel in de knoei met het raam als je dieper gaat. ik heb zelf een paar speakerkasten verdiept zowel voor als achter, maar achter kunnen ze echt niet meer dan 1.5cm dieper. in de lengte kom je de bevestigingen van het raam tegen