Olielucht

Rob

Hoort erbij
9 jul 2011
51
0
0
Bonjour allemaal,

Ik ben met de comi aan gekomen in La douce France en de IS heeft het boven verwachting goed gedaan, had zeer mijn twijfels toen het geheel aangekoppeld voor de deur zag staan. Caravan is toch minimaal 1200 kg en 6,5 meter lang en dan valt de IS toch een beetje in het niet al is hij maar 40 cm korter dan de GS, kreeg een beetje medelijde met hem zeg maar, maar zoals gezegd hij deed het voortreffelijk. Alleen aan het einde van de reis ging het ietwat berg op, zo'n 6%, op de cruise terug naar z'n twee klom hij eerst nog naar de 5000 tpm, zakte dat gaande weg de klim terug naar 4000 tpm en de snelheid zakte ook terug. Tot hier alles normaal maar ik had het kanteldak open en nu rook ik wel een olie lucht en van mijn ervaringen, en niet al te beste mag ik zeggen, met MB sprinter met lekkende automaatbak dacht ik op te maken dat het om ATF olie ging. Alles gecontroleerd maar geen sporen van lekkage gevonden, wel iets te veel olie in de automaatbak volgens peilstok. Weten jullie misschien of hij dit er ergens eruit gooit als de druk of de temperatuur te hoog wordt? Oh en foto's kan ik vanaf hier niet uploaden doe misschien later, alhoewel ik vrees dat ik aangegeven wordt voor mishandeling als jullie ze zien :mrgreen:

Groet Rob
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Heb je gepeild toen de auto vlak stond en stationair liep?

Als de motor niet loopt draait de olie pomp ook niet. Daardoor is de koppel omvormer niet volledig gevuld waardoor het olie peil in het carter hoger is.

Ik denk dat je versn. bak te heet is geworden, door de klim ontstaan er hoge temperaturen in de versn. bak. De olie krijgt de hitte te verduren en die kan vervolgens oververhitten waardoor deze gaat dampen. Dit zou je kunnen ruiken.

Maar is een 1200 Kg caravan niet te zwaar voor een IS?
Er komt natuurlijk nog een hoop lading bij in de auto en in de caravan neem ik aan?


gr. koen
 

Rob

Hoort erbij
9 jul 2011
51
0
0
Hoi, ja gepeild met warme lopende motor, gaf toen iets te hoog aan. IS mag 1200 kg trekken, hier bij beladen ook extra rekening mee gehouden. Was de GS gewend en mocht 2000 kg trekken en toen keken we nergens naar (die had bij aankoop veels te veel olie in de automaat zitten en stond gewoon te lekken voor de deur, vandaar dat ik dacht dat hij er misschien op een andere plaats als de peilstok naar buiten buiten kon komen). Ik ben trouwens wel benieuwd hoe het maximale trek gewicht berekend wordt, de Mitsubishi Galant die ik had mocht ook 1200 kg trekken en een model paar jaar later ineens 1400 kg terwijl er niets aan veranderd was, vreemd.


Groet Rob
 

Rob

Hoort erbij
9 jul 2011
51
0
0
Nog even voor de duidelijkheid, de caravan weegt leeg 980 kg en mag incl. belading max. 1200 kg

Groet Rob
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Ah ok, ik dacht een caravan van 1200 + lading, maar goed. Hoe lang heb je helling op gereden?



gr. koen
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Wat Koen zegt lijkt me zeer aannemelijk:
Ik denk dat je versn. bak te heet is geworden, door de klim ontstaan er hoge temperaturen in de versn. bak. De olie krijgt de hitte te verduren en die kan vervolgens oververhitten waardoor deze gaat dampen. Dit zou je kunnen ruiken.

Het is daarbij ook belangrijk om te weten wanneer je ATF volledig ververst is (daarmee bedoel ik niet het leeg laten lopen via de plug en dan bijvullen). Lexus kan b.v. een powerflush uitvoeren, waarbij ook de olie in de converter wordt ververst. Soms kan een extra oliekoeler uitkomst brengen, overigens is daar een topic over.

Door 'belegen' ATF kan de koelende en smerende werking verloren gaan en onder hoge belasting en extra druk (teveel ATF) gaan schuimen (c.q. verbranden). Eventueel kunnen je keerkringen gaan lekken, maar dat zou je moeten kunnen zien op de brug. Je kunt nog eens checken via de peilstok of de ATF nog een beetje rood/roze is.

Een 'beetje' teveel olie kan geen kwaad, maar was die meting voor of na je reis?
 

Rob

Hoort erbij
9 jul 2011
51
0
0
@koen, de reis omhoog duurde in mijn beleving een uur maar in werkelijkheid misschien 15 minuten.

@GPS, de trekhaak heb ik er bij de aankoop (in februari) onder laten zetten en is incl. oliekoeler (zit onder de radiateur). Neem aan dat toen ook de olie gewisseld is maar zeker weten doe ik dat niet. De meeting is twee dagen na de klim geweest.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Op zich zou hij dat wel moeten kunnen, ruikt je olie nog normaal?

Dat is ook vreemd, ik hoorde laatst iemand zeggen dat hij geen olie koeler optie bij de trekhaak op zijn IS had. Maar goed, beter dat jij het wel heb. Maar je weet ook zeker dat ze deze koeler erop hebben gezet?




gr. koen
 

Rob

Hoort erbij
9 jul 2011
51
0
0
Nou, daar twijfelde ik zelf ook aan. Even opgezocht behamutcars waar die zou moeten zitten (op het oog kon ik hem niet vinden) maar toen bleek dat zeg maar in de radiateur zat ingebouwd en ik naar de bewuste plek nieuwe slangen zag lopen was de twijfel wel weg, olie ruikt nog trouwens. Ben ook verd niet ongerust dat het terug weg fout gaat (het is dan meer afdalen dan klimmen) maar het is toch altijd fijn te horen dat anderen zeggen dat e.e.a geen kwaad kan, is tich 1050 km die af moet leggen. Kijk over koelingen en airco's kun je me alles vragen maar van auto's weet ik niet het fijne.
 

Rob

Hoort erbij
9 jul 2011
51
0
0
De optie is er wel maar kost zo'n ?500'- extra, kan me voor stellen dat er misschien mensen die dan de gok nemen en denken dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen (is een optie van in totaal ?1700,-, geen kattepis dus). Alles via de Lexusdealer dat wel.
 

Rob

Hoort erbij
9 jul 2011
51
0
0
Sorry voor de ontbreken woorden (ik lees het zelf net even terug), zal iets rustiger typen.


Groet Rob
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Ah ok, ja dat verklaart wel waarom een hoop mensen deze optie laten gaan maar blijkbaar is deze wel hard nodig. Misschien wel een goed idee om een extra koeler te laten plaatsen, het is blijkbaar nog niet voldoende.



gr. koen
 

Rob

Hoort erbij
9 jul 2011
51
0
0
Wacht de terugreis wel af als er dan weer en olielucht op treedt dan komt er zeker een extra/grotere koeler op. Bedankt voor de adviezen.

Groet Rob
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Neem aan dat toen ook de olie gewisseld is maar zeker weten doe ik dat niet.

Nope, dat is geen volledige (power)flush helaas..

Succes met de terugreis en hopelijk zonder rook dit keer (anders even wat karbonaadjes onder de kap leggen). :D
 

Lexus is300

Actief
26 aug 2010
246
0
0
ben nog altijd niet bij dealer geraakt voor oliekoeler, maar de optie is er dus weldegelijk.
Verwijder de plasieken plaat achter het rooster (die met de L op ) :D doet ook wel wat, als hij al niet weg is
 

Rob

Hoort erbij
9 jul 2011
51
0
0
Zal eens kijken of ik die plaat kan vinden, maar het is nu eindelijk mooi weer dussss....later maar even kijken. De optie is er i.d.d weldegelijk, als je bij de lexusdealer een trekhaak besteld voor een automaat zit er een oliekoeler bij. De extra kosten voor die koeler zijn dus ca. ?500,-. Viel nog mee de ?1700,- voor de totale trekhaak als je die afzet tegen tegen die voor de GS, die is namelijk ?2200,- incl oliekoeler. :O
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Koen:

HEeft de IS200/is300 niet zoals de is250 een vloeistof cooler aan de versnellingsbak die gekoppeld is aan de koelvloeistof van de motor?
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Jazeker, maar deze is niet berekend op zware last. Daarom zou in dit geval een 2e lucht koeler een uitkomst zijn, deze koelt de ATF nog verder omdat deze meer afgifte capaciteit heeft aangezien de langskomende lucht ten alle tijden koeler is als koelvloeistof.



gr. koen
 

Rob

Hoort erbij
9 jul 2011
51
0
0
Hallo heren,

Weer terug uit Frankrijk en de Lex heeft het ook terug goed gehouden, het stuk waar wij op de heen weg de olie roken zorgde daar nu ook weer voor. Ik heb er nu op gelet en ik denk dat de steile helling (7%) ervoor zorgde dat de bak te veel slip had. Het toerental zakte namelijk in zijn twee ook terug van 5500 naar 4000 terwijl de snelheid niet toe nam. Ik had denk ik ook terug gemoeten naar 1. De rest van de reis (bleef zo'n 975 km over van de 1025) geen centje pijn. Zal de foto van de combi deze posten.

Groet Rob