Onderhoud Lexus!!

Alexus

Hoort erbij
18 dec 2011
26
0
0
beste mesnen,, :hi:

ik rij een automaat en mijn bedoeling is om de transmissie-olie te vervangen,,
meerendeelds voor het onderhoud,,trouwens hoe is het beste waarneembaar om te zien wanneer het vervangen moet worden?

nou lees ik op het internet dat het best lastig is,, het te vervangen,, en dit weleens problemen met zich mee kan brengen..het zou kunnen dat tijdens het verversen, deeltjes los komen (oud olie of metalen deeltjes) die dan de transmissie verzieken.


-En wanneer ik deze wil vervangen hoe zijn de resultaten is het merkbaar
-om de hoeveel km moet deze verbangen worden
-zal ik deze vervangen bij een lexus of toyota dealer
-wat zijn de kosten hiervan
-kan ik dit ook doen bij een lokaal garage..

graag hoor ik jullie meningen..


alsvast bedank :rulez:
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Lexus/Toyota gebruiken Toyota ATF, welke een helderrode kleur heeft. Via je dipstick in de motorruimte kun je aan de kleur v/d olie meestal veel opmaken. Hoe donkerder dat is...etc. Daarbij heb je uiteraard ook de 'onderhoudsvrije' bakken, zoals men graag schetst voor nieuwe auto's ;)

Er bestaan wat misvattingen over het verversen de olie van een automaat. Zonder speciale handelingen kan men slechts een 'klein deel' van de olie verversen, aangezien het grootste deel in de T-converter blijft zitten. Bij tijdig onderhoud en deelverversing, zal de nieuwe olie zich mengen met de oude, zodoende blijft de kwaliteit redelijk op peil.

Wanneer onderhoud wordt uitgesteld, zal een deelverversing niet meer voldoende zijn. Zodoende komt een totale 'flush' ter sprake. Dat is overigens niet zonder risico, omdat men de oude olie vaak onder druk (powerflush) eruit perst (kort door de bocht). Op die wijze 'kunnen' verstoppingen in het mechaniek optreden.

Zou er b.v. in 10 jaar niets ververst zijn, dan loop je dus risico. Wat in die gevallen niet ongebruikelijk is (als je het b.v. zelf zou willen doen), zijn meerdere deelverversingen achter elkaar met steeds wat weken ertussen.

Echter, de dealer beschikt over apparatuur, kennis en ervaring, om een flush redelijk veilig uit te voeren. Dit verdient zodoende een eerste aanbeveling. Daarbij zullen zij ook e.e.a. bekijken en signalen/slijtage wellicht sneller onderkennen of hierin adviseren.

Als je denkt dat de AT-olie niet of nauwelijks is vervangen, stel het niet uit en ga a.u.b. naar de dealer, tenzij je weet wat je doet!

Kosten zijn afhankelijk van wat er dient te gebeuren, dat kun je zelf informeren bij dealer. Of je er iets van merkt? Vaak wel, soepeler schakelen, maar het gaat om het voorkomen van dure reparaties.

Succes!
 

Alexus

Hoort erbij
18 dec 2011
26
0
0
Erg bedankt ,,zeer duidelijk :worship: ..

weet je ook om de hoeveel km deze ververst moet worden,,,

in het handboek staat het niet dus vandaar,,,
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
Hangt van de kilometers en de ouderdom af.Ik liet het op 80.OOOKm doen, de motor schakelde nog zachter.Laat het bij de dealer doen want ik geloof dat ook een zeef moest vervangen (of gezuiverd ) worden.
 

Alexus

Hoort erbij
18 dec 2011
26
0
0
ok lijkt me ook beter om bij de dealer het te laten vervangen,, en hoeveel heeft het jou gekost gekost??
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
om welk type Lexus gaat dit??

Ik doe mijne (GS300) namelijk om de 3-5 maanden verversen. zonder filter 10 min werk. met filter 45.
Filter kost ongeveer 160 euro.

Iemand had het over Lexus ATF?? dit is gewoon ATF volgens de ATF4 specs. Daarbij zijn bijna alle ATF's rood van kleur alleen ZF gebruikt heldere ATF.
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
IS 300 was het ,ik meen dat het rond een 120 ? was.
Het gaat dus niet over de gewone motorolie verversing met filter maar de zeldzame versnellingsbak (automaat) olieverversing
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Wel even bij de les blijven Nathanael! :p

Het betreft Toyota ATF (aangezien de dealer/fabriek dat er naar schatting ingooit) en aan de kleur ervan kun je opmaken of de olie bv sterk vervuild is. I.p.v. helderrood is het dan meestal bruin of zwart.

Natuurlijk kun je er andere gelijkwaardige producten ingieten, hoewel je dan misschien liever een volledige flush doet. TS gaat dit mogelijk niet zelf doen, vandaar het advies e.e.a. te laten controleren en uitvoeren door de dealer. Met je automaat neem je liever geen risico's, tenzij je goed weet wat je doet. Daarbij kunnen zij vrij snel vaststellen (door ervaring), of de bak correct reageert (verborgen problematiek).

Edit:
denk ook aan het verversen van olie in je differentieel!
Meestal worden belangrijke vloeistoffen ververst bij onderhoudsbeurten, maar eerder kan volstrekt geen kwaad.
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
De olie die Lexus verkoopt komt van een oliemaatschappij die aan hun eisen voldoet.

Fabrikanten maken een motor en de smeerspecialisten ontwikkelen een product.
Net als b.v een computer van Bosch echt door Bosch zelf is ontwikkeld.

Diverse merken hebben af fabriek Brembo, iedereen doet dat waar die verstand van heeft.


Fabrikanten ontwerpen zelf eigenlijk maar heel weinig.
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
GPS-10 zei:
Wel even bij de les blijven Nathanael! :p

Het betreft Toyota ATF (aangezien de dealer/fabriek dat er naar schatting ingooit) en aan de kleur ervan kun je opmaken of de olie bv sterk vervuild is. I.p.v. helderrood is het dan meestal bruin of zwart.

Natuurlijk kun je er andere gelijkwaardige producten ingieten, hoewel je dan misschien liever een volledige flush doet. TS gaat dit mogelijk niet zelf doen, vandaar het advies e.e.a. te laten controleren en uitvoeren door de dealer. Met je automaat neem je liever geen risico's, tenzij je goed weet wat je doet. Daarbij kunnen zij vrij snel vaststellen (door ervaring), of de bak correct reageert (verborgen problematiek).






Edit:
denk ook aan het verversen van olie in je differentieel!
Meestal worden belangrijke vloeistoffen ververst bij onderhoudsbeurten, maar eerder kan volstrekt geen kwaad.

Hier ben ik het helemaal mee eens!!!

Het betreft Toyota ATF Vraag anders even de oliespecs zoals kookpunt, temp waarbij de smeereigenschap sterk daalt enz. kunnen ze vast niet vertellen.

Ik ken geen enkele dealer die zijn eigen automaten revisie doet, is vaak niet eens door de fabrikant toegestaan.
Zoals je al zegt kun je aan de olie al heel veel zien en ruiken.

Alleen is de automaat van de GS300 gewoon oude techniek en niet heel moeilijk.
Daarbij is het een in lengte gerichte aandrijving (1 van de makkelijkste soorten automaten)

Wat betreft de olie zijn de specs zo ingewikkeld dat een autofabrikant niet eventjes een nieuwe soort olie gaat ontwikkelen. Daarom hebben we maar 1 keer in de zoveel jaren een nieuw type ATF.

En wil je echt wil goed flushen dan moet ie gewoon uit elkaar, iedere keer als ik 1 loshaal is het verrassend hoeveel er nog in de cilinders, accumulatoren en kanalen zit.
Daarbij zit er in de omvormer toch al gauw een paar 100 ML en die krijg je er gewoon niet uit.
2L blijft makkelijk zitten.

En vaak vergeten mensen (en dealers) dat de koeler verstopt wil raken en je die ook schoon moet maken.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Wat dacht je van de remblokjes, remember? ;)

Heb je ook volkomen en onbetwistbaar gelijk in, fabrikanten en stickers.

Echter is niet iedereen zich daarvan bewust, of van de juiste specificaties voor hun auto. Daarbij wil je iemand behoeden voor een mogelijk verkeerde keus en aangezien ik niet weet of TS beschikt over die kennis, het advies als gegeven. In principe dus spelen op safe (dan is de dealer in dit geval de beste keus), tenzij je precies weet wat je doet :hi:
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
GPS-10 zei:
Wat dacht je van de remblokjes, remember? ;)

Heb je ook volkomen en onbetwistbaar gelijk in, fabrikanten en stickers.

Echter is niet iedereen zich daarvan bewust, of van de juiste specificaties voor hun auto. Daarbij wil je iemand behoeden voor een mogelijk verkeerde keus en aangezien ik niet weet of TS beschikt over die kennis, het advies als gegeven. In principe dus spelen op safe (dan is de dealer in dit geval de beste keus), tenzij je precies weet wat je doet :hi:


Dat klopt zeker wel, je weet dan in elk geval dat het goed zit :rulez:
 

The Swede

Actief
16 jan 2012
176
0
0
Ik heb destijds in de VS op m'n minnares d'r Honda Civic van 300000km voor het eerst de olie van de bak laten verversen. Die gaf nl geen kickdown meer en schakelde traag.

Gewoon naar een algemeen autocenter geweest waar ze de boel er hebben uitgezogen (duurt best een tijdje) en nieuwe olie hebben ingedaan. Men zei ook dat er een risico was dat er onderdelen wat los zouden komen, etc, maar uiteindelijk was dit een uitstekende investering.

Best is wel gewoon langs onder de olie er laten uitlopen en, indien aanwezig, ook de oliefilter van de bak te vervangen (geen idee of dat op een Lexus opzit).
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Hoe krijg ik de carter van de automaat (GS300) er af?? Lexus gebruikt zo een gasket maker ipv een dichting en dat plakt dus heel goed !
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Je zult denkelijk door de pakking moeten snijden. Voorzichtig en steeds een klein stukje, na een tijdje komt het geheel los. Niet loshameren.

Ik heb daar destijds (andere auto overigens) een stopverfmes, spatel en kleine platte schroevendraaier voor gebruikt (om het ietsje op te wippen). Wees voorzichtig, je wilt geen beschadigingen aan de randen.