Performance IS200

jorisvdedb

Hoort erbij
30 dec 2010
55
0
0
Ok, ik heb zowat 2 dagen heel het internet afgezocht om de performance van de IS200 te verbeteren.

Meer dan een luchtfilter vervangen door 1 van K&N, overbodig gewicht buitensmijten en een turbo van TTE installeren vind ik niet!!

Weten jullie soms paar handige tips om de IS beetje sneller te laten gaan? Liefst niet de dure oplossingen want zo'n trubo kitje van TTE kost wel wat XD
 

Leon

Hoort erbij
2 aug 2010
65
0
0
Hoorde dat je ook de brandstofklep aan kan draaien, dan schroef je de Pk's ook aardig op (155-170 dacht ik). Heb het zelf overigens nog niet geprobeerd.
 

sharkman

Actief
29 dec 2010
154
2
0
Klopt heet wannabee tuning.

Met een ongeblazen zuigermotor is op zijn best 10-15 pk te winnen en dat is zeker niet goedkoop omdat het blok open moet. Softwartuning levert weinig op bahalve dan dat een goede tuner met veel ervaring de eigenschappen van de motor op sommige punten beter kan maken (Lexus kon dit uiteraard ook maar die waren gebonden aan allerlei wetten en regels en wilden e.e.a. ook betrouwbaar houden).

Zonder extreme motorombouw is er overigens veilig ca. 250 pk uit een IS blok te halen.Dit gaat enkel met een Turbo (ken maar twee is'sen met turbo en die rijden niet in Nederland).
of een kompressor (rijden in Nederland minimaal nog een tiental is'sen met TTE/Bemani Kompressorombouw en ??n Rotrex), Nieuw zat de kit op ca. 7500 Euro en gebruikt (als je al een kit kunt vinden want TTE is ermee gestopt) moet je op 3000 rekenen.
 

Green

Actief
30 aug 2010
302
0
0
Zit er ook aan te denken om een turbo te monteren. maar als je dat goed wil doen ben je ook 5 minimaal kwijt. Denk dat je dat ook kwijt ben voor een 1jz-gte of 2jz-gte swap. Werk niet meegerekend dan.
 

Erick

Heel actief
13 jun 2010
863
20
18
Een straight swap zal het niet zijn dus dan kost het ook nog een klein bergje om hem dr in te hangen en dan werkend te krijgen.

Performance is inderdaaad duur en Vermogen uit een luie 2.0ltr 6cil te krijgen is lastig.

Hier wat optie die misschien iets goedkoper zijn.

Goed Luchtfilter.
Uitlaat lijn bestellen in Japan. (Katvervanger, tussenbuis en einddemper)
Brandstofdruk verhogen.

Maar als je dan op een standaard motor misschien 15 echte PK's erbij heb dan is het veel en je bent dan wel ruim 1000,- euro verder. Dus wil je meer vermogen zal je toch echt meer geld moeten investeren of naar een andere auto opzoek gaan naar een Altezza(215PK 2.0 16v Beams Yamaha motor) of een IS300(220pk 6cil Supra NON Turbo motor). Dan kan je wel veel meer kanten op kwa Performance.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Luchtinlaat & uitlaat inclusief een specifieke chiptuning met Octaan 98 is het maximale wat je uit een standaard is200 kan halen... Een lexus is namelijk geen tunersauto.. :(
 

sharkman

Actief
29 dec 2010
154
2
0
De mijne haalde uiteindelijk toch 228 pk op de rollen (met compressor en heel veel extra aanpassingen uiteraard).
Met wat kleine aanpassingen (en brandstofdruk heeft echt weinig zin) is max. 8 echt pk's te halen.

Een standaard compressor ombouw is in de praktijk net zo snel als een IS300 in topstaat (maar de meeste die in Nederland rondrijden zijn gewoon langzaam geworden doordat alles verstopt zit).

Een goede turbo swap doen je niet onder de 7500 Euro en je zult het wiel opnieuw uit moeten vinden en bereid zijn om je auto een jaartje stil te zetten. De beschikbare kits zijn matig en zeer incompleet.

Een Supra swap kost een vermogen maar is uiteindelijk wel eenvoudiger dan het turbo traject (ook op een IS300). Reken voor perfect werk op 10 K +, enkel een Getrag handbak in nieuwstaat kostte me al 2200 dollar.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Mee eens, maar dit geldt eignelijk ook voor de is250, om dat extra vermogen te krijgen kan je net zo goed beter gelijk een is350 of zelfs een ISF halen, want het werk/kosten zijn zodanig veel/hoog dat het niet rendabel is.
 

Erick

Heel actief
13 jun 2010
863
20
18
Een lexus is namelijk geen tunersauto..

Hier ben ik het niet echt mee eens wat een Lexux kan je prima tunen alleen de Motor van de IS200 is gewoon een europees lui klote ding. Die motor wordt nergens gebruikt dan alleen in Europa(sommige in Japan) voor de rest rijden ze met een 2JZGE of een Beams motor. Die zijn gewoon wel goed te tunen en voor die motoren is ook meer dan genoeg te krijgen.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Wat ik daarmee bedoel is dat er over het algemeen weinig potentie in motortuning zit, maar je kan het natuurlijk altijd zo gek maken als je het wilt. Maar even goedkoop tunen zoals bij de meeste europese auto's (veelal gebruiken tegenwoordig gewoon turbo's, dus vandaar)
 

sharkman

Actief
29 dec 2010
154
2
0
De motor van de IS200 is geweldig en gaat in principe eeuwig mee. Alleen voor tunen is deze niet optimaal. Overigens is het met de IS300 nog veel erger. Als je daar iets mee wil kun je het helemaal vergeten en als er eens iets mee is.
De viercylinders uit de Altezza lijker wel leuk maar ik zou ze voor mijn verdriet niet willen rijden (herriebakken).
Als je goedkoper wil tunen kun je beter naar een Turbomotor op zoek dan is + 100 pk binnen de paar duizend Euro redelijk te doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: petrus

Erick

Heel actief
13 jun 2010
863
20
18
Je hebt 2 vershillende manieren van Tunen. De ene is je stock motor verbeteren door hem beter te laten ademen en beperkingen eruit te halen. En je hebt opvoeren doormiddel van een Turbo, SC of N/A tuning en dan ook je blok verstevigen doormiddel van andere zuigers,drijfstangen en zuigerveren.

Maar de motoren die Lexus/Toyota gebruiken hebben voor 80% potentie behalve het blok uit de Lexus IS200/Toyota AS200.

?ltezza RS200 Beams motor opties:
http://www.google.nl/images?um=1&hl=nl& ... =&gs_rfai=

Het mooiste zou zijn als je er een Supra(2jzgte) in hangd want dan zijn je optie legio. 500PK op een stock motor met alleen bolt on parts. No Problem.
 

Green

Actief
30 aug 2010
302
0
0
Nou je kan in de altezza rs200 ook een caldina motor inhangen. past een op een met de bak en de motor kost rond de 2500 a 3000 euro. En dan praat je dan 150pk ongeveer winst.

Ik heb eens zitten kijken naar opties.

Is300= heeft een 2jzge motor. motorsteunen komen overeen dus met de 2jzgte motor.
Echter heeft de Is300 altijd een automaat motor.

De Is200 en Is300 hebben wel een en hetzelfde chassie. Dus die motorsteunen moeten passen.
Echter de bak heb ik gevonden dat een soarer manual bak beter past dan een supra bak. Maar over de cardan as kan ik niks over vinden.
 

sharkman

Actief
29 dec 2010
154
2
0
IS300 is er wel degelijk met handbak (vijf versnellingen) en die bak kan aardig wat aan (motor echter niet) codes lijken op elkaar maar zijn dat intern helaas totaal niet.
Cardan wordt sowiezo maatwerk en wil je een goede handbak dan is Getrag eigenlijk de enige goede oplossing.
Qua passing van de motor heb je relatief weinig problemen maar voor koeing en nog wat delen zul je moeten shoppen.

Overigens past het blok uit de GS430/LS430 ook in een IS en dat is een combi die standaard al goed werkt maar met een Rotrex prijstechnisch relatief interessant is (wel met automaat)
 

Knot

Actief
28 apr 2017
114
4
0
Mooi om zo'n oud topic door te lezen... ik zou er weinig aan doen behalve een inlegfilter en een uitlaatspruitstuk zonder kat. Eventueel de begrenzer naar 7000 zetten want hij heeft wel zin om door te lopen vind ik. Voor het vermogen moet je het niet doen, met uitlaatspruitstuk en k&n filtertje kom je misschien op 165pk uit maar hij loopt nog mooier door boven de 4500 dan.