Raket?

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Goedemiddag,

Mijn IS schiet bij ca. 4300 toeren opeens vooruit, dit is al zolang ik hem heb, maar begin me toch af te vragen of het zo hoort.
Na de 4300 toeren trekt hij dus opeens en stuk harder op.

Gr.
Roel
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Als je kijkt naar vermogen en koppel:

Power:
114(155) KW(hp) @ 6200 RPM
Torque:
143.8 lb-ft @ 4400 RPM OR 195 Nm @ 4400 RPM

Dan klopt dat ook wel ;) Ofwel, deze motoren ontwikkelen de meeste kracht in hoge toeren, kort door de bocht. Als je 'sportief' wilt rijden, dan houdt je hem dus het liefst hoog in de toeren.

Dit is wel een aardige opsomming m.b.t. koppel/vermogen/type motor: koppel of vermogen, wat is beter?
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Maar klopt het dan ook dat ik bij bijvoorbeeld 4200 toeren bijna geen koppel heb en bij 4300 toeren opeens een duwtje krijg (alsof iemand mij van achter aantikt).

Ik had namelijk verwacht dat de koppel langzaam toeneemt en niet zo abrupt.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Het lijkt wel overeen te komen met andere ervaringen. Ik heb lichtjaren geleden gereden met een IS, kan me dat niet zo goed meer herinneren...

Wellicht kunnen andere forumleden e.e.a. bevestigen. Ik vond dit nog:
It's not a fast car and I agree it is pretty sluggish off the start due to its weight but soon starts to shift when in second above 4200rpm. VVTi kicks in at 4200rpm and you can feel it when it does.
Het lijkt mij wel normaal dat je dus iets van een 'duw' voelt, kan alleen niet inschatten of het bij jou (te) extreem is..

Bij b.v. een Vtec motor heb je zo'n beetje over het gehele toerenbereik gelijkmatig power (dus zonder die plotselinge duw). Dat is 1 duw :p
 

NIEKIS200

Actief
26 nov 2010
232
0
0
Dat duwtje is normaal hoor Roel. Doet mijn IS200 ook. :)

Komt door de variabele nokkenas/klepstelling. Mijn Honda S2000 heeft dit bij 6000rpm maar dan wat heftiger en hij gaat door tot 9000rpm. :)

Geen zorgen maken, zou ik wel doen als ie geen duwtje geeft. Pas gebruiken als alle olie goed op temperatuur is. Ik heb het nooit uitgeprobeerd maar de S2000 gaat schijnbaar niet eens in VTEC als ie nog te koud is. Ik weet niet of de IS200 die beveiliging ook heeft.
 

The Swede

Actief
16 jan 2012
176
0
0
:lol:

Grapje.

Antwoord werd reeds juist gegeven, het is de nokkenasverstelling die ervoor zorgt dat de motor vanaf een bepaald toerental een stuk beter ademt (ten nadele van koppel en geluidsproductie). Vandaar dat het is alsof hij plots wat sneller wordt.
 

sharkman

Actief
29 dec 2010
154
2
0
I.d.d. een iets zwakkere / minder extreme versie van vtec.

en:
Bij b.v. een Vtec motor heb je zo'n beetje over het gehele toerenbereik gelijkmatig power

Dan moet je toch eens in een typeR of S2000 gaan rijden, tot Vtec blijft het redelijk beschaafd maar daarna.....
 

SC430 almelo

Heel actief
13 jun 2011
501
61
28
GPS-10 zei:
In de Altezza heb ik dat ook... 2 keer zelfs...
Ja, dat heb je goed uitgezocht, beest van een motor in die RS200 (volgens mij ook nog eens getuned door Yamaha; 210 PS @ 7,600rpm?). :worship:
Dat heb je heel goed,volgens mij is dit de 3SGE-beams motor met het befaamde T-VIS systeem[variabele inlaat],kan het mis hebben,maar denk het niet.Heb zelf een toyota carina E GTI sedan gehad met een 3sge met t-vis systeem,ging als de brandweer. :rulez:
 

JDB

Actief
20 jun 2010
286
0
0
is200 almelo zei:
[quote="GPS-10":3quf5ymx]
In de Altezza heb ik dat ook... 2 keer zelfs...
Ja, dat heb je goed uitgezocht, beest van een motor in die RS200 (volgens mij ook nog eens getuned door Yamaha; 210 PS @ 7,600rpm?). :worship:
Dat heb je heel goed,volgens mij is dit de 3SGE-beams motor met het befaamde T-VIS systeem[variabele inlaat],kan het mis hebben,maar denk het niet.Heb zelf een toyota carina E GTI sedan gehad met een 3sge met t-vis systeem,ging als de brandweer. :rulez:[/quote:3quf5ymx]

Toyota heeft nog motoren met het "t-vis" inlaat systeem, de 4A-GE in m'n Celica'tje heeft dat ook ;)
Dit blokje levert ook mooie prestatie's voor een kleine 1600cc van 30 jaar oud !