sensoren in de Winter (banden) velgen

Droe

Nieuw hier
13 dec 2013
2
0
0
Ik ben in het proces van aankoop van een is300h F sport. De standaard velgen vindt ik geweldig. Echter voor mij is het belangrijk om ook winterbanden en velgen te hebben. De voorgestelde velgen van de dealer vind ik niet mooi, zeker in vergelijking tot de standaard velgen.

Mijn vraag: als ik velgen in de markt koop dan moeten er wel censoren geplaatst worden anders blijft er een melding op mn dashboard komen. Weet iemand of deze melding uitgeschakeld kan worden? als ik via de dealer de censoren wil laten plaatsten dan kost mij dit ? 125,- per velg. hier moet toch iets op te verzinnen zijn?
 

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Re: censoren in de Winter (banden) velgen

Censoren? Ik dacht al wat is dat, maar ik snap het nu.... sensoren.

Op mijn CT die ik had liet ik de winterband om de bestaande velg leggen. Dan ben je ook gelijk van de problemen met sensoren af. Is het niet mogelijk de melding op je dashboard uit te laten zetten? Lijkt mij goedkoper dan sensoren te plaatsen.
 

SC430 almelo

Heel actief
13 jun 2011
501
61
28
Re: censoren in de Winter (banden) velgen

Helemaal mee eens hierboven,volgens mij moet dat wel kunnen,bel anders eens toyota/lexus peterman in enschede eens en vraag naar Rene Hadderingh[beste toyota-monteur van nederland],die weet gegarandeerd het antwoord. :rulez:
Succes ermee.
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Uitschakelen gaat niet en zou je eigenlijk ook niet moeten willen. Dealer zal er ook niet blij mee zijn als je gaat rommelen in de ECU of kabels gaat omleiden. Mag aannemen dat je met zomervelgen toch weer wilt dat alles perfect werkt.
Je zegt dat je nog in het aankoopproces zit. Dit is nou typisch iets wat je moet afdwingen bij aankoop. Zij jou een toch redelijk prijzige auto willen verkopen in deze wat zwaardere tijden ? OK dan maak je een deal met hun : je koopt een extra setje TPMS (OEM 42607-30060) voor zeg 250 euro en dwingt voor 3 jaar gratis uitwisseling uit tussen zomer en winterset, dwz het herprogrammeren van de TPMS Id's. Kost je wel tweemaal een bezoek aan de dealer natuurlijk. Maar zij wat (lees:heel wat) en jij ook tevreden.
Of je koopt de set bij dealer en zoekt een bandenshop/garage met een VTEQ Quickset (zelf kost het je zo'n 150 USD) en laat hun herprogrammeren als je de winterset erop laat zetten. Zorg wel dat je van de dealer bij aflevering alle 4 de originele TPMS Id's mee krijgt ! Geloof dat je twee sets in de ECU kan programmeren dus dan ben je klaar.
 

armetak

Hoort erbij
2 nov 2013
71
3
0
ik zit met hetzelfde probleem maar dan met mijn aan te schaffen set zomerwielen....... :X

Wat kosten 4 van die sensoren eigenlijk? ik bedoel dan zonder montage dus allen aankoop van de sensoren?
 

Anthony

Hoort erbij
3 jul 2013
63
0
6
Ik was 400 kwijt incl. montage..
Mijn GS heeft onder het handschoenen kastje een knopje zodat je tussen de zomer en winterset kunt wisselen. Dus hoeft maar 1x in gelezen te worden.
 

armetak

Hoort erbij
2 nov 2013
71
3
0
Bedankt voor je berichtje,

Langzaam aan begin ik het op een rijtje te krijgen.

Is dat knopje onder het dashboard om om te schakelen tussen zomer en winterbanden origineel of is dat later ingebouwd? als het later ingebouwd is was dit dan ook inclusief in de euro 400.-?
Was het bedrag dus all-inn voor 4 sensors , montage, knopje onder het dashboard en het inleren
van de sensors met de originele TMPS id's?

Waar heb je dit laten doen?
 

Anthony

Hoort erbij
3 jul 2013
63
0
6
Knopje zat er standaard in bij mijn lex, denk niet dat zoiets achteraf in te bouwen is..
Verders was bij mij de prijs van de sensoren incl montage idd 400.
 

armetak

Hoort erbij
2 nov 2013
71
3
0
Is er misschien iemand hier die al een IS300h rijdt eens even kijken in de auto of er ergens een knopje onder het dashboard verscholen zit die mogelijk kan dienen voor hetzelfde doeleinde zoals Anthony hieronder schrijft?

Heb vandaag nog eens gepolst in mijn kennissen kring van de bandenwereld ( in mijn vorige werkzame leven jaren in de bandenwereld gezeten) en daar kreeg ik te horen dat deze tmps sensoren voor rond de Euro 40 per stuk te koop zijn en dat ze vrij eenvoudig in te leren zijn door de originele id's uit te lezen te kopieren en die copy dan in te lezen op de nieuwe tpms sensoren...........of het echt waar is weet ik niet maar het klonk zeer aannemelijk.
 

Bas Timmermans

Hoort erbij
24 nov 2013
78
0
0
Zo net ff voor je op de kop in het voetencompartiment gelegen. Helaas geen knopje te bekennen. Ook nog ff in het handschoenen kastje en de bestuurdersvoeten ruimte gecheckt maar ook daar helaas. Wel nog een extra kofferklep open knopje in het handschoenenkastje ontdekt!

Echt elke functie is op 2 of 3 manieren te bedienen :D
 

armetak

Hoort erbij
2 nov 2013
71
3
0
Deze week nog contact met de dealer opgenomen en daar krijg ik te horen dat er absoluut geen 2 sets
wielen (lees sensoren) in de ECU van de auto te programmeren is.
Er is ook geen knopje om over te schakelen zoals vroeger in sommige modellen (zie bericht Anthony)
wel het geval was.

Bij wissel van zomer naar winter en vice versa zal de auto dus steeds aan de computer
moeten om opnieuw in te lezen................

:X
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
GS en RX hebben "het knopje", de IS 3gen niet. In de IS 2gen konden naar verluidt wel 2 sets in de ECU. Dus een achteruitgang bij de IS 3gen.
In Noorwegen zit in de service de 2x per jaar wissel van zomer naar winter vv gratis : dus ik blijf bij mijn verhaal, afdwingen bij de dealer bij het tekenen v/h koopcontract evt. met aanschaf extra set tpms aldaar.
En anders een garage met VTEQ quickset zoeken en mooie prijs afmaken.
 

Bas Timmermans

Hoort erbij
24 nov 2013
78
0
0
Bas Timmermans zei:
Zo net ff voor je op de kop in het voetencompartiment gelegen. Helaas geen knopje te bekennen. Ook nog ff in het handschoenen kastje en de bestuurdersvoeten ruimte gecheckt maar ook daar helaas. Wel nog een extra kofferklep open knopje in het handschoenenkastje ontdekt!

Echt elke functie is op 2 of 3 manieren te bedienen :D

Niet echt on topic maar mijn gevonden knopje blijkt een kofferbak vergrendeling te zijn. Je doet de evt neerklapbare achterbank in de lock positie vanuit de kofferbak. Drukt het genoemde knopje in en sluit vervolgens het handschoenenkastje met de sleutel en je weet zeker dat de valetparkingboy je kofferklep niet openkrijgt zonder koevoet. Het is dus een knopje waarmee je niet meer via de handel of de kofferklep nog de sleutel de klep openkrijgt.
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Zoals eerder vermeld:
aftermarket sensoren bestellen, code van de originele kopieren en zo heb je 2 sets. Zo denkt hij dat hij altijd met dezelfde wielen rijdt.
Softwarematig moet het uit te zetten zijn net als de spanning instellen. Alleen met run-on flat banden heb je ze ECHT nodig.
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Je doelt waarschijnlijk op de Schrader EZ-sensor ?
Moet je wel durven om alles (incl. reader/programmer) aan te schaffen op e-bay voor een paar honderd dollar dan wel in NL een shop vinden met een Schrader of Bartec device om voor je te programmeren.
Wel interessant om zo'n shop te vinden en te delen met anderen.
Voorbeeld op een Camry.
 

armetak

Hoort erbij
2 nov 2013
71
3
0
Problem solved! Ik krijg 2 sets wielen geleverd bij mijn auto. 1 set origineel en 1 set (winter) aftermarket. De originele tmps id's zijn gecopieerd en ingelezen op de tpms van de aftermarket set. Nu denkt de auto dus altijd dat hij dezelfde set wielen onder de auto heeft. Het heeft me wel aardig wat tijd en energie gekost om het voor elkaar te krijgen maar inzet loont en de aanhouder wint. Zaterdag aanstaande kan ik hem dan eindelijk ophalen.
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Dan is het wel zo netjes als je TS bericht over hoe, wat, waar en de bijbehorende kosten. Heeft hij er ook wat aan.
 

armetak

Hoort erbij
2 nov 2013
71
3
0
GWS, Dat wil ik wel maar dat weet ik niet........ Ik heb namelijk de garage voor een ultimatum gesteld dat het hoe dan ook geregeld zou worden of anders......^%#}~?*^ Kortom ik kan dus hier alleen melden dat het technisch dus mogelijk is om dit te regelen maar ik kan dus niets zeggen over de kosten want ik heb er namelijk niets extra voor betaald.
 

leeuws

Actief
25 okt 2013
139
1
0
Volgens mijn dealer kunnen er 8 codes ingelezen worden, waardoor er geen probleem is voor winter en zomerbandem. Het moet alleen de eerste keer ingelezen worden.