Slecht starten na montage K&N filter

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
700
140
43
Afgelopen weekend heb ik een K&N vervangingsfilter gemonteerd in mijn IS200. Even getest of de motor startte en meteen weer uitgezet. Nu wilde ik vanmorgen de auto starten en sloeg deze aan om meteen ook weer af te slaan. Paar keer geprobeerd te starten, maar wilde niet meer starten. (ironisch was trouwens dat vandaag de eerste dat van mijn nieuwe pechhulpverzekering in ging...) Nog even gewacht en gelukkig, hij startte weer. Nou, alles liep weer, ook verder geen onregelmatigheden, geen motorlampje, geen rare bijgeluiden en ben dus ook gewoon op mijn werk kunnen komen.

Had ik nu beter zaterdag de motor even kunnen laten lopen om zich in te regelen op dat nieuwe filter? Ligt het ?berhaupt aan het filter, of moet ik me meer zorgen gaan maken? Er zit wel een soort vetlaagje op die K&N filters, misschien dat dat nog invloed heeft als dat filter nieuw is.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Je kan het beste even de efi zekering eruit halen, dan reset de ecu in leert ie in met het nieuwe filter.

Een motor koud starten en daarna direct weer uit zetten zorgt voor een erg rijk mengsel in de cilinders, bij de volgende keer starten (weer koud) komt er weer veel brandstof bij waardoor je een veel te rijk mengsel heb wat moeilijk ontbrand. Dan heb je ook nog de techneuten die dan vol gas geven, dan pomp je wel veel lucht rond maar weer veel brandstof. Het beste is om de motor gewoon een tijdje te laten draaien voor je hem uit zet, kan dit niet, laat dan de startmotor wat langer lopen om zo lucht door de cilinder te pompen om de overvloed aan brandstof te verpompen.


Heb je zelf het filter nog geolied? Dat is niet aan te raden aangezien de boel dan juist gaat vervuilen.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
700
140
43
Nee, zelf niets meer toegevoegd. Maar hij start nu weer helemaal normaal, denk inderdaad dat het dat is geweest.

Is het nu aan te raden om die efi zekering er nogmaals uit te halen om de ECU in te laten leren? (welke zekering is dat?)
 

bartis200

Nieuw hier
29 jul 2012
16
0
0
efi zekering is nooit verkeerd om er uit te halen mijn ervaring is dat de auto dan daarna wat mooier loopt.
betreffend dat je auto afsloeg is omdat je auto hoogstwaarschijnlijk "verzopen was"nu hoor ik mensen denken, maar dat kan toch helemaal niet met een injectie motor ja zeker kan dat wel alleen op de manier die jij eigenlijk beschrijft, komt overigens niet veel voor maar wel eens al veel vaker mee gemaakt.
 

nnjong

Actief
16 jul 2012
155
0
0
Heb die filter er nu ook inzitten en ik heb geen problemen gehad, maar loopt wel lekkerder met die filter, t blijft natuurlijk maar een inlegfiltertje maar toch
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Ik weet niet of ik dit topic kan aanvullen, maar het volgende. Een zestal weken geleden een grote beurt met bougies gehad. Ik heb het idee dat de motor bij koude start vaker rond moet, voordat die loopt. Zeg maar 4 ? 5 keer. Accu is net vervangen, 70 Ah uitvoering (Lexus specs). Idee?
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Bij de grote beurt en APK adviseerde ze de accu te vervangen, die is dus net vervangen. Opvallend genoeg startte hij vanochtend binnen 2x met de koude start. Morgenochtend in de gaten houden.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
700
140
43
Ik heb ook nog 1x meegemaakt dat het slecht starten was hierna, dat was na een lange rit (+/- 200km) over de Deutsche Autobahn, vervolgens auto weg gezet en dag erna 's morgens naar het werk moest ik twee keer starten om de motor lopend te krijgen. Zou het kunnen dat er dan ook nog een iets te rijk mengsel in de cilinders zat?


Wie kan me vertellen waar die EFI zekering zit?
 

PrtPrt

Hoort erbij
20 mei 2012
86
1
0
Op de binnenkant van de deksel van de zekeringenkast (links achterin te vinden als je motorkap opent) staan de locaties van de verschillende zekeringen / relais.
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Kan inderdaad dat bougies even vet waren geslagen. Maar normaliter zorgen KNs juist voor meer zuurstof en heb je bij koude start meer brandstof nodig om het rijkere mengsel te krijgen dat voor een koude start nodig is. Als ik KN monteer op oudere autos met SU; Stromberg etc moet ik juist rijkere naalden monteren voor betere koude start en oppikken in acceleratiefase. Dus misschien toch wel een goed idee om EFI truuk te doen tbv reset.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
als je die fuse niet kan vinden dan kun je ook de accu loshalen voor een uur (volgens mij is een half uur al genoeg)...
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
700
140
43
Ik heb zaterdag de EFI zekering er even uitgehaald, is inderdaad simpel te vinden via het zekeringenkastje. Leek zaterdag ook wel lekkerder te lopen. Maar het probleem lijkt nu sinds gisteren wel erger aanwezig dan eerst. Al twee dagen op rij wil de auto niet aanslaan bij de eerste keer starten en bij de tweede keer komt het moeizaam op gang, pas bij een stoot gas geven loopt die weer normaal. Verder merk ik niets tijdens het rijden. Onlangs nog een onderhoudsbeurt gehad waarbij de bougies nog nagekeken waren, deze waren nog goed volgens de man van de garage.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Voor het starten zet ik de sleutel altijd eerst in de voorlaatste stand, wacht even dat de brandstofpomp klaar is met pompen (2-3sec) en draai dan de sleutel door. Tot nu toe altijd gestart met al mn efi auto's, hooguit nong 1x een re-try.

Vroeger zeiden ze bij verzopen motoren: gaspedaal op de vloer en dan pas starten, zodat er niet meer benzine bij komt.
Kan mij niet voorstellen dat het lag aan een reset vd ecu, dat gaat vooral over het draaiende traject lijkt mij?
Zijn je bougies nog goed/ vrij v teveel aanslag?

Hopelijk ben je er snel vanaf.
:hi:
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
700
140
43
Bougies zijn eind november nog gecontroleerd bij een beurt en waren nog goed.

Maar het probleem lijkt zich vanzelf weer opgelost te hebben, heb wel even een flesje injector reiniger bij een tank benzine gegooid. Geen startproblemen meer gehad. Overigens dat omdraaien van die sleutel tot de voorlaatste stand doe ik eigenlijk ook al altijd standaard. Zo was het vroeger bij mijn CRX ook, het werd pas aangeraden om door te draaien als het motorlampje uit was. Sindsdien altijd zo gedaan eigenlijk.