Thinlane T's IS200

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
615
57
28
Na gister een lijstje te hebben gemaakt van wat ik op korte en lange termijn wil doen aan m'n IS200, nu maar even een project thread aangemaakt.

Reeds gedaan:
- Beurt (motorolie, filter, luchtfilter, interieurfilter en bougies vervangen)
- Dashboard verlichting + keyring verlichting vervangen met witte leds
- Intereur verlichting vervangen met witte leds
- Schokdempers voor vervangen met een 2e hands set. Na een lekke/versleten linker voordemper besloten de boel te vervangen.

Lichtsterkte en kleur van het licht blijft een lastige als je setjes besteld via ebay. Ik heb totaal 2,5 setje nodig gehad om een beetje dezelfde tint in de gehele auto te krijgen. Enkele leds in het days leken kapot te zijn, maar blijken na een tijdje geen contact met de draaifitting meer te maken. Ik ben van plan deze nog even vast te solderen in de fitting.

Op korte termijn:

- Schokdempers achter vervangen met een 2e hands set
- Grill opnieuw spuiten (het afgebladderde begint me nu wat storen)
- Roest op het dak laten verwijderen, schuren en volledig opnieuw spuiten
- Roest onder de neus van de motorkap verwijderen en spuiten (zelf)
- Roest op randen van de deur verwijderen en spuiten (zelf)
- Nieuwe automatten aanschaffen (huidige zijn er verweerd en lelijk. Schoon krijg ik ze ook niet meer)
- Remvloeistof, Diff- en Bakolie vervangen

Op langere termijn
- De standaard 5 spaaks 17 inch velgen laten stralen, repareren en opnieuw poedercoaten
- BC Racing set aanschaffen
- Evt. langs V-Tune in Huizen voor een 'powerpackage' (+15 pk en +20 nm)
 
goed bezig! zo'n beetje hetzelfde als wat ik wil doen. Ik heb ook bijna alles in huis om een beurt uit te voeren. bougies lucht- en interieurfilter zijn onderweg.... Verder wil ik de remvloeistof, koelvloeistof, diff- en bakolie ook nog doen. Koelvloeistof laat ik nog even totdat ik de distributieriem ga doen want dan komt er ook een nieuwe waterpomp op...
 
Vandaag een poging gedaan de schokdempers voor te vervangen. Bij het los halen van de end-link van de stabilisator stang ging het helaas mis. De moer zat muurvast, ook na wat kruipolie/WD40. Toen deze eindelijk los ging, teugde deze aan het einde waardoor ik de verroeste bout met inbus dol draaide. Een beetje te gretig geweest. Gezien de boel toch al aardig 'verkankerd' was door roest en vuil, maar gekozen om de end-links ook te vervangen. A.s. maandag de huidige end-links er onder vandaan slijpen en nieuwe er op te zetten, als mede de schokdempers.

Even een tegenvaller, ik dacht dat ik het wel even kon fixen, ook naar aanleiding van de beschrijvingen op dit forum.
 
Ik ken dat ... je dag begint met grote plannen maar als er dingen dol draaien en afbreken verandert het plesante in een never ending hel.

Thinlane ..... geef niet op uiteindelijk met de juiste tools en heel veel geduld breekt er steeds minder af.

- Verhitten indien mogelijk
- Luchtgereedschap
- 1 dag van te voren in de WD40
- Grote ratel met grote dop 1/2 breekt iets eerder af dan een 3/8 setje.
- Veel heen en weer draaien constant die WD40 erop spuiten.
- uitboren en opnieuw beginnen.

Goede positie aannemen en met de juiste kracht aanzetten.

Vergeet de foto's niet he .... we need them.

Groet

Lexter
 
Dank voor het advies Lexter.

Helaas komt uit 1 van de rubbers van de end-links al het vet, dus die moet ik sowieso vervangen. Daarnaast is het losmaken wellicht wel mogelijk, maar daarna moet het weer goed vast. Dus op zich vind ik het geen probleem om ze direct te vervangen. Wat je zegt, het gaat een beetje tegen je verwachting in van 'dat fix ik wel even'.

Ik blijf het trouwens wel opmerkelijk vinden dat Lexus/Toyota de keuze heeft gemaakt om een bout/imbus bevestiging te gebruiken op een plek wat het hele jaar door in contact staat met weer, vuil, pekel etc.
 
Net nog mijn hand opengetrokken op een stabilizer bar die op een bracket zit precies zoals jij zegt:

Je moet de inbus in de bout rammen, in dat roest gat en dan maar hopen dat de moer in 1 x los komt.
En ik heb de bracket nog wel in de bankschroef en toch heb ik het opgegeven, ik boor de ploert uit en koop nieuwe end stabilizer bars.
Alles stond al dagen in de WD40, vlammenwerper erop en niets hielp.

21 jaar roest is een ware vijand.

:rulez:
 
Aai, dat is vervelend.

Waar bestel jij die end-links?
Een 'mannetje' regelt het nu bij mij via andere wegen dan Toyota. Ben benieuwd of het wat is.

De foto's zal ik morgen even uploaden.
 
Dit is een van de minpunten van Lexus .....

pc310129.jpg


Een echte roest ploert ...
 
Dank je, is de levering/verzending van RockAuto ook een beetje goed? De prijzen vallen me erg mee.
 
De levering is uitstekend, maar als je onderdelen besteld moet je goed op letten dat alles verzonden wordt vanuit 1 lokatie.

Voor iedere nieuwe lokatie betaal je ongeveer 40 $ extra verzendkosten.

Dus voorbeeld:

Oliepomp komt van lokatie A
Oliekeering van lokatie B dan kost je dat 2 x de verzendkosten ipv 1 x.
Oliepomp o-ring van lokatie C

Dan heb je A,B, en C .....

Probeer alles van 1 lokatie te trekken om de kosten te besparen er zit ook een knop " minimize my costs" maar ik moet er nog even aan wennen hoe alles werkt daar.

Rockauto leverde na 2 dagen na de betaling de dozen vol met goederen via Fed Ex echt indrukwekkend.
Mijn radiateurkoelvloeistofreservoirdop ( leuk scrabble woordje) werdt geleverd door DHL en was een ramp. ( Ook via Rockauto)

Succes Lexter
 
Ah dat is goed om te weten.

Gister met een wat ervaren sleutelaar aan de gang geweest. Via zijn connecties bleken de End-links op korte termijn niet te krijgen te zijn. Toen maar een poging gedaan om de end links er tussen uit te halen en te wachten tot ze weer leverbaar zijn. Dan kan ik de IS gewoon gebruiken, met welliswaar wat behoudend rijgedrag.

Evengoed nog een poging gedaan om de end-link zonder slijttol er tussen uit te halen. Dit bleek waarempel goed te lukken. Helaas met de endlink los, was het even goed nog lastig om de demper er tussen uit te halen. Door de bovenste triangel/wishbone los te halen blijkt het stukke makkelijker te gaan en hoef je niet eens de endlinks los te halen. Goed om te weten dus. Dit tevens gedaan met de andere kant dus beide voordempers zijn nu vervangen.

@ Lexter, wellicht lukt bovenstaande methode ook bij jou? Weet niet of de LS ook een dubbele wishbone constructie als ophanging heeft.

A.s. zaterdag in alle rust maar even de achter dempers ook vervangen.
 
Vandaag dempers achter vervangen. Opvallend was dat na het losmaken van de schokbrekers en stabilisator end-links er nog te weinig ruimte was om goed de schokbreker te verwijderen. Door de onderste draagarmen los te maken bij de chassisbevestiging (en daardoor ook de stangen die het diff en chassis aan de voorkant met elkaar verbindt), was er plenty ruimte.
Na de boel weer te hebben ge?nstalleerd heb ik even een klein rondje gereden. Hoewel lastig te bepalen, lijkt de auto nu wat beter in balans. Achterste dempers lijken een wat tragere travel-in en travel-out te hebben dan vorige dempers.
Met de vorige dempers was de auto bij drempels achter wat 'springerig'.
 
Een kleine tip om die stabilisatorstangen te lossen: draadeinde goed met een schuurborstel overgaan en inspuiten met wd40 of ander kruipmiddel en dan met boloneur (weet niet of dit in nederland ook zo genoemd word :p) Meestal komt deze zo los, als dit niet het geval is zet je gewoon een vice-grip op de rand die uitsteekt net naast de rubber. Dan is deze in 1 2 3 los. (werk wel bij toyota dus ik weet ook dat niet iedereen zomaar luchtdrukgereedschap heeft.. Wou het maar gewoon even mededelen :))
 
Inderdaad Silent Tuner, met een vice grip had het een hoop gescheelt. Die had ik helaas niet tot m'n beschikking.
Wat betreft het vervangen van de dempers, hoeven de endlinks van de stabilisator niet los, gezien je bij het los halen van deze enlinks, nog te weinig ruimte hebt (bij originele draagarmen) om de demper er onderuit te halen. De bovenste draagarm los en je hebt zeeen van ruimte en bespaar je het gemier rondom the endlinks. Ik heb er veel van geleerd, van zo'n schokbreker swap!
 
In middels enkele weken geleden ook de schokdempers achter vervangen. Daar gingen de end-links gelukkig wel los. Om voldoende ruimte te krijgen, moesten sowieso de onderste wishbones los. Dit ging in iedergeval een stukje gemakkelijker. Nu rijdt ie weer prima. De veren leken iets korter dan de vorige dempers, dus achter staat de IS nu wat lager, mooi meegenomen.

Afgelopen week 4300K Xenon van Lince binnen gekregen. Prima service en levering. Installeren van de verlichting zelf was niet zo lastig, ook al heb je bij de linkerkant niet heel veel ruimte. Pijpje van de ruitenwisservloeistof zit daar aardig in de weg.
Het plaatsen van de ballast was ook nog even mieren. Aan de rechterkant heb ik het ballast maar achter de verlichting, naast het resevoir voor de stuurbekrachtigingvloeistof. Toen ik de auto kocht zat er al een aftermarket cruisecontrol ingebouwd. De plaats van de regelaar/pomp zat precies die plek. Na wat passen en meten toch weten te bevestigen. Het zit weliswaar niet als een huis, maargoed. Ben allang blij dat het werkt.

Toevallig had ik ook nog 2 x 5 SMD T10 leds over die 4300K licht afgeven. Stadslicht maar even met deze leds vervangen. Nu is het een mooi een kleur. Ben benieuwd of de APK keurmeester er een opmerking over maakt.

Weer een voldaan gevoel aan deze mistige middag overgehouden.
 
De leds kwamen uit een set leds voor dashboard verlichting van ebay.com. 5smd t10 leds van led-voordeel.nl zijn vergelijkbaar. Maar die zijn daar tijdelijk uitverkocht.