Verbruik Lexus IS300h

JeroenIS

Nieuw hier
17 sep 2024
21
64
13
Dag mede Lexus liefhebbers! Ongeveer een half jaar geleden heb ik een Lexus IS300h gekocht, en specifiek de IS300h gekozen omdat deze op papier zuinig is qua brandstofverbruik. Nu weet ik dat de fabrieksopgave altijd wel heel optimistisch is, dus ben ik even zelf gaan zoeken. Nu zie ik van een aantal eigenaren dat ze rond de 1 op 16 a 1 op 17 zitten, wat best netjes is voor een auto met 223pk die bijna 1.6 ton weegt.

Echter ben ik echt positief verrast over het gebruik van mijn IS300h. Sinds ik em heb zit ik op een gemiddelde van 1 op 18.7, en als klap op de vuurpijl heb ik op de laatste volle tank zelfs 1 op 20,1 gereden! Nu rij ik normaliter voor m'n werk veel 80km/h wegen waar meerdere stoplichten aanwezig zijn, en ik rij zelf niet eens zo superzuinig. Ik trek normaal op bij stoplichten, zet af en to de auto in de sportstand om even snel in te voegen op de snelweg en hier en daar een sprintje bij het stoplicht doe ik ook. Deze laatste volle tank heb ik overigens voor werk veel snelwegkilometers gereden, dus vandaar dat ie deze keer nog zuiniger is.

Ik had verwacht dat ik ook rond de 1 op 16 zou zitten qua verbruik, maar ik ben echt zeer te spreken over hoe zuinig de auto is!

verbruik.PNG
 
Boordcomputer is optimistischer dan meten aan de pomp. Volgens mijn boordcomputer zit ik op 6,1L/100km. Volgens mijn Spritmonitor.de zit ik op 6,6L/100km. Voor de rekenaars: 1:16,39 of 1:15,15. Constante snelheid en niet harder dan zo’n 110km/h zorgen voor mooie cijfers. Daarboven wordt het vlot onzuiniger. Stadsverkeer is met hybride minder erg, maar om niet te langzaam op te trekken bij rotondes of stoplichten komt toch de brandstofmotor er bij mij vaak in. Loopt de weg iets glooiend omhoog bij 55km/h, dan gaat de brandstofmotor toch meedoen. Niet alleen je rechtervoet bepaalt het verbruik, maar de route ook, is mijn ervaring. Ik rij veel door dorpen en filegevoelige stukken helaas.
 
  • Leuk
Waarderingen: JeroenIS
Ah duidelijk, ik vond het ergens ook al iets te zuinig. Is dit overigens iets wat wellicht bij alle auto's optimistischer is dan normaal of is dit een bekend IS300 dingetje?
 
Mijn IS300h geeft op boordcomputer 4.7 aan, dit is in werkelijkheid 5.1
Wanneer ik de ODO op 0 zet bij het tanken (steeds hetzelfde niveau) en deel het aantal verreden km’s door het aantal getankte liters , dan kom ik op laatste twee tankjes ;
1 : 19.3
1 : 19.8
En ik houd het verkeer niet op als met een 435cc Eend :p.
De juiste dosering van de rem-actie is het belangrijkst om zoveel mogelijk energie op te slaan.
 
Is dit overigens iets wat wellicht bij alle auto's optimistischer is dan normaal
Vrijwel elke auto heeft een optimistischer boordcomputer dan aan de pomp gemeten. Ook EV's zijn aan de laadpaal gemeten minder zuinig dan hun boordcomputer, al schijnt dat meer in laadverliezen te zitten door een interne weerstand in die tractiebatterij.
De juiste dosering van de rem-actie is het belangrijkst om zoveel mogelijk energie op te slaan.
Ik begin langzaam aan m'n auto beter te kennen, zo ook met remmen om wel de "charge meter" naar bijna maximaal te krijgen maar net niet helemaal naar max. Volgens mij rem ik op die manier zo optimaal mogelijk op de elektromotor. Ik heb ook het idee, maar dat moet ik gewoon gaan ervaren, is dat wanneer ik vlot optrek naar de toegestane snelheid en dan de cruise control aan zet, dat dit zuiniger is, dan ruim de tijd te nemen om langzaam aan te versnellen naar diezelfde snelheid. Maar misschien heeft iemand dit al ondervonden of dit ook zo werkt?
 
Ik zou zeggen dat snel versnellen altijd meer energie kost, maar tja ...... het duurt ook korter.
Je ziet bij de h dan ook de elektromotor bijspringen, en wanneer je genoeg hebt opgeslagen uit remactie .....

Op alle 60 wegen door de polder kun je de CC op 70 SET inschakelen.
Wanneer het vlak is en geen zware tegenwind , dan kun je hem met een tikje op de CC (trager) in de EV-mode forceren.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
Mijn IS300h geeft op boordcomputer 4.7 aan, dit is in werkelijkheid 5.1
Wanneer ik de ODO op 0 zet bij het tanken (steeds hetzelfde niveau) en deel het aantal verreden km’s door het aantal getankte liters , dan kom ik op laatste twee tankjes ;
1 : 19.3
1 : 19.8
En ik houd het verkeer niet op als met een 435cc Eend :p.
De juiste dosering van de rem-actie is het belangrijkst om zoveel mogelijk energie op te slaan.
Ik kan dit absoluut beamen, voorheen had ik een 2019 Corolla Hybride en daar heb ik al redelijk 'hybride' leren rijden met optimaal remmen. Dat correct doen werkt inderdaad heel goed voor het verbruik (y)
 
Deze ken je al ?

Ze hebben een berg aan video’s met uitleg of type-presentatie:
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Dirk_S
Ik heb ook het idee, maar dat moet ik gewoon gaan ervaren, is dat wanneer ik vlot optrek naar de toegestane snelheid en dan de cruise control aan zet, dat dit zuiniger is, dan ruim de tijd te nemen om langzaam aan te versnellen naar diezelfde snelheid. Maar misschien heeft iemand dit al ondervonden of dit ook zo werkt?
Dat idee heb ik ook.
Niet gemeten, maar als ik kijk naar het toerental bij langzaam optrekken dan is de motor toch behoorlijk aan het werk gedurende lange tijd als je erg voorzichtig optrekt.
Dus ik rij ook zo: redelijk vlot optrekken en op de CC verder.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
Ik heb ook het idee, maar dat moet ik gewoon gaan ervaren, is dat wanneer ik vlot optrek naar de toegestane snelheid en dan de cruise control aan zet, dat dit zuiniger is, dan ruim de tijd te nemen om langzaam aan te versnellen naar diezelfde snelheid. Maar misschien heeft iemand dit al ondervonden of dit ook zo werkt?
Die ervaring kan best kloppen en is ook theoretisch te verklaren. Een verbrandingsmotor werkt het meest efficient wanneer deze draait bij het toerental waarbij het maximale koppel wordt bereikt en dat koppel ook wordt gevraagd. Op dat moment is het specifieke brandstofverbruik in g/kWh het laagst. Die situatie kan niet onder alle rijomstandigheden worden bereikt, maar redelijk vlot accelereren bij een bepaald toerental kan, mede door de aanwezigheid van een CVT, wel vaak worden benaderd. Daardoor is het mogelijk dat kortstondig vlot accelereren tot een bepaalde snelheid uiteindelijk minder brandstof vraagt dan langzamer accelereren.

Dat hybrides zuiniger zijn dan auto's met alleen een brandstofmotor wordt ook door hetzelfde fenomeen veroorzaakt. Door de motor onder omstandigheden te "dwingen" tot wat extra inspanning zal het specifiek brandstofverbruik lager uitvallen. Een deel van het geleverde vermogen wordt dan voor de aandrijving gebruikt en een klein deel wordt opgeslagen om later dat "gunstig verkregen gebruik" via de elektromotor te gebruiken.

Daarnaast kan het bij constante snelheid draaien van de brandstofmotor in de pseudo-Atkinson cyclus zorgen voor een lager brandstofverbruik bij relatief lage motorbelasting.

De autofabrikant weet dit uiteraard (het is uiteindelijk de rechtvaardiging voor het gebruik van een hybride aandrijving), maar draagt het waarom meestal niet uit omdat het een vrij ingewikkeld verhaal is dat aan de meeste chauffeurs niet is besteed.

Het vlot accelereren is al zeker 35 jaar vaak wel onderdeel van een gevorderde rijopleiding zoals aangeboden door veel vrachtwagenfabrikanten. Het leidt ook daar tot een lager brandstofverbruik.

Voor details: zie: https://www.mvwautotechniek.nl/brandstofverbruik/