Verschil in schakelen/koppelen

boudi

Actief
22 aug 2010
464
14
18
Hallo,

Vandaag reed ik voor de afwisseling weer eens in de Lexus IS200 van mijn ouweheer. Wat mij opviel was dat het schakelen anders ging dan mijn eigen IS. In principe zijn het dezelfde auto's; de een is een sedan, de ander een sportcross.

Het verschil is vooral de koppeling, in mijn auto lijkt die anders afgesteld dan in de auto van senior. Waar ik echt op moet letten dat het schakelen zonder stoot gaat, is schakelen/koppelen bij de auto van senior zo afgesteld dat het lijkt alsof je in een automaat rijdt.

Het is niet zo dat ik problemen ondervindt, integendeel maar ik vraag mij af of dit af te stellen is en zo ja hoe ik dat kan doen.

Boudewijn
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Misschien kun je nog wat meer details vermelden over de leeftijd en km stand van de auto's. Is er al ooit een koppeling vervangen b.v? Het is niet ondenkbaar dat een enigszins 'versleten' koppeling wat minder abrupt aanvoelt bij het aangrijpingsmoment (slipt iets door). Ook het aangrijpingsmoment kan nog van belang zijn, bijvoorbeeld bij de 1 laag, de ander een stuk hoger.

Volgens mij kun je weinig verstellen aan die koppeling, dat is meestal fixed.
 

boudi

Actief
22 aug 2010
464
14
18
Dank voor je reactie.

Beide auto's komen uit 2003. De sedan heeft 116.000 km, de sportcross 136.000 km.
Beiden hebben een probleemloos verleden. Er zijn verder ook geen problemen met schakelen en/of koppelen.

Bij mijn auto (sportcross) is nooit een koppeling vervangen. Bij de auto van mijn ouweheer weet ik het niet alhoewel ik mij niet in kan denken dat dat ooit is gebeurd.

Ik merk verder ook niet dat er problemen zijn tijdens het schakelen. Het enige wat ik in principe merk is het verschil bij het loslaten van de koppeling; bij mijn vader gaat dat zonder stoten, in mijn geval moet ik de koppeling iets langer op laten komen om te voorkomen dat het 'stoot'.

Het is niet dat er iets mis lijkt maar ik heb het gevoel dat de koppeling anders ingesteld staat of zo :S
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Ik begrijp denk ik wat je bedoel. Echt afstellen is niet mogelijk aangezien het een (zelfstellend) hydraulisch systeem is. Als ik jouw verhaal goed begrijp lijkt het me dat het hart van jouw koppeling vast zit, of stroef gaat. Hier zitten veren in die de radiale klappen opvangen die vooral ontstaan bij het op laten komen van de koppeling. Kan geen kwaad in ieder geval.

Verschil in het aanvoelen van de koppeling is het gevolg van het gebruik. Hoeft niet perse misbruik te zijn. Iedereen heeft, net als bij schrijven, zijn eigen manier en kenmerken. Dit werkt door op diverse delen in auto's. Als je grof ont-/koppeld laat je krachten op de tangetiaal veren los (die in het hart van de koppeling zitten) wat ervoor kan zorgen dat het hart wat ruimte krijgt wat een heel ander gevoel als gevolg heeft.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Oftewel, je gaat misschien te voorzichtig met je koppeling om Boudi ;)

Nu heb je een excuus om flink los te gaan! :p
 

boudi

Actief
22 aug 2010
464
14
18
haha ja ik ben inderdaad geen beest met m'n auto. Houd wel van sportief rijden maar niet tegen de grenzen aan.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Weet iemand trouwens of een IS200 ook een koppelings demper heeft? Een 300 wel namelijk, deze kan misschien ook vast zitten. Of misschien heeft de jouwe lang in voorraad/showroom gestaan en heeft deze dat nog niet. Just thinkin....
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik zat even op Toyo te kijken, maar kwam geen demper tegen... Ook niet iets wat er op lijkt.

Zou ontluchten M/S cilinder nog iets kunnen betekenen?
 

Bernard Roerink

Hoort erbij
29 okt 2011
83
0
0
Ja, kan wel wat doen maar het lijkt op een oneffenheid in de plaat of een voering die niet geheel en al op zijn plaats "ligt ". Dat is jammer en komt toch bijna niet voor. Geleidelijk ontstaan denk ik. En dat weet je pas als je, inderdaad, in een andere Lexus rijdt. Kan geen kwaad behalve in je hoofd. Maar het moet niet erger worden want, alles wat trilt, schuurt, rammelt dat heeft een oorzaak. En ook daar gaan geleidelijk dingen wat minder goed door, m.a.w. extra slijtage van sommige andere delen hoewel een Lexus zeer solide in de techniek opgebouwd is. T?ch, monitoren zoals wij in de luchtvaart dat doen. Nogmaals, het is meer het gevoel zo van h?, wat soepel waarom die van mij niet, toch.
 

mark81

Hoort erbij
31 mei 2012
55
0
0
Controleer ook even je motor- en baksteunen. Als die steunen versleten zijn word optrekken een erg bokkerige aangelegenheid. Ik weet niet of de IS ook een trillingsdemper in de aandrijfas heeft zitten, dan kan die namelijk ook voor problemen zorgen.