Wat kleine onduidelijkheden navigatie en automaat

Lexxie

Hoort erbij
13 okt 2013
31
0
0
Na 2 weken rijden zijn er nog wat kleine onduidelijkheden bij mij:

- Af en toe maakt de radio/navigatie een tweetonig geluidje. Volgens mij doet hij dat bij stoplichten met een camera, maar weet dit niet zeker. Nu ga ik jaarlijks wel naar het buitenland en volgens mij is dat in sommige landen verboden.

- Als ik een bestemming in het navigatiesysteem plaats, dan wordt de route in het blauw aangegeven maar als ik het goed zie wordt ook gelijk de terugweg naar huis weergegeven in een andere kleur (ik denk paars ofzo). Daar ik kleurenblind ben is dit voor mij soms een beetje verwarrend. Kun je dit uitzetten.

- De spraakopdrachten worden niet altijd correct overgenomen en ik vind dit slecht werken, meer mensen daar last van of moet ik op spraakles? Ook als ik naar een plaats gaat wat geen gemeente is, snapt de spraakherkenning er weinig van. Ik moet voor mijn werk regelmatig in bijvoorbeeld Hoogvliet, Rozenburg, Botlek zijn. Dit zijn deelgemeentes van Rotterdam maar ik krijg dit niet voor elkaar met de spraakopdrachten. Als ik bijvoorbeeld op de Kerkweg in Rozenburg moet zijn, dan herkent hij eerst Rozenburg niet en zeg ik Rotterdam, Kerkweg dan kom ik niet in Rozenburg aan, maar op de Kerkweg in Rotterdam.

- Ik had zelf nog nooit automaat gereden, dus was niet anders gewend, maar vandaag reed ik in een automaat van een ander merk. Ik stond voor het stoplicht en hoefde nu niet de rem ingedrukt te houden voor het stoplicht om stil te staan.
Bij de Lexus moet dit wel, ander rijd je langzaam naar voren. Ik had het hier met wat collega?s over en die vertelden mij dat bij de meeste moderne automaten je niet de rem ingetrapt hoef te houden om de auto stil te houden.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Re: Watr kleine onduidelijkheden navigatie en automaat

Dat was waarschijnlijk een automaat met een automatische handrem functie of met een start stop systeem o.i.d.

Spraakopdrachten vind ik eigenlijk in geen ??n merk goed werken. Ik gebruik deze ook niet in mijn auto.

Wat de lijnen betreft, heb je het routetrace aanstaan?

Het geluidje, dat weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Re: Watr kleine onduidelijkheden navigatie en automaat

en die vertelden mij dat bij de meeste moderne automaten je niet de rem ingetrapt hoef te houden om de auto stil te houden.
De bak van de IS is wel modern hoor ;) Anti-kruipfunctie (hold assist) voor EPB wordt door sommige fabrikanten veelal aangeboden als optie (overigens al wat jaartjes op de markt). Ik meen ergens gelezen te hebben dat die functie wat achterstand heeft binnen de Amerikaanse markt, c.q. meer toegepast en populair binnen de Europese.

De huidige GS en LS modellen beschikken wel over een dergelijke optie.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Volgens mij heeft de IS300h standaard wel HAC Hill Assist Control, maar misschien staat die ergens gedeactiveerd en kan je deze nog activeren.
 

Lexxie

Hoort erbij
13 okt 2013
31
0
0
Maar aan de Hill hold heb je alleen toch iets als je op een heuvel staat en toch niet voor een stoplicht?

Vind het op zich wel apart dat je continu op de rem moet staan.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Het was heel gebruikelijk voor een automaat om op je rem te trappen bij het stoplicht. Dat is de laatste jaren pas wat meer normaler aan het worden.

Misschien kan je het naast de Hill assist ook voor normaal gebruik voor eennstoplicht.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Nee, hill assist werkt enkel als je achteruit rolt.

Hold assist voorkomt doorrollen bij het stoplicht/stilstaan (wat Hube al aangaf qua auto parkeerrem). Tis best een aardige optie, maar bemoeilijkt het doseren bij achteruit inparkeren iets (uiteraard kun je het ook weer uitschakelen). Ik vind het zelf ook niet echt een gemis, aangezien je je voet toch ergens moet laten ;)
 

leeuws

Actief
25 okt 2013
139
1
0
Hoi Lexxie,

het beepje is om je attent te maken op een flitser. en het klopt dat het in het buitenland (met name Frankrijk) niet mag, maar de meeste navigaties passen zich aan en geven dan geen exacte locatie aan, maar duiden ze op "een regio met flitsgevaar" het staat dan ook zo op m'n GPS (Garmin). Zo kan men niets doen, want dat is niet verboden. Ook mobiele flitsers worden niet aangebiept in Frankrijk, maar dan zegt de navi "opgelet, kans op mobiele flitsers"
 

gfx

Nieuw hier
8 jun 2013
6
0
1
Sommige auto's hebben een aparte koppeling bij een CVT automaat, Nissan had een poederkoppeling in een Micra, deze kroop niet als je het gaspedaal helemaal losliet. Ik dacht dat er een schakelaar inzat. (niet mijn eigen auto en al lang geleden) Hill hold houdt de rem een paar seconden vast (helemaal doortrappen tot de bodem) handig bij het keren op een dijkje zonder het hek te kraken.