Welke olie in een 3SGE?

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Voor de olieguru's onder ons. Ik wil de olie van de Altezza gaan vervangen. Ik zit op internet te lezen om te kijken wat voor olie ik het beste erin kan doen. er zit nu 10W40 in en ik lees online dat je het beste 5W30 erin kan doen, sommigen doen er zelfs 0W30 erin. Welke kan ik het beste gebruiken en waarom? Ik zat zelf aan 5W30 te denken. De mensen die dit doen wonen in New Zealand en Australie, zal het zoveel verschillen met het weer wat we hier hebben?? De motor heeft nu iets meer dan 174.000 gelopen.

Opinions please...

EDIT: fabrieksaf wordt 5W30 voorgeschreven. Ik zat aan deze te denken:
Mobil1 ESP Formula 5W30
 

PrtPrt

Hoort erbij
20 mei 2012
86
1
0
Simpel gezegd:

Het getal voor de W is de index voor lage temperaturen en het getal na de W is de index voor hoge temperaturen.
Binnen de range van een olie bijvoorbeeld 5W30 is de viscociteit gegarandeerd. Dat wil zeggen dat er minimaal verandering is van de dikte en smerende werking van de olie. Hoe groter de range tussen voor en na de W, hoe beter het bestemd is voor temperatuurverschillen.

0W... heeft 's winters het voordeel dat bij een koude motor de olie sneller overal is.
...W40 behoudt zijn smerende functies bij hogere temperaturen dan ...W30.

Het verschil tussen half synthetisch en volledig synthetisch is qua eigenschappen groter.
Volledig synthetisch olie is minder gevoelig voor vuil, zitten meer additieven zodat het onderhoudsinterval theoretisch langer wordt.

Aan de andere kant vind ik persoonlijk, wat goed werkt moet je niet veranderen. Merk je zelf dat je wat te kort komt met je huidige olie?

edit:
De olie welke je uitgekozen hebt is zo te zien een volledige synthetische van hoogwaardige kwaliteit met dezelfde viscociteit. Volgens mij kun je daar echt geen buil mee vallen.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Bedankt voor je reactie. Ik zou het niet weten want dit is mijn eerste 3sge, wel hoor ik de kleppen tikken als die net is gestart niet hard ofzo maar ik hoor ze wel, anderen hebben dat ook en zeggen dat bij 0w30 dat weg is. Ik debk zelf dat 0w30 wel "extreem" is en dat 5w30 wel goed genoeg zou moeten zijn... Het is gewoon dat ik op den duur de olie wil verversen, nu hoeft het nog niet omdat deze nog schoon is maar als het moet dan wil ik weten wat ik kies en waarom.... Die olie van mobil1 is inderdaad een goede, maar ik denk dat de 10w40 wat er nu in zit dat ie er ook goed op loopt... Bij de volgende beurt zal ik dan voor 5w30 gaan.
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
een risico is dat een nieuwe performante olie afzettingen doet verdwijnen waardoor een tijdelijk sterk meerverbruik van olie gebeurt. Dus controle en snel de oliefilter vervangen.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Fabrieksopgave is uiteraard het beste. Er worden miljoenen dollars geinvesteerd in het uitwerken van een auto en deze worden getest onder verschillende extreme omstandigheden all over the world. Japan kent ook koude en warme tijden van het jaar (vooral koude denk ik), dus bij twijfel...
Ik zou voor 5W gaan en dan de warme kant afstemmen op jouw gebruik.
;)
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
ik denk dat 5W30 wel prima schikt, maar dan moet je wel dieper in de waardes van de olie kijken. De mobil1 van de link is een goede heb ik begrepen...
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Misschien helpt dit?

Foto-LHLWFZVZ.jpg
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
10W40 is prima ;)

Most vehicle manufacturers today specify 5W-30 or 10W-30 motor oil for year-round driving. Some also specify 5W-20. Always refer to the vehicle owners manual for specific oil viscosity recommendations, or markings on the oil filler cap or dipstick.

As a rule, overhead cam (OHC) engines typically require thinner oils such as 5W-30 or 5W-20 to speed lubrication of the overhead cam(s) and valve-train when the engine is first started. Pushrod engines, by comparison, can use either 5W-30, 10W-30 or 10W-40.

As mileage adds up and internal engine wear increases bearing clearances, it may be wise to switch to a slightly higher viscosity rating to prolong engine life, reduce noise and oil consumption. For example, if an engine originally factory-filled with 5W-30 now has 90,000 miles on it, switching to a 10W-40 oil may provide better lubrication and protection. The thicker oil will maintain the strength of the oil film in the bearings better so the engine will have more oil pressure. This will also reduce engine noise and reduced bearing fatigue (which can lead to bearing failure in high mileage engines).

For sustained high temperature, high load operation, an even heavier oil may be used in some situations. Some racing engines use 20W-50, but this would only be recommended for an engine with increased bearing clearances. Increasing the viscosity of the oil also increases drag and friction, which can sap horsepower from the crankshaft. That's why 20W-50 racing oil would not be the best choice for everyday driving or cold weather operation for most vehicles.