Winterbanden en velgen LS400

MichaelR64

Hoort erbij
5 apr 2012
82
0
0
Hallo,

Het is weer het seizoen ervoor dus wil ik winterbanden kopen met een setje stalen velgen.
Echter de stalen velgen zijn nergens te krijgen, bandenboeren kunnen niet nadenken alleen maar kenteken intypen.... komt niets uit bij import...

Anyway heeft iemand velgen liggen ? Zoniet welke maat moet ik nemen ?
Marktplaats staat er vol mee maar om nou te weten welke ik moet nemen ...
En wat voor winterbanden moet ik nemen ? Vredestein WIntrac ?

Ik wil geen flistende superdunnen bandjes of zo, gewoon comfy winterbanden op goedkope (stalen) velgen.
Banden moeten nieuw zijn met btw en bonnetje dus die koop ik liever in winkel vanwege de afschrijving enzo.

Anyone ? :D
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Als je de ET waarde en de steek weet kan je geloof ik van menig Toyota de velgen nemen.
Anders eventueel een set originele alu velgen, die zijn vast ook nog wel te vinden.

:)
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
ET waarde alleen bepaalt niet of het past.
Zoals prinssen zegt is de ruimte voor de remklauwen ook belangrijk.
En daar moet voldoende ruimte tussen zitten, anders loopt het wiel aan.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
MichaelR64 zei:
Waarom niet, de maten en streek en et waarde zijn precies hetzelfde?

De ET waarde bepaalt of het midden van het wiel in balans is met het midden van de naaf.
De steek bepaalt of de wielmoeren passen.

Dan heb je nog de naafdiameter die bepaalt of het wiel ook om de naaf past.

En uiteindelijk heb je nog de afstand tussen de naaf en de binnenrand van de velg.
Dwz. de effectieve ruimte die er over is voor alles wat er nog tussen de naaf en de binnenrand van de velg zit, bijvoorbeeld de remklauw.

Daar een LS redelijk grote remklauwen (voor) heeft, moet je daar rekening mee houden.
Praktisch kan je met een LS400 (> 1994) niet kleiner gaan dan 16" vanwege deze ruimte.
Maar zelfs dan kan het zo zijn dat door eventuele afwijkingen in de ET waarde, de steek of de constructie van bepaalde velgen de velgen aanlopen op de klauw.

Ik heb onder mijn LS400 velgen gehad van een Toyota Avensis en die weken -5mm af in ET waarde zodat de wielen verder naar buiten stonden. De naafdiameter en steek waren gelijk. Voor de rest was dat 17 inch dus ruimte zat voor de klauw.

Let in ieder geval goed op wat je doet en meet het liever een keer te veel dan te weinig na. :rulez:
 

Yoshi

Hoort erbij
14 okt 2012
41
0
0
Inderdaad, maar volgens mij maakt 50 of 45 ET niet uit als de rest klopt.

Ik heb 215/60/16 nu om een stalen velg van een Toyota Camry. Als het goed is moet dit gaan passen en is dit qua omtrek redelijk in de buurt van de standaardband zodat je geen grote tellerafwijking krijgt.

Vandaag maar eronder doen... de winter komt eraan.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Yoshi zei:
Inderdaad, maar volgens mij maakt 50 of 45 ET niet uit als de rest klopt.

Ik heb 215/60/16 nu om een stalen velg van een Toyota Camry. Als het goed is moet dit gaan passen en is dit qua omtrek redelijk in de buurt van de standaardband zodat je geen grote tellerafwijking krijgt.

Vandaag maar eronder doen... de winter komt eraan.

Klopt, 50 of 45 maakt niet zoveel uit.
Het mooiste is een negatieve afwijking, want wielen die verder naar binnnen staan is echt geen gezicht.

En inderdaad de omtrek is belangrijk, mi. niet alleen voor de tellerafwijking maar ook voor het uiterlijk.

Een veel kleinere omtrek ziet er net uit alsof je een thuiskomertje erop hebt liggen :neutral:
 

Yoshi

Hoort erbij
14 okt 2012
41
0
0
Nou ik had het toch mis, m'n 215/60/16 met een stalen velg van een Camry past dus niet onder m'n LS 400. Ja achter wel, maar voor zijn de remklauwen toch te groot. Vreemd, volgens steekmaat etc. past het wel.

:roll: