- 22 dec 2013
- 1.634
- 155
- 63
een rommelig begin maar dit is de start van mijn project , de Lexus SC400 uit 1992
Na 16 jaar in volle tevredenheid in een 3rd gen Honda Prelude 2.0-16v-4WS uit 1989 te hebben gereden en een restauratie heb gedaan vond ik het tijd voor wat "anders" nou ja anders ...de lijnen van deze SC spraken mij erg aan en mede omdat ze lijken op mijn Prelude
ik was aan het zoeken naar een Japanse GT een coupe , een Honda Accoord coupe of zo iets maar toen kwam ik deze tegen samen met een groene , toevallig genoeg een op een volgend kenteken nummer
de groene had een schappelijke prijs maar erg veel kilometers wat natuurlijk geen enkel probleem is voor dit soort premium auto's maar toch , het is niet alleen de motor waar de kilometers bij tellen
Deze blauwe was wat hoog geprijsd maar besloot toch om er te gaan kijken zodat ik vergelijkings materiaal zou hebben als ik naar de groene zou gaan
Dit was de eerste keer dat ik naar mijn weten een SC400 had gezien en viel als een blok , die lijnen , retro en toch modern , tijdloos en stijlvol
de SC was al 3 jaar in bezit van een handelaar in exclusieve auto's van fiesta RS tot Bentley continental
zijn zoon bleek ook een jappen liefhebber te zijn en liet zijn Eclipse turbo zien en bleek veel interesse te hebben in mijn toch wel zeldzame Prelude
proefrit gemaakt en vond het geweldig , best wel een stap van een nerveuze 2 liter 4 cilinder naar een soepele 4 liter V8
De SC heeft alle extra opties ..6 wel te verstaan
Goeie deal gesloten en de week erop opgehaald , de zaken die ik met zijn zoon had besproken waren helaas niet gedaan , dit betrof de zuigers van de kofferbak, de beurt en het onderhoudsboekje die verdwenen was ,wel een NAP pas en kreeg wat kopietjes mee van een andere ge?nteresseerde die de SC terug naar Canada wilde exporteren , geen idee waarom maar goed
na wat telefonisch contact over het uitblijven van mijn onderhoud boekje en kofferbak zuigers werd de vader iets wat nukkig en wilde de SC weer terug kopen , hij had spijt omdat dit de SC was die hij bij de introductie had gezien bij Louwman en hem toen niet kon/mocht kopen en vond dat zijn zoon hem te goedkoop had weggedaan
De SC is werkelijk een Demo geweest bij Louwman en Parqui in 1992 waar ik nog de gele sleutelhanger van heb samen met de inklaringspapieren
wat mijn vermoeden ook is is dat deze blauwe met beige interieur samen met de groene met grijs interieur de eerste SC's in Nederland waren ...nogmaals dat is mijn vermoeden omdat dit een demo auto is geweest en er volgens Lexus Nederland er plus minus 20 zijn verkocht via het dealer netwerk
De kofferbak zuigers heb ik nooit mogen ontvangen maar wel het onderhoudsboekjes met de stempels van Lexus en de laatste paar beurten bij een garage in wassenaar , deze dame heeft naar mijn mening de auto netjes laten onderhouden en aan de lijsten en interieur weinig last van de zon gehad
Deze mevrouw had de Sc gekocht en was volgens de RDW eerste eigenaar wat mij tweede eigenaar maakt en was blijkbaar dol op golfen want ik vind nog die pennetjes waar je een golfbal op zet (tees) , vandaar waarschijnlijk de lage kilometerstand van 147000
hieronder mijn eerste "mod" een moeie gloeilampjes vervangen voor leds .....
and the story continues
LED swap van mijn cluster, jeetje wat zaten die stekkers vast , gelukkig kon mijn zoontje helpen met iets kleinere handjes ik heb 120 graden wide leds gebruikt in cool white en omdat ik zeker wilde zijn dat het resultaat goed zou zijn zonder "hotspots " heb ik ze besteld by Superbrightleds in de US
omdat mijn cluster donker is en overdag goed verlicht moet zijn om het af te kunnen lezen deden de gloeilampjes na 22 jaar hun werk niet meer om nog meer reflectie te krijgen heb ik er zilvertape op geplakt zodat ik een zee van licht krijg , gelukkig werkt mijn dimmer ook op de leds
omdat de leds polarity hebben moet je het uitproberen om te zien of de contacten goed zitten , zoals hieronder te zien is dat er 1 led verkeerd zit
ben nu begonnen aan mijn console , hoop gefriemel om een lampje uit een schakelaar te krijgen
ff snel een foto gemaakt maar mn telefoon houd niet van het donker , maar het geeft een idee van het resultaat
en zo was het met gloeilampjes , bijna niet te zien als de zon er op staat
Bijlagen
Laatst bewerkt: