Is jouw 12V batterij aan vervanging toe? Test het met accessoire mode

Peter86

Hoort erbij
9 mei 2015
26
0
0
Mijn CT is sinds kort 6 jaar geworden en ik vroeg mezelf af of ik de 12V batterij uit voorzorg moet vervangen.

Op de Prius forum las ik dat je de auto in accessoire mode kan zetten en zo via je navigatiescherm kunt aflezen hoeveel volt de batterij is. Dit werkt ook in de CT.
Je kunt dit testen door in de auto te zitten, voet van de rem af en 1x op start drukken. Het navigatiescherm komt omhoog. Vervolgens druk je op menu (linkermuisknop) en hou de knop vast, tergelijkertijd zet je de koplamp 4x aan en uit. Als het goed is zie je op het scherm nu een menu waar je wat gegevens kunt opvragen, waaronder ook de voltage van je 12V batterij (kies optie "SYSTEM CHECK"). De mijne geeft nu nog maar 11,6V aan.

Je kunt nog eens op start drukken en nu start de auto. Je ziet waarschijnlijk de voltage schommelen. Helaas schiet mijn voltage omlaag naar 10,9V voor even tijdens het starten en dan gaat hij richting de 13,6V als de auto aan staat en de accu geladen wordt. Ik denk dat mijn 12v accu het niet heel lang meer heeft en ik ben benieuwd welke waarden jullie meten in de CT?
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.117
4
826
113
Ter info voor mensen die geen CT hebben,
Dit werkt ook op een GS, LS en RX (waarschijnlijk ook andere modellen). Alleen moet je dan de toets "info" gebruiken.

Diagscherm.jpg
 

Bart1981

Nieuw hier
31 mei 2017
13
0
0
Net even bij mijzelf gekeken en ook bij mij is het 11,6.
Ik meende mij eigenlijk te herinneren dat dit normaal is. Staat de motor uit dan levert de accu inderdaad niet het maximale vermogen, maar goed zal dat nog eens na moeten zoeken. Volgens mij is het in ieder geval nog geen reden om je zorgen te maken.

Edit:
Hmmm volgens Google zou een waarde tussen de 11 en 11,6V betekenen dat de accu slecht is. Wat ik me alleen wel bedenk is dat het meten van de accu spanning je officieel moet doen zonder dat er iets aan staat. Dus bij voorkeur ook zonder dat het scherm aan staat.

Edit 2:
Net nog even met een multimeter gemeten terwijl de auto helemaal uit staat en dan kom ik op 12,3V uit. Prima dus.
 
Laatst bewerkt:

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Heb net gekeken in het menu van mijn CT uit 2011 met 111K km op de teller.
Vanuit opstarten van het inspectie menu geeft de accu 11,3 Volt aan.
Na starten klimt het gauw op naar 13,9 Volt
Of dat te weinig is?? Och, voor een accu die 6 jaar oud is maak ik me er geen zorgen om.
Ik heb nog nooit gemerkt dat ie tekort komt.
Over 8.000 km krijgt weer ie z'n beurt. Dan zal ik het met de dealer bespreken.
 

Bart1981

Nieuw hier
31 mei 2017
13
0
0
Heb net gekeken in het menu van mijn CT uit 2011 met 111K km op de teller.
Vanuit opstarten van het inspectie menu geeft de accu 11,3 Volt aan.
Na starten klimt het gauw op naar 13,9 Volt
Of dat te weinig is?? Och, voor een accu die 6 jaar oud is maak ik me er geen zorgen om.
Ik heb nog nooit gemerkt dat ie tekort komt.
Over 8.000 km krijgt weer ie z'n beurt. Dan zal ik het met de dealer bespreken.
Van wat ik begepen heb moet je een accu meten op het moment dat niks stroom trekt, dus ook niet het insepctie menu/scherm. Even een multimeter pakken en zelf meten. De waarde die daar uit komt is volgens mij bepalend voor hoe goed/slecht de accu is. Tussen de 11.0 - 11.6 zou betekenen dat de accu slecht is.