Lexus CT met trekhaak

Lexie

Nieuw hier
12 feb 2011
3
0
0
Ik begrijp de hybride auto's vanwege het bescheiden vermogen geen trekhaak mogen hebben. Geldt dat ook voor de lexus CT?
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
714
647
93
In principe is er geen specifieke reden waarom een hydride geen caravan zou mogen slepen of daaraan zou kunnen bezwijken - mits zowel automaat als hybridedeel zodanig zijn ontworpen en uitgevoerd dat er sprake is van voldoende koeling, ook bij de hogere continue belasting die zo'n sleurhut met zich brengt. Bij een aantal Lexus modellen kan dat (GX, GS), bij de meeste modellen niet.

Het is in feite een kwestie van kosten - de extra voorzieningen maken de auto duurder en maar weinig gebruikers hebben behoefte aan het extra "zeulvermogen". Bij een hybride vallen de aanpassingen bovendien duurder uit omdat niet alleen de versnellingsbak extra koeling nodig heeft maar ook het hybride deel.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.139
4
858
113
Nog een kleine opmerking, bij mijn vorige LS en huidige ook zag ik nergens onder de auto stevige balken voor een trekhaak. Zal ook wel een grote rol spelen. Plus... De fabrikant (Lexus) geeft geen sleurgewicht op, dus het mag niet van het RDW.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
963
499
63
Nee hoor, ook de NX300h bijvoorbeeld met "dezelfde" motor als in de IS300h, dus 2,5 4 cilinder mag 1500kg trekken.....ik heb non hybrides en handgeschakelde auto's gehad die minder aankonden.
ja inderdaad, dat valt nog mee. Dan is het kennelijk alleen de Auris die gewoon bijna niks mag trekken :(
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
593
1
394
63
Oh ja, ook dat nog; ze zijn inderdaad schreeuwend duur. Onder mijn IS zit een Westfalia met afneembare haak, ben blij dat 'ie eronder zat toen ik 'm kocht. (heb er ook naar gezocht hoor, een trekhaak met een mooie auto eraan vast)
 
  • Geweldig
Waarderingen: Arbitrator

Rigormortis

Nieuw hier
23 jan 2022
7
0
1
Ik ben nieuw hier en krijg volgende week mijn CT uit 2015 met 2 losse kogels voor de Brink trekhaak. Het is me niet bekend of ie alleen voor mijn elektrische fietsendrager geschikt is. Ik wilde er ook soms een aanhanger mee gaan trekken…
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
593
1
394
63
Môge, en welkom!
Een aanhanger trekken met een CT is niet toegestaan. Heeft 'ie de typegoedkeuring niet voor gehad en als je kijkt naar de gegevens bij de RDW zie je dat toegestane gewichten op 0 staat. Fietsdrager geen probleem maar aanhanger raad ik je af, om een aantal voor de hand liggende redenen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rigormortis

Bobusa

Actief
12 okt 2008
279
163
43
Ik zie het hier nergens staan, ook niet in de handleiding van de CT, wat is de maximale toegestane kogeldruk voor de CT uit 2014 bij gebruik van een fietsendrager?

We zijn van plan 2 electrische fietsen mee te nemen, 1 van 26 kg en 1 van 16 kg. Bij de zware fiets kan ik de accu eruit halen, scheelt weer 3 KG denk ik.
Moet alleen de fietsendragen nog wegen. Kom snel boven de 50 kg en als dat het max. is voor de CT heb ik een verzekering probleem en is het onveilig.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
323
197
43
60KG volgens de prijslijst uit 2014
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240505_163006_Drive.jpg
    Screenshot_20240505_163006_Drive.jpg
    221,8 KB · Weergaven: 12

Bobusa

Actief
12 okt 2008
279
163
43
Top! Dank je wel :D

Net even een rekensommetje gemaakt:
- Fietsendrager Hawk Spinder: 14 kg
- Elektrische fiets 1: 28 kg
- Elektrische fiets 2: 16 kg
- Samen: 58 kg. Dus net binnen de marge en hoef de accu's niet te verwijderen.

Overgens wel vreemd de dat de kogeldruk niet in de handleiding staat. Ik vraag dit voor de zekerheid nog even na bij de verzekeringsmaatschappij , maar volgens mj is het zo dat als de auto af dealer met trekhaak geleverd is dat is, de auto voor dat gebruikersprofiel verzekerd is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
593
1
394
63
Formeel ben je verplicht "losse" onderdelen als accu, fietstassen, afneembare computers etc. van de fiets te verwijderen als je deze achterop de auto vervoert. Het zou los kunnen raken en je wilt geen accu tegenkomen op de snelweg die net van een e-bike afstuitert ;)
Ik had een Batavus Stream waarvan de accu in de bagagedrager zat, dat accudock was niet van de beste soort met een lullige vergrendeling, die kletterde tijdens het fietsen nog wel eens los en bijna eraf. Dat heb je dan meteen door omdat je geen stroom meer hebt voor de aandrijving maar als je fiets op de auto staat zie je dat niet...... In mijn huidige fiets zit de accu volledig in de framebuis maar ik haal 'm er uit gewoonte uit, ook voor het gewicht met tillen.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
279
163
43
Formeel ben je verplicht "losse" onderdelen als accu, fietstassen, afneembare computers etc. van de fiets te verwijderen als je deze achterop de auto vervoert. Het zou los kunnen raken en je wilt geen accu tegenkomen op de snelweg die net van een e-bike afstuitert ;)
Ik had een Batavus Stream waarvan de accu in de bagagedrager zat, dat accudock was niet van de beste soort met een lullige vergrendeling, die kletterde tijdens het fietsen nog wel eens los en bijna eraf. Dat heb je dan meteen door omdat je geen stroom meer hebt voor de aandrijving maar als je fiets op de auto staat zie je dat niet...... In mijn huidige fiets zit de accu volledig in de framebuis maar ik haal 'm er uit gewoonte uit, ook voor het gewicht met tillen.
Ja, dat is op zich een goed idee, echter wel oppassen bij regen, je zult de accubuis waterdicht moeten maken, afhankelijk van de fiets kan dat lastig zijn.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
593
1
394
63
Ik plaats de kap terug die de accu afdekt als deze in de fiets zit. Die heeft een rand (soort siliconen) die weliswaar niet waterdicht afsluit maar wel het meeste tegenhoudt. Ik heb nog nooit water in die ruimte gezien, ondanks vakantieritten met veel regen..... Ik trek er wel altijd nog een "tie rap" omheen om ook te voorkomen dat die kap onderweg de benen neemt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en Arbitrator