Aankoopadvies IS250 bij dealer

Status
Niet open voor verdere reacties.

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
835
1
433
63
Hallo,

sinds het verschijnen van de tweede generatie IS vind ik dat nog steeds een hele mooie auto. Je ziet ze niet vaak rijden en dan denk je er ook niet snel aan als je aan het kijken bent naar een andere auto. Op dit moment rij ik in een Audi A4 en ben op zoek naar wat anders. De A4 rijdt zeker niet verkeerd, maar het is niet bepaald een stuurmansauto. Hij is zwaar in de neus en wil graag rechtdoor in bochten. Ik wil ook wel eens wat anders rijden dan de meest voor de hand liggende Duitse auto's en dan kun je niet om een IS250 heen. Zeker niet na een proefrit die ik tijdens een Paasshow gemaakt heb met een IS250. Dat rijdt echt lekker.

Ik heb dit forum (IS 2nd gen) als gast al eens doorgelezen, myreviews op Autoweek.nl gelezen en het Amerikaanse aankoopadvies van ClubLexus.com. Hoewel daar bruikbare informatie staat, gaat dit over auto's die in de VS en Canada zijn geleverd. Zo weet ik niet of er veel verschillen zijn tussen de Europese modellen en die in de VS/Canada.

Zijn er algemene aankooptips die typisch in Nederland van toepassing zijn, wanneer je een Lexus bij een dealer aanschaft? Dan denk ik aan:

  • Waaraan kun je herkennen dat je Premium Select garantie hebt gekregen bij aankoop? Bij Audi krijg je bijvoorbeeld een pasje met het kenteken en een begin- en einddatum. Is dat bij Lexus ook zo, of staat dit gewoon op de factuur?[/*:31ky9egj]
  • Wat houd "Ready-to-go" in volgens de Premium Select folder? Is de auto alleen klaar gemaakt voor een proefrit, of krijgt ie voordat ie de showroom in gaat een beurt en heb je per saldo geen afleveringskosten meer nodig?[/*:31ky9egj]
  • Hoe kun je controleren of een auto met Premium Select garantie inderdaad de laatste beurt heeft gehad? Stel dat de stempel wel in het boekje staat, maar de beurt is in feite niet uitgevoerd (omdat de dealer hierdoor geld denkt te besparen)? Op ClubLexus.com las ik dat je een VIN in kunt voeren om een volledige lijst van onderhoud in te zien. Dit is vast mogelijk voor de eigenaars in de VS/Canada, maar is er ook zoiets beschikbaar voor Nederlandse eigenaars?[/*:31ky9egj]
  • Zijn er dealers met een "discutabele reputatie", of zijn ze allemaal goudeerlijk en echt wel te vertrouwen? Ik heb bij een tweetal grote Audi dealers namelijk heel andere ervaringen. Zo wil de twijfelachtige prijs: "Audi dealer van het jaar" niets zeggen over de betrouwbaarheid van die betreffende Audi dealer, maar is het vast een prijs van de importeur om te zeggen: "Kijk: zij hebben afgelopen jaar de meeste Audi's verkocht!" en "Naar tevredenheid van klanten kijken we niet, maar niet doorvertellen hoor...".[/*:31ky9egj]
  • hebben jullie nog algemene tips naast: kijk en luister goed, zoek naar herstelde schade, maak zeker een proefrit enz. Oftewel, hebben Europese IS250 modellen (met automaat) bekende klachten? Een waterpomp wil wel eens stuk gaan heb ik begrepen, maar zijn er nog meer dure reparaties die je kunt verwachten bij een IS250 uit 2009 met een km-stand van rond de 100.000 km?[/*:31ky9egj]

Alvast hartelijk bedankt voor de reacties!
 

Gertjeej

Hoort erbij
29 jan 2013
83
0
0
Het is altijd lastig op na een testritje en het achterhalen van wat informatie een keuze te maken. Vaak kom je er toch pas achter hoe een auto is als je hem eenmaal in bezit hebt. Ik denk dat je bij Lexus er redelijk vanuit kan gaan dat de auto technisch wel goed is. Er zijn weinig, tot geen, zwakke plekken, transmissie is goed, motor is goed enkel de waterpomp zou een kwetsbaar onderdeel kunnen zijn.

Met volle vertrouwen in het merk heb ik zelf ook mijn Lexus gekocht (is250 Executive, automaat grijs ext en beige int met ML, navi enz). Waar ik tot de dag van vandaag geen moment spijt van heb gehad! Zoals al aangegeven is het altijd maar afwachten hoe de staat van de auto is waarbij ik ook 0 verstand heb hoe je de technische staat kan checken. Ik denk een auto met wat kilometers (de mijne had 131dkm) moet er niet blinkend zonder gebruikerssporen in de showroom bij staan. Ik zal altijd wel wat steenslag of ergens een minuscuul putje zien, hetgeen m.i. hoort bij de leeftijd en het gebruik van de auto. Ik hecht altijd wel waarde als de boekjes netjes door de dealer zijn ingevuld. Ik weet niet wat de insteek van de dealer is maar de vorige eigenaar had al zijn facturen bewaard en in het onderhoudsboekje gestopt, ik kon dus stap voor stap zien wat er aan de auto is gebeurd (conclusie: vorige eigenaar was een echte liefhebben en had zelf de APK door de dealer laten verzorgen).

Kortom het kopen van een auto is en blijft altijd lastig! Je weet niet, en kan niet alles weten, over de auto zijn gebruiker en eventuele schade verleden en m.i. blijft dat dan ook altijd wel een gok. Derhalve kan je best steunen op de techniek van Lexus hetgeen denk ik wel door menig forumlid kan worden geverifieerd. Zelf zou ik altijd wel een goed gevoel willen hebben bij de verkopende partij, daar gaat immers je geld naartoe! Dus klikt het niet, voelt het niet lekker gewoon niet kopen, ook al oogt de auto nog zo goed. Laat je ook niet onderdruk zetten want dat is m.i. nergens voor nodig. Hoewel de markt van de IS-en vrij klein is komt er vast wel weer een volgende op je pad. Ik ben zelf ook lang opzoek geweest naar het juiste exemplaar die achteraf toevallig op mijn pad kwam. Dit neemt niet weg dat voor het juist bedrag de auto weer van eigenaar kan veranderen :).
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
835
1
433
63
Na een korte stilte heb ik vandaag weer een proefrit gemaakt in een IS. Ditmaal een F-Sport, een prachtige auto met een lage km-stand. Hij reed merkbaar sportiever dan een IS met een standaard onderstel. Hij rijdt nog directer en kleeft nog meer aan de weg. De dakbekleding is zwart, de stoelen omarmen je en houden je daardoor stevig op je plek als je enthousiast van bocht naar bocht slingert op landelijke weggetjes en dijkjes. De auto is ook heel nauwkeurig te plaatsen als je tussen twee andere auto's wilt invoegen, doordat ie onvertraagd reageert op je stuurbewegingen en de remmen direct aangrijpen kun je de auto zonder veel moeite plaatsen waar je hem hebben wilt. Dat is een enorm verschil met mijn huidige A4, maar ja die is dan ook 175kg zwaarder dan deze F-Sport :p . De F-Sport kleeft meer aan de weg en is tot hogere bochtsnelheden in staat dan een IS met standaard onderstel.

De andere kant van het sportonderstel is dat je meer "oef"-gevoel hebt als je bij lage snelheden een drempel afrijdt. Bij hogere snelheden vlieg je er makkelijker overheen doordat de auto relatief horizontaal blijft (de neus raakt niet de grond). Een standaard onderstel heeft het omgekeerde gedrag, bij lage snelheid ga je er soepel overheen, bij een hoge snelheid heb je kans dat de neus de grond aantikt. Van beide eigenschappen valt wat te zeggen. Het ligt voornamelijk aan je persoonlijke voorkeur, rijstijl en de wegen waar je het meeste op rijdt wat leidt tot jouw beste keus. In mijn omgeving barst het van de drempels en stikt het van de rotondes waarbij het asfalt in goede tot zeer goede staat verkeert. Een F-Sport is dan geen probleem.

De F-Sport had niet het Mark Levinson audiosysteem. Hoewel het Lexus Sound System goed klinkt, geven de luidsprekers eerder de pijp aan Maarten dan mijn oren dat doen. In m'n huidige A4 met het Bose Sound System kan ik het maximale volume niet verdragen, de luidsprekers wel. De Mark Levinson die ik gehoord heb in een Executive kan ook harder dan ik aankan, maar zonder te schel te worden bij een hoog volume. Al had ik niet verwacht dat de subwoofer in het Lexus Sound System de binnenspiegel al zo kan laten trillen dat je kentekens daarin niet kunt lezen. Dat is een kwestie van de binnenspiegel denk ik, mijn A4 heeft daar amper last van. Maar volgens mij is de subwoofer daarin ook wat kleiner.

Maar helaas ben ik niet tot koop overgegaan... Ondanks de lage km-stand vind ik dat de auto teveel onder de krassen zit. Zoveel dat ik me afvraag of de auto regelmatig in de struiken is geparkeerd of met een bezem is gewassen. De originele velgen zijn al vervangen door nieuwe, omdat die er niet zo mooi uitzagen. Dat past m.i. ook bij het beeld dat ik van de buitenkant van de auto heb. Het dashboardkastje is ook dusdanig bekrast dat daar een nieuwe klep in moet. Ook dat past bij mijn beeld van een onzorgzame eigenaar. Ik vind het echt jammer, op een afstandje is de auto werkelijk prachtig, met een grote hoeveelheid metallic-deeltjes in de lak die hem een diepe glans geven. Mijn iPhone werkt zonder problemen via de USB-interface om muziek af te spelen, het interieur is verder smetteloos. Maar ik weet dat ik er spijt van krijg vanwege die enorme hoeveelheid krasjes. Mijn huidige A4 heeft een ton meer gelopen, is vier jaar ouder maar heeft maar een handvol kleine krasjes (en dat terwijl ik die auto met 78.000 km heb gekocht). De dealer geeft aan dat op basis van de ervaring die ze hebben, dat polijsten wel helpt, maar je krijgt het niet helemaal weg. En je moet rekening houden met swirls na het polijsten.

De uiterst vriendelijke en gemoedelijke dealer zegt dat de komst van de nieuwe IS voor meer occasions zal zorgen, er zal vast nog wat in het vat zitten.

Offtopic: de nieuwe IS (300h) ziet er prachtig uit, foto's doen die auto geen recht, je moet hem in het echt gaan bekijken!
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Nice review :rulez:

Begrijp ik hieruit dat je voorkeur hebt voor de F-Sport versie? Wellicht wat lastiger om te vinden qua aanbod...
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
835
1
433
63
Dank je :)

Het is niet zozeer dat ik een voorkeur heb voor een F-Sport, maar dat deze uitvoering, naast de Executive ook zeer aantrekkelijk is. Oftewel, mijn horizon is door deze prettige kennismaking met een F-Sport wat breder geworden :mrgreen:
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
835
1
433
63
Zo, een tijdje later is ie er weer. :eek:
Het is even stil geweest met de zoektocht naar een IS250. We zijn eerst nog op vakantie gegaan met de A4. Tijdens die vakantie hebben we zo onze gedachten eens laten gaan over een andere inrichting van ons huis. We wonen alweer langer in ons nieuwe huis dan het oude, de meubels zijn nog gekocht op de grootte van het oude en zijn eigenlijk te klein. Daarnaast waren we ook wel uitgekeken op de huidige meubels na 13 jaar. Dit heeft de zoektocht naar een IS op een lager pitje gezet. Inmiddels zijn de meubels uitgezocht en besteld, er is geschilderd en een deel is opnieuw behangen. We hebben een rekensommetje gemaakt en gelukkig, er schiet nog wat over voor... Jawel, een andere auto!

Ik heb het afgelopen jaar wel een redelijk beeld van de "IS250-markt" gekregen en zie dat er wel keus is, maar je moet niet al te specifieke eisen hebben. Ik heb daarom mijn wensen wat bijgesteld naar de realiteit: liefst wel een Executive, maar een ouder bouwjaar en een wat hogere km-stand neem ik dan voor lief. Gelukkig staat er ook wat te koop op het moment en ga ik binnenkort de auto's inspecteren. Ik moet eerlijk bekennen dat ik me inmiddels ook interesseer voor een BMW 3-serie. Ik twijfel nog tussen een 320i of 325i en of het een touring moet worden i.p.v. een sedan.

Om eerlijk te zijn vind ik de IS nog steeds het allermooist en weet ik hoe goed zo'n auto rijdt. De reputatie is zeer goed. De reden dat ik ook aan een 3-serie denk, is de iets grotere binnenruimte en bij een touring, de kofferruimte. Daarnaast is een 320i wat zuiniger dan een IS250. Een 325i zal niet veel verschillen met een IS250 qua verbruik. Ik heb echter nog nooit gereden in een 3-serie (E90/E91). Menig autoblad spreekt over een stug onderstel van de 3-serie, maar wat is stug? Dat is persoonlijk. Ik heb vandaag de nodige MyReviews gelezen op AutoWeek.nl en net als bij de IS vind ik veel positieve ervaringen over de 3-serie. Ik heb ook een aantal interessante 3-series gevonden waar ik eerst naar ga kijken. Ik zal in het bijzonder letten op de rij-ervaring en welk onderstel er onder de auto zit en of die run-flat banden er onder zitten.

(offtopic: vBulletin is prima forumsoftware, het Audiforum werkt daar ook mee en daar zijn positieve ervaringen!)
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik geef je geen ongelijk. Estetisch gezien vind ik de IS250 net wat meer bieden (ruimte is idd wat krapper), maar het zijn beiden geen verkeerde auto's. Als je naar de 3-serie gaat kijken, let dan op het jaartal, aangezien ik mij ergens vaag kan herinneren dat bepaalde modellen last hadden van 'haperende' motoren. Misschien de moeite waard dat nog even uit te zoeken.

Onderstel is idd subjectief, dus dat moet je zelf ervaren.

In ieder geval succes met de voortgang, ben benieuwd wat het gaat worden. ;)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
835
1
433
63
Ik heb vandaag zowel in een 3-serie (E90 van 2010) gereden en in een IS250. Als eerste in de 320i met automaat. Een mooie auto om te zien, met een standaard onderstel, standaard stoelen en 16" lichtmetalen wielen met run flat-banden. Na 200m gereden te hebben gaf die auto een heel degelijke indruk. Ik heb een proefritje gemaakt van een uur. Daarbij ben ik van de dealer naar m'n werk gereden, dat is daar niet ver vandaan en vervolgens naar huis, alsof het een dagelijkse rit is. Die weg ken ik volledig uit mijn hoofd, met elk kuiltje en bultje, alle bochten en drempels. Eenmaal thuis gekomen, ben ik omgedraaid en via dorpen, dijkweggetjes, straatklinkers en nog meer drempels teruggereden. Tijdens die rit viel me op hoe goed de auto communiceert, je voelt alles in het stuur, zelfs de stoel communiceert met je billen en je rug. In S-stand is de automaat zeer gretig, de auto hangt letterlijk aan het gas. Een aarzeling ontbreekt wanneer je dan het gaspedaal beroert. Dit is hoe het voelt om met een atmosferische motor te rijden. Geen wachten op de turbo, direct reactie en heel voorspelbaar. Voor een 2-liter viercilinder vind ik de auto zeer fel reageren, zeker wanneer ik deze vergelijk met mijn huidige A4.

Wat me aan het einde van de rit opviel, is dat ik "blij" was dat ik weer op de bestemming was. Ik dacht bij mezelf: "waarom ben ik blij dat ik uit kan stappen?" Toen bedacht ik me dat het laatste half uur best vermoeiend was. De 3-serie geeft met standaard onderstel, -stoel en 16" wielen zoveel prikkels door, dat ben ik niet gewend. De A4 is zeker niet soepel, maar die filtert het nodige aan wegcontact weg. Meestal vind ik dat prettig, soms vind ik het jammer. Zo heb ik wel eens overwogen om de A4 te verlagen met Eibach Pro-kit veren. Ik vind de stoel van de 3-serie vrij hard, ik kreeg wat last van m'n rug. Hoewel de auto je goed betrekt bij het rijden, moest ik dit even laten bezinken. Dit heb ik de verkoper ook verteld. Hij vertelde dat dit, nou typisch BMW is. Ik heb mijn ervaringen met hem uitgewisseld en hem daarbij ook verteld dat ik een Lexus IS overweeg. Dat kon hij goed begrijpen, uiteraard was qua rijden de BMW volgens hem beter en ook op wat meer vlakken beter dan een Lexus. Dat neem ik hem ook niet kwalijk, hij werkt voor het merk en ik twijfel er niet aan dat hij ook uit vrije wil dit merk zou rijden. Ik heb met de beste man afgesproken dat ik eerst met een IS250 zou gaan proefrijden alvorens ik een keuze zou maken. Ik zou het enorm jammer vinden dat ik niet de moeite zou nemen om een goede overweging te maken.

Met de verse rijervaring in een 320i ben ik vervolgens naar de Lexus-dealer in de buurt gegaan. Aldaar aangekomen stond de wat oudere IS250 ook in de showroom. Ik heb er eerst rustig omheen gelopen en stond versteld van de staat van de auto. Hij ziet er zo goed uit aan de buitenkant, dat ik vermoed dat hij een keer is overgespoten. Ik zie onder andere heel weinig steenslag, ik zie geen krasjes bij de portiergrepen die elke auto wel heeft en ik heb 2 stofpuntjes gevonden in de lak. Ik heb de deurstijlen en de B- en C-stijl bekeken, daar zie ik geen sporen van uitwaaieren van de spuiter. De originele stickers af fabriek zitten er ook nog. De auto is van binnen haast net zo onberispelijk als van buiten. De lichtmetalen velgen hebben helaas wel wat geschaafde randen en de lak begint te oxideren. Dat is wel jammer bij de verder zeer goede staat van de auto, maar niet onoverkomelijk. Vervolgens heb ik daar ook een proefrit in gemaakt. Ik heb, voor een goed vergelijk met de 3-serie van vanochtend, dezelfde route gereden. Dus eerst naar m'n werk, daarna via de gebruikelijke route naar huis, om via dezelfde binnenwegen, dorpen, dijken en straatklinkers terug te rijden.

Het zal jullie als Lexus-rijder niet verbazen dat na 200m in de IS250 die auto ook een degelijke indruk gaf. Wat ik een groot verschil vind met de 3-serie van vanochtend is de grotere mate van rust die in de hele rijbeleving aanwezig is. De IS vind ik zeker scherper in weggedrag en wat stugger dan de A4, maar zachter en soepeler dan de 3-serie. Het stuurgedrag in de IS vind ik lineair, bij de 3-serie had ik het idee dat ik rond de middenstand door een weerstand heen moest draaien. Ik had verwacht met de BMW het snelst een rotonde te kunnen nemen, maar het gevoel wat ik in het stuur had, zorgde er voor dat ik harder daarvoor moest werken, zelfs dan bij m'n A4. De IS vind ik voorspelbaarder reageren, ik kon die ook wat beter plaatsen. De stoelen in de IS vind ik comfortabeler, zowel de rugleuning als de zitting zijn wat zachter dan in de 3-serie. De stoelen van de IS hebben ook wat meer een kuipvorm dan die standaardstoelen van de 3-serie waardoor ik in bochten beter op m'n plaats bleef zitten. Die wielophanging/wegligging van de IS vind ik prettiger, een goede combinatie van sportief weggedrag, maar met de nodige comfort. Ik vind dat erg, erg goed voor elkaar bij een IS.

Wat jullie ook niet zal verbazen, is dat mijn voorkeur naar de IS uit gaat. Binnenkort zal mijn zwager de auto technisch inspecteren, in goed overleg met de dealer. Als hij geen grote mankementen ontdekt, zullen we verder gaan onderhandelen.

De vooruitzichten zijn goed, hopelijk heb ik binnenkort het nieuwe, digitale kentekenbewijs :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623

leeuws

Actief
25 okt 2013
139
1
0
Hoi D43m0n,
je beschrijving ivm de vermoeidheid komt me heel bekend voor. Ik heb 3 jaar een 520d touring gereden en m'n baas had het nieuwere model 530d touring. Vooral in de recentere van m'n ex-baas (niet het huidige, maar vorige model) stak de vermoeidheid telkens op als we wat langere ritten moesten doen (Hasselt-Amsterdam, Hasselt-Frankfurt). Ook m'n rug voelde aan alsof ik op de grond had geslapen. Als comort het belangrijkste is, dan best geen BMW is mijn ervaring. Dat neemt voor mij ook een groot deel van het rijplezier weg. Zelf rij ik momenteel een IS300h en ik ben nog nooit zo verslaafd geweest aan een wagen als aan de deze. morgen heb ik hem 2 weken en er staan al iets meer dan 3000 km op de teller. Elk excuus is goed genoeg om te gaan rijden ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Mooi verhaal! Hoop dat de IS door je keuring komt zodat je lekker kunt gaan touren met je familie! 1 punt mis ik... wat vindt je vrouw ervan??
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
835
1
433
63
M'n vriendin vind de IS mooier dan de 3-serie, al kijkt ze ook naar de praktische kant: de 3-serie is wat ruimer op de achterbank en in de kofferruimte en bij deze kan de rugleuning van de achterbank platgelegd worden. De keus in gebruikte 3-series is ook groter wat haar meer keuze biedt voor een lagere prijs. Maar ze is het wel met me eens dat een goede, ontspannen rit meer waard is dan dat kleine beetje extra ruimte en een iets lagere aanschafprijs t.o.v. een IS. Daarbij ziet deze IS er ondanks zijn leeftijd en km-stand heel goed uit. De kleur is daarnaast goed, de uitvoering klopt en niet onbelangrijk, het gevoel klopt ook. Nu alleen nog de zegen van m'n zwager afwachten :-D
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
bij deze kan de rugleuning van de achterbank platgelegd worden.

Dat is ook echt een nadeel dat dat bij de IS niet kan.
Ik merk het nu pas, nu ik midden in een verhuizing zit.

Daarnaast is een Lexus natuurlijk een edele ros en geen Belgische transportknol :p
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ter overweging: BMW heeft sowieso al een wat stug/sportief afgesteld onderstel. Als je dat combineert met 'runflats' is dat wellicht net even teveel van het goede (hetgeen ik ook vaak tegenkom op diverse forums). Dat zou dus een vertekende impressie kunnen geven. Andere (normale) banden kunnen een wereld van verschil opleveren.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
835
1
433
63
Dat is ook echt een nadeel dat dat bij de IS niet kan.
Ik merk het nu pas, nu ik midden in een verhuizing zit.

Daarnaast is een Lexus natuurlijk een edele ros en geen Belgische transportknol :p

Ik wist dat dit bij BMW ook een optie is en had er zelf al rekening mee gehouden. M'n vriendin vroeg afgelopen week hier naar. Toen ik vertelde van het skiluikje om lange voorwerpen te vervoeren keek ze wel een beetje moeilijk. Maar ja, hoe vaak vervoeren wij zelf nou iets? In de familie zit iemand met een Corolla Verso (inclusief trekhaak).

Ter overweging: BMW heeft sowieso al een wat stug/sportief afgesteld onderstel. Als je dat combineert met 'runflats' is dat wellicht net even teveel van het goede (hetgeen ik ook vaak tegenkom op diverse forums). Dat zou dus een vertekende impressie kunnen geven. Andere (normale) banden kunnen een wereld van verschil opleveren.

Zoiets heb ik op verschillende plaatsen op Internet ook gelezen. Een collega heeft een 1-serie en zegt dat ook. Een lokale bandenboer geeft BMW-rijders met grotere maten velgen het advies om geen runflats te monteren en dan veelal Michelin, omdat deze banden vaak zachtere wangen hebben dan andere banden. Ik vraag me af of de weerstand/mate van bekrachtiging die ik in het stuur van een 3-serie ervaar ook zal veranderen met normale banden ipv runflats. Natuurlijk kun je zelf andere banden en velgen kiezen, maar bij BMW vraag ik me af wat de gevolgen zijn, omdat BMW daar volgens mij juist zoveel werk van maakt. Dan denk ik dat het vrij nauw luistert. Ik ben ook van mening dat een fabrikant meer weet van auto's afstellen dan ik, als ik dan een auto volgens de fabrieksstandaard lekker vind rijden, dan vind ik dat een voordeel hebben. Zo heb ik bij mijn Ford Focus (1e generatie, facelift) wel eens meerdere malen gezegd: "Als iemand een auto speciaal voor mij ontworpen zou hebben, dan zou dat deze Focus zijn." Het gevoel in stuur, stoel en wegligging klopte helemaal. Datzelfde idee kreeg ik ook toen ik voor het eerst in een IS250 reed. En dan nog een paar tandjes beter :dance:
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Stuurbekrachtiging van een BMW (nadruk sportief) is doorgaans zwaarder dan de japanse collega's (nadruk comfort). Verandering van runflat naar reguliere banden zal daarin niet heel veel uitmaken. Runflats zijn veiligheidsbanden, maar kennen als keerzijde een zeer stugge wang. Dat merk je aan doorgifte wegdek (en dat geldt eigenlijk voor alle automerken die runflats monteren). Het is meer een keus/optie van de fabrikant. Een switch naar normale kwaliteitsbanden zal in geen enkele vorm het weggedrag (of fabrieksstandaard filosofie) verminderen, sterker nog, juist verbeteren. Ditzelfde zie je terug bij maatje velg meer, banden maken dan nog meer uit.

Zou je een IS250 uitrusten met runflats, dan breng je het comfort ook om zeep. Dat gezegd, standaard legt Lexus ook niet altijd de meest formidabele banden eromheen, dus ook daar valt soms winst te boeken. Op het forum staan wel wat ervaringen over hoe een band een auto maakt of breekt, so to speak. Ik ben het met je eens dat een auto (subjectief gezien) lekker moet aanvoelen en daar moet je op acteren bij een keus. Je kunt (en dat bedoelde ik) een auto niet voorzien van runflats en dan serieus beoordelen op comfort/doorgifte wegdek
smile_e_wink.gif


Maar goed, vergeet die BMW gewoon, een IS250 is ook nog meer betrouwbaar.
smile_e_smile.gif
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
835
1
433
63
Morgen vind de technische inspectie door m'n zwager plaats. Als hij z'n zegen geeft, gaan we daarna om tafel zitten om er uit te komen. We zullen zeker nog letten op optische dingen zoals krasjes en kleine deukjes die hersteld moeten worden, maar ook de techniek is van belang. Dingen waar we aan denken zijn:
  • Grote beurt (bij 90.000km of 6 jaar).
  • Kofferklep gaat moeizaam uit zichzelf open, deze moet je echt omhoog duwen.
  • gordelverstellers in de B-stijlen rammelen over een klinkerweg, verder niets gehoord.
  • Bij eerste blik onder de motorkap zag ik wat opgedroogde, roze smurrie bij de radiator.
  • Herstellen lakbeschadiging lichtmetalen velgen (poedercoaten?).
  • controle van (zomer)banden op profieldiepte, zonodig nieuwe set zomerbanden.
  • montage van eigen winterbanden op een set 17" lichtmetalen Lexus-velgen.
  • Meest recente update van navigatiesysteem.
  • rubberen mat in kofferruimte.
  • nieuwe mattenset.
  • vrijschakelen gebruik van navigatie/carkit/... van Mark Levinson-unit.
  • controle koelmiddel airco, eventueel opnieuw afvullen (auto is 6 jaar oud).
  • bij aanwezigheid van alarm: SCM-goedkeuringscertificaat voor verzekering.
  • onderhoudshistorie controleren op vreemde zaken en reeds gerepareerde bekende klachten (waterpomp?)
  • lakstift.
  • eventueel uitbreiding garantie.
Ben ik nog iets vergeten? Heeft iemand aanvullingen/opmerkingen?
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
835
1
433
63
Vandaag was de technische inspectie door m'n zwager. De auto stond keurig volgens afspraak klaar met groene platen en een volle brandstoftank. Hij heeft een proefrit gemaakt en heeft daar wat kleine dingetjes opgemerkt zoals gecupte banden of het balanceren daarvan. Verder was hij vol lof over de rust in de auto. Bij terugkomst mocht de auto de werkplaats in en de brug op. De verkoopadviseur is bij het naar binnen laten daarna weer naar de showroom gegaan, waardoor wij alle tijd hadden om rustig de auto in de werkplaats te bekijken.

In de werkplaats hebben we nog wat puntjes ontdekt die we voor aankoop graag opgelost willen hebben, naast de lijst die ik hierboven genoemd heb. Het lijstje hierboven is nog wat langer geworden (niet veel langer), daarmee zijn we vervolgens naar de verkoopadviseur gelopen. Die hoorde ons lijstje aan, halverwege pakte hij een pen en begon mee te schrijven. Na wat praten over de prijs en de lijst met puntjes hebben we handjeklap gedaan (niet echt ;-)) over de prijs en hebben we een mooi aanbod liggen waar beide partijen tevreden over zijn!

We hebben afgesproken dat we a.s. woensdag laten weten in welke vorm (met of zonder inruil) we akkoord zijn.

Kortom: het gaat gebeuren! Na een tijdje zoeken (9 maanden)->> aan de Lexus! :-D
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
835
1
433
63
:D
:)

Jawel, de eerste Lexus is een feit! Volgende week vrijdag kunnen we onze IS250 Executive ophalen bij de dealer!

Na een lange zoektocht hebben we een heel mooi exemplaar gevonden naar onze zin. Ik wil alle leden bedanken voor hun tips/adviezen/bijdragen, ik kijk er naar uit om naar een meeting te gaan!

Bedankt!
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
835
1
433
63
zekers :-O

maar geduld is een schone zaak. De auto staat er mooi bij en is (zoals gebruikelijk bij een Executive) helemaal af. Zelfs met PCS! :rulez:
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
835
1
433
63
P.S. dit topic mag op slot, het advies heb ik goed gebruikt bij mijn zoektocht naar onze eerste Lexus. :rulez:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.