Ac Compressor SC430

Elan

Hoort erbij
16 dec 2023
38
19
8
Beste mensen,

Enkele maanden geleden bij een Lexus dealer in Duitsland mijn SC430 gekocht met garantie. Auto heeft een hele grote beurt gehad, waarbij o.a. de radiateur ook vervangen is. Op de werkbon zie ik o.a. ook staan 2x100 gram koelmiddel.
Nu bij mijn eerste rit merk ik dat mijn airco niet koud wordt. Slaat wel in, vin gaat draaien en motortoerental stijgt.
Bij Lexus Breda een check laten doen en zij zeggen: compressor kapot. (Zie foto)

Omdat ik nog garantie heb, heb ik er een melding van gemaakt en de rekening van Louwman erbij gedaan voor de diagnose.
Heb voorgesteld dat Lackas (Duitse dealer) de compressor betaalt, en ik de uren. Dat compenseert mijn uren voor het brengen en ophalen van/naar Duitsland, en scheelt hun de uren.
Nu gingen ze niet accoord en wilden de auto zelf ter reparatie hebben. Geen probleem. Ze hebben m hier zelfs opgehaald..
Nu het volgende en vreemde;
De diagnose van Lackas is ook dat de compressor kapot is, maar een nieuwe €1986,64 kost. Voor mijn garantie vergoeden ze enkel een GEBRUIKTE pomp, maar daar kunnen ze niet aankomen. Ik accepteer ook geen gebruikte ac pomp, want dat gaat alleen maar ellende geven!
Dat vonden zij ook, dus willen ze een nieuwe gaan monteren, maar dan komen er €1100,- voor mijn rekening! Is dat gek of wat? Ik weet niet hoe de garantie in Duitsland verloopt, daarom post ik dit..
Volgens mij kan ik bij even zoeken voor €1100,- hier bij een specialistisch bedrijf de hele reparatie laten doen, of vergis ik me dan?
Voor mij hoeft er geen Lexus logo op de pomp te staan, maar een gedegen merk is voor mij ook goed.
Iemand een goed advies, of eventueel een goed adres😉
 

Bijlagen

  • IMG_1506.jpeg
    IMG_1506.jpeg
    3,4 MB · Weergaven: 19

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
586
1
386
63
Volgens mij heb je in Duitsland - net als in Nederland - wettelijke garantie die een jaar duurt. Koop je een auto die vervolgens binnen een half jaar een mankement vertoont dan schijnt het zo te zijn dat uitgangspunt dan is dat ze er van uit gaan dat het mankement al aanwezig was op het moment van aankoop en volledig vergoedt moet worden.
Ik zou even gedegen onderzoek doen naar de garantiebepalingen en ze daar aan houden.

Succes!
 

Elan

Hoort erbij
16 dec 2023
38
19
8
Hoi Rob,
Dit idee had ik ook! Heb de bal bij de dealer daar gelegd en gezegd dat ik er niet mee accoord ging. Ik wacht het even af, want het is een prijzig dingetje!
Zie ook niet snel een ander alternatief. Het is volgens mij óf een ori Denso compressor voor de hoofdprijs, óf eentje van Ali Express. Meer zie ik er niet echt beschikbaar wanneer ik google..
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
412
148
43
Iemand een goed advies, of eventueel een goed adres
Bij winparts hebben ze aircocompressoren in assortiment en rijzen vallen mee, dan nog garage vinden die deze erop wil zetten en het systeem opnieuw vult en checkt of alles naar behoren werkt. Wil je oem dan is misschien gebruikte een optie (japoto wirdum heeft ze)
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me

Elan

Hoort erbij
16 dec 2023
38
19
8
Hoi Lexpeter,

Bij Winparts is deze compressor niet op voorraad. Ik zag die bij Japoto ook staan, maar een gebruikte compressor vind ik geen optie. Als zo’n ding al even droog op de plank ligt dan drogen alle afdichtingen uit en gaat dat gegarandeerd problemen geven. Toch bedankt voor het meedenken.
Ben erg benieuwd waar de Duitse dealer mee komt. Wordt vervolgd.
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
412
148
43
ok, bestellen kunnen ze misschien maar zoals je al zei, eerst lackas maar afwachten. En klopt, gebruikte die al even op de plank ligt is ook niet zonder risico, Dan maar nieuw en duurder en snel vergeten wat het heeft gekost.
 

Elan

Hoort erbij
16 dec 2023
38
19
8
De SC is terug. AC compressor is vernieuwd, enkel de koppeling hebben ze over moeten zetten daar deze een vrij lange levertijd zou hebben..
Serviceadviseur wilde me eerst €1000,- laten meebetalen, waar ik niet mee accoord ben gegaan. Heb ook gezegd dat ik met hem niet ging onderhandelen, en dat de bedrijfsleider mij maar moest bellen.
Zo geschiedde, en nadat deze mijn verhaal had aangehoord is de hele AC geserviced en gespoeld. Hij vroeg me wel of ik de auto zelf wilde komen ophalen (ze hebben de auto hier opgehaald ter reparatie) om ze enigszins te matsen. Daarvoor was ik niet te beroerd, omdat hij dat ook niet was..
Voor mij prima, het is opgelost.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
586
1
386
63
Heel goed, gerechtigheid is geschiedt, Duits of niet, de regels zijn er niet voor niks. En als je er in alle redelijkheid met iemand over in gesprek gaat komt er vaak wel wat zinnigs uit voort, zo ook nu dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: Elan