audio vraag

Dimocash

Hoort erbij
17 okt 2010
57
0
0
ik heb een vraag over de audio.
het valt mij op dat een audio cd een mooier volller geluid geeft dan usb stick of streaming.
valt het jullie ook op of is het slechts een verkeerde instelling die ik heb.

originele cd's klinken het mooist maar zelfs mp3's die ik brand als audio cd spelen mooier af dan dezelfde mp3's via een usb stick.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Mijn eerste opmerking zou zijn dat MP3 altijd minder klinkt dan het origineel, alleen al simpel weg door het feit dat voor een MP3 informatie wordt weggehaald.

Maar goed, daar ga ik maar niet op in als audiofiel :)

Maar dat stel je zelf reeds ook al. Ik neem aan dat ze van dezelfde codec gebruik maken, wellicht leest de een beter in dan de ander?
Ander signaalpad? Uitsturing hoger, lager, etc. Er zijn veel factoren.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Ik merk in mijn auto ook dat geluid via de usb minder is dan wanneer dezelfde mp3's gebrand op een CD (dus een mp3 cd) via de CD/DVD speler worden afgespeeld.

Ik heb deze bevindingen ook doorgegeven aan de Lexus dealer waar ik mijn auto heb gekocht, die mij ook niet meer kon vertellen. Waarom dit zo is weet ik niet precies.
 

therock

Hoort erbij
24 dec 2011
45
0
0
Betreft het bij jullie ook een CT LL M&L Surround 7.1?

Ik merk geen verschil in kwaliteit tussen mijn mp3 CD's (320kbps) en audio CD's.
Verschillen kunnen liggen aan:
- Audio CD's hebben een hoger volume dan mp3 via CD of USB. (volgens mij kun je dat instellen)
- Surround instelling per muziekbron.
- Toon instelling per muziek bron.
- mp3 bitrate. Vanaf 128kbps en lager wordt het geluidsbeeld vlakker. Ik merk dat vooral aan kortere of krakende/krijsende hoge tonen.

Wat is jullie definitie van mooier klinken? Voller dynamischer geluidsbeeld, harder, ruimtelijker (surround)?
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
IS250 met ML.

Het betreft echt dezelfde mp3's. Ik heb er een specifiek punt van gemaakt om deze op een dataCD te zetten en op een USB stick. Het geluid vanaf de CD is luider, zit meer diepgang op dan vanaf de USB stick. Er is in ieder geval een duidelijk volume verschil en naar mijn mening ook kwaliteitsverschil.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Het enige wat ik mij hierbij kan voorstellen is dat het signaal via USB een lager dynamisch bereik heeft, of wellicht ergens nog wordt gecomprimeerd/gefilterd. Dat valt dan extra op bij bronnen met hoge dynamiek en bitrate.

Staat er in de handleiding niet iets van specs inzake audiogebeuren (per bron, cd/dvd/aux/usb of versterkergedeelte)?
 

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Hube zei:
IS250 met ML.

Het betreft echt dezelfde mp3's. Ik heb er een specifiek punt van gemaakt om deze op een dataCD te zetten en op een USB stick. Het geluid vanaf de CD is luider, zit meer diepgang op dan vanaf de USB stick. Er is in ieder geval een duidelijk volume verschil en naar mijn mening ook kwaliteitsverschil.

Erg interessant punt hier. Ik wilde eigenlijk al voorstellen om in beide gevallen precies dezelfde audio files te gebruiken, maar dat doe je dus al. Waar het aan zou moeten/kunnen liggen, weet ik helaas niet. Het was mij nooit zo opgevallen aangezien ik bijna altijd muziek via mijn iphone opzette.
 

Bacchus

Nieuw hier
19 feb 2012
24
0
0
Het verschil tussen een behoorlijk gecodeerde MP3(*) vanaf zo'n 192 kb/s en de originele CD zou universeel onwaarneembaar moeten zijn, zeker in een rijdende auto, z?lfs als dat een Lexus is.
Het verschil moet dan mijns inziens in de ICE zitten: Een verschil in DACs (en "dus" ook MP3-decoders?) voor de USB-aansluiting, resp. CD-speler bijvoorbeeld. ?f, zoals hierboven aangehaald werd, de versterker gebruikt andere (volume-, equalizer-) instellingen voor CD tov USB.
Het lijkt me ook interessant waar?m dit verschil is gemaakt: Is een tweetal chips (1x CD en 1x USB) misschien veel goedkoper en simpeler dan losse chips (USB, CD, Codec(s), DAC) verbinden op een print?

(*) Nieuwste LAME 3.99 met standaard-instellingen bv.