banden slijten scheef af

Joop

Heel actief
4 okt 2010
686
0
0
ff een vraag ik ben dus bezig met de velgen opknappen , nu wil het geval ik pak de tweede velg en zie dat de band scheef afslijt , gelijk de rest nagekeken en het blijkt dat er nog 1 scheef afgesleten is beiden zijn aan de binnenkant loopprofiel weggesleten , waar ligt dit aan ?
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
599
50
28
Zijn het je voorbanden die slijten? Bij mij is dat ook het geval. Omdat ik de auto nog maar kort heb, werd mij geadviseerd om een tijdje de bandenspanning in de gaten en op pijl te houden, kijken wat dat doet qua slijtage, maar het lijkt er op dat de wielen even opnieuw uitgelijnd moeten worden aangezien de slijtage voornamelijk aan de binnenkant van de voorbanden zit.
 

Joop

Heel actief
4 okt 2010
686
0
0
ik weet het niet , of het nou voor of achter is ,omdat ik destijds de auto heb gekocht en gelijk dezelfde dag die velgen er onderuit heb laten halen en winterbanden en velgen heb gekocht zal van de week als ik de auto weer trg heb glijk de winterbanden nakijken of die niet raar afslijten,maar zoals jij dat zegt dan moet hij toch ook een kant optrekken of lopen ze dan tegen elkaar in ?
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Bij de IS200/220/250 en ook bij de andere RWD concurrenten slijten de achter banden meer aan de binnenkant, maar dat is maar een beetje meer. Als deze toch wat meer is, dan zou ik de auto laten checken en uit te lijnen. Zeker als die verlaagd is.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
ik heb op het net gelezen dat als de binnenkanten voor erg hard slijten bij een oude IS dat er dan een rubber uitgesleten is. Dit uiteraard bij auto?s met wat meer km.



gr. koen
 

Joep

Actief
9 aug 2009
334
0
0
Begin met het uitlijnen van de auto, bij een goede uitlijnde komt er dan eventueel meer boven water zoals losse rubbers..
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
599
50
28
Joop, nu enkele maanden verder, gemerkt dat de slijtage is opgehouden?

Na uitlijning en 7 maanden verder merk ik dat er hoegenaamd geen buitensporige slijtage heeft plaatsgevonden. Wel jammer dat het profiel aan de binnekant van de voorwielen afgesleten is (tot 5 cm van de wang is het compleet glad/slick). Regelmatig controleer ik dat het canvas er nog niet doorheen komt, wat gelukkig ook nog niet is gebeurd. Wel ga ik de voorbanden even wisselen met de achterbanden (die net 6 maanden oud zijn), had ik eigenlijk veel eerder moeten doen...
 

Rowi

Actief
22 feb 2011
355
5
0
Is het slijten ook niet omdat de wielen ge curved staan...iets meer naar binnen dus om te zorgen dat ze bij de bochten zoveel mogelijk vlak blijven;) kan je harder door de bocht.. bij bmw zie je dat heel goed als je er recht achter staat
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Camber :)

Maar als ik het zo hoor dan staan ze wel heel erg camber. Dat kan een reden zijn voor versleten binnenband, maar een beetje verlaagde is zou dat ook niet zoveel zichtbaar slijtage mogen hebben.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
hij bedoelt denk ik camber :) dus /---\ vanaf achter de auto gezien... maar bij teveel camber slijten je banden ook snel weg
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
599
50
28
Hoewel ik vermoedde dat de slijtage aan m'n voorbanden en de linker in het bijzonder door verkeerde uitlijning zou komen, is de slijtage aan de linker band misschien versterkt door een mogelijk kapotte schokbreker. Bij het verwisselen van de banden van voor naar achter merkte ik oliesporen op bij de demper linksvoor. Na Hobbels in de weg en golvend wegdek (het beste merkbaar op snelwegen) merk je dat de auto zich probeert te stabiliseren en corrigeren. Ik zal binnekort even een fototje van de demper hier plaatsen. Mogelijk dat dit slijtage heeft versneld en ik zou graag de demper willen vervangen (als deze daadwerkelijk stuk is) om dit bij de huidige set banden te vermijden.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
599
50
28
Bij deze een fototje van de lekkende/zwetende schokdemper. Zoals eerder beschreven, heb ik het vermoedde dat deze stuk is, maar helemaal zeker weten doe ik niet. Wellicht hebben jullie dergelijke gevallen meegemaakt?
 

Bijlagen

  • IMAG0312.jpg
    IMAG0312.jpg
    156,6 KB · Weergaven: 60

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Als je het aan mij vraagt dan zeg ik versleten , olie is al gelekt tot onder veerpoot. En je gaf al aan dat die moeite heeft met stabiliseren.
 

Bernard Roerink

Hoort erbij
29 okt 2011
83
0
0
Hoewel ik, behoudens een zeer lichte stand van het stuur naar rechts, geen klachten had, toch maar een vierkant uitlijning laten doen. Dat wordt aanbevolen om de 20.000 kilometer. Even bij het landelijk informatiepunt gevraagd wie dit erg goed kan. Ik kwam bij Profile in Enschede uit. Zeldzaam goede apparatuur ( de nieuwste met fotosysteem ) en een zeldzaam goede monteur die niet rustte voor hij 100 % tevreden was. Wat betekende dat hij, na de proefrit, de apparatuur opnieuw aansloot om het geheel nog wat te verfijnen. En die na het instellen precies uit kwam leggen waarom hij dat deed en hoe de nieuwste apparatuur op het gebied van uitlijnen, werkt. Het stuur stond daarna onberispelijk recht. Klasse werk.Klasse bedrijf.