- 12 apr 2011
- 249
- 3
- 0
Afgelopen woensdag (22/1) heb ik deze tekst via het contactformulier op lexus.nl naar Louwman & Parqui gestuurd:
Vandaag kreeg ik van Louwman & Parqui de volgende reactie:
Mijn klomp brak niet alleen, hij spatte in duizend stukjes uiteen. Mijn toch niet onduidelijke vraag werd zomaar omgebouwd tot een compleet andere vraag, waarop een grotendeels ongerelateerd antwoord volgde! Een duidelijk antwoord op mijn duidelijke vraag kreeg ik in elk geval niet.
Mijn reactie:
Mijn vragen aan de collectieve wijsheid in dit forum: heb ik het bij het verkeerde eind wat betreft mijn vraag om gebruik van de door TMC/Lexus gespecificeerde motorolie? Wat is jullie ervaring met reacties van L&P? Kan ik nog enig heil hiervan verwachten? Of zal ik in 't vervolg ook maar zelf de olie in m'n CT vervangen, zoals ik dat al jaren doe bij m'n zondagse oldtimers? Die brug staat toch in m'n garage en de CT past er ook op...
Onlangs heeft mijn CT200h een 30.000km-beurt bij Lexus-dealer Louwman Groningen gehad. Daarbij is blijkens de factuur 5W30 motorolie gebruikt. De specs schrijven echter 0W20 olie voor - alleen in noodgevallen is 5W30 (tijdelijk) toegestaan. Louwman Groningen gaf desgevraagd aan dat 5W30 de standaard was en dat men er niets aan zou doen.
Als ik m'n auto door de dealer laat onderhouden mag ik naar mijn mening verwachten dat de juiste motorolie wordt gebruikt. De olie die nu is gebruikt is weliswaar goedkoper, maar dat zie ik niet terug op de factuur terug en deze olie zorgt bovendien voor een hoger verbruik dan de voorgeschreven olie, zeker bij de relatief korte ritten die ik rijd.
De dealer gaf telefonisch aan dat ik dit maar met Toyota moest opnemen. Bij deze dan.
Het enige dat ik verwacht en vraag is gebruik van de juiste motorolie - meer niet. Ik vertrouw erop dat u voor een passende oplossing zorgt.
Met vriendelijke groet,
Vandaag kreeg ik van Louwman & Parqui de volgende reactie:
Hartelijk dank voor uw bericht. Hierin vraagt u om een toelichting ten aanzien van de viscositeit van de motorolie bij uw Lexus. Graag geef ik u een reactie.
De publicatie over 0W20 heeft betrekking op de gemiddelde EU omstandigheden. Als distributeur voor Lexus in Nederland adviseren wij het gebruik van 5W30 C2 motorolie bij praktisch alle modellen. Deze viscositeit is specifiek voor de Nederlandse markt vastgesteld. 5W30 motorolie is het beste geschikt voor de Nederlandse klimatologische omstandigheden, en biedt zowel in zomer als winter de beste smering voor uw Lexus.
Naast de optimale viscositeit draagt deze motorolie ook bij aan de laagste CO2 emissies doordat roetvorming bij de verbranding tot een minimum wordt beperkt.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben ge?nformeerd.
Mijn klomp brak niet alleen, hij spatte in duizend stukjes uiteen. Mijn toch niet onduidelijke vraag werd zomaar omgebouwd tot een compleet andere vraag, waarop een grotendeels ongerelateerd antwoord volgde! Een duidelijk antwoord op mijn duidelijke vraag kreeg ik in elk geval niet.
Mijn reactie:
Dank voor uw reactie.
Ondanks dat ik in mijn bericht aan u mijn vraag nog eens duidelijk had samengevat als 'Het enige dat ik verwacht en vraag is gebruik van de juiste motorolie', hebt u deze opgevat als een vraag om 'een toelichting ten aanzien van de viscositeit van de motorolie bij uw Lexus'. Zowel uw interpretatie van mijn vraag als uw antwoord daarop stellen mij teleur.
Als ik u goed begrijp is voor Louwman & Parqui de door de fabrikant zelf aanbevolen viscositeit van de motorolie irrelevant. L&P gaat er daarmee aan voorbij dat zowel in de gebruiksaanwijzing als in de specs van het werkplaatshandboek voor de CT200h door Toyota/Lexus zelf 0W20 wordt aanbevolen. L&P gaat er bovendien aan voorbij dat in beide publicaties staat dat 5W30 wel gebruikt kan worden, maar dan wel weer vervangen moet worden door 0W20. En tenslotte gaat L&P eraan voorbij dat deze auto standaard in de EU met 0W20 wordt afgeleverd. Alles wijst op 0W20 als meest ge?igende viscositeit, behalve voor L&P.
U dwingt mij hiermee helaas om het onderhoud aan mijn Lexus in eigen hand te nemen. U laat mij geen andere keus dan het zelf doen, of uit te besteden aan een onderhoudsbedrijf dat wel bereid is olie met de aanbevolen viscositeit te gebruiken. De uitwerking hiervan (een minder dan tevreden klant, lagere werkplaatsinkomsten) zou voor u dan weer teleurstellend moeten zijn.
Met vriendelijke groet,
Mijn vragen aan de collectieve wijsheid in dit forum: heb ik het bij het verkeerde eind wat betreft mijn vraag om gebruik van de door TMC/Lexus gespecificeerde motorolie? Wat is jullie ervaring met reacties van L&P? Kan ik nog enig heil hiervan verwachten? Of zal ik in 't vervolg ook maar zelf de olie in m'n CT vervangen, zoals ik dat al jaren doe bij m'n zondagse oldtimers? Die brug staat toch in m'n garage en de CT past er ook op...