Beste zomerbanden voor de LS600h

Bobusa

Actief
12 okt 2008
277
161
43
Wellicht zijn er hier leden die al ervaring hebben en dit willen delen voor de LS460 of LS600h

Ik heb er nu Yokohama Advance Sport V105 245/45 ZR19 98Y onder zitten. Deze bevallen redelijk goed maar ik denk dat er stillere banden zijn, ze voelen enigzins hard en sportief aan met bovengemiddeld afrol geluid. Wat niet mee helpt is dat er nog maar 3mm op ziet, dus tijd voor wat nieuws.

Voor de winter had ik nieuwe banden die verrasings genoeg een stuk stiller zijn dan de zomerbanden, Yokohama Bluearth-Win V905 XL. Fijne band met erg weinig afrol geluiden. Wellicht heeft iemand daar wat aan.

Ik heb deze zomerbanden gezien: Yokohama ADVAN dB V552 Die speciaal zijn ontwikkeld voor lage afrol geluiden. Sportiviteit is voor een LS minder belangrijk.
Deze zijn ook bijzonder stil, special ontwikkeld voor EV voertuigen: Hankook iON evo.

Wat zouden jullie onder deze auto willen hebben als je de keuze had?
 
Laatst bewerkt:

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
592
1
393
63
Ik heb eigenlijk geen idee voor de LS maar volgens mij is het wel nog steeds zo dat de Michelins met hun zachtere compounds de stilsten zijn. Of is dat intussen achterhaalt? Persoonlijk zou ik in ieder geval eerst naar een Michelin op zoek gaan.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
711
641
93
Wat zouden jullie onder deze auto willen hebben als je de keuze had?
Het meest voor de hand ligt een meer op comfort dan op sportieve prestaties gericht type band. Het probleem is het vinden van een voor de betreffende auto optimale compromis. Tests helpen daarbij wel enigszins, maar die zijn doorgaans niet met een LS uitgevoerd en het is maar de vraag of die testresultaten ook in volle omvang gelden voor andere modellen dan voor de auto die in de test werd gebruikt.

De ontwikkeling van banden is de laatste 5 jaar in een stroomversnelling geraakt. Ik zou dus in ieder geval kiezen voor een band die redelijk recent is geintroduceerd. Ooit heeft Bridgestone de ER33 zomerband geintroduceerd voor oa. de LS. Die band kun je nog steeds kopen, maar het gaat wel om de techniek van de negentiger jaren...Het stuur- en remkarakter is niet echt meer van deze tijd, tenzij je genoegen neemt met de stuurprecisie van een zeilboot.

Het probleem bij de keuze is dat je niet verschillende bandensets kunt proberen. Er zijn echter bandenboeren die zoiets als 14 dagen omruilgarantie geven. Dat is wellicht een mogelijkheid om een band te kiezen en die eventueel binnen korte tijd te vervangen, zonder veel extra kosten.

In bandendtests zie je toch steeds weer dezelfde banden in de top 5 belanden. Dat wil niet zeggen dat ze allemaal hetzelfde "karakter" hebben, wel dat ze op een aantal goed meetbare factoren tot de betere behoren. Naast de bekende leveranciers zie je daar ook in toenemende mate Aziatische produkten verschijnen. Hoe een band aanvoelt, hangt nauw samen met de bandenspanning. Meestal rijdt een band beter bij een iets hogere spanning dan de "comfort setting" die de autofabrikant aanbeveelt. Met wat experimenteren kun je er achter komen of een iets hogere bandenspanning tot een voor jou geschiktere balans komt voor wat betreft grip, stuurprecisie en afrolgeluid.

De keuze blijft echter best wel lastig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

Bobusa

Actief
12 okt 2008
277
161
43
Ja, je bent inderdaad overgeleverd aan informatie van deels door lobbyisten beïnvloede media. Alhoewel er wel een aantal testen zijn die redelijk betrouwbaar zijn.
Ik voel wel voor de Hankook aangezien die speciaal voor EVs zijn ontwikkeld en de LS600h is ook een zware halve EV.
Ja, de meeste wijzen naar Michelin. Echter zijn er zoveel nieuwe ontwikkelingen de laatste jaren, zoals Romke aangeeft, dat ik geloof dat dit en beetje volksgeloof is geworden, met weinig onderbouwing. En inderdaad hangt het van de combi band-auto af hoe deze zich manifesteert.

Ik snap dat er relatief weinig ervaring is met banden voor de LS dus dat maakt het iets lastiger.

Er zit nog rubber op dus ga nog even rustig verder met het onderzoek.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
866
1
487
63
Disclaimer: geen ervaring met een limousine als een LS600h.

Ik denk dat je met een willekeurige band van een A-merk gewoon goed zit. De LS is zo’n auto die zo goed geïsoleerd is voor geluid en allerlei imperfecties van het wegdek dat je misschien wel het verschil kunt ontdekken tussen een “zeer sportieve“ band of een band gericht op touring en comfort. Als ik de bandentesten van de laatste jaren in gedachten voorbij laat gaan, staat Yokohama zelden bovenaan als winnaar uit het gemiddelde van de testonderdelen. Als je een referentiekader zoekt voor een LS600h met banden gericht op comfort en stilte, is een band voor S-klasse waarschijnlijk vergelijkbaar.

Die Hankook iON heeft “aramide-vezels” verwerkt. Dat zou voor meer stevigheid en treksterkte zorgen. Maar ik vraag me af of dit de band dan juist niet een stuggere (minder comfortabele) ervaring meegeeft. Het onderstel van de LS is ontwikkeld in de tijd dat er nog geen aramide vezels werden verwerkt in banden. Als je een A-merk band hebt die hoog scoort in een bandentest met een hoge load-index zal die de LS prima kunnen dragen.

En vergeet niet dat je nu sportieve banden eronder hebt zitten die richting het einde gaan qua profiel en waarschijnlijk ook aan de leeftijd zitten en daardoor ook wat harder zullen zijn geworden. Elke nieuwe A-merk-band gericht op comfort zal een verbetering zijn denk ik dan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

Bobusa

Actief
12 okt 2008
277
161
43
Bedankt @D43m0n, daar zit zeker een kern van waarheid in. Goed om rekening mee te houden.

Wellicht is ook een referentiepunt waar de LS en S klasse standaard af fabriek mee werden geleverd, alhoewel dat natuurlijk alweer 15 jaar terug in de tijd is.

Misschien is het nu juist makkelijker geworden zoals je zei, een A klasse band en daar op stilte en comfort selecteren zou voldoende moeten zijn.
 

FeFa

Hoort erbij
17 mrt 2024
48
13
8
Ja, je bent inderdaad overgeleverd aan informatie van deels door lobbyisten beïnvloede media. Alhoewel er wel een aantal testen zijn die redelijk betrouwbaar zijn.
Ik voel wel voor de Hankook aangezien die speciaal voor EVs zijn ontwikkeld en de LS600h is ook een zware halve EV.
Ja, de meeste wijzen naar Michelin. Echter zijn er zoveel nieuwe ontwikkelingen de laatste jaren, zoals Romke aangeeft, dat ik geloof dat dit en beetje volksgeloof is geworden, met weinig onderbouwing. En inderdaad hangt het van de combi band-auto af hoe deze zich manifesteert.

Ik snap dat er relatief weinig ervaring is met banden voor de LS dus dat maakt het iets lastiger.

Er zit nog rubber op dus ga nog even rustig verder met het onderzoek.
Vorige week nieuwe banden geplaatst, de banden die er onder zaten waren nog de originele waarmee hij in 2007 geleverd is 😅
Ik heb voor Goodyear eagle f1 asymmetric 6 gekozen. Heb de lijstjes uitgepluisd, youtube reviews bekeken, vergeleken en deze kwam uit de test als bijna de stilste, maar met nog wel goede prestaties mbt veiligheid. Tip: let bij die db metingen op of je wel je eigen bandenmaat hebt ingevoerd. De stilste band in een kleinere maat kan in 245/45/19 ineens (volgens de getallen) iets aanders aangeven. Aquaplaning was als enige niet super, maar goed, dat is op onze goede wegen en beperkte snelheden voor mij geen issue.
Tot dusver tevreden. Had misschien gehoopt dat ze nog iets stiller hadden mogen zijn. Ze staan voor 70db genoteerd. Het blijven flinke banden met een flink gewicht erop… Minpuntje lijkt mij te zijn dat ik wat meer steentjes denk te horen die op onze oude asfalt 30km/h woonwijk liggen. Die pikken ze op en slingeren ze tegen de binnenkant van de wielkast. Maar dat doen misschien alle rubber banden die niet 17 jaar zijn uitgehard.
Volgende keer overweeg ik de omtrek iets te vergroten, naar bv 245/50/19, dan klopt de km teller meer met wat de radar aangeeft en meer rubber leidt tot meer comfort. Maar ook stiller?
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Bobusa

CTgoldrims

Nieuw hier
20 sep 2016
10
31
13
Onder de LS500 heb ik nu 8.000 geleden Bridgestone Alenza 001 245/45R20 TL 103W BR XL voor en Bridgestone Alenza 001 275/40 R20 TL 106W BR XL achter laten monteren. De banden zijn comfortabel, stil en bieden goede grip. Dat is bij comfortabel rijden maar ook bij sportief of op hoge snelheid rijden. Bij aankoop zaten er all season banden onder van een onbekend merk. Het verschil is dag en nacht.

Ik kan me voorstellen dat de Bridgestone band ook onder de LS600H goed werkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

FeFa

Hoort erbij
17 mrt 2024
48
13
8
Ter zijde: ik begrijp dat de bandenmaat afgestemd is op het vermogen en uiteraard de maximum snelheid van de auto. Dit levert een nogal brede bandenmaat op (245 rondom voor de LS600h) die meer herrie maakt dan een smallere band
Zou er wat betreft rij comfort noemenswaardig iets te winnen zijn als je een iets smallere band kiest? Dan met jezelf de afspraak maken dat je gewoon geen 250km/h moet gaan rijden en niet als een jekko over rotondes moet racen , wat ik toch NOOIT doe. 🤷
Uiteraard dan even goed bekijken wat je dan moet hebben om wel op dezelfde wielomtrek te komen. Zijn handige rekentooltjes voor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
711
641
93
De autofabrikant levert voor veel auto's drie mogelijkheden: een betrekkelijk smalle en hoge band op een velg met kleine diameter, een middel hoge band die iets breder is op een velg die een wat grotere diameter heeft en een derde mand op een hoge velg met een tamelijk brede band met een geringe zijwandhoogte.

Alle banden hebben daarbij uiteindelijk ongeveer hetzelfde luchtvolume en alle banden hebben op zich voldoende draagvermogen voor de auto.

Qua comfort zijn de kleinste velgen met relatief smalle banden met relatief hoge zijwand waarschijnlijk het meest comfortabel en ze zullen ook het laagste brandstofverbruik opleveren. De "middenoplossing" (iets breder, iets lagere zijwand en een iets grotere velgdiameter is waarschijnlijk voor veel toepassingen de optimale keuze: nauwelijks hoger brandstofverbruik, iets betere grip en weinig verlies aan comfort. De extra brede en lage band op de grootste velg ziet er het meest sportief uit. Verder zijn er waarschijnlijk alleen maar nadelen: grip op nat wegdek waarschijnlijk minder goed, comfort duidelijk verminderd. Als de auto af fabriek met drie mogelijkheden wordt aangeboden, is het niet ondenkbaar dat dat wordt gecombineerd met iets andere veren en een iets andere dempingskarakteristiek om de nadelen een beetje te verbloemen. De middenmaat is voor de meeste auto's het beste alternatief.

Tot welke snelheid de band mag worden gebruikt is afhankelijk van de inwendige opbouw van de band. Vaak is een bepaalde band verkrijgbaar voor verschillende maximumsnelheden. De praktische betekenis voor gebruik op de weg is gering - er zijn niet veel plaatsen waar je langdurig met snelheden boven 180 km.u kunt rijden.

In principe kunnen banden met grote diameter minder rolweerstand opleveren, denk bijvoorbeeld aan de 15 " velgen op de vroegere kever met banden die slechts 165 mm breed en 165 mm hoog waren. Inmiddels is de designrichting doorgeslagen naar 40 serie banden die zeer breed zijn op 19 tot 20 " velgen. Ziet er "indrukwekkend uit" maar uit comfort-, brandstofverbruik- en kostenoogpunt is het een vreemde keuze.

Een andere overweging: een al wat oudere auto is voor een koper het meest aantrekkelijk als deze volledig in originele staat is - later aangebrachte "gadgets" zijn meestal klungelig gemonteerd en vaak de bron van veel storingen. In ieder geval is een "opgetuigde auto" voor veel potentiele kopers minder aantrekkelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me en Bobusa

Bobusa

Actief
12 okt 2008
277
161
43
Ter zijde: ik begrijp dat de bandenmaat afgestemd is op het vermogen en uiteraard de maximum snelheid van de auto. Dit levert een nogal brede bandenmaat op (245 rondom voor de LS600h) die meer herrie maakt dan een smallere band
Zou er wat betreft rij comfort noemenswaardig iets te winnen zijn als je een iets smallere band kiest? Dan met jezelf de afspraak maken dat je gewoon geen 250km/h moet gaan rijden en niet als een jekko over rotondes moet racen , wat ik toch NOOIT doe. 🤷
Uiteraard dan even goed bekijken wat je dan moet hebben om wel op dezelfde wielomtrek te komen. Zijn handige rekentooltjes voor.
Bedankt voor het meedenken. Het zou kunnen dat een smallere band stiller is, minder contactvlak. Maar er zijn zoveel meer aspecten en variabelen die positieve of negatieve gevolgen kunnen hebben dat ik bij het originele fabrieksontwerp blijf.
 
  • Leuk
Waarderingen: Higgie

Bobusa

Actief
12 okt 2008
277
161
43
De autofabrikant levert voor veel auto's drie mogelijkheden: een betrekkelijk smalle en hoge band op een velg met kleine diameter, een middel hoge band die iets breder is op een velg die een wat grotere diameter heeft en een derde mand op een hoge velg met een tamelijk brede band met een geringe zijwandhoogte.

Alle banden hebben daarbij uiteindelijk ongeveer hetzelfde luchtvolume en alle banden hebben op zich voldoende draagvermogen voor de auto.

Qua comfort zijn de kleinste velgen met relatief smalle banden met relatief hoge zijwand waarschijnlijk het meest comfortabel en ze zullen ook het laagste brandstofverbruik opleveren. De "middenoplossing" (iets breder, iets lagere zijwand en een iets grotere velgdiameter is waarschijnlijk voor veel toepassingen de optimale keuze: nauwelijks hoger brandstofverbruik, iets betere grip en weinig verlies aan comfort. De extra brede en lage band op de grootste velg ziet er het meest sportief uit. Verder zijn er waarschijnlijk alleen maar nadelen: grip op nat wegdek waarschijnlijk minder goed, comfort duidelijk verminderd. Als de auto af fabriek met drie mogelijkheden wordt aangeboden, is het niet ondenkbaar dat dat wordt gecombineerd met iets andere veren en een iets andere dempingskarakteristiek om de nadelen een beetje te verbloemen. De middenmaat is voor de meeste auto's het beste alternatief.

Tot welke snelheid de band mag worden gebruikt is afhankelijk van de inwendige opbouw van de band. Vaak is een bepaalde band verkrijgbaar voor verschillende maximumsnelheden. De praktische betekenis voor gebruik op de weg is gering - er zijn niet veel plaatsen waar je langdurig met snelheden boven 180 km.u kunt rijden.

In principe kunnen banden met grote diameter minder rolweerstand opleveren, denk bijvoorbeeld aan de 15 " velgen op de vroegere kever met banden die slechts 165 mm breed en 165 mm hoog waren. Inmiddels is de designrichting doorgeslagen naar 40 serie banden die zeer breed zijn op 19 tot 20 " velgen. Ziet er "indrukwekkend uit" maar uit comfort-, brandstofverbruik- en kostenoogpunt is het een vreemde keuze.

Een andere overweging: een al wat oudere auto is voor een koper het meest aantrekkelijk als deze volledig in originele staat is - later aangebrachte "gadgets" zijn meestal klungelig gemonteerd en vaak de bron van veel storingen. In ieder geval is een "opgetuigde auto" voor veel potentiele kopers minder aantrekkelijk.
Helemaal mee eens. Liefst zo origineel mogelijk. Alleen voor banden gaat dat niet meer op omdat de ontwikkeling de laatste jaren zo snel is gegaan. De originele maat is wel belangrijk.

Optie is bv om naar een hogere band te gaan, in mijn geval 50 ipv 45, voor meer comfort met klein nadeel een iets afwijkende snelheid. Staat volgens mij ook mooier omdat er wat meer rubber op de velg zit.

Maar met al deze adviezen kom ik wel verder!
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Higgie

FeFa

Hoort erbij
17 mrt 2024
48
13
8
Helemaal mee eens. Liefst zo origineel mogelijk. Alleen voor banden gaat dat niet meer op omdat de ontwikkeling de laatste jaren zo snel is gegaan. De originele maat is wel belangrijk.

Optie is bv om naar een hogere band te gaan, in mijn geval 50 ipv 45, voor meer comfort met klein nadeel een iets afwijkende snelheid. Staat volgens mij ook mooier omdat er wat meer rubber op de velg zit.

Maar met al deze adviezen kom ik wel verder!
Die afwijking qua snelheid zou die van mij goed kunnen hebben. Mijn meter geeft 4kmh te weinig aan bij ongeveer 50, da’s bijna 10% te weinig. Gemeten bij die radardingen die her en der staan om je te vertellen dat je te hard rijdt, die je in het rood waarschuwen dat je volksvijand nummer 1 bent als je 1km/h te hard rijd, maar gewoon een duimpje geeft als je er 25km/h ONDER rijdt. Wees dan ook consequent en zeg in dat geval: “hee joh, rij eens een beetje door!”
Maar dat terzijde
 

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
182
149
43
Ik kies zelf altijd een premium band met de kenmerken die in het boekje staan. Standaard velgen met standaard goede banden. Remgedrag (nat en droog) en geluid zijn voor mij het belangrijkst. Een zuinige band (qua slijtage en brandstofverbruik) staan niet op de eerste plaats,
Bij mijn LS400 had ik een poosje die Yokohama db banden. Man wat stil. Als ik toe ben aan nieuwe banden ga ik daar weer naar kijken.

En verder moeten ze bij mij echt 270 km/h aankunnen. Als ik door wil rijden (Duitsland uiteraard) dan moet ik vertrouwen op veel zaken waaronder de banden. Geldt niet voor de winterbanden.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n, Bobusa en Higgie

Bobusa

Actief
12 okt 2008
277
161
43
Bedankt @Speedy J. Dat is weer een bruikbare tip. En ja, de Yokohama ADVAN dB V552 staat op mijn shortlist. Ik vind de winterband versie ervan ook ultra stil en comfortabel.

Overigens zijn die Europese "Klasse" banden echt een mooi commercieel verhaal van de merk lobbyisten. Ik meen dat Yokohama bv niet in de Europese top banden lijstjes staat terwijl in Japan en de USA dit een topmerk is. Dus niet te veel naar die lijstjes kijken en afgaan op de praktijk.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
277
161
43
En verder moeten ze bij mij echt 270 km/h aankunnen. Als ik door wil rijden (Duitsland uiteraard) dan moet ik vertrouwen op veel zaken waaronder de banden. Geldt niet voor de winterbanden.
Wow, nee, heb nog geen 270 km/u op de LS600h gehad. Met de IS-F wel een paar keer, dat was echt gaaf. Trouwens, kan de LS600h wel 270? Hij is toch begrensd tot 250 km/u?
En totaal eens dat je er daarom niet op moet besparen!
 

FeFa

Hoort erbij
17 mrt 2024
48
13
8
Wow, nee, heb nog geen 270 km/u op de LS600h gehad. Met de IS-F wel een paar keer, dat was echt gaaf. Trouwens, kan de LS600h wel 270? Hij is toch begrensd tot 250 km/u?
En totaal eens dat je er daarom niet op moet besparen!
Ik zeg niet dat het is om te besparen. Ik zeg dat het wellicht comfortabeler en stiller is om een smallere band te kiezen en/of een band met hogere wang.
Als dat extra comfort voor 99,999% van de tijd betekent dat ik daar 0,001% van de tijd die ik 250 zou willen rijden voor opoffer, zou dat een afweging kúnnen zijn. Besparen heeft daar niets mee te maken.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
277
161
43
Ik zeg niet dat het is om te besparen. Ik zeg dat het wellicht comfortabeler en stiller is om een smallere band te kiezen en/of een band met hogere wang.
Als dat extra comfort voor 99,999% van de tijd betekent dat ik daar 0,001% van de tijd die ik 250 zou willen rijden voor opoffer, zou dat een afweging kúnnen zijn. Besparen heeft daar niets mee te maken.
Veilig staat bij mij op no.1. Ik zou met een goedkopere band die 250 km/u niet eens durven rijden.