De afgelopen maanden heb ik veel gemopperd, vooral in het subject 'Levertijden en tsunami'. Daarom nu maar even een samenvatting, met een eind aan het verhaal.
Bestelling
Op 5 april bestelde ik een nieuwe CT200h Business Line met parkeersensoren. Voor mezelf, van m'n eigen geld, dus niet in de lease. M'n oude auto (een Renault Laguna Grand Tour) ruilde ik niet in, omdat de dealer er nauwelijks iets voor teruggaf en ik 'm daarom maar voor een uiterst zacht prijsje overdeed aan een kameraad die op dat moment in een twintig jaar oude Toyota Corolla reed, met intergalactisch kilometrage. Hij verwachtte in juli vader te worden, dus een betere auto in augustus was bijzonder welkom. Volgens de verkoper zou mijn CT in augustus 2011 worden geleverd, dus dat sloot mooi op elkaar aan.
Leverdatumsoap
Enkele weken later werd de invloed van de Tsunami in Japan in de levertijden verdisconteerd en verschoof de levering van mijn auto naar februari 2012. I was not amused.
De leverdatumchecker verscheen op internet, waarin de levertijd aanvankelijk terugliep naar augustus/september, om vervolgens weer langzaam te verlopen naar december 2011.
Louwman & Parqui heeft een Lexus servicelijn, die ik voor de eerste keer belde toen m'n leverdatum op november kwam te staan. Mij werd verzekerd dat alle CT's op volgorde van ordernummer geleverd zouden worden. Nee echt, de medewerker aan de telefoon checkte dit nog even bij een collega en ik hoefde me geen zorgen te maken dat ik achteraan in de rij stond.
Even checken op het Lexusforum leerde iets anders: CT's die een maand na die van mij besteld waren, werden niet zelden een maand eerder dan die van mij geleverd. Het ging daarbij niet om voorraadauto's.
Ik belde nog eens met de servicelijn en nu werd me verzekerd (nee echt, het was niet mogelijk dat me eerst iets anders verteld was) dat de levertijd sterk afhankelijk was van de beschikbaarheid van onderdelen. Dat kon in heel simpele dingen ziten, dus ook een niet volgeladen CT kon slecht leverbaar zijn.
Opnieuw gecheckt bij anderen op het Lexusforum en wat bleek: er was geen touw aan vast te knopen. Zowel simpele als volgehangen CT's werden vlotter geleverd dan die van mij. Ongeacht de kleur, ongeacht accessoires. Het varieerde wel iets, maar geen maanden.
Enkele weken later belde de verkoper. Hij had navraag gedaan bij de importeur en hem was verteld dat mijn auto wel in productie was genomen, maar dat ofwel de productie was gestopt, ofwel het eindproduct niet aan de eisen voldeed. Wat het ook was, het had negatieve gevolgen voor de leverdatum van mijn CT. Ik had het gevoel dat ik weer achteraan in de rij stond.
CT's die in april en mei zijn besteld kenden een gemiddelde levertijd van zes tot zeven maanden. Begin november hoorde ik dat mijn CT pas op 30 december geleverd zou worden. Een wachttijd van negen maanden. Ik was al niet blij, maar met dat bericht werd ik werkelijk boos. Om niet te zeggen nijdig. En daar is bij mij gewoonlijk wel wat voor nodig. De maat was vol.
Het eindspel
Op 3 november ben ik eens gaan praten met de verkoper. De inzet: mijn CT liet negen maanden op zich wachten, terwijl anderen 'm al na zes of hoogstens zeven maanden hadden gekregen. Er was niemand anders die zo lang op z'n nieuwe CT moest wachten. Ik had van de importeur drie verschillende verklaringen gekregen, grotendeels aantoonbaar onjuist, waarmee zowel ik als mijn kameraad - die nog steeds op mijn Laguna wachtte- niets opschoot. Het maakte mij niet meer uit wie welke royal fuck-up had begaan. Als er maar eens spijkers met koppen zouden worden geslagen.
Ik besefte natuurlijk ook wel dat de verkoper mijn auto niet even sneller uit Japan kon trekken. Daarom heb ik voorgesteld dat de dealer mij tijdelijk een vervangende auto ter beschikking zou stellen, zodat er niet twee mensen ongelukkig zouden zijn: mijn kameraad en ik. Daarbij heb ik een klein onderhandelingsfoutje gemaakt door te roepen: "desnoods stop je me in een Aygo!". Ik had natuurlijk Auris of Yaris moeten zeggen, maar ja, in het heetst van de strijd...
Na een paar dagen kreeg ik een betrekkelijk nieuwe Aygo tot m'n beschikking. Gelukkig woon ik maar twintig kilometer van m'n werk en hoefde ik de komende weken geen lange stukken te rijden. Het interieur was uit massief plastic gehouwen (afgezien van het zichtbare plaatstaal), de stoeltjes waren klein, vlak en hard en ik heb dit jaar een fors kleinere kerstboom, want tsja, groter is een Aygo nou eenmaal niet. Maar in m'n studietijd reed ik ook in dit soort asfaltneukertjes, dus ik voelde me er jaaaren jonger in. Bovendien: m'n maat was blij met z'n 'nieuwe' Laguna en ik kon alvast wennen aan een verbruik van een op twintig en geen wegenbelasting.
Uiteindelijk bleek m'n CT al op 16 december geleverd te kunnen worden. De verkoper was bijna nog blijer dan ik dat hij deze auto eindelijk de deur uit had. Hij had 't natuurlijk ook niet leuk gevonden om zo lang een zo ongelukkige klant te hebben. De aflevering duurde een uur en verliep in een uitstekende sfeer.
Epiloog
Eind goed al goed? Mwoah, gemengde gevoelens. Over de verkoper bij de dealer geen kwaad woord - hij heeft z'n werk goed gedaan en heeft al het redelijke gedaan om mijn pijn te verzachten. Over de importeur ben ik daarentegen allerminst tevreden. Ondanks - of misschien wel mede dankzij - de online leverdatumchecker was de communicatie matig tot slecht. De leverdatumchecker heeft in mijn geval, met z'n wilde variaties en gebrek aan verdere uitleg, averechts gewerkt. Contact met de importeur, rechtstreeks of via de dealer, leidde slechts tot frustratie. Ik heb me minstens vier maanden te pletter zitten te ergeren. Ik was begonnen met een brief op poten aan Louwman & Parqui, maar voordat die klaar was had ik de Aygo al en dacht ik: ze zoeken het maar uit verder. Paerlen voor de zwijnen, zogezegd.
En de CT zelf? Komende vanuit een Aygo zeg ik: perfect. Terugdenkend aan m'n Laguna: een waardige vervanger.