Bestelling bij Velgenshop.nl

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.727
467
83
Dag lexusforum bezoekers,

Ik heb enige tijd geleden een mooie set velgen voor onder mijn IS200 gespot op velgenshop.nl, omdat ik twijfelde over de breedte van de velgen heb ik navraag gedaan bij Velgenshop.nl. Hierop kreeg ik als antwoord:
Via onze site komen alleen de velgen en banden die leverbaar zijn en die voor 100% procent onder de auto passen die u geselecteerd heeft.
Niet zo'n hele goede zin, maar hieruit maak ik op dat de velgen gegarandeerd passen. Dus ik ben tot aankoop overgegaan. (gaat om 19inch, ET40, 8.5J)

Vorige week donderdag (7 juni) krijg ik de velgen bezorgd, erg mooie set. Ik diezelfde avond meteen de velgen eronder zetten en wat blijkt, te breed! Ik dus (omdat Velgenshop.nl enkel overdag bereikbaar is) een ticket aangemaakt via hun website.

Afgelopen dinsdag (12 juni) krijg ik een bericht terug.
Dit zou normaal gewoon moeten passen op uw auto. Kunt u ons wat foto's sturen zodat we het probleem kunnen nakijken. De foto's kunt u het beste verzenden naar ...@velgenshop.nl
Vreemd dat ze het niet geloven zonder foto's maar goed, foto's diezelfde middag verzonden.

Aangezien ik vanmorgen nog niet had gehoord, maar even gebeld. (na 10 minuten in de wacht) Kreeg ik iemand aan de lijn, die mij vertelden dat ik maar even foto's moest sturen, aangezien ik dat al had gedaan moest ik nog maar even afwachten.

Nou dacht ik geen problemen te hebben aangezien ik de aankoop heb gedaan via internet en deze dus valt onder de wet koop op afstand. Na wat rondzoeken op velgenshop.nl kom ik het volgende stuk tekst tegen:
Banden of/en velgen die reeds gemonteerd, gebalanceerd of in welke vorm geplaatst zijn, kan VelgenShop.nl niet terug nemen.
Weet iemand of dit zomaar kan? Het komt op mij over alsof ze zelf even een uitzondering maken op de wet.

Ben bang dat het nog wel even zal duren voordat ik mijn geld terug heb...

Wat foto's voor de ge?ntereseerde:
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
704
142
43
Voor zover ik weet valt dit ook gewoon onder de wet koop op afstand, maar dat durf ik ook niet 10% zeker te zeggen. Is die shop ergens bij aangesloten qua brancheorganisaties? Misschien dat je daar eens kunt informeren?

BIj de afdeling "kan ik mijn bestelling ruilen" zijn ze overigens weer behoorlijk tegenstrijdig met hun retourvoorwaarden...
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
de velgen zijn "beschadigd" bij elke montage, dus n iet meer te ruilen
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.727
467
83
Wel grappig dat ik van twee mensen van Velgenshop.nl te horen krijg dat ze gewoon moeten passen.
Ben zeer benieuwd met wat voor een antwoord/oplossing ze komen...
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Juridisch gezien staan ze hierin zwak. Getuige ook hun garantie: "past 100% op het gekozen voertuig" en daarbij (mis)koop op afstand die jou niet kan worden aangerekend. Dat betekent dat je als vertrouwende en betalende klant ervan uit mag gaan dat er minimaal zorgvuldig geverifieerd is door de leverancier.

Je zou nog kunnen betwisten of het uitsteken binnen wettelijk toegestane kaders valt (3cm?), maar elke kneus kan zien dat dit niet een gewenste pasvorm betreft (laat staan een rechter). Dit is een fout van de leverancier, waar je een klant niet aansprakelijk in kunt stellen. Ook niet dmv 'uitzonderingen' in leveringsvoorwaarden. Zonder passen kun je hier niet meten, dus op eventuele 'montageschade' kunnen ze hierin geen beroep doen (het past toch 100%?). Het zou anders zijn als de leverancier nadrukkelijk had aangegeven dat je zelf vooraf dient meten en hoe dit te doen.

Direct en tevens per aangetekende brief reclameren. Zo heb je in ieder geval hard bewijs (e-mail en per aangetekende) dat je tijdig aan de bel hebt getrokken en waarom. Stel ze nadrukkelijk in gebreke en gebruik hun '100% passend' kreet, etc. Probeer op een minnelijke wijze te schikken en laat ze maar met een 'passende' oplossing komen.

Het kan zijn dat een bedrijf het erop aan laat komen, omdat een juridische 'strijd' kosten meeneemt voor de klant. Maar wat ik al aangaf, je staat hierin nogal sterk.

Laten we hopen dat e.e.a. op een juiste manier wordt afgehandeld en je volledig wordt gecompenseerd, desnoods dmv een alternatief.

Succes en keep us posted.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.727
467
83
Reactie gehad van Velgenshop.nl
Hallo Roel,

Vervelend om te horen dat de velgen niet naar behoren zijn.

Na het bekijken van de foto's kan men de interpretatie aannemen dat men zegt de velgen passen niet, namelijk ze zijn te breed.

U geeft aan dat de velgen niet passen omdat ze te breed zijn. Met passen bedoelen wij uiteraard dat u veilig kunt rijden. Dit doen wij op basis van de Duitse T?V papieren. Met deze Duitse T?V waarden kunnen wij zeker weten of iets veilig is en past. Het is voor de organisatie VelgenShop.nl zeer belangrijk dat mensen veilig rijden met producten die ze bij ons kopen.

U heeft AZEV velgen aangeschaft en die velgen worden op basis van de fabrieksboring geleverd (dus na order worden deze in de fabriek speciaal voor uw bestelling gemaakt). De fabriek kijkt eerst of de boring geschikt is voor uw auto. Pas daarna boren en leveren ze speciaal op maat van de bestelling de velgen. Door AZEV is er een extra controle om te zorgen dat het zeker goed zit.

U krijgt daarvoor dus ook een 'gutachten' dat het past. Een zelfde gutachten als deze bijvoorbeeld: https://www.rod-wheels.de/gutachten.php ... g=00133209

Dit is van een precies dezelfde soort velg (alleen ander merk) met de exacte zelfde maten, ET, steek en inchmaat als uw velgen. Het zal daarom ook passen, zoals ons systeem ook zegt.

Uw beleving dat het te breed is levert een persoonlijke mening op. Onze klanten bestaan uit een doelgroep 20 tot 60 jaar. Van stalen velgen tot brede sets voor bijvoorbeeld een Porsche. Een klant kan het mooi vinden om brede velgen te hebben en kan het niet mooi vinden. Klanten kiezen zelf wat ze mooi vinden op basis van smaak. Er zijn genoeg klanten die velgen binnen de wielkast wensen en er zijn er ook genoeg die dat buiten de wielkast wensen, in alle leeftijdscategorie?n.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben ge?nformeerd.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
hahahahaha! Sorry hoor, maar uw beleving? Jezus wat een zielig antwoord.

Iemand die een cursus middle management gehad heeft zeker.....

e-mail terug sturen met eventueel een aangetekende brief waarin je ze aansprakelijk stelt voor het verstrekken van verkeerde informatie en het leveren van een product dat niet voldoet. Metingen van een (velgen) specialist erbij, die aangeeft dat dit niet mag volgens de Nederlandse wetgeving. Mochten ze je nog steeds niet willen vergoeden naar consumentenbond stappen, je eigen rechtsbijstand aanspreken, of de rechtswinkel.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.727
467
83
Het mag wel volgens de wet, de velgen mogen zelfs 3cm uitsteken.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Je hebt 7 werkdagen bedenktijd op ieder product na ontvangst. Maar het is dus minder dan drie centimeter. Ik dacht dat het meer was. Maar goed.

Ik zou in ieder geval de wielen terugsturen.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
704
142
43
En nog steeds zou ik er niet mee akkoord gaan... Wat een gezever in hun mail. Ze blijven maar schermen met hun leverancier, maar duidelijk is dat het niet past en jij hoeft hier als klant niet mee akkoord te gaan... Stel ze schriftelijk in gebreke, maar ik vermoed dat je hier nog een lastige aan krijgt...
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.727
467
83
Op advies van advocaat een e-mail gestuurd met daarin de mededeling dat ik de koop wil ontbinden op grond van de wet Overeenkomst op afstand.
Even afwachten tot maandag (dat is trouwens ook de 7e werkdag, de laatste dag waarop ik het product nog mag retourneren).

Ik heb ook nog even voor de zekerheid de bestelprocedure op hun site doorlopen en er wordt nergens tijdens het bestellen gevraagd of ik akkoord ga met hun voorwaarden.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.727
467
83
Ooh... dit staat trouwens op hun site:
Het risico van online bestellen is dat je niet direct ziet hoe een velg staat onder je auto. Een velgen (en banden) zijn niet goedkoop en daarom denk je hier toch wel goed over na voordat je ze zomaar besteld. Wanneer het toch mocht voorkomen dat u niet tevreden bent, omdat de velg niet mooi staat, of u toch liever dat andere merk had, kunt u de bestelling retour terug sturen en krijgt u gewoon u geld terug. Aangezien u toch opzoek bent/was naar velgen is het echter verstandiger om contact met ons op te nemen om een alternatief te zoeken. Ons assortiment is dusdanig groot dat er wellicht een andere set velgen bij u past.

Iemand enige idee hoe velgen handig te versturen zijn? Envelopje pas niet en PostNL doet maar tot 30kg, denk dat ze iets zwaarder zijn.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Vervelende situatie!

Wat ik me wel afvraag is of de kern van het probleem nu is dat de band te ver naar buiten uitsteekt of dat het ook ?cht niet past, maw. kan je het wiel niet monteren omdat de steek niet klopt, de velg (band) aanloopt in het spatbord of tegen de ophanging.

Ik kan me voorstellen dat te ver uitsteken min of meer iets had kunnen zijn wat je kan verwachten met dergelijke velgen (dan had je dat eerst moeten opmeten mbv. ET waarde en velgbreedte vanaf de naaf op de auto, dat had je een indicatie gegeven).
Je koopt wel velgen met een ET afwijking, wat niet zo erg is, maar waarschijnlijk (weet zo niet de standaard breedte van een IS200) wel een breedteverschil van 1,5 inch en dat moet ergens opgelost worden...
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.727
467
83
Heb ik ook aan zitten denken, maar lijkt me iets lastiger. Van een koerier zullen ze niet zomaar weigeren.
En daarnaast zijn ze alleen overdag open, moet ik dus zorgen dat ik maandag middag vrij heb.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik kan me voorstellen dat te ver uitsteken min of meer iets had kunnen zijn wat je kan verwachten met dergelijke velgen (dan had je dat eerst moeten opmeten mbv. ET waarde en velgbreedte vanaf de naaf op de auto, dat had je een indicatie gegeven).
Dat werkt niet zo. Een consument (noob) wordt niet geacht kennis te hebben van ET's, naafwaarden en etc. De velgenleverancier (specialist) had dit eerst zelf dienen te verifi?ren of desnoods voorafgaand de koop meetinstructies aan de klant dienen te verstrekken. De consument klopt een velg in en ziet dat ze volgens de specialist 100% passen.

Als gemiddelde consument mag je dus verwachten dat een product voldoet aan het reguliere (straat)beeld, waar 99% van de velgen en banden binnen (of gelijk) de kasten vallen. Het zou in die zin dus te verwachten kunnen zijn, maar dan wel door de leverancier.

In mijn opinie vallen ze aardig door de mand, getuige ook hun reactie waar ze zich beroepen op een uitsluiting KoA, te weten zogenaamd 'maatwerk'. Dit valt niet onder maatwerk, dit is puur een willekeurige velg waar men op instructie een naafgat in laat boren.. Een beetje advocaat maakt hier gehakt van.
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Ik ben ook door schade en schande wijs geworden met internetshops. Velgen zijn heel mooi maar het juiste set vinden en passen onder de auto vergt expertise. Ik ken de zgn Duitse TUV enz enz. Deze geven ook vaak verkeerde ET nummers. Je denk goedkoop uit te zijn maar deze bedrijven kopen partijen op en verkopen die zgn goedkoop. De banden die je erbij koopt zijn vaak oudere typen met oude DOT nummers. Geloof me, niet doen. Ga naar een velgen-shop bij je in de buurt, laat een velg passen en kijk of het goed is. En drie cm buiten de body mag in mijn ogen niet, ook in DLD niet. Wel als je strips monteert tegen opspattend water. Ook in DLD is de TUV hier zeer streng in. En je staat vaak versteld dat locale auto-shops voor het zelfde geld en vaak minder goede velgen leveren. En het laten bezorgen kost vaak niks maar in geval van garantie zul je het moeten opsturen en daar gaat de winst. Maar je er zo vanaf maken als de velgen-shop is onacceptabel. Je mag je niet achter een Duits rapport verstoppen. Plus de meeste experts hebben geen zak verstand van ET nummers, velg-breedte enz. Je moet niet teveel spelen met extreme ET waarden want je hele ophanging en stuurgeometrie van de auto verandert met soms gevaarlijke resultaten. Het gaat hier over de positie van het wiel tov de ophanging. Een goede velgen-shop weet dit. Nou succes, spreek die gasten aan op hun gedrag en garantie. :hi:
 

Jimmy

Actief
18 jun 2010
310
5
18
Dit inderdaad een vervelende situatie. Ik moet bekennen dat ik ook ooit een set wielen in het vizier gehad hebt, deze werden door hun aangeboden. Maar ik had mijn twijfels of dit ook daadwerkelijk zou passen, na veel lezen op forums kwam ik er dus achter, dat dit nooit zou passen zonder aanpassing. Zij beweerde wel dat het zou passen.

Overigens heb ik zelf wielen gehad met exact dezelfde maat, hier heb ik nooit problemen mee gehad.
Hij schaafde soms wel langs de binnenscherm, maar dat kwam door de verlaging.

Succes.

ps. Ik zou persoonlijk langsgaan.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.727
467
83
Heb ondertussen een afspraak staan voor woensdag avond, ze gaan dan kijken wat ze kunnen doen.