- 2 aug 2016
- 12
- 1
- 0
Ik heb gezien dat de vraag omtrent de brandstofmeter al meerdere malen voorbij is gekomen en ook deels beantwoord is, maar daarnaast zit ik ook met een boordcomputer die niet waarheidsgetrouwe informatie aangeeft.
Paar dingen die mij op zijn gevallen:
- Brandstofmeter geeft bij 50km range een waarschuwing, de vorige keer tankte ik vrijwel direct na die waarschuwing en ging er 33,86 iter in de 45 liter tank!
- Gisteren weer getankt, bij 70km range ongeveer, en er ging 33,42 liter in.
- Boordcomputer gaf bij de eerste tankbeurt een verbruik van 1 op 19,9 op, terwijl dit in werkelijkheid 1 op 18,7 bleek te zijn.
- Gisteren gaf de boordcomputer 1 op 21,3 aan en dit bleek 1 op 20,0 te zijn.
In beide gevallen dus ruim 11 liter over en een afwijking in de boordcomputer van 1,2-1,3 km/L.
Ook is het mij opgevallen dat zelfs nadat ik 500+ km heb gereden, de boordcomputer na 1x stevig optrekken al wijzigt van 21,4 naar 21,3 en soms gelijk 21,2 er achteraan. Als ik dan weer bij het volgende stoplicht uitrol/rem, gaat hij weer terug omhoog, enzovoorts. Dit vind ik erg vreemd gedrag, want het zou een gemiddelde over de hele tank moeten zijn en dat zou dan ook naarmate je meer km's hebt gereden juist af moeten vlakken en alleen bij langere stukken (km's lang) belasten of juist rustig rijden het verbruik aan moeten passen, maar niet na 200 meter al.
Ik sta hier des te meer verbaasd naar te kijken omdat ik van een 2e generatie Prius kom, die deze 'euvels' totaal niet had. Het betrof natuurlijk de oudere generatie hybride aandrijflijn met 1,5 ltr motor i.p.v. 1,8 ltr en ook de accu is anders (zelfde capaciteit, maar andere vermogenslevering). Desondanks was die bijzonder betrouwbaar in beide gevallen. Daar werd de brandstofmeter met blokjes (10 stuks) aangegeven en als er nog 1 over was had je nog circa 100km te rijden en als deze begon te knipperen circa 50km. Dat gaf het systeem niet aan (range indicator had hij niet), maar is mijn ervaring. Ik reed altijd zonder enig probleem door tot 1 blokje en koos dan mijn tankstation uit.
Daarmee kwam ik altijd tussen de 38 en 42 liter brandstof uit. In een 44 liter tank, dus zelfs 1 litertje minder dan de CT 200h schijnt te hebben. Heel simpel gezegd: met mijn slechtste verbruik van de CT tot nu toe zou ik op de minimaal 5 liter extra toch altijd nog 93 km verder kunnen rijden dan nu. Niet alleen vind ik het bijzonder vervelend dat het zo onnauwkeurig is, ook snap ik niet dat een premium merk als Lexus dit slechter voor elkaar heeft dan het standaard moedermerk Toyota (al weet ik niet hoe het bij de 3e generatie Prius zit).
Komt bij dat het ook gewoon zonde is, want nu heb ik dus resp. 632 en 668 km gereden, terwijl ik met de Prius altijd tussen de 800 en 900 km uitkwam. Reken maar eens uit op basis van de 25.000 km die ik er jaarlijks mee rijd: bij de Lexus sta ik dus 39x per jaar bij het tankstation, terwijl ik met de kleinere tank van de 2e generatie Prius slechts 30x per jaar hoefde te tanken. Dat scheelt nogal!
Nooit gedacht dat ik range anxiety in een hybride zou krijgen, maar ik ga toch echt maar eens proberen stapje voor stapje verder te rijden, volgende keer tot 0km range en dan steeds verder, want heel simpel: met een gebruik van 1 op 18 (ga ik even gemakshalve vanuit) moet toch minimaal 756 km te rijden zijn voordat 42 liter brandstof eruit is, daarmee houd ik alsnog een marge van 3 liter.
Maar dan de boordcomputer nog even: waar ik gewend ben dat de Prius 0,2 tot 0,4 km/L afweek van de werkelijkheid, maakt wederom de Lexus het veel bonter met 1,2-1,3 km/L verschil. Gigantisch in mijn optiek en ik snap ook wederom niet waarom dat zo moeilijk is gebleken voor Lexus om goed te doen. Van het brandstofmetertje kan ik me de uitleg van marge inbouwen nog voorstellen, al is de marge gewoon echt veel te groot, maar van het verbruik van de boordcomputer niet.
Als laatste valt mij op dat ik met de Lexus bijzonder veel moeite moet doen om het verbruik van 1 op 20 te halen. Ik reed de eerste volle tank zoals ik altijd met de Prius reed en daar haalde ik dus 1 op 18,7 mee. Dat viel me zwaar tegen en nu heb ik echt mijn beste gedaan (geen Sport Mode gebruiken, goed uit laten rollen, in de file Eco Mode zodat de accu het meest gebruikt wordt, etc.) en nog haal ik maar 1 op 20 ?n heb ik veel 80 wegen gereden (niet bewust, was deze week nu eenmaal zo). Ter vergelijk: ik haalde met de Prius een gemiddeld verbruik van 1 op 21,3 en als ik mijn best deed en/of veel 80 wegen had, dan heb ik vaak zelfs 1 op 23 of beter gereden. En nogmaals: bij de Prius deed ik nooit moeite, ik trok gewoon met bijna vol gas de opritten op, trok ook vlot weg bij stoplichten en lette niet bijzonder veel op uitrollen en dergelijke.
Ja, de Prius is ruim 100kg lichter, maar heeft ook een oudere generatie hybride aandrijflijn en werkt gewoon met 1 modus, niet nog eens een Eco en Sport erbij (de 3e generatie wel, dat terzijde).
Kortom: ik ben dus absoluut niet te spreken over het verbruik, de brandstofmeter en de boordcomputer. Dit verwacht je niet bij een premium merk als Lexus. Ik ga sowieso zelf eens op onderzoek uit hoe het bij de 3e generatie Prius zit en ook bijv. de Auris.
Natuurlijk merk ik wel dat de Lexus veel stiller is, strakker op de weg ligt, etc. Maar als ik op die punten win en op al die andere punten moet inleveren, dan wordt het feestje toch wel wat minder leuk. Ik snap dat er bepaalde afwijkingen in kunnen zitten, maar zo groot? Daarnaast zou ik op z'n minst verwachten dat hij het verbruik van de 2e generatie Prius zou moeten kunnen evenaren, zo niet overtreffen, maar ik ga er dus juist op achteruit!
Oh ja, nog een laatste dingetje: ik merk in EV mode (in de woonwijk vlak voordat ik thuiskom) dat wanneer ik boven de 35 km ong. kom dat hij EV mode uitschakelt met de melding "excessive speed". Terwijl dit net als in de Prius pas bij 48 km/h zou moeten zijn. Ook dat klopt dus niet.
Paar dingen die mij op zijn gevallen:
- Brandstofmeter geeft bij 50km range een waarschuwing, de vorige keer tankte ik vrijwel direct na die waarschuwing en ging er 33,86 iter in de 45 liter tank!
- Gisteren weer getankt, bij 70km range ongeveer, en er ging 33,42 liter in.
- Boordcomputer gaf bij de eerste tankbeurt een verbruik van 1 op 19,9 op, terwijl dit in werkelijkheid 1 op 18,7 bleek te zijn.
- Gisteren gaf de boordcomputer 1 op 21,3 aan en dit bleek 1 op 20,0 te zijn.
In beide gevallen dus ruim 11 liter over en een afwijking in de boordcomputer van 1,2-1,3 km/L.
Ook is het mij opgevallen dat zelfs nadat ik 500+ km heb gereden, de boordcomputer na 1x stevig optrekken al wijzigt van 21,4 naar 21,3 en soms gelijk 21,2 er achteraan. Als ik dan weer bij het volgende stoplicht uitrol/rem, gaat hij weer terug omhoog, enzovoorts. Dit vind ik erg vreemd gedrag, want het zou een gemiddelde over de hele tank moeten zijn en dat zou dan ook naarmate je meer km's hebt gereden juist af moeten vlakken en alleen bij langere stukken (km's lang) belasten of juist rustig rijden het verbruik aan moeten passen, maar niet na 200 meter al.
Ik sta hier des te meer verbaasd naar te kijken omdat ik van een 2e generatie Prius kom, die deze 'euvels' totaal niet had. Het betrof natuurlijk de oudere generatie hybride aandrijflijn met 1,5 ltr motor i.p.v. 1,8 ltr en ook de accu is anders (zelfde capaciteit, maar andere vermogenslevering). Desondanks was die bijzonder betrouwbaar in beide gevallen. Daar werd de brandstofmeter met blokjes (10 stuks) aangegeven en als er nog 1 over was had je nog circa 100km te rijden en als deze begon te knipperen circa 50km. Dat gaf het systeem niet aan (range indicator had hij niet), maar is mijn ervaring. Ik reed altijd zonder enig probleem door tot 1 blokje en koos dan mijn tankstation uit.
Daarmee kwam ik altijd tussen de 38 en 42 liter brandstof uit. In een 44 liter tank, dus zelfs 1 litertje minder dan de CT 200h schijnt te hebben. Heel simpel gezegd: met mijn slechtste verbruik van de CT tot nu toe zou ik op de minimaal 5 liter extra toch altijd nog 93 km verder kunnen rijden dan nu. Niet alleen vind ik het bijzonder vervelend dat het zo onnauwkeurig is, ook snap ik niet dat een premium merk als Lexus dit slechter voor elkaar heeft dan het standaard moedermerk Toyota (al weet ik niet hoe het bij de 3e generatie Prius zit).
Komt bij dat het ook gewoon zonde is, want nu heb ik dus resp. 632 en 668 km gereden, terwijl ik met de Prius altijd tussen de 800 en 900 km uitkwam. Reken maar eens uit op basis van de 25.000 km die ik er jaarlijks mee rijd: bij de Lexus sta ik dus 39x per jaar bij het tankstation, terwijl ik met de kleinere tank van de 2e generatie Prius slechts 30x per jaar hoefde te tanken. Dat scheelt nogal!
Nooit gedacht dat ik range anxiety in een hybride zou krijgen, maar ik ga toch echt maar eens proberen stapje voor stapje verder te rijden, volgende keer tot 0km range en dan steeds verder, want heel simpel: met een gebruik van 1 op 18 (ga ik even gemakshalve vanuit) moet toch minimaal 756 km te rijden zijn voordat 42 liter brandstof eruit is, daarmee houd ik alsnog een marge van 3 liter.
Maar dan de boordcomputer nog even: waar ik gewend ben dat de Prius 0,2 tot 0,4 km/L afweek van de werkelijkheid, maakt wederom de Lexus het veel bonter met 1,2-1,3 km/L verschil. Gigantisch in mijn optiek en ik snap ook wederom niet waarom dat zo moeilijk is gebleken voor Lexus om goed te doen. Van het brandstofmetertje kan ik me de uitleg van marge inbouwen nog voorstellen, al is de marge gewoon echt veel te groot, maar van het verbruik van de boordcomputer niet.
Als laatste valt mij op dat ik met de Lexus bijzonder veel moeite moet doen om het verbruik van 1 op 20 te halen. Ik reed de eerste volle tank zoals ik altijd met de Prius reed en daar haalde ik dus 1 op 18,7 mee. Dat viel me zwaar tegen en nu heb ik echt mijn beste gedaan (geen Sport Mode gebruiken, goed uit laten rollen, in de file Eco Mode zodat de accu het meest gebruikt wordt, etc.) en nog haal ik maar 1 op 20 ?n heb ik veel 80 wegen gereden (niet bewust, was deze week nu eenmaal zo). Ter vergelijk: ik haalde met de Prius een gemiddeld verbruik van 1 op 21,3 en als ik mijn best deed en/of veel 80 wegen had, dan heb ik vaak zelfs 1 op 23 of beter gereden. En nogmaals: bij de Prius deed ik nooit moeite, ik trok gewoon met bijna vol gas de opritten op, trok ook vlot weg bij stoplichten en lette niet bijzonder veel op uitrollen en dergelijke.
Ja, de Prius is ruim 100kg lichter, maar heeft ook een oudere generatie hybride aandrijflijn en werkt gewoon met 1 modus, niet nog eens een Eco en Sport erbij (de 3e generatie wel, dat terzijde).
Kortom: ik ben dus absoluut niet te spreken over het verbruik, de brandstofmeter en de boordcomputer. Dit verwacht je niet bij een premium merk als Lexus. Ik ga sowieso zelf eens op onderzoek uit hoe het bij de 3e generatie Prius zit en ook bijv. de Auris.
Natuurlijk merk ik wel dat de Lexus veel stiller is, strakker op de weg ligt, etc. Maar als ik op die punten win en op al die andere punten moet inleveren, dan wordt het feestje toch wel wat minder leuk. Ik snap dat er bepaalde afwijkingen in kunnen zitten, maar zo groot? Daarnaast zou ik op z'n minst verwachten dat hij het verbruik van de 2e generatie Prius zou moeten kunnen evenaren, zo niet overtreffen, maar ik ga er dus juist op achteruit!
Oh ja, nog een laatste dingetje: ik merk in EV mode (in de woonwijk vlak voordat ik thuiskom) dat wanneer ik boven de 35 km ong. kom dat hij EV mode uitschakelt met de melding "excessive speed". Terwijl dit net als in de Prius pas bij 48 km/h zou moeten zijn. Ook dat klopt dus niet.