circuit en automaat

Lexus is300

Actief
26 aug 2010
246
0
0
hallo,Heb vroeger al wat trackdays gereden met men porsche 924s, maar met de komst van een dochter is hij verkocht en een lexus is 300 in de plaats gekomen.Nu is men vraag lukt t om met een automaat op circuit te rijden (kan manueel schakelen op stuur)?denk dan vooral aan oververhitting van de automaat, voor de rest is hij zo solide als wat.snel genoeg is hij wel en ligt redelijk strak in de bochten.hopelijk is er iemand die hier een antwoord op heeft, googlen geeft me geen info

tekst is overgenomen van ander forum :D , misschien dat jullie t weten
filmpjes voor de geintreseerden,
http://www.youtube.com/watch?v=LtRjEoYfdso

http://www.youtube.com/watch?v=7dD-GR2uFHw
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Een automaat staat bekend om de grote warmte ontwikkeling die door de olie te verduren is, op zich een stukkie knallen is geen probleem maar een paar rondes voluit op een circuit zou ik niet aandurven. Al zit er volgens mij wel een temp waarschuiwing op de 300 en misschien word er software matig op dat moment ook het vermogen terug gehaald om schade te voorkomen(is bij sommige auto's)

Kortom, ik zou persoonlijk niet voluit gaan op het circuit voor een aantal rondes. Maar mocht je de verleiding niet weerstaan zorg dan wel dat je na het knallen de motor/bak rustig uit rij om zo de olie rustig te laten koelen en zo te zorgen dat deze niet verbrand als deze ineens stil komt te staan in een loeihete bak.

Een optie is wel om een grotere/extra olie koeler te plaatsen met een temp meter voor de bak olie, dan speel je altijd op safe. (die temp meter komt er bij mij misschien ook wel in, voor de zekerheid)



gr. koen
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Een optie is wel om een grotere/extra olie koeler te plaatsen met een temp meter voor de bak olie, dan speel je altijd op safe

Sluit ik mij helemaal bij aan, oliekoeler is een must.

AT vloeistof breekt behoorlijk sneller af bij langdurig hogere temperaturen dan 'normaal'. Hoewel er uiteraard wat veiligheidsvoorzieningen zijn ingebouwd, wil je daar beslist niet op rijden.
 

Joep

Actief
9 aug 2009
334
0
0
Dat de olie door de radiator gaat is om de olie sneller op bedrijfstemperatuur te krijgen en te houden onder normaal rijgedrag.
Als je met een automaat het cicuit op gaat met de ervaring van menig vrijrijdagje met een 924s zou ik er toch een externe koeler er tussen steken

Een grotere radiator helpt niet, dan blijft de temperatuur gelijk aan de temperatuur van het koelwater en dus op de normale bedrijfstemperatuur.
Als je gaat rijden op het circuit word alles heter..
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Koeler is een must! Spreek uit ervaring. Ik heb 1 van de slechtste warmte afvoerende automaten gehad en alleen een oversized koeler deed het wonder. Temp kwam niet boven de 70-75 graden onder welke omstandigheid dan ook.

Voor rond de 100-150 heb je een universele koeler, makkelijk te monteren en veel koelvermogen.
Ik heb hem altijd voor de condensor (helemaal op de voorgrond)
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Het het kan zijn dat voor een 300 bij het trekhaak pakket een extra koeler zit, dit ivm met de grotere warmte ontwikkeling.

Iemand ervaring mee?

Dat zou natuurlijk de mooiste zijn, perfect fitment




gr. koen
 

Lexus is300

Actief
26 aug 2010
246
0
0
als ik tijd heb morgen spring ik eens binnen bij men dealer, die weten wel raad, hoop ik
zou natuurlijk de beste oplossing zijn.
en hoop zo snel mogelijk een trackday te rijden, eens zien of ik het nog niet verleerd ben, zal er zowiezo even moeten inkomen en de auto leren kennen op circuit
 

JDB

Actief
20 jun 2010
286
0
0
KWP zei:
Het het kan zijn dat voor een 300 bij het trekhaak pakket een extra koeler zit, dit ivm met de grotere warmte ontwikkeling.

Iemand ervaring mee?

Dat zou natuurlijk de mooiste zijn, perfect fitment




gr. koen

Zit niet bij een trekhaakpakket van de IS300, toch niet in Belgi?.
Het enige dat er in vermeld staat is dat je de plaat achter de grille moet verwijderen . . .
die was bij mij zowiezo al verwijderd ;)
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
en hoop zo snel mogelijk een trackday te rijden, eens zien of ik het nog niet verleerd ben, zal er zowiezo even moeten inkomen en de auto leren kennen op circuit

Dan wachten wij geduldig op foto- en videomateriaal! :photo:

Succes met de koeling perikelen.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Lexus is300 zei:
en hoop zo snel mogelijk een trackday te rijden, eens zien of ik het nog niet verleerd ben, zal er zowiezo even moeten inkomen en de auto leren kennen op circuit


Pas maar op voor het kontje... Die wil graag harder als de rest na de bocht...



gr. koen
 

Lexus is300

Actief
26 aug 2010
246
0
0
JDB zei:
KWP zei:
Het het kan zijn dat voor een 300 bij het trekhaak pakket een extra koeler zit, dit ivm met de grotere warmte ontwikkeling.

Iemand ervaring mee?

Dat zou natuurlijk de mooiste zijn, perfect fitment




gr. koen

Zit niet bij een trekhaakpakket van de IS300, toch niet in Belgi?.
Het enige dat er in vermeld staat is dat je de plaat achter de grille moet verwijderen . . .
die was bij mij zowiezo al verwijderd ;)

heb die verleden maand verwijderd toen t nog warm was
:cold:
zal zeker foto's maken als t zover is, t trackday seizoen is niet zo lang meer, en men verlof heeft ook zen beperkingen, maar dan zal de trackday voor volgend jaar zijn.
men 924 had ook last van een losse achterkant, gewoon oppassen :D
zie maar http://www.youtube.com/watch?v=nP-ziFHifuk
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Haha ja daar sta je dan...

Met de onuitschakelbare VSC op de Lex zal dit je niet gebeuren....




gr. koen
 

JDB

Actief
20 jun 2010
286
0
0
Gisteren op circuit Zolder mijn eerste trackday ervaring met de IS f . . . . . . het was super !!
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Eerst rustig opgebouwd om dan het tempo te verhogen, het eerste uur heb ik zelfs de sportknop niet ingeschakeld.

Veel goed reacties gekregen van andere rijders, de meeste hadden er nog geen gezien in Zolder.

Het is wel oppassen om de remmen niet te zwaar te belasten, max 15 min aan ??n stuk rijden en dan een paar rondjes rustig rijden (bijna) zonder te remmen.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
De VSC is niet uit te schakelen, zet de auto maar dwars in een bocht en je zal merken dat je geen drift kan maken omdat de auto direct terug in het spoor wordt gezet, uitbreken is geen probleem maar dan houd het op.