DaWaN -> Lexus IS200 Sport 1999

DaWaN

Nieuw hier
16 feb 2015
15
1
0
Hi, ik zal mijzelf even voorstellen hier.
Ik ben Arie Nap (nickname: DaWaN) en ben in het bezit van een groene (6R3) Lexus IS200 Sport uit 1999.
Auto heeft 250.000 gelopen, heeft een handbak en is uitgerust met het optionele Torsen LSD.
Foto'tje:
rjlk02.jpg


Mijn auto historie:
-Daihatsu Charade 1.3 (2x)
-Honda Civic 1.6 VTEC
-Mazda MX-5 NB 1.8 (nog steeds in bezit en wordt op dit moment 'gerestaureerd')

Mijn hobby is een beetje circuitrijden. Ik vind het leuk om met auto's op de limiet te rijden. Op dit moment heb ik een MX-5 die ik voor het circuit wil gaan gebruiken.
Ik heb de Lexus aangeschaft omdat ik op de Nordschleife een oliespoor ben tegengekomen met de Civic... Die auto was niet meer te redden.
Ik wou graag een praktische, betrouwbare Japanse auto met 4 deuren en enige performance. Achterwielaandrijving zou een pluspunt zijn.
Toen ik erachter kwam dat er IS200's geleverd waren met een optioneel LSD ben ik daar naar opzoek gegaan en heb ik deze IS200 gekocht.
Verbruik vind ik niet zo'n ramp met mijn beperkte 10.000km/jaar.
De IS200 bevalt tot nu toe prima, alleen is 155PK op 1300kg toch wel een stapje terug t.o.v. 130PK op 900kg. Aan de andere kant is achterwielaandrijving met een LSD wel een feest op iedere rotonde uiteraard ! Ook het comfort is vele malen beter t.o.v. de Honda.

Ik heb ook meteen een vraag voor jullie, ik heb in november al een klein slippertje met de auto gehad en daarbij mijn koplampunit kapot gereden. Nu heb ik de dealer gemaild voor een koplampunit, maar die moeten 400 euro kosten. Nu vind ik 400 euro nogal veel geld voor een koplampunit, maar ik heb nog geen succes gehad bij Nederlandse slopers via onderdelenlijn.nl.. Engelse koplampen kan ik wel aankomen, maar ik vrees dat het lichtbeeld niet klopt. Iemand hier nog een suggestie die geen 400 euro hoeft te kosten ?
 

Bijlagen

  • photo2831.jpg
    photo2831.jpg
    34,9 KB · Weergaven: 34

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Welkom Arie en aan jouw verhaal te zien hou jij ook van sturen
ik zelf hiervoor een 3trd gen prelude gehad met 4WS , ook een feestje op elke rotonde ,
wij zouden met een groep euro rijders naar nordschlieife gaan maar is er nooit van gekomen , misschien iets voor een Lexus meeting :D

inderdaad wat Alor zegt bij Showoff of japarts of eigenlijk wel overal heb je aftermarket setjes , engelse/japanse zijn denk ik anders of het moeten projectie lampen zijn
genoeg IS specialisten hier
 

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
Welkom DaWan,

Showoff is prima alleen krijg je dan geen verlichting wat lijkt op wat je nu hebt.
Persoonlijk vind ik dat jammer omdat deze koplampen echt goed bij de uitstraling van de auto passen.
Probeer anders eBay.com met als zoek opdracht Lexus IS200 headlights.
Black housing en Angel Eyes is wel wat :rulez:
 

Jurgen

Actief
26 dec 2013
164
5
0
En anders heb ik binnenkort wel een setje OEM IS300 koplampen in de verkoop. Kun je gelijk Xenon inbouwen en geeft het je auto de uitstraling die het verdient.
Geen gepruts met b-merk aftermarket setjes met R8-look of wat dan ook.
 

DaWaN

Nieuw hier
16 feb 2015
15
1
0
Bedankt voor de tips, ik zal eens contact opnemen met Showoff Imports.

Zelf zat ik ook naar deze koplampen te kijken:
swle01gx.jpg


Die lampen zijn ook wel te pruimen, ik heb liever geen blackhousing lampen omdat ik dat niet mooi vind i.c.m. de groene kleur.
Iemand toevallig ervaring met bovenstaande lamp?
De dikwijls gehate Lexus achterlichten vind ik ook mooi staan bij de groene kleur.

En anders heb ik binnenkort wel een setje OEM IS300 koplampen in de verkoop. Kun je gelijk Xenon inbouwen en geeft het je auto de uitstraling die het verdient.
Geen gepruts met b-merk aftermarket setjes met R8-look of wat dan ook.

Bedankt voor het aanbod, je hebt PM.

Wel denk ik echter dat IS300 Xenon koplampen anders zijn qua montage dan Europese IS200 Halogeen koplampen. Waarschijnlijk zijn ze niet plug and play, maar mogelijk moet het wel pas te maken zijn.

Welkom Arie en aan jouw verhaal te zien hou jij ook van sturen
ik zelf hiervoor een 3trd gen prelude gehad met 4WS , ook een feestje op elke rotonde ,
wij zouden met een groep euro rijders naar nordschlieife gaan maar is er nooit van gekomen , misschien iets voor een Lexus meeting :D

inderdaad wat Alor zegt bij Showoff of japarts of eigenlijk wel overal heb je aftermarket setjes , engelse/japanse zijn denk ik anders of het moeten projectie lampen zijn
genoeg IS specialisten hier

Keertje mee naar de ring kan altijd. Zandvoort vind ik ook leuk.
Twee video'tjes van de Civic:


welkom en leg de lat niet te hoog op de nordschleife
Ik weet er alles van, zo zag de Civic eruit na het incident:
b8pnuw.jpg


Auto was compleet afgeschreven en zelf ook niet zonder e.e.a. pijn afgekomen...
Blijft lullig dat zoiets veroorzaakt is door andermans rommel, maar veranderen doe je het niet meer. Wat je wel kunt doen is volgende keer minder risico nemen.
 

koen

Actief
8 feb 2011
130
1
18
Welkom DaWaN! Ziet er netjes uit zo op de foto's.

Als ik het me goed herinner maakte jij 'DaWaN Rave' mixjes, of heb ik dan de verkeerde voor me ? (Gezien je nickname)
 

DaWaN

Nieuw hier
16 feb 2015
15
1
0
Bedankt iedereen voor het warme welkom!

Welkom DaWaN! Ziet er netjes uit zo op de foto's.

Als ik het me goed herinner maakte jij 'DaWaN Rave' mixjes, of heb ik dan de verkeerde voor me ? (Gezien je nickname)
Hahaha, inderdaad! Laatste die ik gemaakt heb stamt alweer uit 2007. Na de middelbare school zijn mijn hobbies en tijdsbesteding wel iets veranderd. Ik doe tegenwoordig praktisch niets meer met gamen, muziek en computers.

Ik heb al wel wat geknutseld aan de Lexus. Er waren wat lampjes kapot in het dashboard waardoor ik in het donker mijn kachel niet kon bedienen. Uiteindelijk bij http://www.bl-led.com.au/store/ de juiste 'neo-wedge' LEDs gevonden en besteld. Kleur wijkt iets af van het origineel, maar alle verlichting werkt weer en dat is prettig.
Kenteken verlichting was ook kapot en de houder was gesloopt door de vorige eigenaar. Nu netjes de sierstrip boven de kentekenplaat eraf gehaald en alles hersteld. Kentekenlampjes ook vervangen door LEDjes en die werken ook weer perfect!

Ook de bekabeling van de radio netjes gemaakt, vorige eigenaar had daar flink mee lopen beunen. Nu zit alles netjes gesoldeerd met krimpkous en weggewerkt.
Voorste OEM speakers met tweeters werken perfect, achter heb ik met wat hout adapterplaten gemaakt en mijn eigen full-range 16x9" speakers gemonteerd.
Subwoofer bekabeling zat nog in de auto, mogelijk dat ik mijn subwoofer uit mijn Civic nog een keer inbouw. Aan de andere kant ben ik nu ouder en het geluid van de OEM speakers is al erg goed. Verlichting van de head-unit valt wel wat uit de toon met blauwe LEDjes, mogelijk dat ik de SMD LEDjes in het front nog een keer vervang, wordt een leuk soldeerklusje!

Radio ontvangst lijkt goed te zijn, maar in Utrecht heb ik wel wat storing. Kan ik de antenne aansluiting van de OEM radio gewoon aansluiten of moet ik nog meer doen ? Als ik het goed begreep zit er in de voet van de antenne een versterker ingebouwd, moet ik deze aansturen ?

Ik heb ook een setje extra OEM 17" wielen gekocht met winterbanden waar ik nu mee rij. Die winterbanden bevallen mij echter totaal niet wanneer het >5 graden is, maar mijn zomerbanden moet ik echt vervangen. Nu heb ik zitten kijken en de OEM maat is 215/45/17, maar ik er is meer aanbod in 225/45/17 banden. Zit te denken om 4x Bridgestone Potenza S001 te bestellen. Gaat 225/45/17 rondom een probleem zijn met aanlopen o.i.d. ? Ik kan eventueel ook wel Conti SportContact 5 of Michelin Pilot Sport 3 overwegen. Zijn er nog andere aanraders qua high-end sport zomerbanden?
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
225 kan gaan aanlopen aan de voorkant als je ooit gaat verlagen, anders niks aan de hand...
 

DaWaN

Nieuw hier
16 feb 2015
15
1
0
Hier maar even een update doen!

Ik heb de Lexus nu alweer 2 jaar en toch best alweer wat aan gedaan:
-Kogels in de achterste fusees vervangen (zat speling op, wss door te veel driften)
-Remmen weer beetje gangbaar gemaakt
-4x Yokohama Advan Sport V105's in de maat 225/45/17 eronder en velgen laten stralen/coaten

Auto rijdt prima en er staat inmiddels al 264.000 op de klok. Afgelopen zomer naar Hongarije geweest met de auto en het is een ideale reisauto.

Gisteren voor de lol met de Lexus de baan op gegaan in Assen tijdens vrijrijden. Dat was echt de totale verassing van de dag, want ik dacht dat deze auto een complete dweil zou zijn.
Nou dat was dus niet zo, de Advan V105 heeft echt _veel_ grip en het chassis is heerlijk in balans. TCS off en heerlijk met de balans lopen spelen (hier en daar beetje glijden en oversturen).
Was eigenlijk veel leuker dan ik dacht! Dus ik denk dat ik deze auto nog even ga houden. Ik moet alleen nog wel een wiellager achter vervangen, want die had ik al eerder gesloopt...

Nu wil ik graag voor een wat serieuzer onderstel gaan kijken, met welke veren / dempers / sway bars hebben jullie ervaring ?
 

DaWaN

Nieuw hier
16 feb 2015
15
1
0
Zo inmiddels weer een ruim half jaar verder en ik heb het onderstel aangepakt.
Er zit nu een TEIN Street Advance-Z schroefset onder.
Bij die set moet je de topmounts overzetten van je originele veerpoten en die van mij waren nog in prima staat.
Dempers heb ik op zijn hardst staan en het rijdt iets stugger dan stock.
Vandaag ook op het circuit gereden en dat ging prima met de schroefset.
Ook nog de remmen aangepakt: ik heb nu EBC YellowStuff blokken en geen last van fading gehad.

Foto van de verlaging:
10za0bt.jpg


Enige probleem waar ik nog last van heb is trilling in het stuur bij hard remmen.
Als ik vol in de ABS trap wordt het weer minder. Het lijkt met de sporing van de vooras te maken te hebben.
Ik denk dat ik de grote rubberen bussen in de reactiearmen en de fuseekogels maar ga vervangen.
Iemand anders dit probleem ook al eens gehad?
 
Laatst bewerkt:

Knot

Actief
28 apr 2017
114
4
0
Ik vond het standaard onderstel echt drama, al zijn bij mij de dempers ook echt versleten.

Dat remmen heb ik ook, moet de blokken achter vervangen na de eerste keer circuit, zal die pennen meteen gangbaar maken al de klauwen eraf liggen, maar bij hard aanremmen idd ook trillen en als je dan doortrapt is het weer minder, ik heb niet het idee dat de schijven krom zijn maar idd eerder speling op draagarmrubbers of fuseekogels.

http://www.strongflex.eu/en/is-i-99...-arm-to-chassis-bush-sport-5902553523294.html

Deze bedoel jij denkik? Al trilt het wel hoorbaar had in het filmpje zeg. Overgens erg druk op de baan, en VEEL te veel geklets in de auto om je te kunnen concentreren, ik laat de gopro ook alleen meedraaien als ik er alleen in zit ;)
 
Laatst bewerkt:

DaWaN

Nieuw hier
16 feb 2015
15
1
0
Ik vond het standaard onderstel echt drama, al zijn bij mij de dempers ook echt versleten.

Dat remmen heb ik ook, moet de blokken achter vervangen na de eerste keer circuit, zal die pennen meteen gangbaar maken al de klauwen eraf liggen, maar bij hard aanremmen idd ook trillen en als je dan doortrapt is het weer minder, ik heb niet het idee dat de schijven krom zijn maar idd eerder speling op draagarmrubbers of fuseekogels.

http://www.strongflex.eu/en/is-i-99...-arm-to-chassis-bush-sport-5902553523294.html

Deze bedoel jij denkik? Al trilt het wel hoorbaar had in het filmpje zeg. Overgens erg druk op de baan, en VEEL te veel geklets in de auto om je te kunnen concentreren, ik laat de gopro ook alleen meedraaien als ik er alleen in zit ;)

Klopt, die bussen bedoel ik inderdaad!
Ik heb al een nieuw setje liggen, dus die ga ik binnenkort monteren.
Filmpje was ook niet direct bedoelt om te uploaden, meer om een idee te krijgen van de drukte op de baan!
Ook wilde ik mijn nieuwe camera (Sony HDR-AS50) even testen.
 

Knot

Actief
28 apr 2017
114
4
0
Duidelijk... heb jij ook strongflex, of powerflex, of origineel liggen?
 

DaWaN

Nieuw hier
16 feb 2015
15
1
0
Duidelijk... heb jij ook strongflex, of powerflex, of origineel liggen?

Ik heb OEM vervangers van Febest liggen. Deze dus: https://shop.febest.eu/arm-bushing-lower-arm-tab-090.html
Febest is sowieso een aanrader wat betreft onderdelen: supersnel geleverd en hele goede prijzen. Ik heb daar ook mijn achterste kogels vandaan toen ze kapot waren (deze dus: https://shop.febest.eu/arm-bushing-rear-assembly-tab-124z.html )
Ik ben niet echt gecharmeerd van Strongflex of Powerflex omdat de arm een behoorlijke slag maakt. Iets zegt mij dat een massieve PU bus niet echt bedoelt is om zo'n slag te maken.
De mooiste optie is denk ik de SuperPro bus van Figs: http://figsengineering.blogspot.nl/2012/12/diy-replacing-front-2-caster-arm.html
Die bestaat uit 2 delen zodat de bus makkelijk een slag kan maken. Nadeel is uiteraard de prijs..
Bij mij is het nu zo slecht dat OEM vervangers waarschijnlijk al een enorme stap vooruit is, dus dat ga ik eerst maar eens proberen.

Je kunt overigens in Japan via eBay ook nog de TRD variant van deze bus krijgen, kost alleen wel bijna 90 euro voordat je ze hier hebt:
http://www.ebay.nl/itm/TOYOTA-ALTEZ...USH-NO-2-SET-48655-SE100-RUBBER-/191406187777
Op het plaatje kun je ook zien dat ze niet massief zijn.