DirkR's IS200

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
He Dirk,
Goed bezig jongen. ATE super blue is goede keus, maar voor 40 euro ben je getild. Kan ik je voor 25 euro leveren.
EBC is redelijk OK als je naar prijs/kwaliteit kijkt. Als je echt super wil remmen moet je naar PAGID overstappen.
Kosten voor een Triumphje al 175 ex voor een setje voorste blokken! Maar: ik ken niets wat beter remt en we hebben al alles geprobeerd. In droge omstandigheden zijn de Amerikaanse Carbon_metallics vergelijkbaar, maar zijn op vochtige baan niet te doseren. Om het uit te testen heb ik bij 2 van onze coureurs zonder dat ze het wisten de gele pagids vervangen door YellowStuff en ze waren binnen 4 rondjes binnen om te vragen wat er met hun remmen aan de hand was... Wij rijden bij voorkeur de oranje lange-afstands blokken, maar die dingen warmen toch verrassend snel op en ze vreten je schijven niet op(HAWK/FERODO) Mind you; wij mogen reglementair alleen de originele kleine ongevemtileerde k.tschijfjes gebruiken( We gebruiken uiteraard ook Brembos) en dan zijn de blokjes superbelangrijk. Het kan dus best zijn dat een ander merk blokjes in combinatie met de lexus klauwen en geventileerde schijven wel naar tevredenheid werkt. Maar als ik op het circuit om me heen kijk rijden alle echte snelle jongens op Pagids. Al blijft het absurd dat die blokjes meer kosten dan een setje schijven.
Wat gewicht betreft: bekleding,kabelboom,glas/ruitbedieningssyteem. Maar ja: als je er mee op straat wil blijven rijden? Je zult merken dat je beter een pure circuitauto kunt bouwen en er een goedkoop 2ehands standaardexemplaar naast kunt houden. Dat is uiteindelijk goedkoper en je hebt en op het circuit en op straat meer rijplezier. Geloof me ik heb gelijk, want heb het zelf ondervonden.
Als ik je ergens mee kan helpen hoor ik het wel. Groeten, RedBaron
 

DirkR

Hoort erbij
26 jul 2012
75
0
0
@ Redbaron
Bedankt! Goed om te horen dat ik getild ben met die super blue. Die gast gaf me zelfs nog korting :X

Maar bedankt voor je tip over de Pagid blokken. Goede info. Deze ga ik zeker proberen als ik aan mijn volgende set toe ben. Ervaring valt niet over te discussi?ren. De EBC blokken zijn inderdaad redelijk, maar ben er zelf niet wild van.

Ik wil het circuit rijden graag gaan opbouwen. Gezien ik helaas niet de ruimte en financi?le middelen heb om in 1 keer een volle circuit bak te bouwen. Ook nog geen trailer en dergelijken. De auto word steeds leger, heb gister me parkeer sensor apparaat eruit gesloopt. Kabelboom strippen durf ik me nog niet aan te wagen. Te weinig kaas van gegeten. Volgende is denk ik de ow zo comfortabele stoelen van 25kg/stuk eruit ga halen en paar lichte stoelen ervoor in de plaats.
Ik wil graag de auto geleidelijk opbouwen voor time attacks. En voorlopig dus met de auto naar het cicuit rijden.
Ik heb wel een daily dus ben gelukkig niet afhankelijk van de auto. Ik hoop deze zomer een andere motor in de auto te hangen en dan eind van het jaar of volgend jaar serieus het circuit op te gaan. En dan zoveel mogelijk ervaring opdoen. En 'echt' leren auto rijden.
Op langere termijn moet het wel een pure circuit auto worden, maar alles op zijn tijd.

De weg ernaar toe is leuk :D
Veel sleutelen, leren, rijden, fouten maken, en weer sleutelen, meer leren, ervaring opdoen.
Autosport is een prachtige hobby, jammer dat het zoveel geld kost.

Mocht ik nog meer super blue nodig hebben, of vragen hebben, dan weet ik je te vinden :hi:
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Ok Dirk,
Biesheuvel heeft prima circuitstoeltjes voor weinig geld. Ik heb ook regelmatig stoelen die ik uitbouw omdat ze over de FIA datum zijn evenals 5/6punts gordels, dus als ik je van dienst kan zijn hoor ik dat wel. Toen ik net begon was ik ook blij als ik iets voor weinig of nog beter voor niks kon krijgen. Ik raad je aan om een racecursus te volgen. Ik kan je wel aan contacten helpen. Als je 2e weekend maart naar Francorchamps komt kun je meedoen aan de open pitlane dag. Op zulke dagen geef ik wel vaker wat prive-race-instruktie/rijles. Voor trackdays zijn er de bekende organisators; is soms erg duur, maar de circuits vragen enorme bedragen( Spa 200 euro per minuut, dus 1/2 uur trainen en 1/2 uur racen kost pakweg 12000 euro voor een startveld)... Als je bijvoorbeeld lid wordt van de HARC,kun je regelmatig tegen redelijke tarieven op Zandvoort of Assen terecht. Fouten maken hoort er bij, maar met wat begeleiding en adviezen moet je voorkomen dat je onnodige en voorkoombare kostbare fouten maakt. Autosport is al duur genoeg. Ga dus ook niet meteen voor de snelste motor of zo. Je bent goed bezig door eerst je remmen en onderstel aan te pakken en zorg voor goede veiligheidsvoorzieningen. Ga voor een betrouwbaar pakket en afdoende koeling, zodat je je op het rijden kunt concentreren en niet steeds met 1 oog je instrumentarium in de gaten hoeft te houden. Succes!!
 

DirkR

Hoort erbij
26 jul 2012
75
0
0
Bedankt voor het aanbod en de tips, bruikbaar advies.
Maar wat een geld zeg! 200 euro per minuut. Wel een erg mooi circuit ben wel eens bij de F1 trainingen gaan kijken daar. Maar ik ga eerst de auto afmaken. Zoals je al zegt. Het is erg prettig als je je geen zorgen hoeft te maken om de auto en je volledig kan focussen op het rijden. De motor die ik erin wil leggen zal ook niet extreem veel sneller zijn als ik nu heb. De is200 heeft (had) origineel 150pk. Het 1jzgte vvti blok wat ik wil inbouwen heeft origineel 280 pk, na een x aantal km misschien nog 260 pk, dus ik schat zo'n 220 pk aan de wielen.
voorlopig genoeg om leuk en vooral betrouwbaar te kunnen rijden/racen.

Race cursus lijkt me erg leuk, daar moet ik me er eens in gaan verdiepen. En dat van de HARC ook, weet dat me vader lid is en wel eens van die uitnodigingen krijgt. Misschien dat ik ook dan maar eens lid moet worden. Beetje circuit ervaring gaan opdoen. Heb jaren geleden al eens op Zandvoort gereden en vond het geweldig.
Dus als de lex er klaar voor is dan moet ik het gewoon gaan doen! :D
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
OK Dirk,
houd me maar op de hoogte. En als je pa al lid van de HARC is kan je volgens mij ook wel via hem meedoen.
Ben elke keer weer verbaasd hoe goed jij in die motornummers etc thuis bent. Waar vind ik daar wat info over?
Waar zit zo'n 1 jzgte vvti blok standaard in? Mijn IS 300 sportcross heeft maar 157KW ca 225 PK en die heeft ie nog steeds; ook op LPG(wat niet zo vreemd is, octaangetal van LPG is veel hoger dan buperbenzine). Ombouw op turbo of blower kan ik in Belgie wel vergeten vanwege strenge autokeuring. Dus zo'n blok klinkt interessant en motoren bouwen en opvoeren doe ik continu. Mijn ervaring is wel dat je aan veel moderne motorblokken weinig kunt verbeteren op het vlak van in/uitlaatpoorten en klepmaten. Scherpere nokkenassen gaan vrijwel altijd ten koste van loopkarakteristiek en koppel in lager toerenbereik en dan wil mijn vrouw er niet meer in stappen. IK sta altijd open voor tips en ben niet zo dom of arrogant om te denken dat ik alles al weet. Ik sleutel al bijna 4o jaar en leer nog elke dag!!Let's keep in touch.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
@ redbaron: je kan aardig wat vinden op wikipedia als je eenmaal het motortypenummer kent. Het zijn enkele zeer populaire motoren die volgens mij enkel op de Japanse markt werden verkocht. Je kan ze vinden onder de noemer JDM engines (Japanese Domestic Market). Er zijn bedrijven die deze blokken importeren, los of in een half cut.

Zoek op toyota enigine type of welk ander populair merk dan ook. Er zit ook een systeem in de nummers. De "t" in 1jzgte staat voor turbo. De IS300 heeft een 2jz blok, maar zonder turbo. De fameuze 2jzgte zit in bijvoorbeeld de JDM Supra. dus wellicht een minder groot probleem voor de belgische wetgeving (1 letter verschil)?
;)

Meer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_JZ_engine
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Zie je wel, ik leer nog elke dag wat bij.
Dank voor je hulp J2jedi. Maar motornummer is niet zozeer het probleem. Zodra ze in Belgie op de autokeuring een turbo op een motor zien die van huis uit atmosferisch is heb je problemen. De vraag is dan of je met een 2jzgte in atmosferische uitvoering beter af bent dan met een normale 2jz; of mogelijk is wat te winnen met nokkenassen/ander managementsysteem(bijv KMS) op 2jz of 2jzgte blok. Stap 1 lijkt me in ieder geval een beter uitlaatspruitstuk/uitlaatsysteem. Maar de beschikbare ruimte voor een 6in1 of 6-3-1 lijkt me een probleem. Op 6 cylinder race TRs boek ik spectaculaire resultaten met het 6-3-1 systeem van Tony Law, waarbij de primaries van de corresponderende cylinders in gelijke lengte aan elkaar worden gekoppeld; dus 1/6, 2/5 en 3/4, Je kunt je wel voorstellen welke krullen je moet maken in 2/3 om dezelfde primarylengte te bereiken als bij 1/6. Maar in een Race TR of TVR heb je die ruimte en win je dik 25 pk en idem Nm. Ik zag bij Showoff een MEGAN uitlaatspruitstuk; zag er goed afgewerkt uit, maar zo te zien 1/2/3/ en 4/5/6; 6-2-1 dus. Werd vroeger ook wel op triumph gebruikt en leverde 8 pk tov origineel, maar je kreeg er zo'n raar roffelend geluid mee en in de mid-range ging je er op achteruit! Heeft iemand ervaring met de MEGAN 6-2-1-?
Ook tips voor uitlaat? ik vind de originele wel ?rg geciviliseerd.Bijvoorbaat dank.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Zover gaat mijn kennis helaas niet, omdat ik geen ervaring heb met de motoren.
Atmosferische variant van de 2jzgte betekent: de turbo weglaten. Dan zal je de compressie weer moeten verhogen, en zeker ook een stand alone ecu gebruiken, maar dat weet jij denk ik veel beter dan ik.
;)
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Toch bedankt,
we wachten eens af of er nog anderen met ideetjes komen. Ik weet niet of de cylinderkop van de 2jzgte mogelijk beter is dan die van de 2jz.
 

DirkR

Hoort erbij
26 jul 2012
75
0
0
Zoals j2jedi al zegt, veel info komt van wikipedia of internet fora.
Heb het altijd erg leuk gevonden dat soort dingen tot in detail uit te zoeken.

Het 1jz-gte vvti blok komt onder andere uit de Toyota Chaser. Maar deze auto of motor is volgens mij nooit buiten Japan geleverd.
Maar er zijn een aantal redenen waarom ik voor dit blok kies en niet de oudere 1jzgte of de 2jzgte.

lichter gewicht dan 1jzgte non vvti en alle 2jzgte's
Door dat de deck lager is dan de 2jz heb je een lager zwaarte punt.
Dit blok al origineel met enkele turbo, dit bespaart gewicht en makkelijker met verder opvoeren.
Door de vvti heeft dit blok al zijn max koppel (379Nm) bij 2400 rpm
Ecu zit bij dit blok in het motorruim net zoals de is200, wat ombouw makkelijker maakt.
Daarnaast is de 1jz voor mijn vermogens wens meer dan voldoende. 2jzgte = 1000+pk / 1jzgte = 500+pk

Maar wat jou blok betreft de 2jzge.
Het is in bijna hetzelfde motorblok als de 2jzgte
Het verschil zit het hem in hogere compressie zuigers, een andere kop, en natuurlijk het ontbreken van 2 turbo's
Daarnaast heeft de 2jzge een minder goede olie voorziening van de gte variant.
Maar ik heb verhalen gelezen van mensen die 970 whp behalen met het turbo'e een standaard 2jzge onderblok. Sterk zat dus.
Maar een 2jzgte ombouwen naar non-turbo zal dus niet veel uithalen helaas.

De ongeblaze routen is helaas erg duur. Maar zo'n 300+ pk zou te doen moeten zijn. Meer is natuurlijk ook mogelijk maar dan word het wel echt heeeeel erg duur allemaal.
NA opvoeren komt volgens mij neer op slagvolume en toerental. Slagvolume kan je vergroten en een zogenaamde 'stroker-kit' maar daar betaal je zo tegen de 6000 euro voor. Dus dat zou ik niet zo snel doen.

Klepveren en kleppen (ivm hogere toeren)
Nokassen
Inlaat
Uitlaat
Motormanagement

En dan zorgen dat alles mooi loopt en de toeren begrenzen omhoog gooien.

En als je echt gek wil doen ITB's

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Blijft een mooi aanzicht.

Maar hou me op de hoogte van je project. En mocht je nog wat info of site's nodig hebben hoor ik het graag.
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
.Ik wil het inderdaad atmosferisch houden. Als ik toch een 2e blok bouw wil ik natuurlijk starten met een zo goed mogelijke basis. Als de kop van een turboblok beter ademt zou dat een argument kunnen zijn om hiervoor te kiezen.
Maar het zou net zo goed kunnen zijn dat de compressieruimte van een turbokop juist groter is om de basiscompressie zo laag mogelijlk te houden. In dat geval zou het alleen maar nadelig zijn om voor een turboblok/kop te gaan.
Langere slag is inderdaad duurste optie; mogelijk aanpassing onderblok nodig om kruk in de rondte te krijgen en dan nog andere stangen en zuigers met pistonpengat op andere plek. Dan liever groter boren, moet maar eens kijken hoeveel vlees er is om groter te boren. Dan alleen een setje grotere zuigers nodig en daar kom ik goedkoop aan omdat ik vrij veel gesmede zuigers koop. de compressieverhouding wordt dan ook vanzelf hoger. Gunstig voor BMEP en brandstofverbruik. Bij oude 4 cyl Triumphs is standaard boring maar 83 mm bij een slag van 92 mm = 2000cc. De grootste die we tot nu toe hebben gemaakt zit op 92 boring en dito slag= 2450cc. Zijn nu aan het bouwen aan 94 bij 94= 2600 cc. Met die grote maten moeten we wel speciale koppakkingen laten maken, maar de prijs hiervan valt wel mee; zelfs voor one-offs.
Voor het motormanagement ga ik voor KMS; is bewezen goed en mijn neef installeert dit en heeft een rollenbank liggen. Als ik 100 a 110 pk en NM per liter bereik ben ik tevreden. Moet met een VVti blok kunnen zonder al te gekke nokkenassen en extreme toerentallen. Smokey Yunnick(helaas overleden) en Kas Kastner(nog steeds contact mee) hebben meer dan 60 jaar motoren getuned en zij zeiden altijd: whatever you do: DON'T overcam the engine en daar ben ik het van harte mee eens. Tig PK bij een idioot toerental zijn alleen interessant aan de borreltafel! Op het circuitheb je er vaak niks aan en ik bewijs mijn gelijk al bijna twintig jaar met onze rondetijden en overwinningen; het gaat om bruikbaar/rijdbaar vermogen. Dat geldt des te meer bij een straatauto,
waar je ook je verbruik nog een beetje binnen de perken wil houden(is ook bij lange-afstandsraces die wij doen retebelangrijk). Fijn dat je meeleeft en meedenkt. Synergy works! Tot horens en bedankt.
 

Robokill

Actief
5 feb 2012
119
5
0
Hey Dirk,

je hebt waarschijnlijk de naam ad al eens horen vallen. Heb toevallig met hem samen toen een bank dagje gehad van de corollaclub waar ik met trots met mijn AE86 de 20v's uit de AE101 en AE111 versloeg.

Ad had toen een 1jgte met FMIC in zijn IS200 en die had toen al 308 pk aan de wielen. Naar mijn weten was dit het laatste type 1jgzte met FMIC en open luchtfilter + custom uitlaat. (waarschijnlijk zonder cat)

Wat betreft circuit rijden. De IS200 is leuk maar een zwaar hok. Als je hem echt puur daarvoor wilt gebruiken kun je mooi beginnen met alle geluidsdemping eruit slopen. Dit is een kut werkje maar kan een leuke gewichtsbesparing opleveren.

Vergis je niet dat als je 250+ PK in de auto hebt en je interieur er grotendeels uit ligt de auto al erg rap zal gaan aanvoelen.

Tevens gaat het vermogen van een blok alleen achteruit als het "misbruikt" is. KM's doen niets maar onderhoud en omgang wel. Als het blok van 280 nog maar 260 aan de krukas leverd heb je ergens teveel speling. Ga je dan duwen op het circuit dan gaat er geheid wat stuk. Er gaan trouwens zoiezo dingen stuk als je circuit gaat rijden.

Ben erg benieuwd wat een goed afgestelde IS200 kan doen. Heb destijds van Ad eens verloren op een slalom dag want hij kon gewoon te snel wegtrekken met die 1jgzte.
 

DirkR

Hoort erbij
26 jul 2012
75
0
0
@ Robokill,
Heb wel eens contact gehad al met ad over het evt uitvoeren van de 1jz vvti swap.
Was erg behulpzaam maar uiteindelijk haal ik mijn blok toch bij Suprasport.
Arnout van Suprasport is naar mijn weten de expert op gebied van suprablokken, en is dus ook zeer bekend met de 1jz. Grootste voordeel is dat ik via Suprasport ook nog verder kan met onderdelen voor het blok, waar Ad van Groundspeed alleen de swap/motoren aanbied.

Het gewicht blijf inderdaad een probleem. Ik ben wel begonnen met de nodige onderdelen eruit te slopen. De airco is er al helemaal uit en de kofferbak is bijna leeg. Moet alleen nog even met reservewiel ergens laten. Geluids dempende matten staan wel op de planning, maar is idd geen makelijke klus.
Verder ook nog de mistlichten, parkeer sensor kastje, kapjes onder de motorkap
en eigenlijk alles waarvan ik het niet nuttig genoeg acht :hi:

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Helaas geen budget voor een full-build in 1 keer uit te voeren. En een compleet kale is200 met diepe kuipen en 150 pk is ook geen porum. Dus ik ga gewoon stukje bij beetje aan de slag. Het meeste gewicht zit toch aan de voorkant. Dus ik ben nog aan het denken hoe ik die lichter kan maken, naast de bekende/dure cf motorkap.

Van het weekend de nieuwe wielen gemonteerd incl nieuwe alu wielmoeren.
Door dat de 225-45-17 banden maat en de ET35 van de velgen liep het geheel een beetje aan bij max stuur uitslag.
Dus heb even een stukje uit de spatschermen gesneden, en nu loopt alles soepel.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Combinatie met lichte velgen en alu wielmoeren scheelt weer een aantal kg onafgeveerd gewicht.

Ik ga de 1jz vvti ergens begin Maart ophalen. Dan eerst ff het blok opfrissen en opknappen waar nodig en dan kan de echte klus beginnen. Tot die tijd lekker onderdelen strippen = gratis :D

Edit: Heb je die AE86 nog? blijft echt een fantastische auto. Wil er heel graag nog een hebben, maar het is heel erg moeilijk om daar nog een goede van te vinden. De hachi roku blijft legendarisch!
 

Wesley-S

Hoort erbij
23 mei 2012
91
0
0
ben eens heel benieuwd naar die 1jz en hoe makkelijk/moeilijk die erin gaat. heb zelf ook al eens naar info gezocht maar je vind helaas weinig voor in een is200. Meestal gaat het over een 2JZ in een is300...
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
1jz wordt inderdaad steeds populairder! Auto ziet er goed uit Dirk! wat voor velgen zijn het?
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Ik denk net zo makkelijk/moeilijk als de andere conversions. Qua ruimte past het in ieder geval en mogelijk een of meer motorssteunen verplaatsen/aanpassen. De lastigheid zit hem altijd in de bedrading, maar ik denk niet dat daar echt grote verschillen zitten in moeilijkheidsgraad.
 

DirkR

Hoort erbij
26 jul 2012
75
0
0
@Wesley-S
Klopt info is vaak voor is300 of altezza's. Daarbij is niet alle info consistent, de ene zegt dit de ander dat.
Ik heb er flink onderzoek naar gedaan en heb genoeg basis kennis denk ik. ik ga nu gewoon beginnen en fix de problemen wel als ik ze tegenkom.

@mlcoolj
Thanks! 1jz gaat tegenwoordig overal in lexus, bmw's, nissan 200sx'e, s2000's FD3's. En met goede reden! :D Toyota power!
Velgen zijn A-tech final speed gear-r. Heb ze vooral gekocht omdat ze lichtgewicht zijn en cheap.
(stoeprandschade xxl) Nu nog ff setje ouwe lape op me oem velgen en dan eens lekker gummen
Pilot sport 3 hebben hiervoor teveel grip, of me auto te weinig pk's..........

@j2jedi
Ja je kan het ook zo moeilijk/makkelijk maken als je zelf wil. Het blok zou er ook gewoon zo op de ouwe steunen in passen. Maar met behulp van IS300 rubbers en engine brackets van suprasport komt de motor lager en verder naar achter.
Het mooie van de JZ vvti is dat de ecu in het motorruim zit net zoals bij de IS200. Maar ja, de bedraading kijk ik wel het meeste tegenop
 

Rowi

Actief
22 feb 2011
355
5
0
Mooie velgen;) en leuk ook die kleur.

Ben benieud naar de rest van je project, keep us posted:p
 

DirkR

Hoort erbij
26 jul 2012
75
0
0
Gister naar Haarlem gereden. En het nieuwe blok opgehaald bij Suprasport.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Blok achter in de auto geladen met de takel, goed vast gezet, en heel voorzichtig door de bochten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Blok uitgeladen en op een palletje gezet.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

TURBO!!! eindelijk

Heb het blok even goed kunnen bekijken en ziet er echt heel vers uit.
Eerst moet ik even wat bakbouten regelen zodat ik het blok op ze standje kan zetten.
Dan even goed oppoetsen aan de buitenkant.
En dan nieuwe onderdelen bestellen. Ben nog even aan het kijken wat ik allemaal nodig heb.
Ik denk aan bougie's, riemen, olie filter, brandstof filter en span rol.
Even kijken wat verder nog aan vervanging toe is.

Even rustig op mijn gemak alles weet netjes maken.
Misschien gelijk paar alu pulley's, nu kan ik overal makkelijk bij.