Distributieketting ratel bij koude start na kort te hebben gelopen.

Bobusa

Actief
12 okt 2008
261
151
43
Hoi Lexus collega's, om te beginnen aan @Speedy J: ik heb soms nadat ik na een koude start (bij rond vorst temperatuur) de auto weer uit zet, bv omdat ik 'm moet verplaatsen, een korte distributieketting ratel maar alleen als ik 'm voor de 2de keer start. Normaal nooit geen last van. Dus alleen bij een herstart als de auto kort ( 1 minuut) heeft gelopen. Herken je dat? Of andere leden misschien? Auto heeft nog naar 143k gelopen en nogmaals bij normaal gebruik geen ratel en loopt hij fantastisch.
 

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
182
149
43
Ik dacht olie die begint met 0W..

Ik las ergens, een keer dat ze bewust op een gegeven moment dunnere olie zijn gaan gebruiken dan oorspronkelijk. Wat daarvan de reden is geweest weet ik niet. Iets met klimaat (dunner zou beter zijn bij relatief koud klimaat) en km-stand staat mij bij.
Bij mij zit ook die dunne olie er in.
EDIT: gecheckt, 0w20 dus dan zal dat wel het beste zijn :unsure:
 
Laatst bewerkt:

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ook deze discussie tav de viscositeit van de olie komt met enige regelmaat terug op het Toyota-forum. Geen enkele dealer doet olie met de 'voorgeschreven' viscositeit in de motoren, tot verbazing van menig nieuw forumlid.
De gedachte is inmiddels dat Toyota dunvloeibare olie voorschrijft om vooral de uitstootnormen te kunnen halen, waarbij de dealers meer geinteresseerd zijn in het voorkomen van motorschade.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
702
628
93
Kleven er ook nog nadelen aan 10W40?
Ja, als nadeel kan gelden dat het bij lagere starttemperatuur wat langer duurt voordat overal waar olie in de motor moet smeren olie na het starten door de oliepomp is toegevoerd. Voor nederlandse omstandigheden speelt dat niet zo, bij winterse reizen in wintersportgebieden waar 's nachts de temperatuur sterk kan dalen is dat verschil duidelijk merkbaar - het duurt langer voordat de klepbediening (nokken en nokkenaslagers) olie krijgen toegevoerd. Daarnaast is een SAE xW40 op bedrijfstemperatuur uiteraard altijd ietsje dikker, wat een geringe bijdrage levert aan brandstofverbruik en CO2 uitstoot - voor het verpompen is meer energie nodig.

Om die reden zie je steeds meer dat een 5W30 of 0W20 en tegenwoordig zelfs een 0W16 wordt aangeraden. Het gaat dan (zeker bij de 0W16 variant) om motoren die door allerlei technische details daar ook voor zijn ontworpen en geschikt gemaakt. Bijvoorbeeld door cylinders en zuigers te voorzien van een speciale coating die zowel meer olie vast houdt dan met een klassiek hoonpatroon kan worden bereikt (cylinders) of die op zich als een soort noodsmeermiddel werken (zuigerhemd). Er is bij Toyota inmiddels in ieder geval één motortype waar ook de oliepomp het rond te pompen olievolume afstemt op de bedrijfsomstaandigheden (voorkomen van te hoge oliedruk, opbrengst afhankelijk van zowel toerental als motorbelasting).

Het gebruik van een 0W16 (en de al aangekondigde nog dunnere varianten) is af te raden in auto's waar deze niet worden aanbevolen. Het probleem zit daarbij in de "16", niet in de nul. Olie is bij een koude start altijd zeer veel dikker dan bij een motor op bedrijfstemperatuur. Bij een daling van de starttemperatuur van 20 graden Celsius naar -20 C wordt een 10W40 olie ongeveer 25 keer zo dik, uitgaande van een starttemperatuur van 20 C en een bedrijfstemperatuur van 120 C wordt de olie ongeveer ongeveer 27 keer dunner! De invloed van de temperatuur op de viscositeit is dus vele malen groter dan algemeen wordt gedacht.

De Japanse autoindustrie loopt met de voorliefde voor dunnere olie voorop, in Europa is men terughoudender. Sommige BMW modellen vragen zelfs een SAE 10W60 olie.
 

Bijlagen

  • Picture2.jpg
    Picture2.jpg
    297,8 KB · Weergaven: 26

Bobusa

Actief
12 okt 2008
261
151
43
Iedereen nog bedankt voor de reacties :)

Ik denk niet dat het om condens in het spruitstuk gaat, Toyota heeft dat toen al opgelost en als het geluid zich kortstondig voordoet dan loopt hij gelijk op alle 8 cylinders.
Viscositeit van de olie is mogelijk verdacht maar heel soms gebeurt het in de zomer ook, dus kans op die oorzaak is redelijk klein.
De 3 kettingspanners zouden een mogelijkheid kunnen zijn maar met "maar" 145000km en bij elke olieverversing geen olieverbruik is dat ook niet waarschijnlijk.
Ik denk dat de grote V8 het gewoon niet leuk vindt om even kort aangezet te worden (zonder EV) en weer uit. Maar de oorzaak blijft in het midden. Is niet erg aangezien het maar 1 of 2x per jaar voorkomt en ik gebruik zoveel mogelijk EV als het kan.

Edit: gramatica fouten :sleep:
 
Laatst bewerkt:

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
702
628
93
Ook deze discussie tav de viscositeit van de olie komt met enige regelmaat terug op het Toyota-forum. Geen enkele dealer doet olie met de 'voorgeschreven' viscositeit in de motoren, tot verbazing van menig nieuw forumlid.
De gedachte is inmiddels dat Toyota dunvloeibare olie voorschrijft om vooral de uitstootnormen te kunnen halen, waarbij de dealers meer geinteresseerd zijn in het voorkomen van motorschade.
Ik denk dat voor de dealers geldt dat ze vooral een viscositeit kiezen die ze bij alle in onderhoud zijnde motoren kunnen toepassen.

Toyota/Lexus biedt die keuze ook: naast een "voorkeursviscositeit" worden meestal een aantal alternatieven toegestaan. Als een dealer alleen de in de handleiding als eerste genoemde viscositeit zou kiezen, dan betekent dat er minimaal twee producten nodig zijn (SAE 0W-20 en voor relatief recent ontworpen of aangepaste motoren SAE 0W-16 en mogelijk in de toekomst nog andere varianten als SAE 0W-12 en 0W-8). Dat is uiteraard lastig - niet alleen omdat je dan een heel assortiment nodig hebt, maar ook omdat bij verversen een vergissing tot problemen kan leiden.

Mijn auto wordt inmiddels 5 jaar onderhouden door dezelfde dealer. De produktnaam en de kwaliteitseisen waaraan de olie voldoet is in die tijd af en toe veranderd, maar als viscositeit is altijd een SAE 5W-30 olie gebruikt. Dat is een viscositeit die zowel in oudere als gloednieuwe motoren in het Nederlandse klimaat prima voldoet en ook nog voldoende dun is om in wintersportgebieden tot ca. -25 C prima te kunnen starten. Het is dus qua viscositeit een alleszins te verdedigen compromis. Inmiddels wordt de kwaliteit aangegeven met ACEA C2 - en daarmee is de kwaliteit substantieel beter dan wat Lexus minimaal vereist.

Het belangrijkste nut van een dunnere motorolie is dat daarmee de CO2 uitstoot enigszins wordt teruggedrongen. En uiteraard zal een 0W-x motorolie wat sneller alle te smeren onderdelen bereiken dan een 5W-x of 10W-x. Het verschil zal echter pas echt duidelijk bij temperaturen zoals we die in een Nederlandse winter uiterst zelden tegenkomen.

De te bereiken brandstofbesparing is relatief bescheiden. Voor de gebruiker zijn enkele procenten niet zo interessant - voor de verkoper van auto's wel, omdat allerlei fiscale maatregelen samenhangen met zaken als CO2 uitstoot en brandstofverbruik en daardoor met de verkoopprijs van de auto.

Of de vrees voor motorschade realistisch is, lijkt niet waarschijnlijk. Je schrijft als fabrikant niet een "dun" produkt voor in combinatie met 10 jaar garantie, als dat onverantwoord zou zijn. Overigens heeft men in Japan (waar dunne motorolie al veel langer in gebruik is dan in Europa) al vele jaren ervaring met relatief dunne producten.

Ik heb geen uptodate overzicht kunnen vinden waarop te zien is in welk motortype welke olie mag worden toegepast en wat daarbij de "voorkeursviscositeit" is. Wel kwam ik op een Engels forum een redelijk recent overzicht tegen waarbij inmiddels ook SAE 0W-8 wordt genoemd: https://www.toyotaownersclub.com/tutorials/article/36-engine-oil-recommendations/

Het zou interessant zijn om te zien wat inmiddels in Nederland allemaal wordt voorgeschreven. Wellicht dat iemand ergens een uptodate overzicht kan verkrijgen. Zo langzamerhand zal ook de dealer het spoor wel enigszins bijster zijn....
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Bobusa