Een Lexus zakelijk rijden als Youngtimer

Ik heb ook een Lexus

Hoort erbij
2 apr 2023
79
73
18
De zakelijke rijder is er bekend mee: Een Youngtimer kan interessant zijn voor de bijtelling. Een auto ouder dan 15 jaar geeft een bijtelling van 35% over de dagwaarde.

En dus heb ik recent een Lexus GS450H (GWS191) uit 2007 gekocht. 160DKm op de teller in perfecte staat. Helemaal origineel. Er is nog niets aan "verbeterd".
Vrij zuinig (deze tank staat op 8,2L/100Km gemiddeld. Lekker snel. Luxe en vol met accessoires. Erg vervelend allemaal.

Wat ik er nog aan wil doen in Apple CarPlay in laten bouwen met behoud van het originele scherm. Die afspraak staat. Wellicht wat leer laten opknappen en de lampen zijn wat gelig. Polijsten of vervangen dus. Maar eerst rijden...

Tot op heden een Mitsubishi Eclipse Cross gereden met alles erop en eraan. De Lexus rijd echt fijner.. Wat ik ga missen is de stuurverwarming en elektrische voorruitverwarming (waarom heeft de Lexus dat niet?) en wellicht wat kofferruimte. Wat ik niet ga missen is het windgeruis, het schommelen (hoge auto) en het krakende dashboard en stuur. Verder wel een fijne ruime auto. Prima mee gereden.

Nu is een 15 jaar oude auto wel een beetje spannend. Ga ik alle kwalen meemaken of is er netjes mee gereden en rijd ik er nog 3 ton mee. We gaan het meemaken.
De enige grote zorg is het kwaaltje met de warmlopende 5e cilinder (2GR-FSE) die dan de cilinderwand beschadigd en dan olie gaat zuipen en dan moet je blok eruit.
Heeft iemand dat al meegemaakt met hun GS of is het een kwaal die nauwelijks voorkomt?

Ik rijd over het algemeen rustig. Behalve als er dan zo'n schreeuwbak naast je staat. Met de Lexus rijd je lekker met ze mee tot de max snelheid. Gaat gewoon in alle rust terwijl zij aan het racen zijn.. Een klikbait titel zou zijn: This car is hated by.. vul zelf maar in :)

Zelf ben ik wel technisch maar sleutelen vind ik niets al kan ik het wel. Uiteraard heb ik de auto al uitgelezen en wat instellingen aangepast met Techstream.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno en AKA_Q

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
621
93
Een 15 jaar oude auto kopen, is inderdaad spannend. Ook als hij op het moment van aankoop goed loopt, is dat geen garantie dat dat nog lang zo blijft. Er kan na 500 km iets kapot gaan en het kan ook nog 200.000 km duren. Om die spanning de baas te worden kun je een aantal dingen doen. Ten eerste: wat is de onderhoudshistorie. Als dat allemaal goed is gegaan en ook een langdurige proefrit geen aanleiding geeft tot opmerkingen, mag je er vanuit gaan dat de auto in alleszins redelijke staat verkeert, hetgeen binnenkort falen overigens niet volledig uitsluit. Het tweede dat je kunt doen is je realiseren dat er in de toekomst mogelijk een forse reparatie nodig kan zijn - en dus in gedachten daarvoor een fors bedrag daarvoor reserveren. Anders gezegd: tel bij de aankoopprijs een fors bedrag op voor mogelijke toekomstige reparaties om hem nog landurig in rijdbare staat te kunnen houden. De prijs van een 15 jaar oude auto is natuurlijk veel lager dan een veel jonger model, en daardoor kan het, inclusief eventuele reparatiekosten, nog steeds financieel aantrekkelijkzijn om een Youngtimer aan te schaffen.

Op het internet is een fimpje te zien waarbij een vergelijkbare motor wordt gedemonteerd.

(
).

Wat je daarin ziet is dat de motor inwendig behoorlijk vervuild is, dat de waterpomp al geruime tijd lekkage heeft gehad en dat met name de zuigerveerzone oververhit is geweest. Dat is niet het gevolg van een kortstondig incident, maar van het geruime tijd een reparatiebehoefte negeren. Er zal een aantal zaken zichtbaar zijn geweest voordat de motor de geest gaf. Koelwaterlekkade resulterend in de noodzaak om bij te vullen, een te hoog oplopende motortemperatuur en lakvorming, hetgeen bij normale verversingstermijnen, kwaliteitsolie en het in de gaten houden van de temperatuurmeter waarschijnlijk had kunnen worden voorkomen. Het uiterlijk van de zuigers (koolafzetting op de zuigerbodem, vastzittende zuigerveren) in het filmpje maakt duidelijk dat er veel te lang is doorgereden. Bij tijdig ingrijpen had met vervangen van de waterpomp erger kunnen voorkomen....

Anders gezegd: ik zou me over die 15 jaar niet te veel zorgen maken, als alles er tot nu toe goed uit ziet. Goed onderhoud is de beste manier om dat ook langdurig zo te houden. Alles gaat uiteindelijk eens kapot, maar op het tijdstip waarop dat gebeurt heb je zelf invloed. De door jou genoemde kwaal komt inderdaad af en toe voor. Ik heb geen idee hoe vaak, maar ik kan me gezien de onderhoudsdiscipline in de VS, voorstellen dat het daar aanzienlijk frequenter is dan in Europa.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Er zal onderhoud aan zitten te komen bij deze leeftijd en km-stand. De uitlaat, de schokdempers, de remmelarij - binnen nu en 130k km gaat dat vervangen worden. - als dat nog niet gebeurd is. Ook de hybride-accu heeft niet het eeuwige leven - die van mijn wagen is bij 300k km vervangen vorig jaar. Is de waterpomp al vervangen? Dat zijn wel kosten allemaal, en daarnaast heb je uiteraard nog te maken met vervanging Xenon-lampen en bandendruksensoren en dergelijk klein leed.
Dat is een beetje de afweging: een flinke afschrijving van een nieuwe wagen of de onderhoudskosten van een youngtimer ... :)

Er zijn dramaverhalen bekend van motorproblemen en falende oliepompen. Hier echter nog nooit wat van gelezen. Het is geen TFSI! Ik vermoed ook dat bovenstaand voorbeeld alles te maken heeft met de Amerikaanse visie op motoronderhoud: motormaintenance is fake news!
 

Ik heb ook een Lexus

Hoort erbij
2 apr 2023
79
73
18
Wat er zoal al vervangen is voor aanschaf:
  • Waterpomp
  • V-riem
Dat was het..
In 2019 heeft hij een aankoopkeuring gehad. Geen punten (op versleten banden na)
Verder is er nooit iets defect geweest aan die auto. Best bijzonder. Dus ik ben niet al te bang dat het een kneusje is.

De aanschaf van een Youngtimer is ook net perse laag. Over het algemeen weet iedereen best goed dat een mooie oude auto toch wat waard is :)
Er zit ook 18 maanden garantie op. Dus de garage was ook niet bang.
We gaan het meemaken. Bedankt voor de geruststellende woorden @Romke en @Frank2b Ik rijd wel rustig over het algemeen. Scheelt ook.
 

Ik heb ook een Lexus

Hoort erbij
2 apr 2023
79
73
18
Ik moest nog wat foto’s plaatsen.
IMG_4776.jpeg
IMG_4775.jpeg
IMG_4774.jpeg