Ervaringen met verschillende Lexus dealers

CBRX450H

Nieuw hier
21 feb 2024
5
1
3
Goedenavond allen,

Sinds november van het afgelopen jaar rij ik in een hele fijne RX450h President uit 2009. Auto bevalt top en door mijn lange woon-werk afstand vliegen de km’s erop. Dit betekent dat ik over een ruime 2 maanden voor onderhoud naar de dealer moet.

Er zijn al wat topics gewijd aan verschillende dealers en of de Lexus dealer wel noodzakelijk is voor onderhoud, maar overal hoor en zie ik wisselende verhalen. De dichtstbijzijnde dealer is voor mij Louwman in Arnhem, waar ik ook een aankoopkeuring heb gedaan. Vriendelijke receptioniste, maar ze had geen technische kennis en moest vervolgens wel de uitslag van de aankoopkeuring op mij overbrengen. Nadat de monteur haar uitleg had gegeven probeerde ze dit vervolgens aan mij door te geven. Technische vragen vanuit mijn kant konden hierdoor niet echt beantwoord worden. Ik zou daarna nog teruggebeld worden over een andere vraag, maar nooit meer wat gehoord. Nu hoor ik over Louwman niet alleen positieve verhalen en de eerste indruk bij mij is ook niet waanzinnig.

Daarom twijfel ik om richting Lexus Zwolle te gaan (qua reistijd 15 minuten extra), of naar Lexus Enschede (werk daar in de buurt). Heeft iemand/hebben jullie ervaring met een van deze of beide dealers? En dit zijn allebei geen Louwman dealers toch? Het is niet zo dat ik nooit naar Arnhem zou gaan, maar ben even nieuwsgierig naar alternatieven.

Omdat de RX nu nog in de garantie zit wil ik graag het onderhoud nog even bij Lexus houden. Ik las dat lang niet iedereen zijn/haar Lexus bij de merkdealer in onderhoud heeft, wat logisch is met de uurtarieven die gerekend worden.

Dus, ervaringen zijn welkom & alvast dank!
 

Steve070

Hoort erbij
18 feb 2017
47
12
8
Ik heb indertijd mijn ct200 gekocht en laten onderhouden door lexus zwolle (van leussen). Ik kan alleen maar positief zijn over deze dealer. Goede (after)sales service en zeer service gericht.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
622
93
Ik denk dat de ervaring met een dealer heel sterk afhangt van degene die je daar te woord staat en wat het onderwerp is. Soms krijg je een uitstekend antwoord van iemand die duidelijk ter zake kundig is en soms zal het antwoord tegen vallen. Op basis van een enkele ervaring een dealer beoordelen, is dan ook niet echt zinvol en misschien ook niet helemaal fair. Overal werken mensen, de een wat meer deskundig dan de ander. Bij ontevredenheid of wanneer je teleurgesteld bent in je verwachting, maak je dat best duidelijk bij het betreffende bedrijf om ze indien gewenst in staat te stellen zaken te verbeteren. Het publiekelijk "beoordelen" via bijvoorbeeld een forum, zal waarschijnlijk niet echt bijdragen tot verbetering in de toekomsrt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
296
170
43
Mijn ervaring met het servicepersoneel is ook wisselend. De ene begon over de multiriem van een CT controleren, terwijl de ander mij weer prima iets kloppend kon uitleggen. Persoonlijk kijk ik vooral naar de kwaliteit van de werkplaats, daar draait het (voor mij) uiteindelijk om. Dat is in mijn ogen meer dan in orde, dus daarom blijf ik mijn dealer bezoeken.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
837
1
441
63
De dichtstbijzijnde dealer is voor mij Louwman in Arnhem, waar ik ook een aankoopkeuring heb gedaan. Vriendelijke receptioniste, maar ze had geen technische kennis en moest vervolgens wel de uitslag van de aankoopkeuring op mij overbrengen. Nadat de monteur haar uitleg had gegeven probeerde ze dit vervolgens aan mij door te geven. Technische vragen vanuit mijn kant konden hierdoor niet echt beantwoord worden.
Ik heb 10 jaar ervaring met die dealer. Helaas is de geweldige receptionist/service adviseur die ze daar hadden ergens anders gaan werken sinds afgelopen najaar. Die man vond ik zeer fijn en echt waarde toevoegen aan de beleving voor de klant. Ik heb tot op heden een keer contact gehad na zijn vertrek en ik kan niet anders zeggen dat ik hem graag terug zie komen op zijn oude plek.

Ik moet wel zeggen dat de aftersales eventuele klachten wel serieus neemt. Je moet dan wel de moeite nemen om dit bij ze aan te kaarten maar dan komen ze je wel tegemoet. Maar ook hier moet je zelf wel alert zijn op wat je denkt dat nodig is en wat er daadwerkelijk gedaan wordt. Controleer dat achteraf (voor zover mogelijk) wel. Het feit dat veel personeel daar al jaren werkt doet mij vermoeden dat men er met plezier werkt en dat dit zich vertaald naar omgang met klanten. Dat zie ik bij andere (merk)dealers wel eens anders hoor; kom je er na een jaar voor onderhoud bijvoorbeeld, veel nieuwe gezichten. Dat is hier niet zo.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
246
144
43
Je vroeg naar o.a. ervaringen met Peterman Enschede. Ik kom daar al 12 jaar en daarvoor ervaring bij Arnhem en later ook (de LS600h gekocht) bij Louwman Den Haag. Met Romke eens dat een enkele ervaring niets zegt over de service. Met Peterman heb ik gemiddeld erg goede ervaringen, ze komen hun afspraken nagenoeg altijd na. Het enige, wat ook bij andere dealers voorkomt, is helaas de reactietijd of helemaal niet terug emailen of bellen, dat vind ik een grote stoorzender. Een andere werkplaats heeft voor mij overigens geen zin want ik heb weer een jaar garantie op het hybride systeem. En dat is me heel wat waard.
 
Laatst bewerkt:

CBRX450H

Nieuw hier
21 feb 2024
5
1
3
Dank voor de reacties allen! Idd een goed punt dat een eenmalig bezoek niks over de service zelf kan zeggen. Ik heb het misschien wat knullig verwoord, maar het concept van één aanspreekpunt voor klanten lijkt mij niet mega handig. Hiermee niks ten nadele van degene die dat aanspreekpunt is, maar vooral omdat je daardoor geen monteur en/of serviceadviseur aan kan spreken. Dit is natuurlijk niet elke keer nodig, maar persoonlijk vind ik het best prettig als deze mogelijkheid er wel is.

Ik was vooral benieuwd naar de ervaringen van anderen met Zwolle en Enschede omdat ik tussen Arnhem en Zwolle in woon, en dichtbij Enschede werk. En omdat ik in de luxepositie zit om uit 3 dealers te kunnen kiezen (en om in een Lexus te rijden) was ik even nieuwsgierig :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

rene-vt

Nieuw hier
7 nov 2023
3
4
3
Mijn ervaring met Peterman Enschede is gemiddeld zeg maar. Heb april 2023 een RX gekocht met 60k op de teller, bij een niet-lexus bedrijf. 1e beurt bij peterman was bij 75k, op zich alles prima, alleen tevoren gevraagd naar de kosten en ze hadden de hybrid healthcheck niet vermeld, achteraf wel uitgevoerd dus 75 eur extra op de rekening. ca. 2 mnd na de beurt tijd voor stoelverwarming, november 2023. beide stolen geen verwarming, heel vreemd want dat was wel zo toen ik de auto kocht, zeker weten getest. Afspraak gemaakt om na te laten kijken, kosten 75 eur, bleek van beide de stekkers los te zitten. kan dit bij uitvoeren van de 75k beurt zijn gebeurt ?? geen idee, maar ook geen garantie want dit is geen fabrieksfout, dus de 75 eur moest betaald worden.
Invullen van het ge-emailde klant-tevredenheidsonderzoek.. is zinloos, er komt geen reactie.
volgende beurt ga ik in zwolle proberen, kijken hoe dat gaat
 

Lexy

Actief
17 mrt 2023
137
70
28
Peterman gaat toch zijn dealerschap verliezen, of niet?
Ik ken Peterman alleen van de tijd dat ie op de singel in Enschede zat. Daar heb ik mijn eerste citroën 2cv gekocht. In 1978. Tja, dat is effe geleden.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
246
144
43
Peterman gaat toch zijn dealerschap verliezen, of niet?
Ik ken Peterman alleen van de tijd dat ie op de singel in Enschede zat. Daar heb ik mijn eerste citroën 2cv gekocht. In 1978. Tja, dat is effe geleden.
Ja, inderdaad. Einde dit jaar beeindigd het officieel. Nu ik jouw reactie lees realizeer ik me dat weer en het heeft uitgebreid in de krant gestaan: Peterman ‘onthutst’ over afpakken dealerschap Toyota; ruzie met importeur over ‘Hengelo’

Dat betekend niet dat ze perse klanten gaan verliezen. Ze blijven dan kennelijk een Toyota/Lexus service locatie. En je kunt er Toyota/Lexus nieuw en gebruikt blijven kopen.

Ik ben over het laatste groot onderhoud uitermate tervreden en kon alle technische details met de chef werkplaats tot tevredenheid bespreken. Dus blijf gewoon bij Peterman zolang er geen leegloop van monteurs is. De LS600h is een complexe auto die ik niet zomaar aan Toyota Wilmink in Hengelo toevertrouw.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
582
1
381
63
Ik ben voor de 90k beurt van de NX bij van Leussen in Zwolle geweest en dat is prima verlopen op wat gedoe met de factuur na. Maar niet iets waardoor ik zeg dat ik er niet weer heen ga.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
622
93
Ik ken Peterman alleen van de tijd dat ie op de singel in Enschede zat. Daar heb ik mijn eerste citroën 2cv gekocht. In 1978. Tja, dat is effe geleden.

Een volledig off topic vraag:

Was Peterman in 1978 Citroen dealer? Daarvoor was Kolenaar aan de Deurningerstraat Citroen dealer, gerund door twee broers. Een daarvan is rond die tijd Mazda dealer geworden (en is dat nog steeds, al runt inmiddels een zoon daarvan het bedrijf).
 

Lexy

Actief
17 mrt 2023
137
70
28
Klopt! In die tijd waren er 2. Peterman zat in het verlengde van de Oliemolensingel. Varvik of Patmossingel? De execte straat weet ik niet meer. Op de oliemolensingel heb ik met mijn vriendin 2,5 jaar gewoond. In appartementje vlak bij de brug over het spoor. ( Sinds 1980 in de provincie Utrecht) De eerste 2cv kwam bij Peterman Enschede vandaan. Ik had bij Peterman Oldenzaal een oude Diane gekocht voor 1000 gulden, tja student, geen geld voor een nieuw). Ik heb nog stage gelopen bij VanHeek op de boerderij richting Glanerbrug.
Man, man wat een mooie tijd was dat…..(als oudjes gaan praten over het verleden….)
En nu , begonnen met een 2cv en als laatste nu een Lexus NX350h awd. …….:)
 
Laatst bewerkt:

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
622
93
Klopt! In die tijd waren er 2. Peterman zat in het verlengde van de Oliemolensingel. Varvik of Patmossingel? De execte straat weet ik niet meer. Op de oliemolensingel heb ik met mijn vriendin 2,5 jaar gewoond. In appartementje vlak bij de brug over het spoor. ( Sinds 1980 in de provincie Utrecht) De eerste 2cv kwam bij Peterman Enschede vandaan. Ik had bij Peterman Oldenzaal een oude Diane gekocht voor 1000 gulden, tja student, geen geld voor een nieuw). Ik heb nog stage gelopen bij VanHeek op de boerderij richting Glanerbrug.
Man, man wat een mooie tijd was dat…..(als oudjes gaan praten over het verleden….)
En nu , begonnen met een 2cv en als laatste nu een Lexus NX350h awd. …….:)
Ik vroeg het omdat ik in 1970 drie maanden stage heb gelopen bij Kolenaar - was inderdaad een heel andere tijd dan nu. 2cv, Dyane, Ami en DS - nogal buitenissige en in allerlei opzichten geniale auto's die meestal voortijdig overleden door het roestspook en "met de Franse slag" in elkaar waren gezet.
 
  • Leuk
Waarderingen: snoek1 en Lexy

Elan

Hoort erbij
16 dec 2023
35
16
8
Nu ik dit topic lees heb ik een vraag over Louwman in Breda.
Ik ben er afgelopen week geweest voor de 105k beurt van mijn 11-‘16 RX450 F-sport.
Tijdens de werkzaamheden (waar ik overigens op wachtte, want maar 60/90 minuten) kwam er een serviceadviseur naar me toe met de melding dat de remschijven en blokken op de vooras versleten waren. Ik vond dat vreemd want in November met nieuwe banden was dat nog erg ruim voldoende. Ik vertrouwde het niet helemaal, en heb gezegd dat dit niet hoefde. Dit omdat ik er wanneer nodig toch mijn eigen merk schijven en blokken op wilde monteren.
Nu thuis toch erg nieuwsgierig de auto eens op de brug gezet en de boel gedemonteerd. Schijven nog 33mm dik met een minimaal randje, en de blokken nog allen tussen de 6/7mm voering!
Iemand nog meer deze ervaring daar, want dan ben ik er snel klaar mee…
Dit is gewoon oplichting
 

Lexy

Actief
17 mrt 2023
137
70
28
Als een remschijf 1 tot 1,5 mm mag slijten (afh van het type) en zo’n nieuwe schijf is 34,5 mm dik. Dan zit je met 33 mm wel op de grens. Maar hoe dik is de standaard schijf voor een RX?
Je zou eens op een site naar remschijf voor je auto zoeken. Daar staat bij de specs ook de minimale dikte vermeld.
En als het goed is staat de dikte op de schijf.
 
Laatst bewerkt:

Elan

Hoort erbij
16 dec 2023
35
16
8
Als een remschijf 1 tot 1,5 mm mag slijten (afh van het type) en zo’n nieuwe schijf is 34,5 mm dik. Dan zit je met 33 mm wel op de grens. Maar hoe dik is de standaard schijf voor een RX?
Je zou eens op een site naar remschijf voor je auto zoeken. Daar staat bij de specs ook de minimale dikte vermeld.
En als het goed is staat de dikte op de schijf.
De dikte staat meestal op de buitenrand, en daar zit natuurlijk wat roest op. Maar geloof me, de schijf is zeker nog niet op z’n einde, en zou wellicht mee vervangen mogen worden wanneer de blokken aan de beurt zijn. Maar met 6/7mm op de blokken zitten er nog wel wat kilometers in hoor..
Durf zelfs te beweren dat ik er de volgende 15k nog mee door zou komen.
Nu ik alles eraf heb ga ik het uiteraard vervangen en dan meteen door keramische blokken, maar ik vond dit niet erg chique.
Ik dacht dat er toch al wel genoeg verdiend werd op motorolie en oliefilter vervangen en banden oppompen (die ik op 2.5 bar had omdat ik dat fijner vind dan 3.1) voor het bedrag van €422,-
 

Lexy

Actief
17 mrt 2023
137
70
28
Nee, dat lijkt me ook niet dat ze aan vervanging toe zijn. Sommige garages proberen het gewoon. Zoiets was voor mij de reden om met een van mijn vorige auto’s (Citroën) een andere garage te zoeken. Van alles op de rekening, maar niks uit voeren . En dan als excuus, de monteur is plotseling weggeroepen naar huis en de nota’s voor een beurt zijn standaard en stond al klaar. Tja…..
 
  • Leuk
Waarderingen: Elan

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
296
170
43
Als ik even gauw een paar schijven op Winparts bekijk, zie ik dat de dikte nieuw 34mm is en de minimale dikte 31 of 32mm is. Dus dan heb je minstens nog één mm over.
Screenshot_20240425_192652_Chrome.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB en Elan