Even voorstellen, Dino

Dino286

Nieuw hier
30 jul 2012
23
0
0
Zaterdag, 4 augustus, is het zover. Mijn CT 200h heb ik al zien staan.
Het wordt mijn 15de auto. In totaal heb ik ruim 1 mln kilometer achter de kiezen.

Mijn huidige wagen is een Jaguar 2 liter diesel maar wilde wat kleiner.
Met deze Jaguar reed ik (115.00 km) altijd meer dan 16 km op ??n liter. Het gemiddeld verbruik lag op zo'n 5,5 liter per 100 km. 's Winters wat meer: 5,6 tot 5,7, 's zomers wat minder. M.i. een kwestie van goed inschatten van verkeerssituaties. Dus, in het algemeen, niet te hard optrekken en/of remmen.
Geen sportieve rijder? En het bochtenwerk dan?

Heb driemaal (of is het viermaal?) een testrit met een CT 200 gemaakt.
Gedurende de eerste korte testrit (midden 2011) viel de wel erg stugge vering op.
Tijdens de tweede korte testrit (begin 2012) was het "onrustig" stuurgedrag op autowegen zeer opvallend en bijzonder storend. Iedere seconde moest ik "erbij" blijven. Mijn vrouw (en ik overigens ook) dachten veel harder te rijden dan in werkelijkheid het geval was. Geen aantrekkelijk vooruitzicht.
De derde testrit is gemaakt in de duurste uitvoering (150 km begin juni en met wat flinke heuvels, in de Ardennen). Dat klikte aanzienlijk beter, maar de vering bleef toch wat kort aanvoelen. Jammer dat ik niet weet met welk merk banden en/of maat velg en/of bandenspanning ik heb gereden.

Toch bleef de wagen mij om andere redenen erg bekoren. Hij paste ook geheel bij mijn rijstijl.
Uiteindelijk, na alles op een rijtje te hebben gezet, de standaarduitvoering gekocht. (Het alternatief was de nieuwe Volvo V40.) De opties van de overige modellen deden mij niet veel m.u.v. de cruise-control en parkeercensoren. Samen met het alarm en metallic lak is voor deze opties gekozen.
Overigens wel ge?ist dat de wagen met Michelins zouden worden uitgevoerd. In ieder geval niet met Yokohama's.

De standaarduitvoering heb ik dus nooit kunnen ervaren. (Zelfs bij de importeur was geen basisuitvoering aanwezig.) Ik ben mij ervan bewust een gok genomen te hebben en ben dus ook zeer benieuwd wat de wagen in deze uitvoering (met 15 inch velgen en Michelins) mij gaat brengen.
In ieder geval zal ik internet blijven afstropen om de ontwikkelingen t.a.v. van vering en rechtuit rijden te volgen.
Op mijn eerste drie auto's (Fiat 128) had ik Koni's laten monteren. Dat was een bijzonder positieve ervaring: het was alsof ik in een geheel andere en duurdere auto reed. Ik hoop dan ook stilletjes dat Koni t.z.t. een demper voor de CT 200h op de markt zal brengen.

Wordt in ieder geval vervolgd. Zeker ook t.a.v. het brandstofverbruik.
Dino286 (en daarvan is er maar ??n gemaakt)
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Welkom hier enige echte Dino286 :p Er wordt gezegd dat de standaard CT met 15"-ers comfortabeler is dan de "sportievere" uitvoering. Hoop dat je er veel plezier aan hebt! nog 4 nachtjes slapen en dan kun je deze ophalen!
 

W1773M

Heel actief
18 mei 2010
856
15
18
Welkom op Het Lexus Forum, ik hoop dat je veel plezier gaat beleven aan je CT. :D
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Welkom :)

Het onderstel is aangepast ergens dit jaar, na de introductie van de F-sport. De "gewone" versie moet nu dus comfortabeler zijn dan die van vorig jaar.

In ieder geval welkom op het forum en heel veel plezier met de CT!
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Welkom op 't forum en proficiat met de 'soon to be true' aanwinst! ;)

Je kunt in principe wel stellen dat minder velg en meer band het comfort ten goede zal komen, tezamen met de vernieuwde veer-setup als hierboven genoemd.

Pics en een rijimpressie zijn straks uiteraard welkom! ;)
 

Dino286

Nieuw hier
30 jul 2012
23
0
0
Sinds 4 augustus 372 km afgelegd.
Zo'n 100 km autoweg, 200 km 80-km binnenwegen, de rest stadsverkeer.
Het valt op dat met name het rijden op binnenwegen (80 km) het verbruik sterk doen dalen.
Op de autoweg zal het verbruik wat tegenvallen, denk ik.

De benzinemeter staat bijna op de helft.
Ik zou nog 427 km kunnen rijden voordat ik droog sta.
In totaal dus zo'n 800 km.

Verbruik "sinds laatste tankbeurt": 21,2 km op ??n liter (4,72 liter per 100 km).
Verbruik algemeen gemiddeld: 21,0 km op ??n liter. (4,76 liter per 100 km).
Maar dat zal wel iets stijgen heb ik zo het gevoel (zie tweede opmerking).

Eerste ergernis al na 30 km.
Het was heet die dag en ik moest even buiten wachten in de volle zon.
Motor uit en de deur opengezet maar met de radio aan.
En dan het herhalend signaal dat er een deur openstaat...
Blijkbaar is dit niet eruit te halen.
Ja, indien de startknop op de "ready"-stand wordt gezet is het afgelopen.


Een tweede opmerking is dat ik vind dat de elektromotor veel te snel bijspringt.
Met name bij het optrekken uit stilstand of bij een licht stijgend wegdek.
Het is nauwelijks te voorkomen en achterliggers zullen mij wel als een oude zak betitelen.
Het waren er gelukkig niet veel.
Ook dit is blijkbaar niet bij te stellen.

Een derde opmerking: Lexus verplicht mij altijd een laptop bij me te hebben.
Of, om bepaalde hoofdstukken af te drukken.
In de digitale handleiding staat namelijk alle relevante informatie over problemen die zich kunnen voordoen.

Vierde opmerking: ik mis een tweede 12-volt aansluiting.

Vijfde opmerking: de P-knop staat naast de EV-knop.
Niet erg doordacht als je de ogen op de weg wilt houden.

Zesde opmerking: vanmiddag ontdekte ik dat de "buiten"-dorpels van kunstof zijn.
Dat was een echte afknapper.

Ik heb voor de 15-inch velgen gekozen, vanwege het comfort.
De bandenspanning heb ik gisteren teruggebracht naar 2,5 bar. Was 2,7.
Dat voelt net iets beter aan maar ik blijf erbij dat de vering teveel de oneffenheden doorgeeft.
Niet dat ik nu kan spreken van een te harde vering.
Ik heb eenmaal het genoegen gehad meer dan duizend km's in een Ferrari 348 tB te rijden.
Als passagier maar ook zelf achter het stuur.
Ik was verbaasd over de vering die zeer comfortabel aanvoelde. Het kan dus wel.

Maar de Lexus CT 200h rijdt wel erg lekker en rustgevend. En daar was het mij om te doen.
Ik ben een tevreden mens. Tot nu toe.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Een paar opmerkingen:
Verbruik algemeen gemiddeld: 21,0 km op ??n liter. (4,76 liter per 100 km).
Maar dat zal wel iets stijgen heb ik zo het gevoel (zie tweede opmerking).
Lijkt geen slechte score, zie ook topic verbruik: viewtopic.php?f=41&t=1407

Motor uit en de deur opengezet maar met de radio aan. En dan het herhalend signaal dat er een deur openstaat... Blijkbaar is dit niet eruit te halen.
Dat lijkt mij een gangbaar gegeven en iets wat opgaat voor vrijwel alle auto's. Ipv deur open wellicht de raampjes openlaten (of anders de oplossing die je zelf weergaf)..

Een tweede opmerking is dat ik vind dat de elektromotor veel te snel bijspringt. Met name bij het optrekken uit stilstand of bij een licht stijgend wegdek. Het is nauwelijks te voorkomen en achterliggers zullen mij wel als een oude zak betitelen.
Bedoel je dat de benzinemotor te snel bijspringt? Het vergt enige vaardigheid te rijden met een CT. Puur en zoveel mogelijk op de accu proberen te rijden wil niet altijd een beter verbruik realiseren. Zie ook topic verbruik (pagina 10).

Een derde opmerking: Lexus verplicht mij altijd een laptop bij me te hebben. In de digitale handleiding staat namelijk alle relevante informatie over problemen die zich kunnen voordoen.
De bediening (en waarschuwingen) van de auto lijkt vrij intu?tief. Als er zich werkelijk 'onoverkomelijke' problemen voordoen is de Lexus service toch een optie?

Vierde opmerking: ik mis een tweede 12-volt aansluiting.
Dealer kan een tweede aansluiting verzorgen.

Vijfde opmerking: de P-knop staat naast de EV-knop.
Niet erg doordacht als je de ogen op de weg wilt houden.
Lijkt enigszins een kwestie van gewenning. Mocht de knop per ongeluk ingedrukt worden tijdens het rijden, dan schakelt de bak naar neutraal. Pas bij zeer lage snelheid zal de p-rem activeren. In zoverre is daar wel over nagedacht.

Zesde opmerking: vanmiddag ontdekte ik dat de "buiten"-dorpels van kunstof zijn.
Dat was een echte afknapper.
Voor de algemene beeldvorming...waarom een afknapper?

ik blijf erbij dat de vering teveel de oneffenheden doorgeeft....Ik heb eenmaal het genoegen gehad meer dan duizend km's in een Ferrari 348 tB te rijden. Als passagier maar ook zelf achter het stuur. Ik was verbaasd over de vering die zeer comfortabel aanvoelde. Het kan dus wel.
Wat anderen over de Ferrari noemen: "But the Ferrari 348 proved not so ideal in the real world. Other shortcomings included a harsh ride, a wandering front end at high speed, and a stiff gearbox".
CT staat bekend om de stuggere vering in vergelijk met de andere modellen van Lexus. Het type band kan mede bepalend zijn voor discomfort, waarbij banden die qua verbruik goed scoren, wat harder aanvoelen. Dit soort banden zitten er standaard op.

Maar de Lexus CT 200h rijdt wel erg lekker en rustgevend. En daar was het mij om te doen. Ik ben een tevreden mens. Tot nu toe.
Gelukkig maar, hoewel het ?tot nu toe? tot overweging stemt ;)
 

Dino286

Nieuw hier
30 jul 2012
23
0
0
Motor uit en de deur opengezet maar met de radio aan. En dan het herhalend signaal dat er een deur openstaat... Blijkbaar is dit niet eruit te halen.
Dat lijkt mij een gangbaar gegeven en iets wat opgaat voor vrijwel alle auto's. Ipv deur open wellicht de raampjes openlaten (of anders de oplossing die je zelf weergaf)..

Motor uit en dan dat geluid...??? De CT200 is mijn eerste auto die dat doet.
Leuk ook om je auto te wassen en schoon te maken...


Een tweede opmerking is dat ik vind dat de elektromotor veel te snel bijspringt. Met name bij het optrekken uit stilstand of bij een licht stijgend wegdek. Het is nauwelijks te voorkomen en achterliggers zullen mij wel als een oude zak betitelen.
Bedoel je dat de benzinemotor te snel bijspringt? Het vergt enige vaardigheid te rijden met een CT. Puur en zoveel mogelijk op de accu proberen te rijden wil niet altijd een beter verbruik realiseren. Zie ook topic verbruik (pagina 10).

Natuurlijk bedoelde ik de benzinemotor. Was het maar dat die bijspringt maar hij neemt het helemaal over... en dan rijd ik met een ei onder het gaspedaal... E?n van de drie testauto's die ik heb gereden had hetzelfde. De andere twee aanzienlijk minder.

Een derde opmerking: Lexus verplicht mij altijd een laptop bij me te hebben. In de digitale handleiding staat namelijk alle relevante informatie over problemen die zich kunnen voordoen.
De bediening (en waarschuwingen) van de auto lijkt vrij intu?tief. Als er zich werkelijk 'onoverkomelijke' problemen voordoen is de Lexus service toch een optie?

Ja, maar het lijkt mij toch wel erg dom als je het zelf had kunnen oplossen door de uitgebreide handleiding te raadplegen.

Zesde opmerking: vanmiddag ontdekte ik dat de "buiten"-dorpels van kunstof zijn.
Dat was een echte afknapper.
Voor de algemene beeldvorming...waarom een afknapper?

Wellicht omdat ik dit nooit eerder heb meegemaakt. Het deed mij denken aan een Trabant. Sorry.

Ik blijf erbij dat de vering teveel de oneffenheden doorgeeft....Ik heb eenmaal het genoegen gehad meer dan duizend km's in een Ferrari 348 tB te rijden. Als passagier maar ook zelf achter het stuur. Ik was verbaasd over de vering die zeer comfortabel aanvoelde. Het kan dus wel.
Wat anderen over de Ferrari noemen: "But the Ferrari 348 proved not so ideal in the real world. Other shortcomings included a harsh ride, a wandering front end at high speed, and a stiff gearbox".
CT staat bekend om de stuggere vering in vergelijk met de andere modellen van Lexus. Het type band kan mede bepalend zijn voor discomfort, waarbij banden die qua verbruik goed scoren, wat harder aanvoelen. Dit soort banden zitten er standaard op.

Reden waarom ik heb gekozen voor de standaarduitvoering met 15 inch velgen. Het merk band is Michelin.

Maar de Lexus CT 200h rijdt wel erg lekker en rustgevend. En daar was het mij om te doen. Ik ben een tevreden mens. Tot nu toe.
Gelukkig maar, hoewel het ?tot nu toe? tot overweging stemt ;)[/quote]

Ja, tot nu toe. Ik ben nog niet onder de indruk van het verbruik op autosnelwegen. Mijn eerste reis naar Zuid-Frankrijk zal meer leren. Mijn dochter rijdt met gemak 5,5 liter per 100 km in haar Honda Jazz. Geen hybride dus. In mijn Jaguar 2,0 diesel reed ik ook gemiddeld 5,5 liter per 100 km (all season gemiddelde, op autowegen in Nederland zelfs 5,0 liter, in Frankrijk 5,2 liter) en dan had ik ook het plezier over heel veel koppel te beschikken. De zeer lage uitstoot CO2, wegenbelasting, wat "minder jong" uiterlijk en de automaat hebben de doorslag gegeven om niet voor de nieuwe Volvo V40 te hebben gekozen. Maar ik heb wel lang geaarzeld. Als ik een proefrit had kunnen maken, was de keus wellicht anders uitgevallen. Ik heb ??n van de eerste twee exemplaren gezien, in Raamsdonkveer... Fantastische stoelen had die Volvo overigens.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Als de benzinemotor 'te snel' bijspringt of volledig overneemt, dan heeft dat een duidelijke reden. Motor koud/accu ontladen, welke rij instelling, etc. E.e.a. verschilt per auto (en rijder) en afhankelijk van (voorgaande) condities. Binnen het CT forum worden veel van deze vragen beantwoord.

Of de CT qua puur snelweggebruik daadwerkelijk economisch(er) is, wordt b.v. hier besproken: viewtopic.php?f=41&t=2838

In ieder geval succes gewenst met de auto en perikelen! ;)
 

Kopske

Actief
19 jun 2011
369
12
0
Welkom Dino286 :hi: ik sluit me helemaal aan wat GPS-10 zegt het lijkt wel of je spijt hebt van je nieuwe aanwinst, ikzelf ben er zeer tevreden over.
 

Dino286

Nieuw hier
30 jul 2012
23
0
0
Jawel hoor, ik ben best tevreden op, met name, de alles doorgevende vering na. Ik ben echter altijd zeer kritisch, ook ten aanzien van mijzelf: het kan altijd beter.

Ik kan mij nog goed de vraag en reactie herinneren na een eerste proefrit verleden jaar. De vraag was hoe de wagen beviel. Perfect op de stugge vering na, was mijn antwoord. Dat is de meest gehoorde kritiek, was toen de reactie. Gelukkig stond ik dus niet alleen in mijn oordeel. In tests kwam dit ?euvel? ook naar voren en in dit forum is er ook al uitgebreid over gediscussieerd. Voor de rest laat de vering op mij toch een prettige indruk achter. Een contradictio? Zeg het maar?

En, er zijn natuurlijk altijd van die kleine zaken die enorm irriteren. In mijn geval de blijvend waarschuwende biep indien een deur openstaat met slechts de radio aan (na de startknop eenmaal ingedrukt te hebben zonder op de rempedaal te trappen). De logica hiervan ontgaat mij helemaal immers ik ben dan toch helemaal niet van plan om met de wagen te gaan rijden? De biep is bijzonder storend als je onderhoud pleegt aan de wagen of onderweg de wagen even wilt doorluchten. (De garage heeft geprobeerd de biep weg te halen, maar dat is vooralsnog niet gelukt.)

Voor alle duidelijkheid: met name buiten het snelweggebruik voel ik mij als een vorst in de CT200.
Een tweede vakantie in Zuid-Frankrijk in september a.s., een rit van tweemaal 1100 km (Li?ge, Longwy, Metz, Nancy, Dijon, Lyon, Nimes, Montpellier, Beziers en omgekeerd), zal mij meer duidelijkheid geven of de CT200 een wagen is voor lange afstanden op autosnelwegen. Met name ben ik dan benieuwd naar het brandstofverbruik en het comfort (steun in de rug) van de stoelen. Over deze twee zaken heb ik nog mijn twijfels. Vooral ook in het stuk door Belgi? (met nogal wat klimmetjes) ben ik benieuwd naar het toerental dat de wagen dan nodig acht te moeten gebruiken om de snelheid erin te houden. Het lijkt mij geen auto waarmee je met plezier een col van de eerste categorie neemt, maar ik kan mij vergissen.

Vandaar steeds de toevoeging: tot nu toe...