GROM audio interface

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een GROM audio interface (GROM-USB2-TOY). Geluidskwaliteit van het ding is prima, hij 'hangt' echter regelmatig (autoradio ziet hem dan niet meer) hetgeen vervolgens alleen op te lossen is door het trekken van de radio zekering in het vooronder. Zowel GROM audio als Motrade zijn niet erg scheutig met oplossingen (reeds diverse firmware upgrades uitgevoerd tot versie 59 zonder soelaas). Iemand ervaring met de module ?

grom.jpg


:(
 

Quinten

Hoort erbij
10 dec 2011
67
0
0
Zelf heb ik er ook eentje en ben er ook niet echt super tevreden over.

Bij mij herkend ie vaak de mappen niet (ook al zet ik er neje een nummer voor) of blijft die vastzitten als ik naar een volgend nummer skip. Vaak raakt ie ook van slag als er uberhaupt een ander formaat dan bv MP3 op de USB stick staat.

Ik heb m twee jaar terug direct bij Grom besteld. Weten jullie of ik hem misschien met m'n laptop kan updaten ofzo?
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Het komt bij mij inderdaad sporadisch voor dat 'ie (firmware versie 59) vastloopt (vaak verholpen als je je de auto weer opnieuw start). Verder ben ik er eigenlijk wel tevreden over. Het is inderdaad zo dat er alleen muziekbestanden (MP3, OGG, ACC, WMA) aanwezig mogen zijn op de USB-stick (de nieuwe USB2P modules kunnen overigens meer audioformaten afspelen).

Procedure om de firmware te updaten:

- Op de website van Gromaudio nieuwe firmware downloaden (bijvoorbeeld 'gromusb2_toy_59.hex')
- Bestand hernoemen naar 'gromusb2.hex' en kopieren op een lege USB-stick
- USB-stick plaatsen en contact + radio inschakelen (firmware wordt automatisch bijgewerkt)
- Autoradio opnieuw opstarten door uit en weer inschakelen van het contact.

Module draait nu met de nieuwe firmware. Door het verwijderen van de USB-stick kun je overigens controleren welke versie firmware er is geinstalleerd, het versienummer wordt getoond in het display van de radio (onder trackindicatie).

grom_versie


P.S.: firmware versie hangt natuurlijk af van het type autoradio/interface !
 

Quinten

Hoort erbij
10 dec 2011
67
0
0
Super man! Ik heb m geupdate en hij pakt alle mappen en bestanden weer!

Ik heb de smaak te pakken dus ik ga ook eens mijn parrot updaten.
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Kijk in het algemeen wel uit met updaten van firmware: de update procedure in geen geval onderbreken ! Dit kan in sommige gevallen leiden tot onherstelbare schade aan het apparaat. In principe hanteer ik de regel: kijk of de nieuwe versie significante verbeteringen of nieuwe features heeft ! Als je geen problemen met de bestaande firmware hebt kun je ze door het updaten per slot van rekening altijd nog krijgen ...
 

remcois200

Actief
22 dec 2012
105
2
0
Beste,

Ik heb even het forum doorgenomen en kwam dus verschillende dingen tegen over een GROM audio module. dit lijkt me wel interessant omdat ik de muziek van mijn iphone 4 af wil spelen op de originele radio.

Nu las ik in een ander topic dat motrade ermee gestopt zou zijn. echter kan ik op hun site gewoon een module bestellen, nu staan er ook verschillende modules en had deze gevonden:

http://motrade.nl/index.php?item=------ ... 08&lang=NL

is dit te vertrouwen omdat het schijnt dat ze eigenlijk gestopt zijn? en zou ik aan deze module genoeg hebben? want in mijn vorige auto deed ik eigenlijk ook met een AUX-kabeltje.

Gr. Remco
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Hoi Remco,

Motrade gestopt? Volgens mij gaat die vlieger niet op.
Stuur anders even een mailtje naar ze zijn erg vriendelijk en reageren snel.
Heb niets anders dan goede ervaringen met ze.....

Voor wat betreft de adapter, je hebt naast dit kastje ook nog een kabel bij om je iphone aan te sluiten op je interface.
Kost een paar euro maar is wel nodig.
Systeem is ook nog uit te bereiden met bluetooth dacht ik zodat je kunt bellen.heb er een tijdje terug nog 1 ingebouwd in een avensis en dat werkte perfect.

Kijk wel even wat voor type radio er in jou auto zit ivm de aansluitkabel.
Kan zijn dat je een verloopje bij nodig hebt weet niet of dat erbij zit.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
599
50
28
Ik heb ook al enige tijd interesse naar een GROM audio interface. Ben eerst wezen klooien met FM transmitters, maar dat werkt voor geen meter en nogal storingsgevoelig.

Gezien ik zowel USB als SD toepassing wil zit ik aan de MoTrade SD2 oplossing te denken. Heb geen iphone of ipod, dus de GROM modules zijn daarom niet van toepassing. Hier iemand ervaring met de MoTrade SD2? Zo te lezen kent de GROM nog wel eens een firmware update. Hoe zit dat met de MoTrade SD2?

Daarnaast, ik heb een IS200 uit januari 2000, heb ik dan een 6 pins of een 15-7 pins kabel nodig?
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Ik heb een motrade module gehad en was daar best tevreden over.
Ding deed precies wat ie moest doen echter was er 1 nadeel voor mij wat voor iemand anders wellicht niet eens opvalt.
Als je een langer muziekstuk hebt bijvoorbeeld een mix van een 3/4 uur dan moet de motrade module het telkens nadat het contact is uitgeweest weer inladen voordat hij verder gaat waar hij gebleven is.
Soms duurde dat een minuut of zelfs iets langer.
Verder is het een goed ding en kan ik hem ook van harte aanbevelen.
Wil je echter in de toekomst een carkit funktie erbij dan kun je wellicht de grom zelf proberen deze heeft bovengenoemd probleem met laden namelijk niet voor zover ik weet.
Vraag anders even na bij michel van motrade.

Een firmware update voor de motrade module is er volgens mij niet....

De stekker die je nodig hebt is een 12 polige even uit mijn hoofd.
Die steek je in de wisselaaraansluiting en het apparaat wordt gevonden als wisselaar.
Je kunt dit aangeven bij het bestellen en krijgt dan altijd de juiste uitgeleverd.
Voor de zekerheid kun je even je radio demonteren om te kijken.
6 polig in ieder geval niet!
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
:hi:

Wat voor een soort kabeltje je nodig hebt hangt af van het feit of er een (origineel) navigatiesysteem aanwezig is. Als je dit opgeeft bij de bestelling krijg je het juiste type. Een Yatour SD2 lijkt mij een te gedateerd apparaat: firmware is niet te updaten en daarnaast speelt deze geen WAV- of FLAC-formaat af.

Mocht je nog interesse hebben in een GROM-USB2-TOY interface dan kunnen we misschien een deal maken, ik wil namelijk een GROM-USB2P-TOY aanschaffen !

Groet,

Frank.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
599
50
28
Ik heb geen originele navigatie. Goed om te horen dat je gewoon de juiste krijg meegeleverd. Het voordeel van de Motrade/Yatour leek mij de mogelijkheid om met een SD kaartje te kunnen werken. Kan ik al m'n muziek op een 16 gb SD zetten en dan kom ik de tijd wel door. Lengte van de nummers reikt bij mij niet verder dan een minuut of 8, dus dat is niet echt een probleem.

@Frank: Mocht je een interessante deal hebben dan hoor ik het uiteraard graag. PM me maar even.
 

JimmyG

Nieuw hier
14 jan 2014
1
0
0
Quinten zei:
Zelf heb ik er ook eentje en ben er ook niet echt super tevreden over.

Bij mij herkend ie vaak de mappen niet (ook al zet ik er neje een nummer voor) of blijft die vastzitten als ik naar een volgend nummer skip. Vaak raakt ie ook van slag als er uberhaupt een ander formaat dan bv MP3 op de USB stick staat.

Ik heb m twee jaar terug direct bij Grom besteld. Weten jullie of ik hem misschien met m'n laptop kan updaten ofzo?

Ik heb ook een tijdje een Grom gehad maar ik ben later overgestapt naar de Yatour.
Tot nu toe erg tevreden over, ook geen rare errors gehad.

Die van mij heb ik gehaald bij http://www.carinterface.nl/yatour
Ze hebben ook hun eigen inbouwstation in rotterdam voor degene die het niet zelf kan inbouwen.

Hopelijk heb je er wat aan.
 
Laatst bewerkt:

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Voor deze audio interfaces worden regelmatig firmware-updates beschikbaar gesteld door GROMAUDIO. Deze zijn te downloaden op de website (http://www.gromaudio.com) en eenvoudig via een USB-stick te updaten. De modules zijn wat kieskeurig voor wat betreft het fabrikaat USB-sticks, maar mijn USB2PLUS werkt tot op heden zeer goed !