- 2 mei 2008
- 7.266
- 67
- 0
Alan en Hube schrijven samen een verslag van de Lexus GS450h:
Hieronder volgt de ervaring van Hube:
16 juni, mijn verjaardag. Een leuk verjaardagscadeau. Dit weekend mag ik de GS450h gaan testrijden. De dag begint goed, koffie en lunch met de familie. Daarna op weg naar Zwolle. Ik heb de IS200 van mijn vriendin bij me. Een leuke rit. Ik wordt eraan herinnerd dat dit toch een hele andere auto is dan de IS250, die ik dagelijks rij. Die IS200 rijdt ongelofelijk lekker. Maar daar gaat deze review niet over.
Wanneer ik de auto het terrein van Lexus Zwolle op rij, zie ik de antraciete GS450h al staan. Wat een mooie lijnen heeft die auto. Alles lijkt in orde, m.u.v. een klein detail, wat de auto uit balans haalt. Deze auto heeft namelijk 17? velgen en die ogen een beetje iel op een auto van dit formaat. Maar daar is een reden voor. Meer daarover later.
Ik word ontvangen door Tim. Bij Lexus Zwolle is de ontvangst altijd hartelijk waardoor ik mij altijd erg welkom voel. En ik ben echt niet de makkelijkste . Na een gesprek over de inhoud van de showroom (altijd leuk voor een liefhebber) drinken we nog een kopje koffie en krijg ik wat uitleg over de GS450h.
De GS450h die ik meekrijg is een Luxury Line. Deze uitvoering heeft, indien men hem voor 1 juli op naam zet, 20% bijtelling. Men heeft het voor elkaar gekregen de CO2 uitstoot net nog in de 20% bijtellingscategorie te positioneren, door o.a. smallere banden met een lagere rolweerstand te monteren. Ook komen deze wielen en banden het comfort ten goede. De auto is verder uitgerust met het ?safety pack 1? wat bestaat uit:
1. Lane Keep assist
2. Pre-crash safety system
3. All speed adaptive cruise control
4. Adaptive variable suspension
5. Drive mode selector
Daarnaast heeft de auto een prachtig Mark Levinson audio installatie met maar liefst een 12,3? scherm. En dat is gigantisch. Dit geluid wordt over 17 luidsprekers weergegeven met een maximaal vermogen van maar liefst 835w. Dit zorgt voor een ongelofelijk geluid. De auto heeft de kleur ?Mercury Grey? en het bruine ?Saddle Tan? leer.
Goed, even genoeg gegevens. Na een leuk gesprek stappen we in de auto en willen we wegrijden. Bij de Uitgang van Lexus Zwolle worden we ?klem? gereden door een Zwarte GS450h. Niemand minder dan Gert doet vrolijk zijn raampje naar beneden. Hoewel ik op dat moment al iets aan de late kant ben, moet ik toch even met Gert praten. Als je hem kent weet je ook waarom. Gert is een geweldige man met een onverzetbare passie voor Lexus. Voor een liefhebber is het dus onweerstaanbaar om een gesprek met hem aan te knopen. Na de andere GS450h, de auto waar Gert zich de komende jaren in mag vervoeren (Ja ik ben jaloers!), grondig bekeken te hebben rij ik verder naar huis.
De weg van Zwolle naar Lelystad gaat over de A28, vervolgens via de N50 en de N307. Het eerste dat opvalt, is natuurlijk het vermogen van de auto. Met zijn 3.5V6 en twee elektromotoren die gezamenlijk 345PK kunnen leveren, is deze auto niet de minste.
Op de snelweg merk ik de werking van de ?Blind Spot Monitor? goed op. In de buitenspiegels gaat een lampje branden wanneer er een auto naast ons rijdt. Mocht men toch de knipperlichten gebruiken terwijl er een auto naast rijdt, dan gaan deze duidelijk flikkeren in de spiegel.
Op de N50 gebruik ik voor het eerst de ?All speed adaptive cruisecontrol?. Ik stel de auto in op een bepaalde afstand en snelheid en leun achterover. Wat werkt dit toch goed! Wanneer de auto voor mij remt, dan remt de Lexus ook. Bij het stoplicht op de N50 komt de Lexus, zonder dat ik er ook maar iets mee te doen heb, tot stilstand achter de andere auto. De kleinste instelbare afstand is echter nog best wel groot. Dit zorgt voor een redelijk gat bij het stoplicht. Wanneer de auto voor mij begint te rijden trekt de auto ook netjes op. Dit systeem is best handig in file situaties, alleen zou het dan prettiger zijn de Lexus dichter op de voorganger te kunnen instellen.
Het ?lane keep assist? systeem is erg handig. Ingeschakeld geeft de auto een audio signaal wanneer men over de streep dreigt te rijden. Grijpt men niet in, dan stuurt de auto zelf terug.
17 juni, de dag dat het Nederlands elftal erop of eronder gaat. De dag dat vele oranje fans hun adem inhouden. De dag dat Alan en ik de Lexus GS450h gaan testrijden.
Alan komt rond 11:15 bij mij aan. Na even gesproken te hebben over het forum, stappen we al snel in de auto om deze te gaan rijden. Alan is als eerste aan de beurt. We beginnen met het maken van een filmpje waarbij de Lexus wegrijdt. Natuurlijk proberen wij het mooie geluid van de 3,5V6 vast te leggen, maar helaas de winderige condities blijken achteraf roet in het eten gegooid te hebben.
Hieronder volgt de ervaring van Alan:
Bij het naderen van de rotonde vlakbij Hube zag ik in de verte de nieuwe GS al staan. Het was dezelfde kleur als de Fsport versie die ik in Raamsdonkveer heb proef gereden, maar gevoelsmatig miste ik iets, het is dat wow gevoel! Eenmaal aangekomen bleek al snel dat het hier om een 20% bijtelling variant te gaan, deze heeft standaard 17inch wielen die eigenlijk optisch te klein zijn voor deze auto. Maar goed als we bekijken wat we qua bijtelling kunnen besparen, dan zou je gemakkelijk een setje 19inch velgen kunnen halen als zomerset.
Na een bakje koffie zijn we maar snel ingestapt. Even snel de stoel, stuurwiel en spiegels instellen en we zijn onderweg om de motor rustig op te warmen. Eerst wat N wegen gepakt om hier zaken als Lane Keep Assist en de automatische cruise control te testen. De LKA werkt prima, het geeft je een waarschuwing wanneer je over de belijning rijdt en vervolgens stuurt deze lichtjes terug. De automatische cruise control werkt zoals we dat ook verwachten in een Lexus. Deze is in te stellen op 3 verschillende afstanden, lang, midden en kort. Zelfs in de korte modus behoudt Lexus voor ons gevoel een lange afstand, maar eerlijk is eerlijk, het is wel de juiste afstand. Door dit soort systemen komt het besef weer naar boven van wat veilig afstand houden is.
Het comfort in deze auto is ook dik in orde, de 17inch Dunlop sportmaxx 050 i.c.m. het variabele onderstel zijn uitermate geschikt voor lange ritten. De auto deint wel een beetje in de normale onderstel modus, wat voor de gemiddelde sportieve rijder misschien wat teveel kan zijn. Gelukkig biedt Lexus ook een Sport+ modus waarin de dempers sportiever worden afgesteld, hiermee haal je een groot gedeelte van het deinen en wat rolbewegingen weg. Ten opzichte van de Fsport uitvoering die wij hebben getest, is deze in Sport+ modus misschien nog wel comfortabeler dan de Fsport in de normale modus. Dus de sportievelingen moeten ook voor een Fsport versie gaan, deze heeft o.a. 19inch wielen, grotere stabilisatorstangen en andere ophangrubbers. Ondertussen hebben we wat rammel wegen opgezocht om het onderstel verder uit te testen, hier laat het onderstel zijn beste kanten zien, de auto blijft stil en comfortabel, ook in de Sport+ modus.
Ondertussen is de motor en aandrijflijn goed warm gereden, dus is het tijd voor het testen van het motorvermogen. Hier kunnen we eigenlijk kort over zijn. Wat gaat dat lekker! Het blijft maar gaan en gaan.. ondanks het gewicht heb je altijd bij elke snelheid voldoende koppel en vermogen om een duw in je rug te krijgen. Door de elektromotoren heb je eigenlijk ook altijd een zeer direct gaspedaal reactie. In tegenstelling tot turbomotoren is de opbouw van vermogen en snelheid dan ook heel lineair. Het puntje kritiek waar vaak over wordt gesproken is het geluid van de motor bij accelereren. Bij de CT200h of Prius/Auris kan dat bij sportieve rijders wat irritant zijn, want daar moet de motor wat meer werk verrichten dan voor de gemiddelde rijder. Bij de Gs450h is het eigenlijk niet anders dan een vergelijkbaar benzinemotor. Bij normaal gebruik hoor je de v6 een klein beetje op de achtergrond, niet meer of minder dan een normale benzinemotor. De sportieve rijder zal in het dagelijks verkeer ook weinig last hebben van het motorgeluid. Vanwege het grote motorvermogen en koppel kan je in de praktijk al makkelijk zonder veel inspanning met het sportieve verkeer mee. Volgas accelereren zal in de praktijk maar van korte duur zijn, want tegen die tijd dat de motor op 6000 RPM zit, dan zal de achterbumper van je voorligger al in je voorbumper zitten of je loopt al gauw risico om je rijbewijs kwijt te raken. Mocht de situatie anders zijn zoals bijvoorbeeld op een rustige zondag op de Autobahn, dan zou je dit misschien anders, maar niet perse als minder gaan ervaren. Een normale benzinemotor zal bij volgas accelereren ook veel toeren maken, dus eigenlijk vind ik het maar onzin over het gezeur. Een V6 zal altijd een stuk beschaafder klinken dan een 4 inlijn. Terugkomend op het geluid bij acceleratie, het viel ons op dat de Fsport versie waarin wij in hebben gereden een sportievere motorinlaat geluid heeft. Het geluid was bruter, zwaarder en er was meer ge grom aanwezig.
Na een uurtje te hebben gereden viel het me ook op dat de auto in de stad goed wendbaar is, de auto is relatief groot, een stuk groter dan de IS250, maar daar merk je naast de extra ruimte maar weinig van in de praktijk. Straatje keren ging ook met het gemak zoals ik gewend was met de IS250, tot mijn verbazing blijkt de normale uitvoering maar een draaicirkel te hebben van 10.6m en bij de Fsport versie is deze slechts 10.2m! Dat is dus gelijk aan de IS250 die in zijn klasse al de kleinste draaicirkel heeft.
De stoelen zitten goed, maar ik mis de verstelbaarheid bij de onderbenen die helaas alleen op de Fsport en President uitvoering leverbaar zijn. Gelukkig hadden we wel stoelkoeling die trouwens een stuk beter functioneert dan in mijn auto. Het nieuwe aircosysteem is dankzij het behouden van een beetje luchtvochtigheid ook erg aangenaam.
Na de rit hebben we bij Hube thuis even onder de motorkap gekeken en daar is duidelijk te zien dat er rekening gehouden is met een grotere motor, dus laten we hopen dat er een V8 onder de kap komt voor de GSF! De kofferbak hebben we ook even goed bekeken aangezien ik dat een stuk belangrijk vind dan Hube. Aan de rechterzijde onder de bekleding zit de ML versterker en aan de linkerzijde zit de accu. Op de plek waar normaal gesproken de reservewiel zit, die nu plaatst heeft gemaakt voor een stukje schuim, kan naar mijn mening beter benut worden door deze in te richten als extra opslagruimte. Tot slot hebben we ook even nog de ML installatie uitgetest? pffff dit mis ik dus ook in mijn auto! het geluid is echt zuiver en strak. Al met al heeft de GS450h mij kunnen overtuigen als een mogelijke opvolger van mijn huidige auto.
Conclusie:
Hoewel de auto een evolutie is van de techniek welke al aanwezig was in de vorige generatie, staat hier een totaal andere auto, waarbij eigenlijk alleen de aandrijving verfijnd is. De rest is helemaal nieuw. Het weggedrag is gewoon niet vergelijkbaar. Waar de 3de generatie GS het af liet weten bij het sportief nemen van bijvoorbeeld rotondes, neemt deze auto ze messcherp. Het andere veelal genoemde nadeel van de kofferbak ruimte is ook weggenomen. De auto oogt een stuk volwassener en wij zijn blij dat de ouderwetse ogende houtinleg vervangen is voor een houtsoort met een moderne uitstraling. Het materiaal welke gebruikt wordt is zeer modern. Wij durven hem wel aan, dit is de beste Lexus tot nog toe (Misschien m.u.v. de LF-A, maar dat zullen wij waarschijnlijk nooit kunnen testen).
Met dank aan Gert en Tim van Lexus Zwolle.
specificaties: Autoweek.nl
Hieronder alle foto's: