Heeft er iemand ervaring met het PCS

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
37
18
In mijn Lexus zit het PCS (Pre-Crash Safetysysteem). Je kunt daar 3 niveau's instellen voor de gevoeligheid. Volgens de beschrijving in de manual wordt er bij een naderende aanrijding een waarschuwing gegeven door middel van een melding in het dashboard en met een geluidssignaal. Mocht een aanrijding onvermijdelijk zijn, dan zal de auto automatisch gaan remmen.

Nu heb ik de waarschuwing in het dashboard (duidelijke tekst "BRAKE!") met het geluidssignaal al enkele malen ervaren. Vaak wel terecht, en knap ingeschat van de wagen. De volgende fase, het automatisch remmen, heb ik (gelukkig) nog niet ervaren. Ik ben benieuwd of iemand dat al wel eens heeft meegemaakt, en hoe dat ging.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Dat kun je op nogal onverwachte manier ervaren. Ik was gewend aan de normale CC in mijn voorgaande wagen - Prius - en daarmee reed ik dan lekker over 's heren wegen. Wanneer ik op de snelweg een rijtje wagens inhaal, en er doemt een snellere weggebruiker in mijn binnenspiegel op, dan ga ik even naar rechts, en probeer de snelheid (CC) niet los te laten, voet boven de rem, maar rem niet gebruiken. Dat betekent dan wel dat je heel even redelijk kort op de voorganger komt, voordat je weer naar links kan.
Toen ik de GS pas had, probeerde ik dat ook. Maar dan met ACC ingeschakeld. Nou dat heb ik geweten. Auto schrok, kerstboom aan, in de ankers, ik schrok, bestuurder achter mij schrok. Les: geen ACC op de snelweg.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: wiku en D43m0n

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
Regelmatig (loze) waarschuwingen gehad, nog nooit een ingreep. Wel bij het parkeren (indien functie aanwezig), het is een sport van mij om de auto op het laatste moment zelf te laten remmen, gebruik ik best vaak, niet bij een muur want dat is te eng.....
Deze video heb ik gemaakt, aan de schok op het eind kun je zien dat de auto een noodstop maakt bij 1 km/h.

 

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
159
152
43
Het voelt als een noodstop zo hard kan je voor je gevoel niet remmen.
Je wordt door de gordels strak in de stoel gedrukt. Dat ontspant weer na een paar seconden.
Net als jezelf als je ontdekt dat het zonder schade afloopt....
 

Ik heb ook een Lexus

Hoort erbij
2 apr 2023
79
73
18
Niet in een Lexus maar wel in een Mitsubishi. Als je hem op dichtbij hebt staan en al een paar keer BRAKE! in je scherm hebt, dan is er iets niet goed. Of aan de auto of je rijstijl . Of die van de Lexus is gewoon gevoeliger, dat kan ook natuurlijk (laten we het daarop houden :giggle: )

Anyway, als hij remt, dan hang je in de gordels. Hij gaat vol in de ankers tot het gevaar geweken is (2 seconden afstand)...
1x gehad toen het niet moest (reed door een soort dal in de weg en blijkbaar zag de weg naar boven eruit als een muur ofzo). Reed gelukkig niemand achter me, anders had die er gegarandeerd opgeklapt. En 1x toen iemand links af wilde maar toch rechtdoor dus even terug de rijbaan opstuurde waar ik reed. Ik remde maar de auto ook.. en die remde harder...
Samengevat: Je schrikt je rot.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
ACC en PCS lijken op elkaar maar zijn verschillend.
ACC houdt afstand, wordt de afstand te klein dan schakelt de auto eventueel terug of remt iets. Remt de auto voor je hard dan wordt het icoontje van de auto in het instrumentenpaneel oranje, moet de auto erg hard remmen zoals bij een file dan wordt het rood en gaat de auto vol in de ankers. Theoretisch zou je hierbij niet moeten kunnen botsen omdat de auto op tijd remt.

PCS werkt anders, je krijgt eerst een waarschuwing en als de auto denkt dat een botsing onvermijdelijk is gaat deze vol in de ankers, en gaan de gordels strakker. Een botsing is nu redelijk waarschijnlijk maar omdat de auto zelf ingrijpt is de schade beperkt.

Heb je ook PCS aan de achterzijde dan krijg je ook de waarschuwing en gaan de hoofdsteunen iets omhoog. (anti whiplash)

Oftewel PCS is geen wondermiddel, je kunt nog steeds botsen maar de schade is dan beperkt.

Op YouTube staan meerdere filmpjes waar het redelijk vaak fout gaat.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
836
1
441
63
Je kunt daar 3 niveau's instellen voor de gevoeligheid.
Ik vind de ruimte tussen mijn auto en de voorligger zo groot bij de langste afstand dat op snelwegen er altijd iemand is die er een auto tussen gooit… Als ik de afstand op de kortste afstand zet is de ruimte echt minder, maar reageert de ACC ook merkbaar feller op de kleinste verandering van de voorligger. En ook dan gooit vaak genoeg iemand op de snelweg er doodleuk nog een auto tussen hoor. En dan wordt er fors ingegrepen door de ACC. Zoals @Frank2b zegt gebruik ik daarom de ACC op de snelweg gewoon niet. Niet omdat ik het systeem niet vertrouw, maar omdat het Nederlandse verkeersbeeld te druk is met altijd wel iemand die “haast” heeft. Op provinciale wegen waar inhalen niet kan of mag laat ik de ACC juist z’n werk doen op de maximale afstand. Daarmee reageert de auto veel rustiger en natuurlijker op iemand die snelheid vermindert voor een flauw bochtje of een heuveltje op rijdt.
waarschuwing in het dashboard (duidelijke tekst "BRAKE!") met het geluidssignaal al enkele malen ervaren.
Ik heb dit nog nooit ervaren, maar ik heb een IS van de 2e generatie, al heb ik wel eens een GS4 (pre facelift) meegehad en een CT die het systeem ook hadden en die werkten qua bediening en gebruik exact hetzelfde. Dus vanaf 40 km/h pas te gebruiken en daaronder een piepje en een melding en dan voel je dat het gas los gelaten wordt.
Ik ben benieuwd of iemand dat al wel eens heeft meegemaakt, en hoe dat ging.
Ik heb 1 keer ontzettend hard op de rem getrapt omdat er een malloot uit een rij kwam voor een stoplicht en bedacht zich via mijn rijbaan te gaan rijden terwijl ik er met 50km/h ofzo bijna naast zat. Ik trapte zelf erg hard op de rem maar er is mij geen piep of melding opgevallen. Wel het klapperen in het rempedaal en dat ik snoeihard door de gordel aangetrokken werd. Dat ging zo vlug dat ik misschien die piepjes en de melding niet opgemerkt heb. Wel heb ik gehoord dat de banden volop in het asfalt grepen.

Maar ik ben zeker niet zo heldhaftig als @Higgie om het gewoon eens te proberen, die LS is een paar jaartjes jonger dan mijn youngtimer :giggle:
 

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
37
18
Er is een duidelijk verschil tussen ACC en PCS. Ik heb ze er allebei opzitten, en mijn vraag (over de ervaring) gaat specifiek over het PCS. Met ACC op de snelweg is het inderdaad oppassen. In een file zet ik hem soms aan, maar zodra er weer normaal gereden worden schakel ik over naar normale CC. Op 80km wegen is ACC heel goed te doen. Bij ACC wil de wagen ook geregeld sterk afremmen, maar PCS gaat toch een stapje verder.

Higgie, je spreekt over "loze" meldingen van het PCS, maar daar ga ik niet helemaal in mee. De keren dat ik de "BRAKE!" melding kreeg was die meestal terecht. Ik lette dan even niet op en reed dan iets te snel op een voorligger af die ineens onverwacht stilstond. Misschien had ik op die momenten zelf ook wel tijdig geremd, dat weet ik niet, maar het is wel knap (vond ik althans) dat de wagen zag dat een voorligger abrupt stil stond en ik mijn snelheid kennelijk niet tijdig minderde.

Maar goed, de volgende stap, na de "BRAKE!" waarschuwing dus, heb ik zelf nog nooit meegemaakt. Over andere merken (Volvo noemt het bijvoorbeeld City Safety) heb ik gelezen dat een wagen soms onterecht in de ankers gaat; een slagboompje bij een parkeergarage zou berucht zijn, en ik lees hier over de stijgende weg die als een muur wordt gezien.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
621
93
Beide systemen hebben een verschillend doel en werken daarom ook verschillend. Bij ACC is het de bedoeling dat je "op beschaafde manier" met het andere verkeer voortbeweegd. Wat daarbij "beschaafd" is, is afhankelijk van je voorkeur en daarom valt er het een en ander in te stellen. Laat je een geringere afstand toe tot je voorligger, dan zul je daar dichter achter kunnen rijden, totdat het ACC het nodig vindt om tamelijk abrupt te remmen. Stel je de afstand wat langer in, dan werkt het systeem soepeler en wordt er eerder en minder abrupt gas terug genomen.

Het PCS is veel agressiever. Het dient om echte botsingen te voorkomen. Het waarschuwt eerst, maar kan daarna volop in de ankers gaan - het dient tenslotte om je leven te redden. Veel bedenktijd heeft het daarbij niet - zeker niet als iemand opeens invoegt en daardoor de afstand tot een voorligger plotseling veel kleiner wordt. Je wordt geacht je snelheid zodanig te kiezen, dat je je auto op het stuk weg voor je dat vrij is en dat je kunt overzien, veilig tot stilstand te brengen. Bij "onbeschoft invoegen" is die afstand opeens kleiner en dus grijpt het PCS in. Het PCS heeft daarbij niet meer de tijd om na geconstateerd te hebben dat er een "obstakel" is, nog eens na te gaan of de afstand weer groter wordt omdat de invoeger versnelt.

Een goed ingestelde ACC kan heel aangenaam zijn. Een PCS niet - er is een plotseling veranderende situatie die groot gevaar oplevert en dus wordt "bot" ingegrepen. Dat kan van belang zijn als je even niet oplet, en daardoor een fractie later reageert dan het systeem zelf het beste voor je acht. Het aantrekken van gordels en het verstellen van hoofdsteunen is dan een nuttige maatregel, al zouden ze al reeds strak en op de goede hoogte moeten zitten vanaf het begin van de rit. Het aanzetten van noodknipperlichten kan ook zijn nut hebben. Als je zelf goed oplet zul je echter niet snel in een situatie komen die ingrijpen van het ACC PCS nodig maakt.
 
Laatst bewerkt:

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
Beide systemen hebben een verschillend doel en werken daarom ook verschillend. Bij ACC is het de bedoeling dat je "op beschaafde manier" met het andere verkeer voortbeweegd. Wat daarbij "beschaafd" is, is afhankelijk van je voorkeur en daarom valt er het een en ander in te stellen. Laat je een geringere afstand toe tot je voorligger, dan zul je daar dichter achter kunnen rijden, totdat het ACC het nodig vindt om tamelijk abrupt te remmen. Stel je de afstand wat langer in, dan werkt het systeem soepeler en wordt er eerder en minder abrupt gas terug genomen.

Het PCS is veel agressiever. Het dient om echte botsingen te voorkomen. Het waarschuwt eerst, maar kan daarna volop in de ankers gaan - het dient tenslotte om je leven te redden. Veel bedenktijd heeft het daarbij niet - zeker niet als iemand opeens invoegt en daardoor de afstand tot een voorligger plotseling veel kleiner wordt. Je wordt geacht je snelheid zodanig te kiezen, dat je je auto op het stuk weg voor je dat vrij is en dat je kunt overzien, veilig tot stilstand te brengen. Bij "onbeschoft invoegen" is die afstand opeens kleiner en dus grijpt het PCS in. Het PCS heeft daarbij niet meer de tijd om na geconstateerd te hebben dat er een "obstakel" is, nog eens na te gaan of de afstand weer groter wordt omdat de invoeger versnelt.

Een goed ingestelde ACC kan heel aangenaam zijn. Een PCS niet - er is een plotseling veranderende situatie die groot gevaar oplevert en dus wordt "bot" ingegrepen. Dat kan van belang zijn als je even niet oplet, en daardoor een fractie later reageert dan het systeem zelf het beste voor je acht. Het aantrekken van gordels en het verstellen van hoofdsteunen is dan een nuttige maatregel, al zouden ze al reeds strak en op de goede hoogte moeten zitten vanaf het begin van de rit. Het aanzetten van noodknipperlichten kan ook zijn nut hebben. Als je zelf goed oplet zul je echter niet snel in een situatie komen die ingrijpen van het ACC nodig maakt.
Niet helemaal correct, beide systemen werken met dezelfde radar achter het Lexuslogo, alleen de logica (computer) is iets anders. Het systeem werkt met het dopler effect, en ziet in een fractie van een seconde of de invoegende auto sneller of langzamer is, is de invoegende auto sneller? Dan zal PCS en ACC NIET ingrijpen, zelfs niet als de afstand erg klein is.
Het systeem is ook snelheidsafhankelijk, in de stad of file blijft mijn auto vlak achter z'n voorligger (meter of 5 denk ik) bij 180km/h (topsnelheid voor ACC) is de afstand ca. 50 meter schat ik zo in. (uiteraard kun je de afstand verhogen als je dat wilt.)

Maar nogmaals, als PCS een noodstop maakt is het vaak niet op tijd, PCS grijpt pas in als de theoretisch remweg (bijna) kleiner of gelijk is aan de afstand van het obstakel. De auto zal dus waarschijnlijk botsen, maar met een redelijk lage snelheid. (Zeker als de weg glad is door bijvoorbeeld regen.)
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
836
1
441
63
PCS grijpt pas in als de theoretisch remweg (bijna) kleiner of gelijk is aan de afstand van het obstakel. De auto zal dus waarschijnlijk botsen, maar met een redelijk lage snelheid. (Zeker als de weg glad is door bijvoorbeeld regen.)
Zo heb ik de werking van PCS inderdaad ook begrepen. Lexus geeft niet de garantie dat PCS een botsing volledig voorkomt. Maar ernstige schade en letsel wordt geprobeerd zo klein mogelijk te houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken en Higgie

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
Dus alleen zij met een gekreukelde motorkap hebben de werking van PCS ervaren .... :unsure:
Ja, behalve als je 4 ultra zachte qualifiers en keramische remmen hebt op een superstroef wegdek.
Zojuist de gevoeligheid op standje "ik kan zelf niets inschatten" gezet, kijken of m'n auto ooit ingrijpt, hij stond nog in standje "ik ben een bikkel en heb die rommel helemaal niet nodig".

20230520_102258.jpg


Oh wacht... Verkeerde foto...

PCS settings.jpg
 
  • Leuk
  • Haha
Waarderingen: D43m0n en IS-F kuiken

Johno

Actief
23 jan 2022
460
204
43
In mijn Lexus zit het PCS (Pre-Crash Safetysysteem). Je kunt daar 3 niveau's instellen voor de gevoeligheid. Volgens de beschrijving in de manual wordt er bij een naderende aanrijding een waarschuwing gegeven door middel van een melding in het dashboard en met een geluidssignaal. Mocht een aanrijding onvermijdelijk zijn, dan zal de auto automatisch gaan remmen.

Nu heb ik de waarschuwing in het dashboard (duidelijke tekst "BRAKE!") met het geluidssignaal al enkele malen ervaren. Vaak wel terecht, en knap ingeschat van de wagen. De volgende fase, het automatisch remmen, heb ik (gelukkig) nog niet ervaren. Ik ben benieuwd of iemand dat al wel eens heeft meegemaakt, en hoe dat ging.
Ik weet niet welke safety system versie je hebt maar je wilt het niet ervaren. Hoewel het steeds beter wordt is het nog steeds een hulpmiddel om de impact te verkleinen. Dus nog steeds is een botsing mogelijk maar is hopelijk de snelheid gereduceerd.

Op youtube zijn diverse testen te vinden met dergelijke systemen. Dan kun je goed zien dat het aardig goed werkt maar geen garantie is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Higgie