Helaas

Jan Bk

Nieuw hier
1 nov 2023
3
0
1
Met groot genoegen heb ik met mijn Lexus 300h gereden.
Maar als de blik vooruit is en een liter benzine 200 euri kost en er geen Lexus in de maak (?) is die op stroom rijd dan moet je helaas je conclusie trekken.

Dus heb ik een andere auto gekocht en met pijn in mijn hart mijn Lexus ingeleverd.....
----Helaas.
 

yeahello

Hoort erbij
1 mei 2023
47
39
18
Da’s dure benzine ja. Maar inderdaad, brandstofprijzen gaan dit jaar verder omhoog en de concurrentie heeft wel bruikbare ev’s voor de gewone man.

Ben wel benieuwd wat voor auto je gekocht hebt.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
847
113
Tja, als je liever geen dure 100 miljoen jaar oude dino's wilt opstoken is een EV vaak wel iets goedkoper, zeker als je thuis kunt laden en zonnepanelen hebt.
Ik ben zelf ook aan het kijken naar een EV, ik twijfel nog tussen een Spectre of een Spring... (Nee hoor, ik blijf dino's opstoken zolang het kan.)
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
702
628
93
Ook bij een EV stook je de resten van miljoenen jaren geleden overleden kleine zeediertjes (geen dino's) op - tenzij je alleen "groene stroom tankt". Als je "gewone", door een stoomturbine opgewekte electriciteit, gebruikt, rijdt je nog steeds fossiel en soms "plantaardig" als de stoom wordt opgewekt door houtafval. De hoeveelheid CO2 die wordt uitgestoten, wordt dan nauwelijks minder, de plaats waar de uitstoot plaats vindt wel. In de stad zal de concentratie van ongewenste stoffen daardoor lager uitvallen. Of een EV uiteindelijk minder uitstoot veroorzaakt, staat nog te bezien. Het rendement van het maken van stoom, het opwekken van electriciteit, het omzetten van de electriciteit in iets dat een batterij kan opslaan, en het omzetten van de in de accu opgeslagen energie in voor een electromotor geschikte stroom zal uiteindelijk nauwelijks efficienter zijn dan rijden op benzine.

De sleutel tot vermindering van de uitstoot (zoalng niet overal groene stroom beschikbaar is) zit in het verhogen van het rendement van alle betrokken omzettingsprocessen. Tot nu toe zijn "self charging hybrids" daarin superieur...
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

Johno

Actief
23 jan 2022
463
206
43
n er geen Lexus in de maak (?) is die op stroom rijd dan moet je helaas je conclusie trekken.
Er zijn meerdere modellen inmiddels en er zullen ongetwijfeld nog meer volgen. Wie weet in de toekomst weer een Lexus. 👍
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
312
259
63
Er zijn meerdere modellen inmiddels en er zullen ongetwijfeld nog meer volgen.
Wat Toyota / Lexus momenteel aan BEV's in het assortiment heeft is nou niet bepaald indrukwekkend. Ze blijven behoorlijk achter qua actieradius en laadsnelheid, en de prijzen zijn ook niet echt concurrerend. Als ik dan toch veel geld aan een BEV zou moeten uitgeven zou ik eerder voor een Mercedes EQE of EQS gaan dan naar een Lexus.

Jarno
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
264
153
43
Ik kan het daar volmondig eens mee zijn. Toyota moet een EV maken maar je ziet dat de modellen eenvoudig en onaantrekkelijk zijn. Ze focussen op hybride techniek en de nieuwe RX bv vindt ik prachtig. Dus ja, de concurrentie zoals Mercedes en BMW doen dat veel better. De benchmark EV echter blijft Tesla.
En Toyota heeft dat goed gegokt, hun hybrides zijn razend populair.
 

Elster

Actief
27 jan 2013
151
19
18
Off topic. Toch nog even een reactie van iemand die helemaal upstream van de hydrocarbon cyclus werkt, het gaat hier niet om "miljoenen jaren oude zeediertjes".
Link
Moest het toch even delen. :)
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
264
153
43
Interessant leeswerk o_O ondanks dat het 11 jaar oud is. Dus gewoon doorgaan met koolwaterstoffen aangezien de aarde een onuitputtelijke bron heeft zo het lijkt :trollface: