Hoe versterker vervangen?

dennisb

Actief
19 apr 2011
101
1
18
Hallo,

Heeft iemand ervaring met het vervangen van de versterker (rechts naast het dashboard kastje)?

Die van mij is defect (bekend bij de aanschaf), nu ga ik binnenkort een origineel exemplaar uit een sloopauto demonteren. En vervolgens bij mijn auto inbouwen.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Zijn er punten waar ik op moet letten?
Is het neerklappen van het dashboard kaste voldoende om er bij te kunnen?
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Ik denk dat je het rechter kick panel ook moet verwijderen om bij de stekker te komen. En let even op de stekkers, er is een stekker waar je heel moeilijk bij kunt, maar daaraan zit een korte kabelboom naar een stekker waar je wel goed bij kunt (kwam ik te laat achter...)



gr. koen
 

dennisb

Actief
19 apr 2011
101
1
18
Het is me gisteren gelukt om een andere versterker te plaatsen.

Ik heb het dashboard kaste helemaal omlaag geklapt en een zij paneel onder verwijderd.

Ik moest wel eerst de koel ribben er af halen, toen het kastje er in zetten en vervolgens de koel ribben er weer op zetten.

Ik heb daarna op de tast de 2 kabels vastgemaakt, echter werkt het geluid nu nog steeds niet....

Ik krijg geen fout op de radio, hij zoekt zenders en geeft RDS info. echter komt er geen geluid uit....


Iemand idee?n waar het aan zou kunnen liggen?
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Kreeg je voor het vervangen van de versterker ook geen foutmelding? Want dan is de versterker waarschijnlijk niet stuk.

Zijn de onderdeel nummers identiek?

Heb je er een carkit inzitten ofzo? Want het zou kunnen dat de mute niet goed aangesloten is of dat daar iets mee is. Mute geeft de radio niet weer in het scherm, tenminste de mijne niet (2001)



gr. koen
 

dennisb

Actief
19 apr 2011
101
1
18
kwp zei:
Kreeg je voor het vervangen van de versterker ook geen foutmelding? Want dan is de versterker waarschijnlijk niet stuk.

Ik heb de auto afgelopen week aangeschaft, de versterker lag er al uit en is zichtbaar defect. Ik heb bij de sloop uit een Lexus is200 ui 1999 (mijn lexus komt ook uit 1999) een exemplaar geschroeft.


kwp zei:
Zijn de onderdeel nummers identiek?

Ik heb de onderdeel nr's niet vergeleken, ik ben er van uit gegaan dat de exemplaren identiek zijn.


kwp zei:
Heb je er een carkit inzitten ofzo? Want het zou kunnen dat de mute niet goed aangesloten is of dat daar iets mee is. Mute geeft de radio niet weer in het scherm, tenminste de mijne niet (2001)

Er zit geen carkit in.



De radio functioneert gewoon (voor zover ik dat kan beoordelen zonder geluid), hij zoekt zenders, krijgt rds informatie en ik kan de audio aanpassen (bass, fade, enz.)



Weet iemand waar de zekering van de versterker zit? ik heb het vermoeden dat er een zekering ontbreekt onder de motor kap, dit die daar geplaatst?
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Lexus heeft volgens mij 2 verschillende versterkers, 1 voor de 6 speakers en 1 voor de 8 speakers variant, dus hier zou nog een verschil in kunnen.

De rest is het inderdad puur testen of de zekeringen goed zijn.
 

dennisb

Actief
19 apr 2011
101
1
18
Maar als ik nou net een verkeerd model versterker van de sloop heb gehaald, kan het dan zijn dat doordat er, of 2 speakers te veel zijn aangesloten, of 2 speakers geen geluid van de versterker krijgen, geen geluid uit komt??

Ik heb er te weinig verstand van, maar volgens mij is dat niet logisch.

voor zover ik zelf kan zien zijn de zekeringen goed, ik ga (zodra ik mijn kenteken platen binnen heb, naar iemand die er meer verstand van heeft (en zelf ook een is200 bezit).

de kenteken papieren zijn vandaag verstuurd, nu maar hopen dat het morgen in de bus ligt, anders zit het weekend met koninginnendag er tussen en zal ik nog tot dinsdag geduld moeten hebben :roll:
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Het kan zijn da tje geen geluid krijgt, als de bekabeling anders is, maar of die anders is weet ik niet.

je zou idd een andere radio kunnen proberen..
 

dennisb

Actief
19 apr 2011
101
1
18
Ik ga zometeen even mijn auto opzoeken (nog altijd in de garage, omdat maandag waarschijnlijk pas de kenteken papieren binnen zijn) en dan zal ik eens het boekje raadplegen of er een diagnose functie in zin.... zal mij benieuwen.

Maar zoals een post hier boven, de eindtap zou ik misschien eerder verwachten, dat kost me dan toch een hele nieuwe radio denk ik? of is een endtap te repareren?
 

dennisb

Actief
19 apr 2011
101
1
18
Hallo,

ik heb sinds vorige weer maandag mijn kenteken! en heb er al 1000Km op zitten! Wat een geweldige auto!

Alleen zonder radio begint het wel een beetje saai te worden, vanavond gaat hij naar een kennis (monteur en lexus is200 eigenaar)

Hopen dat ik vanavond eindelijk een werkende radio heb....

ik zal hier posten wat uiteindelijk de oplossing is gebleken.
 

dennisb

Actief
19 apr 2011
101
1
18
De audio installatie werkt! Wat een geluid!!!

Het probleem zat hem in het feit dat de vorige eigenaar heeft zitten hobby-en in de electra.

Ik begreep dat de voeding van de versterker en de radio aan elkaar geschakeld zit. Echter hadden ze zo zitten rommelen dat er babels waren doorgeknipt, gesoldeerd en andere kabels waren getrokken.. een grote bende dus.

De radio zat op de voeding van de sigaretten aansteker :O en verder ontbrak er nog een zekering...


Nu zitten alle aansluitingen weer helemaal origineel en werkt alles weer :rulez:


Ik had het vermoeden dat er wat aangerommeld was, alleen dit had ik ook niet verwacht.. ik ben blij dat ik weer met muziek kan rijden...
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
tja je komt er bij aanschaf nooit achter zulke dingen, want dan zou je echt alles moeten controleren :) maar wel goed nieuws dat het nu is ogpelost! :p